detectie van huis verlaten en binnenkomen

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

leo
Member
Member
Posts: 68
Joined: Wed Aug 13, 2008 11:55 pm
Location: Netherlands

detectie van huis verlaten en binnenkomen

Post by leo »

Ik gebruik een deurmatschakelaar en een voordeurcontact om te bepalen of ik mijn huis binnenkom (voordeurschakelaar wordt geactiveerd maar deurmatcontact (nog) niet) of mijn huis verlaat (deurmatschakelaar wordt geactiveerd en voordeurcontact wordt geactiveerd). HS controleert dan of alle ramen en deuren open of dicht zijn en meldt dit bij verlaten van het huis. Alle ramen en deuren zijn met magneetcontacten verbonden met een Velleman K8061 IO card en dat werkt flitsend in combinatie met HS :)
Het probleem :( is echter dat ik als ik binnenkom en op de deurmat stap ik toch de zelfde situatie krijg als dat ik mijn huis verlaat omdat zowel het voordeurcontact en de deurmatcontact geactiveerd zijn. Hoe kan ik onderscheid maken in beide situaties??? Ik zou dus willen dat als de voordeur als eerste opengaat de situatie van het deurmatcontact wordt genegeerd...

vr.gr. Leo
fabian
Member
Member
Posts: 110
Joined: Sun Dec 12, 2010 11:25 am
Location: NL, Zuidhorn

Re: detectie van huis verlaten en binnenkomen

Post by fabian »

Zou met een virtueel device kunnen.

Event bij valuechange op deurmat, voorwaarde dat deurcontact bijv een minuut niet gewijzigd is. Virtueel device van waarde veranderen.
Dan weet je dat je ht huis verlaat.
Daarna deur open, deur open event, virtueel device resetten.
Akatar
Senior Member
Senior Member
Posts: 1134
Joined: Thu Nov 22, 2007 12:25 am
Location: the netherlands

Re: detectie van huis verlaten en binnenkomen

Post by Akatar »

dan moet je ook nog de deurbel toevoegen/gebruiken
anders bij b.v. een collecte denkt homeseer dat je het huis verlaat
(deurmat, dan voordeur --> huis verlaten)
leo
Member
Member
Posts: 68
Joined: Wed Aug 13, 2008 11:55 pm
Location: Netherlands

Re: detectie van huis verlaten en binnenkomen

Post by leo »

Fabian en Akatar, bedankt voor de info en die van de deurbel klopt.......daar ben ik inmiddels ook achter :-). Het wordt een leuke uitdaging om dat allemaal werkend in HS te krijgen.

vr.gr. eo
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: detectie van huis verlaten en binnenkomen

Post by Alexander »

Tipje als ik mag geven: Maak eerst een flow chart
Alexander
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Re: detectie van huis verlaten en binnenkomen

Post by Henk »

Plaats een bewegingsmelder aan de buitenkant toch nodig om de voordeur verlichting aan te doen

beweging-deurmat-deuropen = collecte
deurmat-deuropen-beweging = vertrek
beweging-deuropen-deurmat=thuiskomst

Henk
Akatar
Senior Member
Senior Member
Posts: 1134
Joined: Thu Nov 22, 2007 12:25 am
Location: the netherlands

Re: detectie van huis verlaten en binnenkomen

Post by Akatar »

of je neemt een alarmsysteem, dan weet je zeker dan het werkt.
de andere opties zijn in mijn beleving gedoemd te mislukken.
stel er zijn meer in huis, je gaat b.v. naar buiten naar de auto, dan ben je volgens homeseer weg en sluit de boel af.
enz.

koppel alarm aan homeseer, wel zo makkelijk
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: detectie van huis verlaten en binnenkomen

Post by Digit »

Is inderdaad niet zo makkelijk; een alarmsysteem is idd de beste oplossing.

Ik ben zelf ook met iets dergelijks bezig (geweest); aanwezigheid (van 1 of meerdere personen). Je moet dan, als je geen alarmsysteem hebt, echt een sh*tload aan input hebben wil je dat goed voor elkaar krijgen; dus ook als er bv. iemand voor pampus op de bank TV ligt te kijken en een ander persoon verlaat ondertussen de woning; leuk vraagstuk. De praktijk is weerbarstiger dan je in eerste instantie vermoedt.
User avatar
structor
Member
Member
Posts: 125
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:12 pm
Location: Netherlands

Re: detectie van huis verlaten en binnenkomen

Post by structor »

Ik heb hier ook wel eens over nalopen denken. Ik zou aanwezigheid gaan tracken aan de hand van het feit dat de mobiele telefoon aangemeld is op het wifi netwerk. Dus met een simpele 'ping sensor' naar een mobiel device zou ik al een heel eind kunnen komen. Ik heb geen homeseer, maar ik ga er vanuit dat een ping sensor bestaat of makkelijk te bouwen is. De aanwezigheid van de kinderen tracken is hiermee nog niet afgetikt, maar in mijn geval is de oudste bijna toe aan een mobiele telefoon. De jongste is nooit alleen thuis. Dus in mijn geval zou deze route alleen een fout geven in het geval dat mijn ouders als oppas aanwezig zijn. Wat je met een simpel virtual device die je handmatig omzet (of die laat kijken naar een google agenda) Ik heb dit verhaal nog niet uitgewerkt, maar staat wel op mijn todo list....
Akatar
Senior Member
Senior Member
Posts: 1134
Joined: Thu Nov 22, 2007 12:25 am
Location: the netherlands

