Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Alles wat betrekking heeft op dit Dutch boek. (DUTCH forum)
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Tiz »

@rveld: Eerlijk gezgd is het wat moeilijk gebleken om een soort interface DLL los te koppelen van de rest van mijn eigen software. Mocht je erin geinteresseerd zijn, hieronder een plaatje van de methodes die in de DLL zouden komen: Image

de cmdR en cmdW zijn lees en schrijfmethodes voor de commando's uit het boek, de funcR enb funcW zijn lees en schrijfmethodes voor de functies uit het boek. De rest spreekt misschien iets meer voor zichzelf, maar stel gerust vragen. En laat weten als je idd serieus geinteresseerd bent in een dergelijke DLL.
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Tiz »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Uriel</i>
<br />Kan het zijn dat deze topic over ongeveer hetzelfde gaat. Het boek van Heino refereert toch ook naar Velleman modules?

http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=3334
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Nee, het boek van Heino Peters spreekt wel over een bus systeem, maar niet het Velbus systeem. Het systeem is door Heino zelf ontwikkeld.
l-extreme
Starting Member
Starting Member
Posts: 3
Joined: Tue May 13, 2008 11:31 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by l-extreme »

@Tiz,

Ik heb ook nog steeds interesse in je dll.
Ik heb je op de domotica dag gesproken over het xPL project.
Ik wil met een window service de HP berichten omzetten naar xPL berichten.
Als dit lukt dan heb je de rest van je domotioca software al klaar en kan je ook met andere divices en software communiceren zo als bijvoorbeeld EventGhost.

xPL project: http://xplproject.org.uk/
EventGost: http://www.eventghost.org/

xPL project draait onder windows, Linux, OSX en er zijn Java en Perl implementaties van.
Er zijn VB en .NET source voorbeelden beschikbaar.

Groeten,

Lex
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Tiz »

@Lex

naar xPL had ik inmiddels gekeken, maar het is me nog niet helemaal helder. Het lijkt een taal te zijn die verschillende protocols naar eenzelfde protocol omzet. Maar dan moet ik nog altijd een soort van control software hebben om zowel scenario's te bouwen als rechtstreeks outputs te activeren (lampen aan via interface anders dan de "knop in de kamer", via touchscreen bijv.). Uit jouw posting den ik te begrijpen dat eventghost dat invult, maar ik ben er al met al niet erg van onder de indruk. Mijn DLL kan jou misschien helpen om de eindjes aan elkaar te knopen maar is geen kant en klare oplossing hiervoor.
Wel werd op de Domoticadag duidelijk dat er mensen gaan werken aan een HomeSeer plugin, hetgeen ik ook eventueel in gedachte had. Mocht je toch nog iets van code of DLL van mij willen (dus iets wat ik al heb, ik ga niet speciaal voor xPL iets maken) dan geef maar een seintje.
l-extreme
Starting Member
Starting Member
Posts: 3
Joined: Tue May 13, 2008 11:31 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by l-extreme »

@Tiz

xPL heeft de control software in de vorm van xPLhal als service. Je kan via de xPLmanager je scenario's (Determinators) en events maken/regelen. Alle software en hardware in je domitica netwerk spreken dan met elkaar via xPL berichten eventueel via een plug-in met anders software.
EventGhost is slechts zo'n stukje software dat ook deze berichten kan lezen en schrijven. EventGhost zorgt dus voor extra mogelijkheden. Er is ook hardware die met xPL werkt, zoals de Squeezebox en de Dvico mediaspeler. Mogelijkheden genoeg.
Ik geef je hierbij het seintje [:)], dan ga ik kijken of ik de koppeling met HP kan maken.

Groeten,

Lex
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Tiz »

Ok, het zal een paar dagen duren, maar ik zal een geschikte .NET dll verzorgen met (minimale) documentatie over hoe deze te gebruiken vanuit code. Deze zal ik downloadable maken vanaf mijn eigen site met een link op deze site. Misschien kan ik er een "Sticky" van laten maken. Alhoewel documentatie beperkt zal zijn zoals gezegd, kun je via dit forum natuurlijk altijd vragen stellen aan mij.
l-extreme
Starting Member
Starting Member
Posts: 3
Joined: Tue May 13, 2008 11:31 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by l-extreme »

Ok, bedankt alvast.
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Tiz »

Extreem quick en dirty voor de haastigen onder ons: http://homepages.onsnet.nu/~vanSuilichem/downloads/

Tips voor gebruik:
1 - Maak gebruik van de namespace: HPDomotica.IoProces
2 - Maak een IoProces object aan met de method IoProces.getInstance (het betreft een singleton, dus niet met new() aanmaken)
3 - Bij getInstance heb je de mogelijkheid een poort op te geven (in de vorm van een string) doe je dit niet dan wordt standard COM1 gepakt.)
4 - En nu verken de class door een punt achter je object te zetten en te kijken welke methoden er allemaal bestaan. Zoals gezged, betere uitleg volgt(maar nu even niet [;)])

Overigens hoor ik graag of dit werkt zo, want voor mij is het de eerste keer dat ik een DLL "distribueer".
rveld
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Mon Jan 21, 2008 7:58 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by rveld »

@Tiz,

Ik gebruik de DDL onder VB2008, en kan er prima mee "uit de voeten".
Is alleen af en toe gissen, een betere uitleg zou handig zijn.
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Tiz »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by rveld</i>
<br />@Tiz,

Ik gebruik de DDL onder VB2008, en kan er prima mee "uit de voeten".
Is alleen af en toe gissen, een betere uitleg zou handig zijn.


