Won a lawcase thanks to Plugwise.

Plugwise Forum about Plugwise devices and the Source software.
Post Reply
Reinder
Member
Member
Posts: 220
Joined: Sun Jan 13, 2008 12:57 am
Location: Netherlands

Won a lawcase thanks to Plugwise.

Post by Reinder »

press release (in Dutch) below.
Aalsmeer, 5 juni 2013
Dankzij Plugwise Sense loggergegevens rechtszaak tegen PWN gewonnen!
Na een langslepend geschil tussen waterleidingbedrijf Noord-Holland (PWN) en een bewoner aangaande de kosten voor het vervangen van de watermeter is het geschil in voordeel van de bewoner beslist. Doorslaggevend in deze zaak zijn de loggergegevens (temperatuur) van de Plugwise Sense. De rechtbank acht bewezen dat de watermeter niet bevroren is geraakt, waardoor de schade niet te verhalen valt op de bewoner.
Meer informatie betreffende de gronden van beslissing zijn op te vragen bij afzender.

Toelichting:

Plugwise levert hoogwaardige meetsystemen (energie) die gebruikt wordt om energie te besparen. De loggergegevens uit deze meetsystemen zijn eenvoudig in de software inzichtelijk (computer/app/tablet) en kunnen ook geëxporteerd worden.
PWN is het waterleidingbedrijf van Noord-Holland. Volgens de voorwaarden dient de particulier de watermeter vorstvrij te houden.
De watermeter van de bewoner is in de winter van 2011/2012 kapot geraakt. In deze zaak ging het erom of aan deze voorwaarden (watermeter vorstvrij houden) is voldaan. Volgens de rechtbank is de gemotiveerde onderbouwing en de overlegde loggergegevens voldoende bewijs dat aan de voorwaarden is voldaan. De vordering van PWN op de bewoner wordt daarom afgewezen.

Het is wederom een goed voorbeeld van (semi) overheidsgeld dat misbruikt wordt om (principiële) vorderingen te innen. Zeker ook omdat het meestal over relatief kleine bedragen gaat zullen particulieren gauw geneigd zijn te betalen. De oorspronkelijke factuur was in dit geval nog niet eens € 150,-

Vanaf het begin heeft de bewoner duidelijk onderbouwd dat het stuk gaan van de watermeter hem niet te verwijten valt. Ondanks alle aangevoerde informatie weigerde PWN hieraan gehoor te geven en voerde in eerste instantie de druk hoog op middels deurwaarders, brieven, telefoontjes en bezoeken. De bewoner zwikte niet onder deze druk en PWN schroomde niet om de vordering uiteindelijk aanhangig te maken bij de rechtbank. Ook toen hield de bewoner voet bij stuk met uiteindelijk een positief resultaat. Het komt zeer zelden voor dat een particulier tegenover de (semi) overheid stand houdt. Deze partijen gebruiken (publieke) middelen om de druk op te voeren en deze zijn feitelijk oneindig. Uiteindelijk betaalt de particulier (gemeenschap) de rekening. Er is dus totaal geen stimulans om het geschil inhoudelijk te beoordelen, maar de trots van de betreffende behandelaar prefereert. Dit is een groot en bekend probleem in dergelijke zaken.
ajwkappe
Starting Member
Starting Member
Posts: 18
Joined: Tue Aug 10, 2010 1:12 pm

Re: Won a lawcase thanks to Plugwise.

Post by ajwkappe »

Helemaal mee eens! In de meeste gevallen heb je als bewoner zelfs niet eens invloed op de montage locatie van een dergelijke meter, dus als het waterleiding bedrijf een niet geschikte plaats kiest en vervolgens dat ding bevriest, zou het aan de bewoner liggen?

Anyway, mooi dat het middels domotica is te achterhalen en bewijzen!
Post Reply

Return to “Plugwise Forum”