IRtrans achtig device - hoe states opslaan

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
kriz83
Member
Member
Posts: 200
Joined: Thu Oct 18, 2012 7:37 am
Location: Belgium

IRtrans achtig device - hoe states opslaan

Post by kriz83 »

Hoi,

Ik heb een stuk HW waarmee ik IR kan uitzenden.

Waarschijnlijk zullen veel mensen dit wel hebben, maar ik vroeg me af: hoe houden jullie de states bij van de toestellen die jullie bedienen ?
BV: mijn receiver heeft states ON - OFF - FM - AUX - ....

Echter de power knop is een toggle..., en als ik em dus aan wil zetten als ie al aan staat, gaat ie uit.
Ik wil ook niet wachten op een Power on Delay terwijl de TV bv al aan staat etc.

Nu wil ik in homeseer volgende scenes maken:

* TV kijken (TV op HDMI1, STB on)
* Film kijken (TV op HDMI3, STB off, HTPC on)
* ...

Hoe pakken jullie dit aan ?

Gr,
Kristof
HomeSeer - PlugWise - RFXComm - Philips Pronto TSU9800/9600/9300
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: IRtrans achtig device - hoe states opslaan

Post by Digit »

Niet...
Heeft geen zin, je weet het namelijk nooit zeker dat "het" klopt. 1-weg...
Of ga je nl. ook de originele remote weggooien, de aan/uit knop saboteren, de stekker vastlijmen in het stopcontact enz. ?

Ik heb het op mijn Pronto zo geregeld dat als ik een bepaalde activity kies (TV, Radio, Mediaplayer) dat de gewenste devices aan- danwel uit worden geschakeld en ik daarna in een schermpje kom waar ik de bij de betreffende activity gewenste zaken kan bedienen.
Niets weerhoudt iemand er namelijk van om met de originele remote de TV uit te zetten.
Of dat handmatig te doen, waardoor je niet eens IR signalen van de originele remote kan opvangen zou je dat betrouwbaar kunnen.

Dus heeft iemand de TV handmatig uitgezet (of een standby timer...)?
Jammer dan, eigen schuld dikke bult: terug naar "Home" scherm op de Pronto en opnieuw de gewenste activity kiezen.
Nog een voorbeeld: iemand hier zet dagelijks de Receiver handmatig over naar input "Game". Wil daarna iemand TV gaan kijken, pakt men de Pronto en kiest de TV activity.
En dat zorgt er dan wel weer voor dat de TV wordt aangezet, de SetTop Box aan, de receiver de juiste input doorstuurt naar de TV enz. enz.

En voor toggle toetsen zijn discrete codes onontbeerlijk.. de moeite waard om flink lang naar te zoeken.
Deze kun je ook getruuct zelf maken hoor, door eerst een bepaalde state af te dwingen.
Wil je een TV uit hebben? Stuur dan achtereenvolgens "kanaal 1" gevolgd door "on/off toggle"; "1" zet hem aan en de toggle doet de rest.

Misschien heb je er wat aan.
kriz83
Member
Member
Posts: 200
Joined: Thu Oct 18, 2012 7:37 am
Location: Belgium

Re: IRtrans achtig device - hoe states opslaan

Post by kriz83 »

Hoi Robert,

Bedankt voor je reply. De states zijn inderdaad niet 'afdwingbaar', maar in mijn huis worden alleen Pronto remotes (TSU9800) gebruikt.
Die slaan de state op in een mysql database op mijn NAS. Ik moet zeggen dat dit tot op heden probleemloos heeft gewerkt.
Natuurlijk heb ik op de pagina dan nog een 'help' knop waarmee ik snel states kan wijzigen indien ze niet goed zouden staan, maar dit gebeurd zelden.

Door het feit dat ik de states bijhoud, kan ik sneller switchen van de ene activity naar de andere. Ik moet namelijk niet meer wachten tot mijn TV geboot is alvorens ik em op HDMIx kan zetten. Wanneer je veel devices hebt (HTPC, Receiver, TV) dan levert dat dus een enorme tijdsbesparing op bij het veranderen van activity.

Echter zou ik dus graag die code naar HomeSeer porten, zodat ik via de IPad activities kan starten.

