HS3 PMIX35 interesse?

Alles m.b.t. de Homeseer Xanura PMIX35, CTX15, CTX35 HS3 Plugin van sddroog (Dutch Forum)

Moderator: stefxx

Post Reply
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

HS3 PMIX35 interesse?

Post by stefxx »

Aangezien HS3 de PMIX35 niet ondersteund, ben ik zelf maar aan de slag gegaan. Ik heb inmiddels een werkende plugin geschreven, die exact doet wat ik nodig heb, wat inhoud dat alle Xanura modules (die ik bezit) werken (dat zijn switch, dim en shutter modules).

Overige X10 devices zullen ook wel werken, al verwacht ik dat X10 dimmers zonder preset/extended nog wel wat werk nodig hebben. Maar die heb ik dus niet :)

Is er interesse om deze plugin algemeen beschikbaar te maken? Dan moet ik nog wel het eea verfijnen, dus voordat ik daaraan begin wil ik graag weten waar ik het voor doe. Bij voldoende interesse verwacht ik binnenkort wel een eerste beta versie beschikbaar te kunnen stellen.

Ik zal daarna proberen er een zo compleet mogelijke plugin van te maken, die zo veel mogelijk devices zal ondersteunen. Alles afhankelijk van hoe lastig dit is. Of deze plugin dan gratis zal blijven weet ik ook nog niet, er zit al best veel tijd in en zal nog meer tijd gaan kosten. Daar wil ik wellicht wel iets van terug zien.

Wat ik nu heb:
- Multi instance plugin (maar ik heb maar 1 PMIX35 dus geen idee of dat werkt)
- Ondersteuning voor alle Xanura modules (zelf getest: SAIX12, DAIX12 en ZAX12)
- Ondersteuning voor X10 appliance modules (dim werkt waarschijnlijk nog niet)
- Configureerbaar transmit voltage en send position
- Uitgebreide en configureerbare logging
- Configureerbaar naar welke housecodes geluisterd moet worden
- Itt tot de HS2 TI103 plugin: het dim level wordt correct weergegeven in HS bij het aanzetten van het dim device

Ik ben nog aan het spelen met het automatisch aanmaken van nieuw gedetecteerde devices, geen idee of dat in de uiteindelijke versie komt. Polling werkt ook nog niet.

Interesse? Laat een bericht achter! Vermeld welke devices je gebruikt en of je wensen hebt voor deze plugin!
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: HS3 PMIX35 interesse?

Post by stefxx »

Screenshots:
Device setting
Device setting
Device.png (46.02 KiB) Viewed 12757 times
PMIX35 settings
PMIX35 settings
PMIX settings.png (83.44 KiB) Viewed 12757 times
Housecodes
Housecodes
Housecodes.png (84.17 KiB) Viewed 12757 times
New device settings - still in development
New device settings - still in development
New device settings.png (57.73 KiB) Viewed 12757 times
Logging
Logging
Logging.png (88.34 KiB) Viewed 12757 times
Rebel
Member
Member
Posts: 101
Joined: Mon Mar 24, 2008 5:03 pm
Location: Netherlands

Re: HS3 PMIX35 interesse?

Post by Rebel »

Ik heb zeker interesse in deze plug-in!
Heb HS3 in een opwelling met "black friday" gekocht, daarna pas gekeken wat er al mogelijk was.
Omdat de PMIX 35 nog niet ondersteund is heb ik er verder nog niets mee gedaan omdat bij mij overgrote deel uit X10 en enkele S10 schakelaars, dimmers en rolluikschakelaars bestaat.
Als beta tester wil ik mij best beschikbaar stellen omdat HS2 hier voorlopig de dienst blijft uitmaken.

Groet,
Arjo
strongetje
Member
Member
Posts: 101
Joined: Tue Oct 27, 2009 1:25 pm
Location: Netherlands

Re: HS3 PMIX35 interesse?

