Deurbel ontvangen en aansturen vanuit Homeseer

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

User avatar
Bjochems
Member
Member
Posts: 179
Joined: Wed Jun 04, 2008 2:06 pm
Location: Netherlands

Deurbel ontvangen en aansturen vanuit Homeseer

Post by Bjochems »

Het stond al een tijdje op mijn lijstje maar ik heb nu mijn bestaande deurbelknop ook in Homeseer aan de praat. Er zijn al meer topics in dit forum maar ik dacht wellicht is het leuk om te delen hoe ik het gedaan heb.

Aangezien ik mijn huidige deurbelknop wil blijven gebruiken heb ik onderstaande KaKu deurbel gekocht.

http://www.vego.nl/klikaanklikuit/13/acdb_6500bc.htm

Vanaf de deurbelknop lopen er twee draden naar de trafo. Deze koppel je los van je trafo en sluit je aan op de zender. Op de zender dien je de X10 huiscode aan te geven. (A-P). Bij elke druk wordt er nu een draadloos X10 signaal verzonden. Dit signaal dien je vervolgens te koppelen aan de losse draadloze bellen die je gewoon ergens in het stopcontact prikt. In mijn geval zijn dit er drie (maximaal 6). Op de draadloze deurbel zit een LEARN knop. Druk die in en druk vervolgens op de deurbelknop. De bel is nu gelinkt aan de knop.

Homeseer config - receiver
Om de signalen ook in Homeseer te ontvangen dien je eerst te kijken naar de rfxcom instellingen.
- kijk in de X10 config of de huiscode die je gekozen hebt op 'Status only' staat
- kijk bij de receiver interface of X10 en ARC aanstaan
- druk nu op de deurbelknop
- in de homeseer log zie je een X10 signaal binnenkomen, kijk op welke code hij binnenkomt, bv D1
- maak nu een nieuw device aan met deze code
- het device wordt nu op 'ON' gezet als de knop ingedrukt wordt.
- als je de knop indrukt worden er achter elkaar "ON" meldingen verzonden
- je hoeft het device dus naderhand niet op "OFF" te zetten, dit gaat automatisch

Events
Als je events wil koppelen aan de knop hou er dan rekening mee dat je meerdere meldingen gaat ontvangen bij 1 druk op de knop. Zorg er dus voor dat je bij het aanmaken van een event kiest voor de optie.
"Cannot Retrigger for X " seconds. Kies bv 10 seconden

Homeseer config - transmitter
Je kan met de rfxcom transmitter de draadloze deurbellen ook aansturen. (vraag niet wanneer je dit gaat gebruiken maar het kan :-)
- zorg ervoor dat de bij de rfxom transmitter de ARC en AC signalen op 'YES' staan. (bij mij stonden deze standaard aan en ik kan ze ook niet uitvinken)
- maak nu op de rfxcom plugin pagina een 'Output device' aan
- kies bij Device Id voor 'AC MODULE'
- selecteer de juiste transmitter en sla het device op
- zet nu de deurbel weer in de 'LEARN' stand
- door eventueel eerst een andere melodie te kiezen kun je er voor zorgen dat je een andere melodie kan gebruiken dan de melodie die je hebt gekozen voor de deurbelknop
- zet de output device nu op 'ON' zodat er een signaal verzonden wordt
- de deurbel ontvangt het signaal en ze zijn vanaf nu 'gelinkt'
Bas
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Deurbel ontvangen en aansturen vanuit Homeseer

Post by Digit »

Leuk! Ik heb ook iets soortgelijks, waarbij de gongen echter alleen in actie kunnen komen door de RFXCOM Transmitter die ik vanuit mijn systeem aanstuur. Als dan de mediaplayer een filmpje gaat afdraaien, weet ik zeker dat ik niet gestoord kan worden :D
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Deurbel ontvangen en aansturen vanuit Homeseer

Post by AshaiRey »

Ik heb het ook precies zo gedaan en ik wil wat van mijn ervaring delen.
Als je dan toch aan de KaKu deurbel zender knutsel vervang dan ook de knoopcel batterij en soldeer daar wat draden aan met een batterijhouder voor wat grotere capaciteit (en goedkoper)
Bram
keeslamper
Member
Member
Posts: 152
Joined: Wed Apr 11, 2012 11:21 am

Re: Deurbel ontvangen en aansturen vanuit Homeseer

Post by keeslamper »

Hallo allemaal,

Ik heb het idee om eenzelfde deurbel als jullie te maken. Ik heb alleen de KaKu ACDB-7000BC Deurbel. Deze werkt ondertussen op de meegeleverde gong.