En inderdaad, de 'truken' voor het 'discreet' maken van codes heb ik al meermaals toegepast :-)

Gr,
Kristof
HomeSeer - PlugWise - RFXComm - Philips Pronto TSU9800/9600/9300
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: IRtrans achtig device - hoe states opslaan

Post by Digit »

Ik heb het meeste via Ethernet, AV receiver is 2-weg en de mediaplayer vertelt mij (eh, mijn systeem) ook waar 'ie mee bezig is.
Daarvan weet ik dus wel wat wel en wat niet geswitched moet worden.
Alleen de TV (discrete on/off, meer niet) en de UPC STB gaan via IR (helaas, tegenwoordig).
Zo is elke situatie toch weer net iets anders... :)
kriz83
Member
Member
Posts: 200
Joined: Thu Oct 18, 2012 7:37 am
Location: Belgium

Re: IRtrans achtig device - hoe states opslaan

Post by kriz83 »

Mmm, kga er toch iets moeten vinden :-)

TV heeft gelukkig discrete codes, receiver (tis te zeggen stereo-installatie :-) ) helaas niet, net zoals de STB :-/
HomeSeer - PlugWise - RFXComm - Philips Pronto TSU9800/9600/9300
DrDoo
Member
Member
Posts: 103
Joined: Tue Sep 29, 2009 5:18 pm
Location: Netherlands

Re: IRtrans achtig device - hoe states opslaan

Post by DrDoo »

Het is niet perfect...maar ik heb dit script wise gedaan.
Nadeel is wel dat je vervolgens alleen nog Homeseer kunt gebruiken om je apparatuur te bedienen...anders raakt ie de weg kwijt.

Ik heb voor alle devices gewoon vritual devices gemaakt.
Vervolgens een script
if not set, set value
if status on then off
if status is off then on etc...

En bij allemaal dus de status van de virtuele devices ook wijzigen.

Vrij simpel maar moet zeggen het gaat eigenljik altijd goed, 1way of niet. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je IR zend devices gewoon goed kan transmitten...als dat niet kan kan het onbetrouwbaar worden.
Heb zelf met HStouch ook nog een aantal knoppen gemaakt wat puur de status switched van de virtuele devices en ook die puur de on/off commandos doet. Mocht het dan toch fout gaan...kan ik per devices de status aanpassen en dan alsnog schakelen.

Het is niet perfect, maar gaat eigenlijk bijna altijd goed. Mocht er toch een remote gebruikt worden, zet ik dus met de aparte knoppen de juiste status alvorens mijn scenes te gebruiken.

Gr
Michiel
kriz83
Member
Member
Posts: 200
Joined: Thu Oct 18, 2012 7:37 am
Location: Belgium

Re: IRtrans achtig device - hoe states opslaan

Post by kriz83 »

Aan zoiets dacht ik dus inderdaad ook.
Virtual devices zijn wel een nieuw begrip voor me ...
Kan je daarmee ook knoppen toevoegen op het state scherm ?
HomeSeer - PlugWise - RFXComm - Philips Pronto TSU9800/9600/9300
DrDoo
Member
Member
Posts: 103
Joined: Tue Sep 29, 2009 5:18 pm
Location: Netherlands

Re: IRtrans achtig device - hoe states opslaan

Post by DrDoo »

Virtual Device is gewoon een status device. Deze zie je dus in Homeseer bij al je andere devices. Deze kun je vullen met waardes, plaatjes, text etc.
Deze waardes kun je vervolgens gewoon in HStouch weer geven met status tracking.
kriz83
Member
Member
Posts: 200
Joined: Thu Oct 18, 2012 7:37 am
Location: Belgium

Re: IRtrans achtig device - hoe states opslaan

Post by kriz83 »

Interessant !
Kan je ook 'Buttons' toekennen in de status pagina zoals bij echte devices ?
HomeSeer - PlugWise - RFXComm - Philips Pronto TSU9800/9600/9300
DrDoo
Member
Member
Posts: 103
Joined: Tue Sep 29, 2009 5:18 pm
Location: Netherlands

Re: IRtrans achtig device - hoe states opslaan

Post by DrDoo »

Dacht het wel...in ieder geval een pull down lijst waar je de waarde dan kunt selecteren.
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”