Advies omtrent nieuwe mogelijkheden

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
remcoploeg
Starting Member
Starting Member
Posts: 16
Joined: Fri Jul 23, 2010 8:21 am
Location: H.I. Ambacht

Advies omtrent nieuwe mogelijkheden

Post by remcoploeg »

Ik ben de afgelopen jaren redelijk tevreden over mijn gebruik van Homeseer. Ik heb een rfxlan en CM15pro voor het aansturen van verlichting(KlikAanKlikUit en X10), zonneschermen, thermostaat en luiken. Daarnaast heb ik een touchscherm waarmee dit allemaal kan aansturen via HSTouch.
Nu ga ik binnenkort verhuizen en ben ik me aan het orienteren wat ik moet gaan doen. Een van de nadelen van mijn huidige installatie is de stabiliteit van het aansturen (zowel KAKU als X10), vaak gaan lichten niet uit of juist weer niet aan. Ik weet nooit of een commando aangekomen is. (wat bijv. wel PCLBUS kan.) Nu ik de kans heb om het nieuwe huis alles opnieuw aan te leggen vraag ik me af of er betere mogelijkheden zijn? Zijn er bijvoorbeeld ook mogelijkheden om via kabels alles aan te sturen? Ik heb al flink lopen zoeken, maar ik kom toch elke keer uit op zwave, x10, KAKU of andere draadloze (of over 230V) oplossingen.

Ik heb op zich een eenvoudige eis, het moet altijd werken en stabiel zijn en samenwerken met Homeseer.

Ik ben benieuwd of jullie ideeen hebben.

alvast bedankt,

Remco
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Advies omtrent nieuwe mogelijkheden

Post by Digit »

Ik ben dan wel geen homeseer gebruiker, maar je vraag heeft wat mij betreft ook helemaal niks met Homeseer te maken, dus antwoord ik toch maar.
Als je stabiliteit wilt, zijn er een aantal zaken waar je op moet letten.

2-weg communicatie met actors (dingen die wat doen als ze een commando ontvangen) is (bijna) een vereiste.
De reden dat ik nooit met X10 aan de gang ben gegaan is juist dat; PLCBUS heeft dat idd wel en werkt ook zeer stabiel hier zuhause.
KAKU en al het aanverwante spul kun je dus vergeten, dat is spielerei; je weet niet of het aankomt.

Wat de stabiliteit van RF gebaseerde hardware (2-weg eis blijft bestaan uiteraard) kan verbeteren is het gebruik van mesh. Zwave heeft dat, maar baserend op wat ik daar zoal over lees moet je zeeeer zorgvuldig zijn in de keuze van de producten die je gaat gebruiken; niet alles werkt even, ehh, 'degelijk' zal ik maar zeggen :wink:

Waarschijnlijk allemaal open deuren dus ik stop nu maar snel, maar als je stabiliteit wil (als in: je gigantisch kunnen ergeren als iets 1x per <dag|week|maand|jaar> niet doet wat het moet doen) dan moet dat je leidraad zijn bij je keuze, en niets anders. In ieder geval niet dat wat hip of goedkoop is...
Post-IT
Member
Member
Posts: 448
Joined: Sat Feb 28, 2009 12:01 am
Location: Netherlands (Rotterdam)

Re: Advies omtrent nieuwe mogelijkheden

Post by Post-IT »

Ik sta volledig achter Robert. Ik wil nog wel even meegeven dat ik dus ook niet vast zou houden aan Homeseer als dat je er van weerhoud je aan je leidraad te houden.

Ik ben daarom uiteindelijk afgestapt van Homeseer, op dat vlak had ik namelijk ook stabiliteitseisen waar Windows met Homeseer en al die USB gerelateerde koppelingen niet aan konden voldoen. Bovendien vind ik de doorontwikkeling van Homeseer voornamelijk gericht op de Amerikaanse markt met Amerikaanse producten, het is iedere keer maa de vraag of, danwel wanneer een veel gebruikt Europees/Nederlands product gekoppeld kan gaan worden.

Ik zou zelf als basis nooit meer iets anders kiezen dan KNX. Dit is een van de weinige bedrade bus systemen die echt stabiel is. De ontwikkeling van nieuwe modules, aansturingen en touchinterfaces staat niet stil en zijn op een enkel geval na altijd met elkaar te combineren omdat de basis vastgelegd is in een norm. De ontwikkelinen binnen KNX zijn overigens voornamelijk BeNeLuxDu gericht.
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Advies omtrent nieuwe mogelijkheden

Post by AshaiRey »

Hoewel ik het helemaal eens ben met mijn bovenstaande forumleden wil ik toch ook een beetje geluid uit een andere richting laten horen. Een domotica systeem moet gewoon werken, net wat je al schreef. Een domotica systeem is op een punt af. Nu gaan er waarschijnelijk veel mensen steigeren maar met af bedoel ik hier al je basis functionaliteit zit er in en werkt. Het liefst wil je dit zo houden. Als je dit al werkend heb met domotiga/homeseer of wat voor manier ook dan voldoet dit ook vor je wensen. Alles wat erna komt is vaak dingen die leuk zijn om te hebben maar niet noodzakelijk. Ik ga weer op een paar tenen staan hier maar het integreren van je weegschaal is cool maar ik zie het als een aanvulling.

Dit gezegd hebbende bedoel ik dus dat wat voor software je ook gebruikt, als het je behoeft nu dekt dan dekt het die behoefte ook in de toekomst. De vraag die je jezelf dan ook moet stellen is hoeveel tijd en energie wil erin gaan steken als je over een paar jaar 70 bent? Moet het dan gewoon werken of niet. Of wil ja dan nog pielen met allerlij settings? Hiermee komt ook gelijk je hardware in beeld. Als deze nu werkt met de software zal deze ook over 30 jaar nog kunnen werken. Echter hardware kan kapot gaan en is die exotische setup nog beschikbaar later (weer als voorbeeld als je 70 ben).

