Domotica in bestaande bouw - Een heldere uitleg

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Domotica in bestaande bouw - Een heldere uitleg

Post by Digit »

Ik heb ook diverse draadjes gelezen over de veiligheid van Z-Wave. Maar als je je garage deur opener door Z-Wave laat bedienen hoeft er niks aan de hand te zijn; van de power afhalen op momenten dat je niet wil dat ie open kan gaan. Dat doe ik dus ook. Z-wave staat wat dat betreft in hetzelfde rijtje als alle anderen, bedraad en niet. En ik lees ook over Z-Wave chips met encryptie; wat daar precies van waar is weet ik eerlijk gezegd niet.

<hr noshade size="1"><font size="1">Robert
http://www.hekkers.net <i>Digit's Online Home.</i></font id="size1">
Tangelo
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Wed Jul 22, 2009 9:11 pm
Location: Netherlands

Domotica in bestaande bouw - Een heldere uitleg

Post by Tangelo »

@Chak: wat gebruik je precies voor technologie(en) voor je enkele schakelaar die alles in een logische volgorde uitzet en bij detectie of donker weer aangaat?
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Domotica in bestaande bouw - Een heldere uitleg

Post by TANE »

Ik maak gebruik van:
Xanura
Plugwise
Zwave
Kaku
Irtrans
Loxx
Visonic
Harrison
IP
RF 433
RF 868
vast nog wel wat vergeten
voor het schakelen van verlichting, verwarming en AV..en nog wat andere acties.

Bij het verlaten van de woning:
op de keyfob van mijn Visonic ARM commando
alles wordt uitgeschakeld wat maar mogelijk is..sommige dingen voor zekerheid zoals hifi en tv uit commando via irtrans
Voordeur gaat op slot (loxx)
Alarm wordt geactiveerd.

Bij naar bed gaan:
1 schakelaar voor alles uit wat er maar uit mag
in volgorde gaat verlichting uit zodat ik nog rustig naar boven kan lopen.
sensoren reageren tijdelijk niet op beweging.


Verlichting aan:
afhankelijk van tijdstip van de dag en of er iemand in huis is.
detectie door sensoren


Op 5 september is er een domoticadag in Eindhoven daar geef ik een presentatie over wat ik met domotica doe.
http://www.elektor.nl/events/event-domo ... 3961.lynkx

mocht je meer info nodig hebben kan je via mail contact opnemen.
chak-at-tane.nl


<hr noshade size="1"><font size="1">Enver
http://twitter.com/Chak64%20My%20Domoti ... dware.html<i> My Domotica Hardware Software</i></font id="size1">
Tangelo
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Wed Jul 22, 2009 9:11 pm
Location: Netherlands

Domotica in bestaande bouw - Een heldere uitleg

Post by Tangelo »

Het begint al wat duidelijker te worden. Hartelijk dank! Ik mail je indien ik meerdere vragen heb.
Esteban
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 677
Joined: Sun Jan 13, 2008 6:39 pm
Location: Netherlands

Domotica in bestaande bouw - Een heldere uitleg

Post by Esteban »

Hoi Tangelo,

Belangerijk is eerst, zoals Chak al aangaf, te weten wat je budget is. Wanneer je het over spullen van Crestron en Control4 hebt (vooral Crestron) moet je er rekening mee houden dat je in een heel andere prijs-klasse aan het zoeken bent. Het is prima spul, maar als je het huis vol met Crestron wilt hangen, zou je nog wel eens kunnen schikken van het prijskaartje. (Afhankelijk van wat voor budget je initieel voor ogen had.

Wat betreft Zig-Bee vs Z-Wave. Ik doe geen uitspraken over welke je moet kiezen aangezien ik partieel ben voor Z-wave [:)] Maar wat betreft opkomst e.d. zou ik eerder zeggen dat Z-wave in de lift zit. Weinig home-domotica producten met Zig-Bee dit jaar voorbij zien komen.

Iets wat ik me trouwens afvraag: is er uberhaupt een Zig-Bee controller die met Homeseer werkt?

Enig idee wat die Digi Wallrouter moet gaan kosten?

