Zwave ZM1701 Deur beslag.

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
Keessie
Starting Member
Starting Member
Posts: 20
Joined: Wed Dec 09, 2009 2:38 pm
Location: Netherlands

Zwave ZM1701 Deur beslag.

Post by Keessie »

Ik zag op marktplaats Zwave deurbeslag tekoop aangeboden en ik leek me wel grappig eens te testen hoe dit werkt.
Aanbod bleek van een nieuwe webwinkel die toevallig in mijn buurt gevestigd is.
Dus gisteren het slot gehaald en meteen even geprobeerd of het vanuit homeseer werkt.

Na het toevoegen kreeg ik wel een nieuw device in homeseer met on/off maar verder werkte het niet.
Op de homeseer site las ik dat hiervoor de nieuwste firmware in mijn Aeon Labs stick moest toevoegen.
Nadat ik het slot opnieuw had toegevoegd kreeg ik dit keer 3 devices:
Root Device 34
Child 34 door lock
Child 34 battery

Het slot kan ik vanuit homeseer open en dicht laten draaien dus dat werkt :)
Ook kan ik vanuit het device options venster toegangscodes instellen.
Om een of andere reden wordt de batterij status niet weergegeven in homeseer, weet niet of dit aan het slot ligt ik heb met een everspring sensor ook problemen.

Het slot wil ik in mijn voordeur monteren, het slot heeft binnen en buiten een deurklink wat dus betekend dat als de deur niet op slot is iedereen zo door kan lopen.
Dat is wel nadeel :(

Zodra het slot in de deur is gemonteerd geef ik hier nog wel update van mijn ervaringen met het Zwave deurbeslag.


Groeten,
Kees
olof
Member
Member
Posts: 281
Joined: Tue Aug 17, 2010 10:00 pm
Location: Netherlands

Re: Zwave ZM1701 Deur beslag.

Post by olof »

Kees,

Dank voor dit bericht, erg interessant.
Dit Z-wave deurbeslag had mijn aandacht ook al getrokken maar ik was het e.a. nog aan het uitzoeken.

Een aantal aandachtspunten waar ik tegenaan loop; Wellicht dat e.a. nuttig ook voor jou zijn?

1. Dit deurbeslag is een kruk/kruk combi maar mijn voordeur (en ik denk 90+% in NL) heeft een knop/kruk combi. Kruk/kruk deurbeslag heb ik alleen op de achterdeur zodat als de deur per ongeluk dichtklapt en ik ben in de tuin, dat ik nog naar binnen kan.

2. Maar zelfs als ik kruk/kruk deurbeslag op mijn voordeur zou willen hebben, loop ik tegen het slot aan. Ik heb een cilinder-gedreven meerpuntssluiting in mijn voordeur en ik ben er nog niet achter of de ZM1701 wel met een dergelijk slot om kan gaan. Nu als ik mijn voordeur achter me dichttrek is het al redelijk aardig op slot. Wil ik het officieel op slot doen (conform SKG normen) dan draai ik de cilinder om dmv de sleutel en schiet de ' nachtsschoot' ook in de deur. Volgens mij kan de ZM1701 dit niet?

3. M.i. is de ZM1701 alleen te gebruiken bij de achterdeur (kruk/kruk deurbeslag) maar dan alleen als er een gewoon slot inzit, en niet een meerspuntssluiting.
Het lijkt erop dat de ZM1701 i.c.m. een gewoon slot de buitenste kruk vergrendeld en dus de Dagschoot niet bediend kan worden. Ik vermoed dat de ZM1701 niet de Nachtschoot bediend (kost teveel stroom).

4. De ZM1701 is niet SKG gekeurd, maar of jij en/of ik dit belangrijk vinden is natuurlijk een persoonlijke keuze.

Succes met de installatie en hou ons aub op de hoogte!

Olof
Keessie
Starting Member
Starting Member
Posts: 20
Joined: Wed Dec 09, 2009 2:38 pm
Location: Netherlands

Re: Zwave ZM1701 Deur beslag.

Post by Keessie »

Olaf,

Als ik een achterdeur zou hebben zou ik hem daar monteren, maar ik heb een schuifpui en daar gaat dit deurbeslag niet op passen.
Blijft over de schuurdeur of de voordeur.

In mijn voordeur zit geen meerpuntssluiting dus ik zou hem daar zonder ingrijpende aanpassing aan de deur of kozijn kunnen monteren.

Ik moet nog even kijken of ik het huidige cilinderslot over kan zetten in het zwave deurbeslag zodat ik niet een extra sleutel aan m'n sleutelbos krijg :)

Opzich is montage in de schuurdeur ook wel leuke optie, ik kan dan zorgen dan homeseer de schuurdeur van het slot draait zodra ik m'n schuifpui open doet.
In de schuur kan ik wel ergens een huissleutel verstoppen, mocht ik een keer buiten staan en m'n deur valt dicht kan ik met een cijfercode de schuurdeur openen en een reserve huissleutel pakken.

Het idee dat iedereen zo door de voordeur binnen kan lopen als de deur niet op het nachtslot zit vind ik wel idd wel minder ;)


Kees
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Re: Zwave ZM1701 Deur beslag.

Post by Rene »

@Keesie Een aantal vragen:
- Ben je er al achter of het mogelijk een bestaande cilinder in combinatie met het slot te gebruiken?
- Wordt de buitenklink vergrendeld (zoals Olof suggereert) of wordt de nachtschoot gebruikt bij het afsluiten?
- Wat zijn je ervaringen tot nu toe?

Ik denk erover om dit slot op de schuurdeur te zetten.
Rene.
Keessie
Starting Member
Starting Member
Posts: 20
Joined: Wed Dec 09, 2009 2:38 pm
Location: Netherlands

Re: Zwave ZM1701 Deur beslag.

Post by Keessie »

Het heeft even geduurt maar vandaag pas het deurbeslag in m'n schuurdeur geplaatst.
Eerste probleem waar ik tegen aan liep was het naar links plaatsen van de deurklink, dat zit met een open ringetje vast, en moest een speciaal tangetje lenen om dat te plaatsen.
Het slot is veel langer dan het oude slot dus moest het gat veel groter maken.
In mijn schuurdeur zit een ruit en moest een randje uit de glaslat frezen want het deurbeslag komt vrij ver naar binnen.
Omdat het slot ook wat dieper zit, moest ik bijna tot de ruit uitboren.
Is met hulp van mijn broer allemaal wel gelukt maar was al met al dus nog grote verbouwing.

Het is even wennen, de sleutel draait niet echt om zoals bij normaal slot, slechts kwartslag draaien is voldoende.
Het was dus niet mogelijk het oude cilinderslot te plaatsen.


Wanneer ik het slot bedien met zwave heeft het motortje het erg zwaar met name met sluiten van het slot.
Verder nog niet veel kunnen testebn dus wordt vervolgd.
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”