Post by strongetje »

hallo sddroog,

in gebruik bij mij:
LW11 dimmers, AW10 schakelaars en diverse AD11 DIN modules.

ben helemaal om naar HS3.
heb hiervoor wel mijn CM11 uit het stof moeten halen.
aangezien deze niet prettig werkt met de dimmers, wil ik graag mijn PMIX35 gebruiken.
ben dus ook geïnteresseerd in de plugin.

mvg,
Mark
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: HS3 PMIX35 interesse?

Post by Bastiaan »

Homeseer / Wade is bezig de plug-in aan te passen voor de Xanura. Daarvoor heeft hij belooft er betere comms debugging in te stoppen maar het duurt allemaal erg lang. Uiteindelijk zal het misschien gaan werken maar je plug-in gaat duidelijk een stap verder en lijkt me erg fijn. Vooral als je er straks ook device mee van een adres kan voorzien want dat is nu gedoe. Ik heb twee PMIX35 devices en kan je er wel een opsturen als je er mee wil testen. Zolang het niet werkt in HS3 mis ik 'm niet :lol:
Ik gebruik saix12 daix12, zaix12 via scripting om een groot (kas)dak mee aan te sturen. Gebruik daarvoor de extended codes dus zou ook nog kunnen werken met je plug-in. Alles loopt over een 3 fase systeem over meer dan 50 afstand.
Mijn andere x10 wordt met Rfxcom aan gestuurd.
Dus korte antwoord: ja graag een beta van de plug-in, het weerhoudt me van volledig overgaan.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: HS3 PMIX35 interesse?

Post by stefxx »

Bedankt voor de eerste reacties. Ik zal eens kijken hoe snel ik een werkbare versie kan leveren. Bastiaan, dank voor het aanbod dat zou het testen wel makkelijker maken maar dan heb je zelf geen PMIX35 om in HS3 te testen toch?

Ik heb inderdaad gezien dat er wat beweging zit in de standaard X10 plugin van homeseer. Het zou me verbazen overigens, tot op heden wilde ze geen enkel support geven op de PMIX35, dat het werkte was gewoon toeval. Ben benieuwd of dat straks anders is. Maar haast hebben ze in ieder geval niet.

Mark, dimmers die geen extended codes ondersteunen gaan nog niet werken ben ik bang. Ik zal eens kijken wat daar voor nodig is. Arjo, wat voor dimmers gebruik jij precies?
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: HS3 PMIX35 interesse?

Post by stefxx »

Bastiaan ik denk niet dat ik het programmeren van modules in ga bouwen. Dat is heel veel werk (zeker als je alle parameters ook wilt mee programmeren) en doe je toch niet zo heel veel hoop ik? Waarom is dat zo lastig via de PMIX35 Network Analyzer?
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: HS3 PMIX35 interesse?

Post by Bastiaan »

Het is lastig want je moet HS ervoor afsluiten en de PMIX35 analyzer aan de praat krijgen. Bij mij is dat elke keer lastig om die communicatie op gang te krijgen. Ik ben daarom wel benieuwd welke USB/serial driver versie je gebruikt. IK hang nog aan de oude 4.40 maar Silicon labs zit inmiddels op 6.x geloof ik. Zonder de oude driver werkt nog de analyzer nog HS2 bij mij. Bovendien moet je in een bestaand systeem dan via remote desktop de analyzer aansturen terwijl je op de module drukt.
Met een plugin zou het wat makkelijk kunnen via een browser. Maar inderdaad, je doet het weinig, al wil ik natuurlijk net met de overgang naar HS3 maar eens een beetje de boel opschonen en nieuwe adressen geven.

HS X10 plugin update verwacht ik komende week, er waren wat flinke 'emergencies' de laatste tijd. X10 lijkt bewaard te worden voor de stille uurtjes. Denk dat er niet veel aan te verdienen valt tov Zwave en dus ook lage prio te hebben.

Een PMIX opsturen betekend zelf niet testen inderdaad bovendien zit ik nog tot na kerst in het buitenland dus heel snel kan ik dat ook niet. Misschien eerst maar eens in single instance laten werken en testen, komt er automatisch een PMIX vrij om weer mee verder te testen.

