HS Domotica project met tablet

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Boottie
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Sun Jul 22, 2012 12:39 pm
Location: Belgium

HS Domotica project met tablet

Post by Boottie »

Ik heb een vraag over aansturing via tablet. Mijn plannen zijn om op 3 verschillende plaatsen in huis een tablet in de muur te werken (keuken, slaapkamer , badkamer).
De bedoeling is dat ik via deze tablets het hele huis kan bedienen. Daarmee bedoel ik aansturing van licht, rolluiken, deurvidefoon, toegangscontrole, garagepoort.
Alsook internetradio en bediening van de cd collectie die op mijn NAS staat. Nu, wat software betreft hoor ik hier al verschillende namen als Homeseer en HSTouch.
Wat is aan te raden? En hoe kan ik de sturing van het licht laten gebeuren? Ik zit nu met relais (teleruptoren) , dus dit gebeurd met drukknoppen. Kan ik achter iedere
drukknop een printje voorzien met een specifiek adres dat aangesproken wordt door het programma ? Ook hier graag enkele gebruikservaring over.
Alvast dank voor eventueele reacties.
User avatar
Irritanterik
Member
Member
Posts: 82
Joined: Tue Apr 19, 2011 1:00 pm
Location: Amersfoort
Contact:

Re: HS Domotica project met tablet

Post by Irritanterik »

Ik ben zelf een beginnende 'domoticaan', en volg al lange tijd een aantal forums nauwgezet.
De hardware en software die voor jouw situatie het meest geschikt is hangt in grote mate van je eigen voorkeur af.

Je kan je het beste eerst orienteren in deze afdeling: http://www.domoticaforum.eu/viewforum.php?f=37
HP t5630w with Homeseer 2 > Will migrate to Homey | RFXLAN | IRTrans | Opentherm Gateway | ITHO ECO-FAN integration | Harrison Curtain | Z-wave
Boottie
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Sun Jul 22, 2012 12:39 pm
Location: Belgium

Re: HS Domotica project met tablet

Post by Boottie »

Bedankt Irritanterik , ik zal daar eens een kijkje gaan nemen :)
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: HS Domotica project met tablet

Post by TANE »

Als je Homeseer gebruikt is de software keuze snel gemaakt...Hstouch.
Hardware heb je keuze uit Android of IOS.

Je kan tablets gebruiken of wat kleinere devices zoals de Ipod Touch.

Mijn advies is altijd naar een goed scherm te zoeken met IPS en capacitief
Nieuwe google Nexus 7" is verwacht ik ook een perfect device.

Zelf gebruik ik Ipad aan de muur en als mobile device mijn Iphone.
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
Boottie
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Sun Jul 22, 2012 12:39 pm
Location: Belgium

Re: HS Domotica project met tablet

Post by Boottie »

Heb ondertussen hier een beetje rondgeneust en ben tot de volgende conclusie gekomen. Ik gebruik een tablet met hstouch om een draadloos signaal te versturen via wifi naar een rfxcom ontvanger. Deze ontvanger
moet dan desbetreffende reail van mijn lichtpunt overhalen. Dit kan bedraad gebeuren omdat de rfxcom ontvanger aan mijn electriciteitskast komt te zitten. Is dit een correcte opstelling ? En hoe sluit ik alle relais aan een rfxcom ontvanger aan?
Daar zitten toch geen aansluitingen aan? Via de rfxcom ontvanger kan ik wel draadloos via RF mijn rolluiken aansturen (somfy) , hoop ik. :)
Boottie
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Sun Jul 22, 2012 12:39 pm
Location: Belgium

Re: HS Domotica project met tablet

Post by Boottie »

Wat ik ook kan doen is zoals mijn eerste post al zei. Achter elke drukknop een ontvanger plaatsen. Het zijn diepe inbouwdozen dus dat moet wel lukken. Maar hoe zit het met het signaal voor te ontvangen .Op het gelijkvloers is dit geen probleem , maar wat als je een verdieping hoger gaat? Gemakkelijker is als alles centraal staat , in de electriciteitskast , en ik zonder afzonderlijke ontvangertjes werk. Maar hoe gebeurd dan de aansturing van de relais voor het licht? (zucht)
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: HS Domotica project met tablet

Post by AshaiRey »

Volgens mij is zwave wat je zoekt.
Bram
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: HS Domotica project met tablet

Post by b_weijenberg »

Woningen zoals Engelsen die soms bouwen met wanden van 30cm dik kan problemen geven maar voor een standaard Nederlandse woning moet dat lukken met 1 RFXtrx433 transceiver alles aan te sturen.

