Problemen met Toon na (slimme) meterwissel

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

Post Reply
BigFalcon
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Sat May 22, 2021 2:07 pm

Problemen met Toon na (slimme) meterwissel

Post by BigFalcon »

Vandaag is door de netbeheerder mijn aansluiting van een 1 fase naar een 3 fase aansluiting verzwaard. Voor deze verzwaring hebben ze mijn (slimme) energiemeter voor een 3 fase exemplaar vervangen en mijn gasmeter vervangen omdat mijn oude gasmeter niet kan communiceren met de nieuwe meter.
Verzwaring is allemaal goed gegaan, echter heb met deze nieuwe energiemeter wel problemen met mijn (geroote) Toon. Mijn Toon wil/kan namelijk de P1 poort niet meer uitlezen. Mijn Toon ziet (na een reset) de meetmodule in mijn meterkast wel, maar er komen geen gegeven op binnen.
Ook wil het op een of andere manier niet lukken om bij de energiebronnen mijn gasmeter toe te voegen aan de Toon.
Ik loop het hele setup door, geef aan dat deze met de P1 poort verbonden is, maar na het opslaan komt de gasmeter niet in het overzicht te staan.

Inmiddels de Toon al meerdere keren een reboot gegeven, maar helaas alles zonder resultaat.

Nu begreep ik van de installateur van de netbeheerder dat Eneco de Toon een update/reset moet geven om hem weer goed met de nieuwe meter te laten communiceren.
Aangezien mijn Toon geroot is, heeft het voor mij niet heel veel zin om contact op te nemen met Eneco. Ik was daarom benieuwd of er iemand op dit forum is die misschien het zelfde probleem heeft (gehad) als dat ik heb en misschien ook weet wat deze update/reset van Eneco precies inhoud.
Ik zou dan namelijk zelf ook deze update/reset willen doorvoeren.

Momenteel draait mijn Toon op softwareversie 5.49.7
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Problemen met Toon na (slimme) meterwissel

Post by TheHogNL »

Update/Reset is flauwekul.
Of je hebt een hele oude adapter (1tje met maar 1 rode en 1 gele icoontje, een nieuwe heeft 2 rode icoontjes en 1 gele) of je moet gewoon even een dag wachten.
Ik vermoed het laatste omdat de adapter nu lagere getallen ziet (net van de 0 af) dan hiervoor en daarom die getallen nu negeert. Maar na de dagwisseling komt dat wel door.
Member of the Toon Software Collective
BigFalcon
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Sat May 22, 2021 2:07 pm

Re: Problemen met Toon na (slimme) meterwissel

Post by BigFalcon »

We zijn inmiddels ruim 24 uur verder en heb tot op heden nog geen nieuwe gegevens op mijn toon ontvangen...
Er gaat toch ergens iets niet helemaal goed.

Even een vraagje over die adapter, bedoel je daarmee de adapter waar de P1 kabel vanuit mijn meter in zit?
Deze heeft bij mij wel een 1 rood en 1 geel icoontje bij de analoge inputs, echter gebruik ik deze niet.
Mijn Toon gaat ook al wat jaartjes mee, volgens mij heb ik hem al sinds 2013 in gebruik, rond 2017/2018 heb ik de Toon geroot.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Problemen met Toon na (slimme) meterwissel

Post by TheHogNL »

BigFalcon wrote:We zijn inmiddels ruim 24 uur verder en heb tot op heden nog geen nieuwe gegevens op mijn toon ontvangen...
Er gaat toch ergens iets niet helemaal goed.

Even een vraagje over die adapter, bedoel je daarmee de adapter waar de P1 kabel vanuit mijn meter in zit?
Deze heeft bij mij wel een 1 rood en 1 geel icoontje bij de analoge inputs, echter gebruik ik deze niet.
Mijn Toon gaat ook al wat jaartjes mee, volgens mij heb ik hem al sinds 2013 in gebruik, rond 2017/2018 heb ik de Toon geroot.
Klopt. Die adapter. Je gebruikt de P1 poort inderdaad maar aan de hand van die icoontjes kan je herkennen wat voor model versie het is. De versie met 1 rode icoontje is niet geschikt voor moderne slimme meters (DSMR 5 geloof ik). Je moet dus even op marktplaats een module kopen die wel twee rode icoontjes heeft.