Ciao,
Esteban
Tangelo
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Wed Jul 22, 2009 9:11 pm
Location: Netherlands

Domotica in bestaande bouw - Een heldere uitleg

Post by Tangelo »

Hoi Esteban,

Het budget is beperkt tot enkele K's (1 < K < 5). Het is me bekend hoe het prijskaartje kan oplopen per merk/systeem. Daar (=hoge prijskaartjes) probeer ik ver vandaan te blijven.

Wat huidige hardware betreft, moet ik gelijk geven wat Z-wave betreft. Echter moet ik nog een topic vinden waarbij iemand op z'n minst getracht heeft 100% met Z-wave te werken wat betreft mijn initiele wensen (zoals die aan het begin van deze thread staan) of tenminste de realisatie van een groot aantal wensen.

Goede vraag over de ZigBee-controller voor Homeseer. Ik ben er gelijk achteraan gegaan. Het enige wat ik kon vinden is een dure hardware HomeSeer Zigbee-controller. Kosten $2700. (Bron: http://www.smarthome-products.com/p-130 ... o-100.aspx). Ik vraag me echter wel af of ik dan via de HomeSeer software al mijn Zigbee producten kan aansturen. Enig idee iemand?

Vooralsnog gooi ik het op een andere boeg. Delmation/Digi en Rabbit hebben namelijk aardig wat kant-en-klare Zigbee hardware producten. Een software matige Zigbee controller van Rabbit bijvoorbeeld (BL4S100) kost nog geen 190 euro. Programmeren kan in C en het heeft een web interface.

Volgens de prijslijst van Delmation/Digi kost de Digi Wallrouter 58 euro ex. BTW (XR-Z14-CW1P2). De prijslijst kan ik je eventueel mailen.

Ik ben stap-voor-stap een begroting aan het maken om te zien wat ik nou echt nodig heb om mijn wensen (zie eerste post) te realiseren. Daarnaast vind ik het belangrijk om te weten hoeveel extra programmeertijd ik nodig zal hebben om een specifieke wens te kunnen realiseren.
Esteban
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 677
Joined: Sun Jan 13, 2008 6:39 pm
Location: Netherlands

Domotica in bestaande bouw - Een heldere uitleg

Post by Esteban »

Hoi Tangelo,

Met een dergelijk budget (wat een mooi budget is) kun je Crestron in principe aan de kant zetten dat kost namelijk veel meer. Maar voor dat budget kun je een leuke domotica installatien realiseren, of al je wensen erin zitten weet ik niet, dat hangt een beetje af van hoe je inkoopt ;)

Wat betreft 100% Z-Wave ik denk dat zo ongeveer iedereen hier een combinatie van technieken gebruikt, enkel z-wave zou je wel kunnen gaan, maar dan ben je beperkter in je keuze en ook duurder uit waarschijnlijk. Vandaar dat je geen topics met 100% Z-Wave of andere tech zult vinden. Zelfs de allerduurste domotica systemen (50k-120k) gebruiken een combinatie van spullen hoewel in mindere maten. Kies een passende techniek voor ieder ding dat je in je huis wilt doen. Ook met ZigBee zul je natuurlijk af en toe andere technieken moeten gebruiken voor het aansturen van bepaalde zaken. Dat je zelf kunt programmeren is een plus aangezien je dan sommige van je spullen zelf kunt ontwikkelen en bijhouden, dat geeft meer mogelijkheden. Nog iets anders wat betreft Zigbee, hou goed in de gaten dat US producten misschien niet werken met sommige NL spullen, afhankelijk op welke ZigBee band ze werken.

Wat betreft de 'Homeseer Pro 100', dat is geen Zigbee controller, dat is een mini PC met Homeseer erop met als verschil dat de Homepro MS Embedded XP draait ipv XP. Het is van de makers van Homeseer zelf. Een eventuele zigbee interface, of Lutron, RFID etc dat ze op die site listen moet je nog steeds apart erbij kopen van een third-party en zelf erop aansluiten.

Thanks voor de Wallrouter prijs, dat is redelijk. Ik ben benieuwd naar wat je ervaringen met deBL4S100 zijn. Laat ons vooral weten wat je bevindingen zijn, altijd interessant! Wat ben je van plan te gebruiken om apparaat aan en uit te zetten?

Ciao,
Esteban
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”