KAKU via HomeSeer of direct?

Forum over de RFXCOM plugin (DUTCH forum)

Moderator: b_weijenberg

Post Reply
petermdevries
Member
Member
Posts: 98
Joined: Thu Nov 27, 2008 10:43 am
Location: Netherlands

KAKU via HomeSeer of direct?

Post by petermdevries »

Afgelopen paar weken ben ik wat aan het experimenteren met het gebruik van KAKU modules (dimmers) in combinatie met HomeSeer en RFXCom.

Op de plekken waar ik ook een KAKU wandschakelaar heb ben ik er nog niet over uit of het slimmer is om alles via HomeSeer te laten lopen, of de zender rechtstreeks in de ontvanger te programmeren en alleen de status in HomeSeer bij te houden.

Ik heb het gevoel dat het mooiste is om het via HomeSeer te schakelen, geeft ook mogelijkheden om meer te doen dan alleen aan/uit te schakelen. Aan de andere kant is het iets trager in gebruik, heb ik het idee dat er soms niet wordt gereageerd om een KAKU zender en werkt het niet meer als HomeSeer er onverhoopt een keer uit zou liggen.

Ik was even benieuwd hoe anderen dit toepassen.
bartg
Starting Member
Starting Member
Posts: 23
Joined: Wed Apr 29, 2009 11:29 am
Location: Netherlands

KAKU via HomeSeer of direct?

Post by bartg »

Ik laat 90% van mijn KAKU installatie alles direct schakelen. Dit om ervoor te zorgen dat als HomeSeer/RFXCOM het niet doet, alles gewoon werkt. Daarnaast laat ik HomeSeer handige dingen aansturen, zoals het aan en uitschakelen van verlichting, instellen van de dimmer afhankelijk van het tijdstip van de dag. Daarnaast laat ik sommige KAKU schakelaars via HomeSeer ook PlugWise modules schakelen.

Groeten,
Bart
Edwin2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 721
Joined: Fri Nov 28, 2008 4:14 pm
Location: Netherlands

KAKU via HomeSeer of direct?

Post by Edwin2008 »

I'm using two kaku remotes. One is switching via hs and normally in use. The other one is switching the modules directly just in case hs is down.
User avatar
Jeroen Bartels
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 627
Joined: Sun Jul 20, 2008 1:23 pm
Location: Netherlands

KAKU via HomeSeer of direct?

Post by Jeroen Bartels »

Als ik kaku remotes gebruik schakel ik ook zoveel mogelijk direct ivm kleine vertraging en voor als HS plat ligt. Door de vertraging is het ook wat lastiger (niet onmogelijk) om een lamp via HS te dimmen. Maar ik heb ook een touchpanel en die gebruik ik meestal en dat is natuurlijk via HS.
Je hebt bij het schakelen via HS ook 2x zoveel kans dat een signaal niet aankomt: remote naar RFXcom ontvanger en van RFXcom zender naar KAKU module.
Maar de oplossing van edwin vind ik ook mooie als je toch via HS wil schakelen.
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

KAKU via HomeSeer of direct?

Post by AshaiRey »

Ik schakkel alles direct. HS gebruik ik om extra functionaliteit toe te voegen.
De HS server is hier nu een week beperkt beschikbaar geweest en de vrouw hier heeft er weinig last van ondervonden omdat alle basisfunvties gewoon bleven werken.
petermdevries
Member
Member
Posts: 98
Joined: Thu Nov 27, 2008 10:43 am
Location: Netherlands

KAKU via HomeSeer of direct?

Post by petermdevries »

Maar hoe doen jullie dan extra functionaliteit zoals dimmen afhankelijk van het tijdstip van de dag?

Een event laten reageren op een knop en dan een dim commando uitsturen? Dus de wandschakelaar zorgt voor inschakelen en HS voor eventueel een dim commando hier achteraan?
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

KAKU via HomeSeer of direct?

Post by AshaiRey »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Maar hoe doen jullie dan extra functionaliteit zoals dimmen afhankelijk van het tijdstip van de dag?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Dat zou ik dus doen met HS als extra functionaliteit. In HS een event aanmaken die de dimmer aanstuurt afhanklijk van conditities zoals tijdstip of dag/nacht. Inplaats dat de wandschakelaar een signaal geeft laat je dit nu doen door HS.
petermdevries
Member
Member
Posts: 98
Joined: Thu Nov 27, 2008 10:43 am
Location: Netherlands

KAKU via HomeSeer of direct?

Post by petermdevries »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by AshaiRey</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Maar hoe doen jullie dan extra functionaliteit zoals dimmen afhankelijk van het tijdstip van de dag?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Dat zou ik dus doen met HS als extra functionaliteit. In HS een event aanmaken die de dimmer aanstuurt afhanklijk van conditities zoals tijdstip of dag/nacht. Inplaats dat de wandschakelaar een signaal geeft laat je dit nu doen door HS.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Ok... dan doel je neem ik aan op volledig automatisch aansturen vanuit HS? Bijvoorbeeld om 10u lamp aan op 70%. Ik dacht eigenlijk aan mogelijkheden om functionaliteit toe te voegen, op basis van een druk op een wandschakelaar.

Dus wandschakelaar zendt direct naar de KAKU ontvanger. In principe kun je dan alleen aan/uit zetten. Maar omdat HS het signaal ook binnenkrijgt, kun je hier natuurlijk direct een dim commando achteraan sturen. Dus mocht HS er dan een keer uitliggen, dan gaat het licht gewoon aan, alleen niet of verkeerd gedimd.

Mooier zou zijn om wel de dimstand op vast tijdstippen naar de ontvanger te sturen zodat aan/uit direct op de juiste dimstand gebeurt (ontvanger onthoudt immers laatste dimstand). Maar volgens mij werkt het niet om dim commando's op voorhand te sturen (dus op vaste tijdstippen), aangezien het licht dan aan gaat op een dim commando. Of je moet direct het licht weer uit laten gaan, maar dat is niet zo fraai. Toch?
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

KAKU via HomeSeer of direct?

Post by AshaiRey »

Peter, wat jij beschrijft is allemaal mogelijk.

Als voorbeeld. Mijn verlichting in de hal kan ik met de hand schakelen of automatisch via HS, net als het dim niveau.
De wandschakelaar stuurt direct de dimmer aan. Het signaal van de schakelaar wordt ook door HS ontvangen. In HS wordt dan bepaalt of er nog wat meer met dit signaal gedaan worden. Bijvoorbeeld de eerder genoemde halverlicht brand gedimt. Wordt er nu aangebelt dan wordt dit licht op volle sterkte gezet. Echter dit gebeurd alleen na zonsondergang. Hetzelfde licht gaat 's nacht op 10% aan (alleen als hij al uit stond) als de bewegingssensor in de hal beweging detecteerd terwijl je slaapdronken door het huis strompelt.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Maar volgens mij werkt het niet om dim commando's op voorhand te sturen (dus op vaste tijdstippen), aangezien het licht dan aan gaat op een dim commando. Of je moet direct het licht weer uit laten gaan, maar dat is niet zo fraai. Toch?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Klopt. De laatste dimstand wordt in de dimmer bijgehouden. Dus als je hem met de schakelaar aanzet dan zal de dimmer reageren met de laatste stand. Je kan daarna HS laten rageren om eventueel vloeiend te dimmen naar de nieuwe stand die bij dat tijdstip hoort. Je oplossing om op voorhand de dimmer op een ingestelde waarde te zetten is correct.
Post Reply

Return to “Homeseer Rfxcom Plugin Forum”