Waarom start mn script niet?

Forum over Homeseer scripts (DUTCH forum)

Moderators: TANE, Ruud

Reiniertc
Starting Member
Starting Member

Waarom start mn script niet?

Post by Reiniertc »

Ik heb een scriptje geschreven om de status van mn wasmachine bij te kunnen houden.
Daarvoor gebruik ik een everspring AN-1582 die het stroomverbruik van de wasmachine doorgeeft aan Homeseer.
Mijn idee is dat het scriptje bij elke wisseling van het actuele verbruik wordt uitgevoerd, en zodoende de status bijwerkt.

Als ik het script handmatig uitvoer, werkt het zoals ik wil.
Maar ik blijf steken in mijn pogingen om het scriptje automatisch via een event uit te voeren.
Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar het lijkt wel alsof HS de wisselingen niet oppikt om vervolgens het event met script uit te voeren.

Mijn trigger is: Device Verbruik Wasmachine value changes to any
Andere pogingen waren "changes to >0", "in the range 0...1000000", "<>0"

De waarden van "verbruik wasmachine" worden wel netjes geupdate tijdens het verbruik, maar het event pikt t niet op.
Wat doe ik fout of kan ik nog meer proberen?
labium
Advanced Member
Advanced Member

Re: Waarom start mn script niet?

Post by labium »

wat geeft log van homeseer aan ?
Reiniertc
Starting Member
Starting Member

Post by Reiniertc »

veel deviceupdates ivm het verbruik van de wasmachine, maar nergens een spoor van het event dat zou moeten worden gestart
Herbus
Member
Member

Post by Herbus »

Misschien helpen een paar screendumps
Herbus (Jos)
labium
Advanced Member
Advanced Member

Post by labium »

via welke plugin worden deze status changes van verbruik afgehandeld ? anders moet je een script maken met statussen erin en registreren bij homeseer met RegisterStatusChangeCB , zie userguide online
Reiniertc
Starting Member
Starting Member

Post by Reiniertc »

screenshots zijn geen probleem, zie hier onder.
Schermafbeelding 2012-10-15 om 11.55.06.png
Schermafbeelding 2012-10-15 om 11.55.06.png (17.21 KiB) Viewed 12037 times
Schermafbeelding 2012-10-15 om 11.55.20.png
Schermafbeelding 2012-10-15 om 11.55.20.png (21.57 KiB) Viewed 12037 times
Bij het woord "plugins" moet ik bekennen dat ik het niet weet. Ik heb in ieder geval geen plugins geïnstalleerd, omdat ik ervan uitging dat als de waarden gewoon door homeseer worden weergegeven, ik ze ook als event trigger kan gebruiken.
maar dank voor de vraag: ik duik de boeken in op zoek naar het antwoord!
geert-jan
Member
Member

Post by geert-jan »

Tegen een gelijksoortig probleem ben ik ook aangelopen in Homeseer.

Een event triggeren op device value werkt blijkbaar ALLEEN als de device string NIET gezet is. In je screenshot zie ik "een icon + 0 Watts used". Dit staat in de device string, de device value zal wel de goede waarde hebben.

Geert-Jan
labium
Advanced Member
Advanced Member

Post by labium »

als je op device drukt krijg je een scherm met device status options etc veranderd de devcievalue met het watt gebruik ?

homeseer devices hebben denk ik alleen een event bij een devce met een button , on off etc die een event afvuurt.

ik ben daar ook achter gekomen dit weekend ik had een virtuele rgb led device voor domation van haashop aangemaakt en er gebeurde niks bij de devicevalue veranderingen. er wordt ook over geklaagd op het homeseer board dat devicevalue veranderingen niet automtisch een event kunnen opwekken uit zichchzelf.
Last edited by labium on Mon Oct 15, 2012 1:54 pm, edited 1 time in total.
Reiniertc
Starting Member
Starting Member

Post by Reiniertc »

ja die verandert netjes iedere keer.

Ik heb even een screenshot van de properties ingevoegd:
Schermafbeelding 2012-10-15 om 13.39.03.png
Schermafbeelding 2012-10-15 om 13.39.03.png (29.33 KiB) Viewed 12029 times
Als de wasmachine aanstaat, verandert de value in stappen van 100 (1watt = 100 eenheden)
Daarom dacht ik dat ik het met een simpel eventje afkon.