Zoals te zien is op de meetmodule op deze foto https://i.ebayimg.com/00/s/NTc3WDEwMjQ= ... N/$_86.JPG

Deze verkoper heeft ze wel : https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... etermodule
Member of the Toon Software Collective
BigFalcon
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Sat May 22, 2021 2:07 pm

Re: Problemen met Toon na (slimme) meterwissel

Post by BigFalcon »

Ok thnx! Ga ik zeker naar kijken.
BigFalcon
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Sat May 22, 2021 2:07 pm

Re: Problemen met Toon na (slimme) meterwissel

Post by BigFalcon »

Hierbij weer even een update, we zijn inmiddels een aantal dagen verder maar het probleem is helaas niet verholpen.

Via marktplaats (https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... etermodule) heb ik een nieuwe meetmodule gekocht, gekoppeld aan mijn Toon en mijn slimme meter.
Ook met deze energiemeter (met 2 rode icoontjes) komt er geen data door op mijn Toon.

Het vreemde is ook dat mijn Toon elke keer aangeeft dat de meetmodule niet verbonden is of dat hij geen sensoren heeft gevonden.
Inmiddels heb ik de meter al meerdere malen gekoppeld maar krijg elke keer de zelfde meldingen (zowel met mijn oude als mijn nieuwe meter).
Ook valt het mij op dat op mijn nieuwe energiemeter de groene lampjes knipperen bij het stroom en gas, klopt dit? Dit gebeurt namelijk niet op mijn oude meetmodule.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Problemen met Toon na (slimme) meterwissel

Post by TheHogNL »

BigFalcon wrote:Hierbij weer even een update, we zijn inmiddels een aantal dagen verder maar het probleem is helaas niet verholpen.

Via marktplaats (https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... etermodule) heb ik een nieuwe meetmodule gekocht, gekoppeld aan mijn Toon en mijn slimme meter.
Ook met deze energiemeter (met 2 rode icoontjes) komt er geen data door op mijn Toon.

Het vreemde is ook dat mijn Toon elke keer aangeeft dat de meetmodule niet verbonden is of dat hij geen sensoren heeft gevonden.
Inmiddels heb ik de meter al meerdere malen gekoppeld maar krijg elke keer de zelfde meldingen (zowel met mijn oude als mijn nieuwe meter).
Ook valt het mij op dat op mijn nieuwe energiemeter de groene lampjes knipperen bij het stroom en gas, klopt dit? Dit gebeurt namelijk niet op mijn oude meetmodule.
Dan kan het ook nog zijn dat de netbeheerder een fout heeft gemaakt. Hun bellen dat je slimme meter niet werkt op de P1 poort.
Ik verwacht wel dat je ook de nieuwe module nodig hebt hoor want de oude module is gewoon niet geschikt voor nieuwere slimme meters.
Member of the Toon Software Collective
Ron_nl
Member
Member
Posts: 78
Joined: Tue Mar 26, 2019 3:20 pm
Location: Friesland

Re: Problemen met Toon na (slimme) meterwissel

Post by Ron_nl »

Je kunt nog eens proberen de meteradapter een reset te geven.
Dit doe je door hem in het stopcontact te steken en dan ca 10 seconden de koppelknop ingedrukt houden (dacht dat er na zo'n 10 seconden de ledjes gingen knipperen).
Daarna ga je hem weer koppelen met de Toon.

Ron.
BigFalcon
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Sat May 22, 2021 2:07 pm

Re: Problemen met Toon na (slimme) meterwissel

Post by BigFalcon »

Dank voor alle feedback, maar tot op heden heeft dit alles nog niet geholpen.
Heb ook niet helemaal stilgezeten.
Ik heb een Landis + Gyr E360 slimme meter gekregen en deze meter schijnt je niet zomaar uit te kunnen lezen via de P1 poort. Heb hier meerdere "klachten" van gevonden op het internet.
Heb zojuist een speciale P1 kabel besteld (https://www.bol.com/nl/nl/p/slimme-mete ... re_pdp_www) die compatible zou moeten zijn met mijn slimme meter.
Met deze kabel krijg ik geen informatie meer op mijn Toon, maar dit vind ik helemaal niet erg. In plaats daarvan ga ik het Energy Dashboard binnen mijn Home Assistant gebruiken (als deze kabel wel gaat werken).
Ron_nl
Member
Member
Posts: 78
Joined: Tue Mar 26, 2019 3:20 pm
Location: Friesland

Re: Problemen met Toon na (slimme) meterwissel

Post by Ron_nl »

Jammer dat het niet werkt.
Heb hier net zo'n meter en geen enkel probleem, zelfs niet met een oude (1 vlammetje) meetadapter.
Succes met de volgende stap!

Ron.
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”