wel of geen reflectie op de 6 (gasmeter)

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Andro
Member
Member
Posts: 105
Joined: Tue Aug 19, 2008 8:33 am
Location: Netherlands

wel of geen reflectie op de 6 (gasmeter)

Post by Andro »

Je moet dan alleen niet essent hebben maar Enexis. Enexis is degene die over de infrastructuur gaat.
Antoon
Member
Member
Posts: 434
Joined: Fri Sep 29, 2006 6:28 pm
Location: Netherlands

wel of geen reflectie op de 6 (gasmeter)

Post by Antoon »

Het heeft er overigens niets mee te maken dat t een oude meter is.
De mijne is van 1972 en heeft wel een spiegeltje

- Antoon

<h6>
Maarten
Member
Member
Posts: 123
Joined: Tue Mar 04, 2008 12:19 am
Location: Netherlands

wel of geen reflectie op de 6 (gasmeter)

Post by Maarten »

En dan maar niet hopen dat je een slime meter krijgt zoals mij. dat zou wel een beetje jammer zijn dan kan je er nog niks mee
User avatar
Jeroen Bartels
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 627
Joined: Sun Jul 20, 2008 1:23 pm
Location: Netherlands

wel of geen reflectie op de 6 (gasmeter)

Post by Jeroen Bartels »

kan iemand mij aangeven hoe ik dat geluid moet omschrijven? volgens mij geeft het een geluid alsof metaat op metaal sleept toch?
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

wel of geen reflectie op de 6 (gasmeter)

Post by Bwired »

klopt, luister maar eens dichtbij als de gasmeter gaat lopen.
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

wel of geen reflectie op de 6 (gasmeter)

Post by Lennart »

Bestaan er geen Alaxa-achtige meters voor in de gasleiding die een pulse geven bij elke x liter gas? Dat is in dergelijke gevallen misschien een zekerder oplossing dan de meter laten vervangen met een smoesje en dan maar hopen dat de nieuwe meter wel een spiegeltje heeft.

Ik denk dan aan meters zoals genoemd op http://www.telemeet.nl/telemeetopstelling.htm

Montage is natuurlijk iets dat wel enige aandacht vergt...

Lennart
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

wel of geen reflectie op de 6 (gasmeter)

Post by Digit »

"Vroeger" (begin '90) had je geijkte gasmeters met een pulsgever ingebouwd, moest je dan wel bij Instromet in Silvolde bestellen. Samen met een druk- en temperatuurmeter kon je dan redelijk goed de energie berekenen die het gas zou moeten opleveren. Weet niet of het bedrijf nog bestaat..
The w8
Member
Member
Posts: 57
Joined: Tue May 05, 2009 9:57 am
Location: Netherlands
Contact:

wel of geen reflectie op de 6 (gasmeter)

Post by The w8 »

vandaag nieuwe gasmeter gekregen, zeer stille uitvoering (geen gekraak en gepiep meer) en met reflectie op de zes. ben nu alweer een uurtje of twee bezig met het plaatsen van de sensor maar krijg maar geen puls binnen. Wie heeft er nog tips!

gr,

hans
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

wel of geen reflectie op de 6 (gasmeter)

Post by Bwired »

LOL [:D]
Dus de scam werkt nog steeds??
Probeer de sensor eerst met een blinkend stukje metaal af te stellen, houdt ongeveer dezelfde afstand aan als van die naar 6 refectie. Daarna voor de gasmeter (6) houden.
Herbus
Member
Member
Posts: 363
Joined: Mon Mar 27, 2006 12:28 pm
Location: Netherlands

wel of geen reflectie op de 6 (gasmeter)

Post by Herbus »

Ik loop ook te prutsen. Vaak wel detectie soms ook dagen niet. Heb nu op de gasmeter met schilderstape het midden aangegeven van de 6. Ook op de sensor tape zodat ik weet waar het midden van de LED's zitten. (merkte dat ik nog wel eens naast het vlakje van de 6 zat)
Eerst testen op een wit stukje papier of metaal. Als hij reageert op die afstand moet het op de gasmeter ook werken. Plakken, verwarming hoog en kijken of de LED op de RFXPulse gaat branden.
Succes.

Herbus (Jos)

<font size="1">
The w8
Member
Member
Posts: 57
Joined: Tue May 05, 2009 9:57 am
Location: Netherlands
Contact:

wel of geen reflectie op de 6 (gasmeter)

Post by The w8 »

Ik heb een mal ( doorzichtig plastic) gemaakt die exact voor het venstertje past en positie van "6" gemarkeert. Daarna mal overgezet op karton en de Reflective Optical sensor van rfxcom op gemaakt.
Diverse afstanden geprobeerd maar geen puls (led op rfxmeter)
Wanneer ik testjes doe met glimmend metaal geeft de sensor pas een signaal wanneer ik de sensor tegen het metaal aandruk. ook op het kozijn van de mk geeft de sensor een puls. (behalve op de prachtig glimmende 6 van mijn gm)
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

wel of geen reflectie op de 6 (gasmeter)

Post by b_weijenberg »

Hans,

Op de RFXPulse zitten 2 potmeters om de sensor in te stellen voor je toepassing.
Zie http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?T ... s=rfxpulse

En zet het roze plugje op JP3 en laat JP4 open (plugje op 1 pin van JP4) Zie hfdstk 8 http://www.rfxcom.com/documents/RFXPulse%20module.pdf

Bert
yjb
Member
Member
Posts: 211
Joined: Fri Apr 17, 2009 1:15 pm
Location: Venhuizen, Netherlands

wel of geen reflectie op de 6 (gasmeter)

Post by yjb »

Ik ben ook nog steeds aan het prutsen, soms gaat het een halve dag goed, dan heb ik weer een behoorlijke afwijking. Ik denk dat het een kwestie van een lange adem is; da de initiele installing wordt het experimenteren: (een van de 2) potmeters iets bijstellen, 24 uur wachten en daarna weer voorzichtig verder proberen. Ik probeer zelf een logje bij te houden met wat ik wijzig, maar ik kan nog niet echt een patroon ontdekken. Daarnaast vraag ik me af op mijn meter wel voldoende spiegelt.
The w8
Member
Member
Posts: 57
Joined: Tue May 05, 2009 9:57 am
Location: Netherlands
Contact:

wel of geen reflectie op de 6 (gasmeter)

Post by The w8 »

dat gevoel heb ik ook dar mijn meter niet voldoende spiegelt (of licht van ledje te zwak is).
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

wel of geen reflectie op de 6 (gasmeter)

Post by Bwired »

Ik heb voor beide de procedure uitgevoerd die Bert hierboven beschreven heeft en dit werkt nu trouwens al jaren.
ook was het bij niet zo dat de stand van de potmeter heel precies moest staan, een paar slagen heen of terug maakte bij mij niet uit.
Wel moet de sensors reageren als je bijvoorbeeld de punt van een schroevendraaier er minimaal 1 cm van af houdt.
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”