werkende software hpdomotica

Alles wat betrekking heeft op dit Dutch boek. (DUTCH forum)
Post Reply
emuntinga
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Thu Nov 06, 2008 10:01 am
Location: Netherlands

werkende software hpdomotica

Post by emuntinga »

hallo,

ik ben aan de gang met de heino peters domotica
alles draait en werkt als testopstelling
d.m.v. het testprogje van DMB weet ik dat alles werkt.
ik ben op zoek naar een oplossing om mijn domotica draaiende te krijgen
daar ik totaal geen grip op het programmeren kan krijgen zal het een ......
is er al een plugin of iets dergelijks voor bestaand software of is er al totaal eigen software voor geschreven.
heb de hele forum al doorzocht en op google idem


wie kan mij helpen
ik wil graag verder

ernst muntinga
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Re: werkende software hpdomotica

Post by Tiz »

hallo Ernst,

allereerst van harte welkom op dit forum. Voor wat betreft de Heino Peters Domotica zal ik meteen met de deur in huis vallen: er is nauwelijks een actieve community, helaas. Zelf ben ik wel dagelijks op dit forum, maar veelal om over de oplossingen en hardware (non - Heino Peters) van anderen te lezen en ervan te leren.
Ook ik ben met deze hardware begonnen. EnerzIjds vanwege financiele redenen, anderszijds vanwege het hogere hobby-isme gehalte (dat dacht ik toen althans) dat me aansprak. Nog altijd heb ik hier geen spijt van omdat ik er enorm van geleerd heb.
Wel heb ik voor mezelf besloten om meerdere merken hardware te integreren in mijn eigen domotica-systeem (Dat nog altijd in vroege fase van ontwikkeling staat omdat ik ook nog deeltijd met een studie bezig ben, vader van twee jonge kinderen etc.)
En de ondersteuning van de HpDomotica zoals ik deze zelf ook vaak noem, is voor mij een start om uit te breiden naar ondersteuning voor meerdere typen hardware. Dit betekent wel dat je moet nadenken over de modulaire opbouw van je software. Maar ok, ik dwaal af en zal terugkeren naar jouw vraag om op gang te worden geholpen met je software. Aangezien een kant en klare plugin en/of totaaloplossing niet bestaat of niet zomaar wordt gedeeld (bij mijn weten), is het handig als je iets meer verteld over hoever je bent en wat je er zelf aan kan/wil doen.

1 - In welke programmeertaal wil je van slag / ben je van slag gegaan?
2 - In welke zin krijg je geen grip op het programmeren? Kun je iets gedetailleerder vertellen wat er niet lukt?
3 - Welke programmeer-ervaringen heb je reeds?

Dan wat checks over "bekende" paden:
- Heb je er al over gedacht om met HomeSeer http://www.homeseer.com te gaan werken? Zo ja, dan volstaat het om "alleen" een interface voor de hardware te schrijven. De hele gebruikersinterface en het maken van scenario's via deze interface is dan al voor je geprogrammeerd.
- Ron heeft in het verleden ook plannen gehad om met zijn software DomotiGa dat onder Linux draait (zie elders op dit forum), de Heino Peters hardware te ondersteunen. Je zou contact met hem op kunnen nemen of dit nog (in de nabije toekomst) in zijn planning staat.
- In deze thread: domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=30& ... =15#p25575 staat nog wel een en ander over een DLL die ik ter download heb aangeboden voor als je in .NET mocht programmeren. Echter, deze is niet heel gebruiksvriendelijk. Heb ook weinig feedback of additionele vragen van anderen gekregen. Of dat een goed teken is betwijfel ik zeer.

Lang verhaal, maar ik hoop dat ik je ofwel opweg heb geholpen, ofwel dat je iets laat weten waardoor ik of anderen jou weer verder kunnen helpen. Zo moeten we dat toch doen op dit forum nietwaar?
Mathijs
emuntinga
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Thu Nov 06, 2008 10:01 am
Location: Netherlands

Re: werkende software hpdomotica

Post by emuntinga »

Hallo Tiz.

over het programeren waar ik ben . eigenlijk ben ik net begonnen.
had eerst een stille hoop dat er ook software voor kwam maar niet dus .
dus leren programeren in c ( pittig maar tijd genoeg).

kwa hardware heb ik de domotica module en interface draaiend .
ben op dit moment bezig om 3 h-brugjes te bouwen voor mijn vouwgordijnen
en een printje met 8 relais voor ledverlichting

op dit moment heb ik alles via een schakkelbordje lopen ( handbediening dus )( idem gordijnen)
heb mijn eigen ledverlichting gemaakt en alles draait op 12 volt

als het goed is werkt de io module al .
en de printjes zijn bijna klaar dus inbouwen maar.

is het mogelijk om via een terminal progje te communiceren met de interface.

ernst muntinga
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Re: werkende software hpdomotica

Post by Tiz »

Ernst.

alles is mogelijk. Alleen volgens mij haal je je wel een boel werk op de hals door het in C te programmeren. Zelf heb ik in C# geprogrammeerd en dan krijg je een hoop cadeau. Weliswaar denk ik erover ooit nog een soort van runtime in C++ te programmeren zodat dit ook onder Linux kan draaien, maar zelfs C++ is minder werk dan C.
Ik zou er dan ook goed over nadenken of je dit per sé in C wilt schrijven.
Mocht je voor C++ kiezen, dan is er al een hoop geprogrammeerd voor je wat gratis is te downloaden bij Elektor (zie links bij de hardware en een artikel over de software die op een Linux router draait.)
Mathijs
Post Reply

Return to “Domoticaboek Heino Peters”