De meterkast is geen ideale plek voor welk RF apparaat dan ook omdat daar nogal wat leidingen lopen die een ongunstige invloed op RF hebben. Desnoods verbind je een antenne met een stukje coax om die op een gunstige plaats te hangen.
Boottie
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Sun Jul 22, 2012 12:39 pm
Location: Belgium

Re: HS Domotica project met tablet

Post by Boottie »

Ik heb een RFXtrx433 transceiver besteld. Eens afwachten wat dit gaat geven ;)
Boottie
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Sun Jul 22, 2012 12:39 pm
Location: Belgium

Re: HS Domotica project met tablet

Post by Boottie »

Okee , gisteren RFXtrx433 transceiver ontvangen. Ontvangt signalen van mijn medion x10 tv remote control. Ik ga beginnen om mijn rolluiken te bedienen via deze. Daarvoor een KAKU gordijn/zonwering ontvanger ASUN-650 bestellen, en kijken of ik hiermee iets kan doen. Voor de software ga ik voor homeseer denk ik. Alhoewel , het moet wel full customible zijn , zal wel zien of er nog andere optie's zijn ;). Ben van plan om hier mijn bevindingen neer te schrijven :) Is wel veel opzoekwerk hoe de vork aan de steel zit met heel dit domotica gebeuren.
Boottie
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Sun Jul 22, 2012 12:39 pm
Location: Belgium

Re: HS Domotica project met tablet

Post by Boottie »

Nog een vraagje. Als ik op mijn x10 remote druk krijg ik op mijn rfxmngr scherm een aantal waarden (sequence,id,command,signal level). Wat kan ik met deze waarden doen? Waarschijnlijk ergens invoeren (homeseer,hstouch,vera...) , zodanig dat ik hetzelfde signaal verstuur als ik via tablet bedien. De vraag is , hoe moet ik daaraan beginnen ?
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: HS Domotica project met tablet

Post by b_weijenberg »

Voor X10 moet je de huiscode op STATUS ONLY zetten in de RFXCOM configuratie.
En je maakt een X10 device aan op de HS status page.

Zie ook de Homeseer Quick Start Guide.pdf (op de download page) en de RFXCOM User Guide.pdf (deze staat in de Homeseer docs\RFXCOM directory.
Boottie
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Sun Jul 22, 2012 12:39 pm
Location: Belgium

Re: HS Domotica project met tablet

Post by Boottie »

Ondertussen heb ik homeseer op mijn pc staan. Ook al 1 ASUN-650 rolluik switch (zonder afstandsbediening). Nu heb ik voor homeseer de rfxcom plugin gedownload en geinstalleerd. Dat krijg ik werkend maar hoe krijg ik nu mijn
ASUN-650 in mijn homeseer. Heb handleiding gevolg van homeseer maar de ASUN-650 vind hij niet. Als ik op het knopje druk voor self learning , gebeurd er niets. Bij rfxcom kan ik wel een ON command verzenden dat hij ontvangt domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=27& ... amp;t=7730, maar hoe moet het nu verder ? :roll:
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: HS Domotica project met tablet

Post by b_weijenberg »

maak een AC MODULE aan op de RFXCOM Output Devices configuratie pagina.
Boottie
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Sun Jul 22, 2012 12:39 pm
Location: Belgium

Re: HS Domotica project met tablet

Post by Boottie »

GELUKT! Bedankt b_weijenberg voor het snelle antwoordt. Je hebt me al veel op weg geholpen. Begin de werking nu min of meer door te hebben :) thanx
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”