Waar vind ik informatie?

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
mabelis
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Thu Jun 11, 2009 6:21 pm
Location: Netherlands

Waar vind ik informatie?

Post by mabelis »

Hallo, ik ben echt een totale beginneling; kom hier terecht simpelweg omdat ik wat dingen wil doen met mijn verlichting die blijkbaar zeer buitenissig zijn - althans ik kan er op het web nauwelijks informatie over vinden (en over winkels heb ik het maar helemaal niet).
Het is niet zo dat ik de principes niet begrijp, dat valt wel mee, maar al die systemen en standaards en onbegrijpelijke namen voor componenten die joost-mag-weten-wat doen... zelfs op dit beginnersforum schijnen de meeste nieuwelingen al veel meer te weten dan ik, dus mijn eerste vraag is: is er niet een website waar het e.e.a. wordt uitgelegd? Of desnoods een goed, praktisch/technisch boek?

Mocht iemand hier me willen helpen met mijn verlichtingsprobleem, hier is het in het kort:
Ik heb grote, diepe kamer; aan de voorkant volop licht, maar achterin duisternis.
Nu heb ik, achterin, in het plafond een groot vierkant gat gehakt en dat het aanzien gegeven van een "daklicht", behalve dat er dus geen daglicht op valt, maar het licht van 12 "full spectrum" TL-buizen. Door gebruik van 2 kleuren TL-buizen kan ik bewolkt weer, volle zon en avondlicht simuleren.
Het is prachtig geworden; iedereen tuint erin en denkt dat het cht daglicht is.
Even alvast terzijde: ik heb daar n geschakeld stroompunt ter beschikking. Om de 2 kleuren onafhankelijk te bedienen gebruik ik dus afstandsbediende schakelaars van het klik-aan-klik-uit systeem.
OK, da's mooi, maar nu wil ik verder: ik wil dat licht (stap 1) dimbaar maken, en vervolgens (stap 2) automatisch z laten aansturen dat het mgaat met het daglicht.
Ik heb veel moeite gehad om de informatie over dimmen van TL bijeen te sprokkelen, maar net vandaag heb ik een proef-opzetje dat werkt, met een dimbaar voorschakelapparaat en een potentiometer.
Maar ik heb er nog niks aan, want er komen een heleboel draadjes aan te pas, en extra draden leggen is out-of-the-question.
Dit wil ik dus doen met remote-control. Maar hoe? Hoe moet kunnen, zou ik denken, maar hoe? D.w.z. welke componenten heb ik nodig, waar vind ik die, zijn er standaards enz.

Vervolgens dan stap 2: het licht laten "meegaan" met het daglicht. Ik heb wel iets gelezen over daglicht sensoren, en zelfs dat die TL kunnen dimmen, maar ze werken allemaal voor mijn doel verkeerd om: ze laten het licht feller branden als de zon onder gaat! Ik wil juist dat het licht "meegaat" met het daglicht, en dat de kleur zich ook aanpast.
Is dat nou een moeilijke vraag?

Enfin - ik zou in elk geval al heel blij zijn als iemand me op het goede spoor kon zetten voor wat basiskennis over diverse systemen.
hans
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”