Nu ik registerstatuschangeCB nalees, begint het me allemaal te duizelen :shock:
labium
Advanced Member
Advanced Member

Post by labium »

RegisterStatusChangeCB
Purpose
HomeSeer has the ability to trigger events based on the status of a device changing. This is set in the event properties for the event. It may be useful to run a script when a device changes status. The RegisterStatusChangeCB function can be used to register your script with HomeSeer. When a device changes status, your script will be called. The script is passed the house code and unit code of the device that changed status, as well as the status the device changed to and the reference ID of the device.

To remove the callback script, call hs.UnRegisterStatusChangeCB. There are no parameters with this call.

gecopieerd uit homeseer userguide, dit houdt in dat devicevaluechanges niet autiomatisch een event kunnen afvuren ook al heb je een event gemaakt op de trigger afgevuurd door dit device en die trigger gekozen hebt uit de mogelijkeheden die homeseer presenteerd in het triggerscherm . je zou zeggen dan kan dat ook als trigger functioneren maar dat is helaas niet zo. wat hierboven staat voor devicestatus change geldt idem dito voor device value change ook al staat het er niet bij, de status is nog een overblijfsel uit de x10 tijd .
Reiniertc
Starting Member
Starting Member

Post by Reiniertc »

Dank je Labium, je helpt me goed op weg. Ik ga die route dus inslaan om tot de oplossing te komen.

klopt mijn gedachte dat ik alleen maar het volgende in het startupscript moet plaatsen?
hs.RegisterStatusChangeCB "wasmachine_status_update.txt","main"

Ik probeer verder nog even uit te vogelen of als bovenstaande klopt, ik met hs.RegisterStatusChangeCB slechts 1 script kan aanroepen voor alle devicevalue changes, of dat ik er meerdere in kan zetten (dus 1 voor de wasmachine en 1 voor de wasdroger)
labium
Advanced Member
Advanced Member

Post by labium »

je moet in 1 script alles zetten wat je wilt wat er gebeurd als er een device van status veranderd. je voorbeeld is goed

het script wat geregistreerd wordt krijgt bij een device value change van welk device dan ook deze parameters door:

' hs.RegisterStatusChangeCB "statusCallBack.vb","checkStatus"
'' is called for all device status and value changes
hc = parms(0) '' housecode
dc = parms(1) '' devicecode
stat = parms(2) '' devicestatus or value ?
refID = parms(3) '' device ref

nu kan je in je sript per device bepalen wat er moet gebeuren met een bepaalde value als die bereikt wordt.

dus homeseer zend de gegevens naar je script bij een device value change van welke device in je systeem dan ook en jij bepaalt wat er met die gegevens moet gebeuren. dus alle devices moeten erin die je iets wil laten doen bij een bepaalde value van een eventueel andere device

dus hc = A dc = 1 stat = 20 als input , jouw script moet dan bijv als stat > 20 verwarming uit bevatten.
Reiniertc
Starting Member
Starting Member

Post by Reiniertc »

Ik heb de volgende regel toegevoegd in mn startupscript en homeseer opnieuw opgestart:
hs.RegisterStatusChangeCB "status_update.txt","main"

In status_update.txt heb ik een op een de inhoud van mn wasmachinescript gekopieerd.
Mn gedacht daarbij: als homeseer het script maar gewoon start, dan zorgt de inhoud van het script wel dat hij naar de wasmachinevalue kijkt. (kortom: ik gebruik nog even niet de input die homeseer bij een device value change meegeeft).

Ik zie in de log echter niet of de hs.RegisterStatusChangeCB ook echt wordt uitgevoerd. Klopt dat, of hoor ik daarvan een terugkoppeling te zien in de logs?
Verder zie ik ook nog niets automatisch bijgewerkt worden, dus ik zal nog vast iets niet goed doen. Moet ik dan toch per se met de input van homeseer aan de slag in het scriptie?
AshaiRey
Senior Member
Senior Member

Post by AshaiRey »

Ik weet niet of dit je gaat helpen dus gooi ik het bot maar voor je op :-)

Hier een voorbeeld van het gebruik van hs.RegisterStatusChangeCB

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=88496

Hier een wat recenter bericht met een eenvoudiger script
http://board.homeseer.com/showpost.php? ... ostcount=6
Bram
labium
Advanced Member
Advanced Member

Post by labium »

of je script word uitgevoerd is na te gaan door er een hs.writelog( "myscrip", "line 30 is now executed/ function main is executed" of zoiets in te zetten)

je moet wel de params gebruiken die homeseer aangeeft voor de functie van het script.
Post Reply

Return to “Homeseer Scripts Forum”