Email probleem homeseer

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Edwin
Member
Member
Posts: 447
Joined: Sat Oct 20, 2007 6:37 am
Location: Netherlands

Re: Email probleem homeseer

Post by Edwin »

Even een update. Ik weet nog steeds niet waar het aan ligt, maar af en toe komt er een email door.
Het script verstuurd bij beweging in de tuin 5 emails en daarvan komt er af en toe 1 van door,dan kan het toch niet aan een blokerende poort liggen?
Ik heb ook een update gedaan van hspro maar dit hielp niets , ook niet voor de dubbele devices die ik in een andere vraag gestuurd had maar dit ter zijde.
Ik ga maar weer puzelen denk ik .

Groeten
Edwin
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Email probleem homeseer

Post by raymonvdm »

Ik heb geprobeerd dit probleem te volgen maar ik kan niet achterhalen wat er allemaal geprobeerd is. Ik stel voor dat je een telnet sessie probeerd om te zien of je uberhaupt je mail server kan bereiken.

Je kan het volgende doen

telnet mail.provider.nl 25

je zou nu een reactie moeten krijgen van de betreffende server en als dat goed gaat moet de rest nu ook goed gaan.

helo computer.provider.nl
mail from: gebruiker@provider.nl
rcpt to: gebruiker@provider.nl
data <enter>
test <enter>
. <enter>
je moet nu een ok melding krijgen
quit <enter>

Als het goed is moet je na een tijdje een mailtje zonder onderwerp krijgen (controlleer ook je spam map)

* p.s. vervang provider.nl door de werkelijke gegevens

Plaats eventueel de uitkomst van je complete poging hier en vervang je eigen email dan door iets niets bestaands om spam te voorkomen :-)
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Email probleem homeseer

Post by Digit »

Precies, hetzelfde roep ik ook al een tijdje.
Er zijn (denk ik) genoeg mensen hier die heel ver willen gaan om een ander te helpen, maar vaak geldt dan wel dat er een gevoel moet zijn dat degene met het probleem alles (in zijn macht of voorzover mogelijk) heeft gedaan om zelf tot een oplossing te komen en dat er wordt geluisterd naar wat de 'helpers' te melden hebben. Zo niet, dan neemt de animo snel af (iig in mijn geval).

Als ik nu bv. lees over 5 emails per keer, moet ik meteen denken aan greylisting-achtige dingen en andere anti-spam maatregelen; maar dat is wat mij betreft een volgende stap.
Ik zou toch ook heel graag eerst die telnet logging wel eens willen zien, die nog steeds niet is gepost.

Dus Edwin, zeg het maar, wat gaat het worden? Wat je nu doet (=negeren van adviezen) is wat mij betreft het minst slimme wat je kunt doen. Het minste wat je kunt doen is uitleggen waarom je de adviezen niet opvolgt... misschien ben je dan toch slimmer dan je helpers?
Edwin
Member
Member
Posts: 447
Joined: Sat Oct 20, 2007 6:37 am
Location: Netherlands

Re: Email probleem homeseer

Post by Edwin »

Slimmer als mijn helpers?
Nee, absoluut niet.
Ik had dat telnet geprobeerd met telnet mail.upc.nl 25
Dan duurt het zo'n 10 seconden en staat er dat hij geen verbinding kan maken.
En dat is nu het rare ik kan via mijn standaart xp mail programma wel mail versturen.
Heb een paar keer test mails verstuurd en die komen aan.
Heb in mijn router poort 25 geopend en ook in de firewall van de pc.
Ook antivirus uitgeschakeld.dit helpt niets
Het rare is als ik met telnet geen verbinding kan maken, hoe kan het dan dat er af en toe wel een mail doorkomt van de 5 die verstuurt moeten worden als in mijn vorige post "even eenupdate?"
Het is dus niet zo dat ik jullie adviezen niet opvolg,
Daarom was mijn vorige post,daar stond ook :even verder puzzelen dan maar.
Maar nu weet ik het echt niet meer.of het probleem moet bij de provider liggen.
Je moedigt ook aan om zelf te leren en dat is goed natuurlijk.
Misschien kwam mijn vorige post wat raar over maar ik wou alleen laten weten dat er wel af en toe mail doorkwam en dat ik er nog mee bezig was.
Ik ben altijd zeer blij met jullie hulp en advies geweest, dus als er nog een volgende stap is die ik moet doen,
Dan hoor ik het graag.