Re: detectie van huis verlaten en binnenkomen

Post by Akatar »

alleen nog even verplicht stellen dat niemand weg mag zonder telefoon.......
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Re: detectie van huis verlaten en binnenkomen

Post by Tiz »

Ik ben altijd van plan geweest om een schakelaar achter de pin van het nachtslot te zetten zodat je kan detecteren wanneer dat slot dichtgaat. Meestal zijn dat ook de momenten dat een alarm aan moet.
Wanneer je dat van binnenuit doet en je hebt een deurmatschakelaar dan kun je wellicht het alarm ook alleen laten werken voor bijvoorbeeld de benedenverdieping.
Iemand dit al eens geprobeerd?
Mathijs
User avatar
structor
Member
Member
Posts: 125
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:12 pm
Location: Netherlands

Re: detectie van huis verlaten en binnenkomen

Post by structor »

Akatar wrote:alleen nog even verplicht stellen dat niemand weg mag zonder telefoon.......
Als dat gebeurt bij ons thuis is dat per ongeluk, dus die uitzondering zou ik niet op willen pakken in mijn domotica systeem. Ik begrijp dat jij niet altijd je mobieltje bij je hebt?
Akatar
Senior Member
Senior Member
Posts: 1134
Joined: Thu Nov 22, 2007 12:25 am
Location: the netherlands

Re: detectie van huis verlaten en binnenkomen

Post by Akatar »

nee dat klopt, niet altijd.
ik heb zelf ook diverse malen staan denken wat het beste is:
ik heb o.a. active rf id's in de auto's. werkt prima totdat je een keer langs je huis rijd, en homeseer overgaat op thuis modus.
dan maar vertraging inbouwen, indien auto 10 min thuis enz.
maar dan kun je als je thuis bent eerst nog 10 min wachten tot er iets gebeurt. ook niet handig.
en soms ga je weg op de fiets op lopend... dus niet waterdicht, zelfde geld voor gsm met wifi.

aan het einde ben ik blij met mijn alarm koppeling, werkt altijd.
niets is vervelender als men vraagt: werkt het. en dat jij dan moet zeggen... ja soms wel...
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Re: detectie van huis verlaten en binnenkomen

Post by Henk »

Leuk te lezen dat er meer mensen zich met deze toepassing bezig houden...

Ik heb het opgelost door een aantal bewegingsmelders (ca. 5) in het huis te plaatsen op strategische locaties - de meeste in een verkeersruimte (trap,overloop,entree). Als er over een periode van 15 minuten geen beweging is geconstateerd dan gaat het huis in de stand van vermoedelijk geen personen meer in het huis. Beetje experimenteren met waar de bewegingsmelders het beste geplaatst kunnen worden afhankelijk van het gebruik van de woning. Vervolgens worden er direct acties ondernomen als ramen sluiten, automatisch deurslot activeren, verlaging temperatuur, in de avond gordijnen sluiten en verlichting, maar nog geen alarm activering. Zodra er toch beweging wordt geconstateerd dan worden deze instellingen weer opgeheven.
Pas na 2 uur zonder enige beweging dan wordt er eerst een huissignaal (remote deurbel) gegeven zodat als er toch iemand in het huis is deze weet dat het huis het alarm gaat activeren en indien geen reactie van de bewoners dan wordt het alarm geactiveerd.
De aanwezigheidstest (checken van beweging) wordt om ca. 22 uur gestopt eventueel gekoppeld aan de verlichting in de slaapkamer .. De afwezigheids detectie wordt weer geactiveerd zodra er in de ochtend beweging wordt geconstateerd op de overloop of op een bepaald vast tijdstip.
Bij thuiskomst zal het elektronisch slot worden geactiveerd en weet het huis dat de bewoners weer thuis zijn. Indien geen elektronisch slot wordt toegepast dan kan een micro-switch die geactiveerd wordt door de nachtschoot gebruikt worden.
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: detectie van huis verlaten en binnenkomen

Post by AshaiRey »

Pas na 2 uur zonder enige beweging dan wordt er eerst een huissignaal (remote deurbel) gegeven zodat als er toch iemand in het huis is deze weet dat het huis het alarm gaat activeren en indien geen reactie van de bewoners dan wordt het alarm geactiveerd.
Dat is een leuk idee om te testen of er iemand thuis is.
Maar..., inbrekers bellen vaak eerst aan om zeker te zijn of er niemand thuis is. Dan vind ik die 2 uur wel een beetje lang termijn.

Ps.
Mijn vrouw kan zo stil en geconcentreerd achter een pc zitten dat het licht in de kamer na 20 minuten geen beweging gedetecteerd te hebben gewoon uitgaat. :wink:
Bram
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”