Het enige probleem is.... Wat is mijn huiscode? Ik heb geen draaiknop op deze deurbelzender! En in de beschrijving is er niets over te vinden.

Groet,
Kees
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: Deurbel ontvangen en aansturen vanuit Homeseer

Post by b_weijenberg »

dat is een bel met AC code.
Met RFXCOM stuur je die aan met een AC MODULE. je kunt een willekeurig adres configureren bij de AC MODULE op de Output config page.
Zet de bel in leermode en stuur dan een ON commando.
keeslamper
Member
Member
Posts: 152
Joined: Wed Apr 11, 2012 11:21 am

Re: Deurbel ontvangen en aansturen vanuit Homeseer

Post by keeslamper »

Ok, dan ben ik al een stap verder!

Het is me gelukt een AC Module aan te maken. Maar het laatste stukje begrijp ik niet.
Ik kan de bel niet in leermode zetten, alleen de gong zeg maar. Is dat ook de bedoeling?

Staat dit ergens beschreven? Dan hoef ik jou niet lastig te vallen, maar eerlijk gezegd begrijp ik er nog erg weinig van... Ik zie een heleboel opties in de config die mij niets zeggen.

Ik heb twee schermafdrukken bijgevoegd van hetgene wat ik aangemaakt heb na wat jij gezegd hebt.
Kaku bel
Kaku bel
kakubel.png (76.01 KiB) Viewed 12824 times
Kaku bel 2
Kaku bel 2
kakubel2.png (73.12 KiB) Viewed 12824 times
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: Deurbel ontvangen en aansturen vanuit Homeseer

Post by b_weijenberg »

Sorry, spraakverwarring met bel bedoelde ik gong

Stop Homeseer even,
start RFXmngr
druk op de deurbelknop,
kijk welke ID en unitnummer de deurbelknop afgeeft
disconnect RFXmngr
start Homeseer en modify je KAKU gong en kies een HS Unit Code waarbij het unitnummer gelijk is aan wat de deurbelknop verstuurt. (bv unit 8 dan kies je A8 of B8... P8)
vul dezelfde ID in als van de deurbelknop.

Je moet nu de gong aansturen met een ON command.

Ga naar het Input devices config scherm
klik Clear Heard
Druk nog een keer op de deurbelknop,
an als je nu ADD selecteert kan je de AC deurbelknop ook toevoegen in HS.
keeslamper
Member
Member
Posts: 152
Joined: Wed Apr 11, 2012 11:21 am

Re: Deurbel ontvangen en aansturen vanuit Homeseer

Post by keeslamper »

Je legt het in super Jip en Janneke taal uit, zodat ik het zelfs begrijp! Ik ga het vandaag nog proberen.

Heb een hele oude RFXcom receiver/transmitter, ben benieuwd of het gaat werken!

Ik houd je op de hoogte sowieso en alvast bedankt voor je antwoord!

Groet,
Kees
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: Deurbel ontvangen en aansturen vanuit Homeseer

Post by b_weijenberg »

configureer de transmitter dan wel als tranmitter op de Interfaces config page en niet als RFXtrx433!!!
keeslamper
Member
Member
Posts: 152
Joined: Wed Apr 11, 2012 11:21 am

Re: Deurbel ontvangen en aansturen vanuit Homeseer

Post by keeslamper »

Dat begrijp ik, de RFXCom zat niet aangesloten op het moment.