Bedankt
Groeten edwin
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Email probleem homeseer

Post by raymonvdm »

Volgens de upc website kloppen de volgende gegevens wel.

http://vragen.upc.nl/app/answers/detail ... upc-e-mail

Als het met telnet niet lukt dan doe je of iets verkeerd of er gaat iets mis in de internet verbinding. Heb je wel echt een internet verbinding van upc want als dat niet het geval is dan werkt het vaak niet. Zou het zo kunnen zijn dat je homeseer machine ook wifi heeft en stiekem verbinding maakt met een niet beveiligd netwerk van de buren. (niet upc)

Telnet poging (werkt bij mij niet want ik heb geen upc dus de server zal dit niet accepteren)

Code: Select all


C:\Users\Raymon>telnet smtp.upcmail.nl 25
Er wordt verbinding gemaakt met smtp.upcmail.nl...Kan geen verbinding met de hos
t maken, op poort 25: Het maken van de verbinding is mislukt

Kijken of mijn systeem wel het ip adres kan achterhalen (en dat gaat dus goed)

Code: Select all


C:\Users\Raymon>ping smtp.upcmail.nl

Pingen naar mail.upcmail.nl [213.46.255.2] met 32 bytes aan gegevens:
Antwoord van 213.46.255.2: bytes=32 tijd=55 ms TTL=97
Antwoord van 213.46.255.2: bytes=32 tijd=55 ms TTL=97

Ping-statistieken voor 213.46.255.2:
    Pakketten: verzonden = 2, ontvangen = 2, verloren = 0
    (0% verlies).

De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in milliseconden:
    Minimum = 55ms, Maximum = 55ms, Gemiddelde = 55ms
Control-C
^C
C:\Users\Raymon>

Hier moeten we toch al iets verder mee kunnen komen.
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Edwin
Member
Member
Posts: 447
Joined: Sat Oct 20, 2007 6:37 am
Location: Netherlands

Re: Email probleem homeseer

Post by Edwin »

Ben er achter gekomen dat het bij mij zo moet:
Telnet mail .chello.nl dan werkt alles krijg ook mail from en rcpt

De instellingen staan in homeseer hetzelfde als in mijn mailprogramma en heeft voorheen bij allebei altijd gewerkt.
Alleen bij homeseer wil het niet meer op 1 of andere manier.
Als er nog hints zijn hoor ik het graag.

Groeten edwin
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Email probleem homeseer

Post by raymonvdm »

Mogelijk dat je script andere settings meekrijgt waardoor het niet werkt (staat er misschien een mail server in het script opgegeven?) Wat ook kan zijn is dat de mail niet wordt geacepteerd omdat het kort achter elkaar hetzelfde onderwerp heeft of wat dan ook. Dit moet je kunnen zien in de log van homeseer zou ik verwachten of eventueel in de debug van het script.

Kun je het onderwerp een variabele meegeven zoals iets van $time. Dit heb ik namelijk ook nodig bij twitter omdat hij anders zegt "duplicate message"
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Edwin
Member
Member
Posts: 447
Joined: Sat Oct 20, 2007 6:37 am
Location: Netherlands

Re: Email probleem homeseer

Post by Edwin »

er is niets veranderd in het script ,in het script word gewoon het email adresvermeld.
en de foutmeldingen in het log heb ik de eerste post vermeld.
er is niets veranderd in de instellingen of het script,het werkte eerst altijd nu opeens niet meer,dat is nou net het rare en het probleem om het te vinden.
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Email probleem homeseer

Post by Digit »

Edwin,

Begrijp ik het dus goed als ik concludeer dat je in je mailprogramma als mailserver mail.chello.nl hebt staan en deze ook in Homeseer gebruikt?
Edwin
Member
Member
Posts: 447
Joined: Sat Oct 20, 2007 6:37 am
Location: Netherlands

Re: Email probleem homeseer

Post by Edwin »

ja,dat heeft altijd gewerkt.ik zit all lang bij upc en dat was vroeger chello,bij werken de oude instellingen in het mailprogramma en (tot een aantal dagen terug dan) ook in homeseer.
met telnet mail.upc.nl werkt het ook niet,maar wel met telnet mail.chello.nl wel.
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Email probleem homeseer

Post by AshaiRey »

Edwin,

Tip:
Dit soort storing opsporen en verhelpen vereist gestructureerd te werk gaan. Eerst werkte het, nu niet, dus er is iets veranderd, maar wat. Het is heel lastig om op afstand dit te verhelpen. Mijn eigen email problemen oplossen was al tijdrovend genoeg. Mijn suggestie is om je 1e post steeds te editten met de resultaten van je bevindingen en tests. Doe maar lekker uitgebreid, incl. schermafdrukken en tik iedere tip of suggestie voor een oplossing af. En maak dit ook duidelijk in je 1e post. Uiteindelijk blijf dan alleen de oorzaak over en je heb je oplossing.