Momenteel is voor mij de enig werkende manier om de ZAIX12 aan te sturen via script: i = hs.ExecX10 ("D10","Extended", pParams, 1) waarbij de parameter de wisselende waarde is. Het klinkt of jij dat ook onder controle hebt voor HS3?
(Ik zet daarmee het dak in een bepaalde positie, vaak ook in stappen) Binnen HS2 werkte niets via de gangbare methoden.
Rebel
Member
Member
Posts: 101
Joined: Mon Mar 24, 2008 5:03 pm
Location: Netherlands

Re: HS3 PMIX35 interesse?

Post by Rebel »

Ik heb als dimmers de Marmitek LM12, LWM1P en DAIX12, en een 2voudige inbouwschakelaar S2221
Voor de zonwering en raamopeners gebruik ik de Marmitek SW10 en ZAIX12

Arjo.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: HS3 PMIX35 interesse?

Post by stefxx »

@Bastiaan: Bij HS3 hoef je niet meer heel Homeseer af te sluiten. Je kunt gewoon even de plugin disablen, je module programmeren en de plugin weer aanzetten. En ja, ik heb de ZAX12 volledig "onder controle". Shutter modules kennen 25 stappen, en in homeseer kun je een shutter device (icm met mijn plugin uiteraard) als dimmer bedienen. Iedere 4 procent dim is 1 stap. Voor HS2 had ik inderdaad ook een heel script erachter zitten, maar dat hoeft nu dus niet meer.

@Arjo: bedankt. Ik zal kijken wat ik kan doen mbt de dimmer modules die geen extended codes ondersteunen.

Weet iemand trouwens een site waar alle gangbare modules vermeld staan, icm met hun mogelijkheden (standaard, preset, extended, status request etc)?

Ik heb al even zitten kijken wat de bestaande X10 plugin doet met standaard dim. Hij zet ze eerst op 100% om daarna terug te dimmen. Is dat inderdaad de gangbare manier? En zoja, is andersom niet handiger (dus eerst naar 0% en daarna omhoog dimmen)? Kan eventueel ook configureerbaar natuurlijk. Of zijn er slimmere manieren? Als ze geen status terugmelden snap ik dat wel, anders is de status in HS in no-time out-of-sync met de dimmer uiteraard.
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: HS3 PMIX35 interesse?

Post by Bastiaan »

Blijft mijn vraag over de driver nog open.....
Hoor graag of iemand het werkend heeft met de nieuwere versies
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: HS3 PMIX35 interesse?

Post by stefxx »

Voor HS3 en mijn nieuwe plugin gebruik ik 6.6.1.0 zonder problemen. En ik heb net ook maar even mijn HS2 machine getest met deze versie, en tot mijn stomme verbazing werkt dat dus ook prima. Dit alles op Windows 8.1, mocht dat wat uitmaken.
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: HS3 PMIX35 interesse?

Post by Bastiaan »

De nieuwe plug-in structuur is een van de belangrijkste redenen om over te gaan, inderdaad scheelt het heel veel restarts. Leuk dat de nieuwe driver bij je werkt. Ik zal die bij thuis komst ook weer eens proberen. Mijn huidige 'oppassers' zijn al in een continue paniek status met alles was er vanzelf gebeurt in het huis dus ik laat ze nog maar even met rust :-)
Ik draai momenteel win8 dus dat zal niet al te veel verschillen. Als ik alles werkend heb wat ik nodig heb zet ik alles over op de Linux test setup om te kijken of dat ook een optie is.
Ben erg benieuwd naar je plug-in want ik zie al een hoop extra's ook.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: HS3 PMIX35 interesse?

Post by stefxx »

Eerste versie heb ik zojuist online gezet: domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=77& ... amp;t=9198
Post Reply

Return to “Homeseer PMIX35, CTX15, CTX35 - Plugin HS3”