Keuzes, zo veel keuzes.
Bram
Post-IT
Member
Member
Posts: 448
Joined: Sat Feb 28, 2009 12:01 am
Location: Netherlands (Rotterdam)

Re: Advies omtrent nieuwe mogelijkheden

Post by Post-IT »

AshaiRey wrote:Als deze nu werkt met de software zal deze ook over 30 jaar nog kunnen werken. Echter hardware kan kapot gaan en is die exotische setup nog beschikbaar later (weer als voorbeeld als je 70 ben).
Juist dit is de reden waarom ik afgestapt ben van een (Windhoos) PC voor de basis functionaliteit. Compatibiliteit en beschikbaarheid van hardware is je grootste probleem als je een systeem wil wat langer leeft. Er hoeft maar een klein onderdeel kapot te gaan (geheugen, cpu, of andere randapparatuur) en je mag je na 3 a 4 jaar al afvragen wat de gevolgen zijn. Geheugen voor oudere modellen wordt onbetaalbaar zo niet onvindbaar en een harddisk met windoos overschroeven naar een nieuw miniITX moederboard werkt ook niet zomaar zonder nieuwe drivers waarvan je je dan weer af moet vragen of die gaan werken op een verouderd OS. Dit soort problemen zal je wellicht met Domotiga minder hebben omdat linux wat meer bij de basis blijft op het gebied van hardware aansturing. Dit gehobby met Windoos was ik al in ieder geval snel zat.

Een tijdje geleden voor een kennis aan zijn ruim 10 jaar oude KNX installatie een iPad gekoppeld. Kwestie van een IP interface in het KNX netwerk prikken en wat configuratie voor een interface. De basis werkt daar al jaren en daar hoefde niks aan te veranderen of aan geupdate te worden, een toevoeging als dit was peanuts. Maar hij hoefde dus niet na te denken over de gevolgen aan de basis intelligentie van zijn domotica systeem.
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Advies omtrent nieuwe mogelijkheden

Post by TANE »

Ook helemaal met de eerdere opmerkingen eens.
Domotica betekent voor mij automatisch
Systemen die op het juiste moment juiste beslissingen nemen om iets te doen..
Domotica is voor mij geen afstandsbediening waarmee ik mijn gordijnen kan sluiten maar dat deze zelf sluiten op het juiste moment.

Stabiliteit is inderdaad de grootste uitdaging met de huidige systemen. Elke systeem sterft uit zonder onderhoud. Software als Homeseer en Windows zijn daar wat gevoeliger voor dan bv een Vera of een Fibaro. Maar ook de Vera en Fibaro hebben onderhoud nodig.

Wie durft te zeggen dat zijn systeem blijft draaien op het moment dat hij/zij zelf niet meer is, kan je partner geheel onderhouden?
Domotica moet nog volwassen worden en blijven werken zoals de oude schakelaar van 100 jaar terug.

Enver
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Advies omtrent nieuwe mogelijkheden

Post by AshaiRey »

Wie durft te zeggen dat zijn systeem blijft draaien op het moment dat hij/zij zelf niet meer is, kan je partner geheel onderhouden?
Ik durf stellig te zeggen dat ons systeem langzaam zal afsterven. Gelukkig is de basis functionaliteit zoals lichten schakelen ook zo uitgevoerd dat dit handmatig kan. Al het overige wordt een last voor mijn partner en is waarschijnelijk niet repareerbaar voor haar. Destemeer reden voor mij om samen in leven te blijven.. :D
Bram
Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Re: Advies omtrent nieuwe mogelijkheden

Post by Wim2008 »

Ik gebruik Homeseer met windows en ben er redelijk tevreden mee. Dit kan ook wel, want ik ben niet zo'n techneut en vraag dus weinig van de systemen die ik gebruik. Daarnaast heb ik zeer veel moeite om de juiste apparaten te kopen voor domotica, omdat mij niet altijd duidelijk is wat ze wel en niet doen.
Toch ben ik het met bovenstaande sprekers geheel eens. En de laatste opmerking van AshaiRey geldt ook voor mij.

Mvgr Wim :) :wink:
remcoploeg
Starting Member
Starting Member
Posts: 16
Joined: Fri Jul 23, 2010 8:21 am
Location: H.I. Ambacht

Re: Advies omtrent nieuwe mogelijkheden

Post by remcoploeg »

Allemaal bedankt voor het advies. Ik ben zelf tevreden over de stabiliteit en functionaliteit van Homeseer. Waar mijn ervaringen minder mee zijn is dus het aansturen van apparaten (voornamelijk X10), hier wil ik dus een slag mee slaan. Als ik goed lees is PCLBus toch wel een goede vervanger omdat deze de status ook terug stuurt...
gjniewenhuijse
Member
Member
Posts: 140
Joined: Thu Jul 16, 2009 12:04 pm
Location: Netherlands

Re: Advies omtrent nieuwe mogelijkheden

Post by gjniewenhuijse »

remcoploeg wrote:Allemaal bedankt voor het advies. Ik ben zelf tevreden over de stabiliteit en functionaliteit van Homeseer. Waar mijn ervaringen minder mee zijn is dus het aansturen van apparaten (voornamelijk X10), hier wil ik dus een slag mee slaan. Als ik goed lees is PCLBus toch wel een goede vervanger omdat deze de status ook terug stuurt...
Zelf heb ik weer hele slechte ervaringen met PLCBUS:
- minder componenten leverbaar (dus alsnog x10 inzetten met omzetter maar dit werkt helemaal slecht)
- modules snel kapot
- storingen etc
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”