Plugin voor Conrad FS20 / Honeywell HR80

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Snelvuur »

mijn "toekomstige" woonkamer heeft een vide naar de keuken, dus ik kan het moeilijk beneden uitzetten.

@chak, jij hebt stadsverwarming, betaal je daar niet 1 vast bedrag per maand voor? (want dan maakt dat stoken toch niet uit)

// Erik (binkey.nl)
MindBender
Advanced Member
Advanced Member

Post by MindBender »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kroon040</i>
<br />In principe kan het dus dan simpel. De temperatuur houd je bij met de sensoren van oregon, en de radiator kun je dan via de conrad spul open of dicht zetten. Lijkt me dan wel handig voor de kamers boven<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Het <i>lijkt</i> alleen simpel, maar dat is het niet. Als je een modulerende ketel hebt met dito thermostaat dan zal dit systeem ervoor zorgen dat je huis op temperatuur gehouden wordt met een zo laag mogelijke watertemperatuur. Moderne ketels geven namelijk het hoogste rendement bij de laagste aanvoerwatertemperatuur. Je moet dan denken aan zo'n 40 graden celcius. Als je huiskamer op temperatuur is en je wilt vervolgens een kamer boven gaan verwarmen dan kun je radiator open zetten zo ver je wilt, maar met water van 40 graden gaat het erg lang duren voordat die kamer ook daadwerkelijk op temperatuur is (er van uitgaande dat dat al lukt: De capaciteit en isolatie moeten dan wel hoger/beter zijn dan die in je huiskamer).

Om die kamer boven toch snel op temperatuur te brengen zul je de ketel moeten dwingen de aanvoerwatertemperatuur te verhogen. Maar tegelijkertijd zul je ook de radiator-knoppen in de huiskamer moeten temperen om te voorkomen dat het daar weer veel te warm wordt.

Je kunt natuurlijk je (modulerende) ketel als aan/uit-systeem gebruiken en thermostaatkranen in de huiskamer installeren. Dat is het eenvoudiger om je ketel tot stoken te dwingen en toch je huiskamertemperatuur onder controle te houden, maar dan loopt het rendement van je ketel terug van 109% naar <86%. (Breek me de bek aub niet open over hoe men aan die 109% komt)
Bwired
Administrator
Administrator

Post by Bwired »

Chak heeft hier waarschijnlijk geen last van met stadverwarming.
Ik heb ook nog eens een buitenvoeler die de boel kan beinvloeden. Je kunt inderdaad bij een moderne ketel alles uitschakelen maar is zeker niet optimaal. Wat toch wel handig is:
- in de avond (of wanneer je wil) de radiotoren dichtzetten op de slaapkamers etc.
- Het aanzetten van bepaalde radiatoren verhoogt toch de temperatuur ook al stroomt er een lage water temp door.
Dus je kunt toch wel e.a. echter niet optimaal zoals Mindbender al zegt.
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Snelvuur »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendem ... _rendement 109% ;-) ook een mooi plekje om te kijken hoe en wat.

// Erik (binkey.nl)
MindBender
Advanced Member
Advanced Member

Post by MindBender »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bwired</i>
<br />Chak heeft hier waarschijnlijk geen last van met stadverwarming.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Bij stadsverwarming treden dit soort problemen niet op: Het is bijna ideaal voor dit soort soort regelaars ;-)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Ik heb ook nog eens een buitenvoeler die de boel kan beinvloeden.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">De buitensensor wordt enkel gebruikt wanneer je je systeem als een weersafhankelijke regeling hebt ingesteld. In zo'n systeem wordt de watertemperatuur niet meer bepaald door je kamerthermostaat, door de buitentemperatuur en het temperatuursverschil tussen aanvoerwater en retourwater. Net zoals bij stadsverwarming regelen je (eventueel elektronische) thermostaatkranen de rest. Maar je verbruik neemt wel toe omdat het verschil tussen aanvoerwater en retourwater alleen bepaald kan worden als er gestookt wordt...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by snelvuur</i>
<br />http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendem ... _rendement 109% ;-) ook een mooi plekje om te kijken hoe en wat.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Weet ik, maar het leek me te off-topic
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by snelvuur</i>
<br />mijn "toekomstige" woonkamer heeft een vide naar de keuken, dus ik kan het moeilijk beneden uitzetten.

@chak, jij hebt stadsverwarming, betaal je daar niet 1 vast bedrag per maand voor? (want dan maakt dat stoken toch niet uit)

// Erik (binkey.nl)
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Ik betaal voor gebruik.
Ik heb een warmte meter in de meterkast die geheel registreert.
water temperatuur is altijd heel hoog
ook warm water wordt met de warmte regelaar in de meterkast geregeld.
te hoge temperatuur op een slaap kamer is ook niet gezond...
Digit
Global Moderator
Global Moderator

Post by Digit »

Radiatoren op de slaapkamers staan hier eigenlijk altijd dicht...
Tijdens de slaap-uren gaan de ramen open (kiep-kantel, op een kiertje), dan kan de temperatuur misschien eens een keer dalen tot 10, goh dat is koud zeg, maar overdag stijgt die weer vanzelf tot 15. Warm zat.

Dat zal wel anders worden als de kids overdag meer vertoeven op hun eigen slaapkamer, maar dan zien we wel weer verder.