<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Hmm, bij mij is de software bovenop deze DLL al behoorlijk over de kop gegaan. Kan allang inlezen vanuit XML maar kom er langzaam aan dat ik vies geprogrammeerd heb (niet in deze DLL, maar in mijn schil erboven) Daarnaast gaat mijn tijd zitten in een tentamen dat ik heb (studeer deeltijd naast mijn baan). Beetje druk dus om een algemene uitleg te tikken. Wel leuk dat je ermee werkt! Als je een specifieke vraag hebt, post hem dan in ieder geval, ik check het forum erg regelmatig.
Vullisbak
Member
Member
Posts: 53
Joined: Thu Jul 16, 2009 3:45 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Vullisbak »

Heb je interesse om hier eventueel een open source project van te maken?
Er zijn op het SDK forum van ControlThink een aantal kreten geuit om de ControlThink SDK open source te maken. Bij gebrek aan response van ControlThink is er wat teleurstelling waar wellicht medewerking voor een evt OS project uit voort kan komen.
Wellicht http://houserobot.codeplex.com/ uit de mottenballen helpen trekken?
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Tiz »

hmmm, ben er nog niet uit of ik mijn project open source of zelfs gratis beschikbaar wil maken. Er zit zo gruwelijk veel tijd in dat ik het niet onaardig zou vinden om een schappelijk prijsje voor de moeite (20 euro ofzo) te krijgen van mensen die het willen gaan gebruiken. Eventueel als vrijwillige donatie ofzo. De eerste schil, namelijk versimpeld praten met de HPDomotica hardware heb ik alwel ter download aangeboden, maar is niet open source (alhoewel reversen van C# gecompilede code niet erg moeilijk schijnt te zijn)
Ook al ziet de link die jij hebt gestuurd er interessant uit, zover als ik nu ben, zou het extra tijd gaan kosten om me daar ook in te verdiepen en eventuele code te herschrijven. Nu even niet dus. Ik draag graag bij aan de community van Automated Homesoftware, maar moet mijn manier nog een beetje vinden.
Vullisbak
Member
Member
Posts: 53
Joined: Thu Jul 16, 2009 3:45 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Vullisbak »

Ik begrijp het en dat is volledig jouw goed recht.

Misschien dat ik dit projectje zelf ga oppakken, ik geloof wel sterk in een gecontroleerde vorm van open source.
Als je iedereen blind alles maar laat toevoegen aan de code krijg je een instabiele puinbende, dus enige moderatie voordat er een nieuwe release uitgebracht wordt is wel noodzakelijk naar mijn mening. Sinds ControlThink overgenomen is lijkt de nadruk te liggen op zoveel mogelijk items omzetten ipv gedegen user support. De .NET lib, wat speerpunt was bij de verkoop van de ControlStick, is volledig naar de achtergrond geschoven op de agenda zo lijkt het. De userbase heeft al meerdere keren om vrijgeven van de source gevraagd aangezien een groot aantal bugs onopgelost blijven. Mijn belang ligt voornamelijk bij een goed en stabiel werkende Zwave class library, support voor overige technieken mogen anderen toevoegen.

Maar goed, ik ga zelf eerst eens kijken of ik hiervoor tijd vrij kan maken. Vooralsnog lag mijn nadruk bij het ontwikkelen van mijn eigen home control software, maar nu de support van ControlThink op de libraries uitblijft, zal ik me waarschijnlijk op een goede library moeten gaan storten. Eerst maar eens de protocol reference doorspitten...

Groet!
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Snelvuur »

@tiz: even als zijstraat.. je signature is 0,5mb groot.. misschien handig als je een thumbje er van maakt.. laad wat sneller voor mensen :)

// Erik (binkey.nl)
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Tiz »

@Erik: ga ik oplossen zodra ik achter mijn andere PC zit. [edit: fixed]

@Vullisbak: Ik heb zelf geen ervaring met het in juiste banen leiden van een open source initiatief, maar kijk zeker met interesse naar jouw project. En als daar een aantal vragen liggen t.a.v. de hardware van Heino Peters, dan zal ik het zeker niet laten om een bijdrage te leveren. Misschien dat je in dit forum ons op de hoogte kunt houden waar we eventuele code kunnen achterlaten, bekijken etc.
Post Reply

Return to “Domoticaboek Heino Peters”