Hier zijn er nog een paar.
Gebruik je
Telnet mail.chello.nl
of
Telnet mail.chello.nl 25 ( met toevoeging poort 25 dus)
Mijn vroegere provider vond het gebruik van poort 25 een beveiligings lek en had die zonder wat te zeggen dicht gezet en mail werd geaccepteerd op een andere poort.
In homeseer vul je dit anders in dan in telnet namelijk mail.chello.nl:25

Welk protocol gebruik je in homeseer en in welk in je email pakket. (MAPI of POP3).
Is dit bij beide programma's gelijk?

Staat er misschien wat in je event log (windows)?
Bram
Edwin
Member
Member
Posts: 447
Joined: Sat Oct 20, 2007 6:37 am
Location: Netherlands

Re: Email probleem homeseer

Post by Edwin »

Bram, telnet mail.chello.nl 25 zo heb ik het inderdaad getest en dat werkt.het protocol wat ik bij beide gebruik is pop3.
Dit is de melding in het log:30-4-2013 8:51:19  Error  Sending email using SMTP: De verbinding tussen de transportfunctie en de server is verbroken.

Ik ga jou tip een proberen in homeseer met mail.chello.nl:25
Mischien heeft de provider inderdaad iets geblokeerd.
Bedankt en ik laat nog wat weten.

Edwin
Edwin
Member
Member
Posts: 447
Joined: Sat Oct 20, 2007 6:37 am
Location: Netherlands

Re: Email probleem homeseer

Post by Edwin »

Edwin wrote:Bram, telnet mail.chello.nl 25 zo heb ik het inderdaad getest en dat werkt.het protocol wat ik bij beide gebruik is pop3.
Dit is de melding in het log:30-4-2013 8:51:19  Error  Sending email using SMTP: De verbinding tussen de transportfunctie en de server is verbroken.

Ik ga jou tip een proberen in homeseer met mail.chello.nl:25
Mischien heeft de provider inderdaad iets geblokeerd.
Bedankt en ik laat nog wat weten.

Edwin
Helaas de instelling mail.chello.nl:25
Maakt geen verschil nog steeds dezelfde foutmelding.
En af en toe komt er een mailtje aan .
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Email probleem homeseer

Post by AshaiRey »

Edwin wrote: Helaas de instelling mail.chello.nl:25
Maakt geen verschil nog steeds dezelfde foutmelding.
En af en toe komt er een mailtje aan .
Met dit bedoel je dat er af en toe een mailtje aan komt dat via homeseer is verzonden.
Zijn dit dezelfde mailtjes en van dezelfde bron of is dat steeds een ander event/script/programma?
Want als het soms wel werkt dan is het niet HS maar kan het in alles daarna zitten

En staat er wat in je eventlog?

Gebruik je de smtp functionaliteit van Homeseer of zit er nog zoiets als stunnel tussen?

Soms wel, soms niet... Check event log en test je netwerk kaart/router/modem omdat die op het punt kan staan om het te gaan begeven.
Hiervoor is de eventlofg belangrijk omdat dze je een SMTP status code kan leveren
Zie ook dit document voor code 442
google.nl/url?sa=t&rct=j&q=erro ... 5796,d.d2k
Bram
Edwin
Member
Member
Posts: 447
Joined: Sat Oct 20, 2007 6:37 am
Location: Netherlands

Re: Email probleem homeseer

Post by Edwin »

AshaiRey wrote:
Edwin wrote: Helaas de instelling mail.chello.nl:25
Maakt geen verschil nog steeds dezelfde foutmelding.
En af en toe komt er een mailtje aan .
Met dit bedoel je dat er af en toe een mailtje aan komt dat via homeseer is verzonden.
Zijn dit dezelfde mailtjes en van dezelfde bron of is dat steeds een ander event/script/programma?
Want als het soms wel werkt dan is het niet HS maar kan het in alles daarna zitten

En staat er wat in je eventlog?

Gebruik je de smtp functionaliteit van Homeseer of zit er nog zoiets als stunnel tussen?

Soms wel, soms niet... Check event log en test je netwerk kaart/router/modem omdat die op het punt kan staan om het te gaan begeven.
Hiervoor is de eventlofg belangrijk omdat dze je een SMTP status code kan leveren
Zie ook dit document voor code 442
google.nl/url?sa=t&rct=j&q=erro ... 5796,d.d2k
De mailtjes die af en toe doorkomen zijn van hetzelfde event waar ik het over heb, van de 5 die hij verstuurd per event trigger komt er af en toe 1 binnen soms pas de volgende dag.
Met eventlog bedoel je dan log van homeseer of de windows xp logboeken?
Ik gebruik de smpt functie van hspro.
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”