Ik heb iig een hard hoofd in het goed kunnen regelen van de temperatuur op de slaapkamers met een dergelijk systeem. En ik ben ook niet van plan mijn CV te reduceren tot een soortement van aan-uit kachel. En om met een bestuurbare radiator-kraan de temperatuur te regelen, gevoed door een ketel met een eigen willetje... zou ik heel knap vinden als iemand dat comfortabel werkend krijgt.

Maar wel een leuke uitdaging natuurlijk..[8D]
MindBender
Advanced Member
Advanced Member

Post by MindBender »

Het is wel werkend te krijgen, hoor, maar het is niet <i>simpel</i>. Je moet er ten eerste voor zorgen dat al je radiatoren in de ruimte waarin ook je kamerthermostaat hangt voorzien zijn van thermostaatkranen. Het liefst elektronisch bedienbare zodat je deze tijdens normaal - ruimtetemperatuur gestuurd - bedrijf volledig open kunt zetten.

Wanneer je een tweede ruimte wilt gaan verwarmen moet je systeem gaan bepalen of de ruimte wel genoeg opwarmt door alleen de termostaatkraan daar open te draaien. Wanneer dat niet het geval is - en dat is het meest waarschijnlijk - zul je je systeem om moeten schakelen naar weersafhankelijk stoken. Daarbij moet je dan ook de thermostaatkranen in de ruimte waar ook je kamerthermostaat hangt instellen op de temperatuur waar je normaal gesproken je kamerthermostaat instelde. Vervolgens kun je de thermostaatkraan in de tweede ruimte de temperatuur zelf laten regelen. Je stookt op dat moment iets minder zuinig, maar je zou de warmtevraag in deze tweede ruimte kunnen monitoren en het systeem terugschakelen op ruimtetemperatuur gestuurd bedrijf wanneer de ruimte geen warmte meer vraagt. Je zal zien dat wanneer deze ruimte eenmaal op temperatuur is het koudere water in diet bedrijfsmodus voldoende is om hem op temperatuur te houden.

En dat is precies wat ik met mijn Remeha ketel en Remeha OpenTherm gateway wil gaan doen. Hiermee is de modus direct om te schakelen van ruimtetemperatuur gestuurd naar weersafhankelijk stoken er terug. Zoveel dingen te doen, zo weinig tijd...
Digit
Global Moderator
Global Moderator

Post by Digit »

Laat nou 1 van de (in mijn optiek) goede voornemens voor 2008 zijn om de huidige ketel te vervangen door een Remeha...[:)]

Ik denk inderdaad dat je er niet aan ontkomt om ook de kamerthermostaat-geregelde ruimte in zekere zin te ontkoppelen van diezelfde kamerthermostaat. En wat weten we van de invloeden wat dat weer heeft op hoe die kamerthermostaat de ketel aanstuurt? Mochten huidige kamerthermostaten zo slim zijn om bv. middels een zelf-lerend vermogen de ketel optimaal te kunnen aansturen om zo snel en accuraat mogelijk de gewenste temp te bereiken, dan help je dat met thermostaat-kranen in de kamerthermostaat-geregelde ruimte dus waarschijnlijk wel om zeep. Want de ruimte zal zich niet meer identiek gedragen in identieke situaties (vzv de kamerthermostaat deze kan waarnemen).

Hmm, ik schuif dit voor mij persoonlijk maar even door naar 2009-10 ofzo. Aan de andere kant: is leuker dan lampjes aan laten gaan bij beweging.[:D]
flexer
Member
Member

Post by flexer »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chak</i>
<br />
Sinds lange tijd ben ik opzoek naar een systeem om de verwarming thuis op mijn HS te kunnen aansluiten.

Ik woon in een gebied waar alleen stadsverwarming beschikbaar is. (geen eigen CV). Beste regel methode is dus via de radiator zelf.

Honnywell heeft een mooi systeem..nadeel is het is niet aan te sluiten op HS
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Er bestaan radiator kranen die d.m.v. Z-Wave zijn aan te sturen en op die wijze bijv. in Homeseer zijn te integreren. Deze thermostaten worden geleverd door Danfoss en zijn ook in het Z-Wave Connect programma van Merten (http://www.merten.nl) opgenomen.

Algemene info:
http://www.z-wave.com/modules/FeaturedProduct/

Groet,

Flexer
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

die zien er goed uit.
Waar kan je ze kopen?
Bwired
Administrator
Administrator

Post by Bwired »

Hoi

Die Danfoss ziet er inderdaad mooi uit en zowel handmatig te bedienen zo te zien!

Image
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

Op e-bay worden verschillende modellen aangeboden..jammer genoeg nog geen zwave.

Op board.homeseer.com wordt gevraagd of iemand een plugin wilt ontwikkelen...blijkbaar werkt het niet direct met zwave module van Homeseer.
Mversluis
Member
Member

Post by Mversluis »

Hoi,

Het spul van conrad komt bij http://www.elv.de/output/controller.asp ... ail2=16147 vandaan, het ziet er uit of dit een brand is geworden voor conrad.
Bij Elv zit er geen lelijk conrad logo meer op , maar nu het logo van ELV.
slimyosra
Starting Member
Starting Member

Post by slimyosra »

Hi,
is there any update about the HR80 wireless protocol, I am software engineer, in case I have the protocol i write plugin for home seer or active Home.
Cheers
Slim
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”