Ik loop alleen tegen hetzelfde probleem aan wat ik vorige week ook had. RFXMNGR geeft een foutmelding 'De index ligt buiten de matrixgrenzen' en word na deze melding afgesloten!
Ik kan hier niets over vinden... Is dit een bekend probleem? Of zou de software niet geschikt zijn voor mijn type rfxcom? Ik kan nergens een typeaanduiding vinden dat is heel lastig...
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: Deurbel ontvangen en aansturen vanuit Homeseer

Post by b_weijenberg »

RFXmngr is alleen voor de RFXtrx433.

Voor de oudere RFXCOM gebruik je RFreceiver en RFtransmitter of RFXmitter.

Zie de kopjes op http://www.rfxcom.com/Downloads:
. USB RFXtrx & RFXrec programs and firmware:
. Test programs for old USB and old LAN receivers, transmitter and RFXmitter:
keeslamper
Member
Member
Posts: 152
Joined: Wed Apr 11, 2012 11:21 am

Re: Deurbel ontvangen en aansturen vanuit Homeseer

Post by keeslamper »

Ik heb zowel geprobeerd met RFReceiver als RFXMitter. Bij beiden haal ik er niet uit wat nu een signaal is van mijn bel... Zie bijgevoegde schermafdrukken.

De RFXMitter geeft alleen heel veel letters, de RFXReceive alleen veel unknown signal. Ik heb verder niets met X10, alles z-wave. Dus geen idee wat die signalen zijn....
RFXMitter
RFXMitter
rfxmitter.jpg (91.49 KiB) Viewed 12818 times
RFXReceive
RFXReceive
rfxreceive.jpg (51.1 KiB) Viewed 12818 times
COM Instellingen
COM Instellingen
comrfxreceiver.jpg (7.29 KiB) Viewed 12818 times
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: Deurbel ontvangen en aansturen vanuit Homeseer

Post by b_weijenberg »

Een RFXmitter is een aparte interface en zal dan een andere COM port hebben dan de receiver!
keeslamper
Member
Member
Posts: 152
Joined: Wed Apr 11, 2012 11:21 am

Re: Deurbel ontvangen en aansturen vanuit Homeseer

Post by keeslamper »

Goedemorgen,

Heb ondertussen de RFXCom receiver draaiend op mijn Homeseer installatie! Na een hoop zoeken, lezen, vragen en proberen is dat gelukt. Alleen zie ik nu nergens een transmitter, volgens mij moet deze een aparte COM poort hebben maar dit is bij mij niet het geval. Op de RFXCom die ik heb staat receiver / transmitter.

Maar ik vraag me af of ik de transmitter functie nodig heb. Ik wil het volgende: Als er op de deurbel gedrukt wordt wil ik dat ik dit via Homeseer en Growl op mijn telefoon binnenkrijg. De gong die bij mijn bel geleverd is wil ik eigenlijk helemaal niet gebruiken.

Gisteren is mij geadviseerd om op de deurbelknop te drukken (ik neem dan aan de drukknop buiten) en dan de ID en Unitnummer van de deurbel te onthouden. Het probleem is alleen dat ik in RFReceiver geen signaal binnen krijg als ik op de deurbelknop druk! Iemand een idee waar dit aan kan liggen? De RFXCom en de deurbelzender hangen beiden in de meterkast dus de afstand kan het niet zijn.

Doe ik iets verkeerd? Heb ik toch een transmitter nodig voor hetgene wat ik wil? Volgens mij kan ik niet verder zonder dat ik de ID en Unitcode van de deurbel weet. Iemand nog een idee hoe ik deze wel in RFReceiver kan krijgen?

Groet,
Kees
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: Deurbel ontvangen en aansturen vanuit Homeseer

Post by b_weijenberg »

De RFXCOM User Guide.pdf met de beschrijving van de Homeseer plug-in kan je in de homeseer docs\RFXCOM folder vinden.

De oude RFXCOM gebruikt een universeel doosje voor de ontvanger en de zender. Als je een ontvanger gekocht hebt zit er dus alleen een ontvanger in.
De vraag is ook of die oude ontvanger het AC protocol wel kan ontvangen.
Om zeker te zijn dat dit wel werkt en als je een zender wilt gebruiken adviseer ik je om een RFXtrx433 te gaan gebruiken. Dit is de nieuwste RFXCOM ontwikkeling met de meeste mogelijkheden.
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”