Plugin onbetrouwbaar?

Alles m.b.t. de Homeseer Xanura PMIX35, CTX15, CTX35 HS3 Plugin van sddroog (Dutch Forum)

Moderator: stefxx

Post Reply
Tozz
Member
Member
Posts: 95
Joined: Sun Oct 28, 2007 5:20 pm
Location: Netherlands

Plugin onbetrouwbaar?

Post by Tozz »

Ik ben druk bezig met een migratie naar HS3. Ik heb het gevoel dat de A10 plugin een stuk onbetrouwbaarder werkt dan de X10 plugin in HomeSeer 2.

Een aantal issues die ik ervaar zijn bijvoorbeeld:

- Mijn Visonic alarm systeem stuurt een P1 ON/OFF wanneer ik het alarm aan of uit zet. Dit komt geheel niet meer bij HS3 binnen. In HS2 werkt dit prima.
- Als ik een A AUO (All Units Off) stuur lijkt dit geen effect te hebben op de device status in HS. Lampen en devies in de A-huiscode blijven volgens HomeSeer aan staan. Ik heb allemaal 2-way modules, dus m.i. zouden de modules gewoon "ik ben nu uit" moeten sturen. Ook dit werkt in HS2 prima. Dit is in HS3 wel extra vervelend, omdat HS3 geen "On" commando stuurt als HS3 denkt dat de lamp aan aan is, ookal is dat in werkelijkheid niet zo.

Ik gebruik een CTX15 met daarop een zelfgekluste RS232 koppeling, die al jaren zonder problemen werkt in HS2.

Doe ik iets verkeerd in de module? Ik kon voor de CTX15 weinig instellingen vinden, die lijken allemaal g ericht op een PMIX.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Plugin onbetrouwbaar?

Post by stefxx »

Hoi Tozz,
Tozz wrote:- Mijn Visonic alarm systeem stuurt een P1 ON/OFF wanneer ik het alarm aan of uit zet. Dit komt geheel niet meer bij HS3 binnen. In HS2 werkt dit prima.
Dat snap ik niet. Als de CTX15 een commando ontvangst, komt het ook binnen in HS3. Daar zou tussen HS2 en HS3 geen verschil in moeten zijn. Je kunt middels de diverse debug opties wel even kijken wat er nou werkelijk binnenkomt (op het laatste niveau met "raw" logging), post die anders even hier dan kijk ik even mee wat er eventueel misgaat.
Tozz wrote:- Als ik een A AUO (All Units Off) stuur lijkt dit geen effect te hebben op de device status in HS. Lampen en devies in de A-huiscode blijven volgens HomeSeer aan staan. Ik heb allemaal 2-way modules, dus m.i. zouden de modules gewoon "ik ben nu uit" moeten sturen. Ook dit werkt in HS2 prima. Dit is in HS3 wel extra vervelend, omdat HS3 geen "On" commando stuurt als HS3 denkt dat de lamp aan aan is, ookal is dat in werkelijkheid niet zo.
Dat klopt. Aangezien X10 verre van standaard is, en de plugin ook niet kan weten welke devices op een AUOn of AUOff (kunnen en willen) reageren, doe ik daar bewust niets mee. Veel modules kun je ook nog configureren of ze al dan niet op een All Units commando moeten reageren. Wat overigens niet waar is dat HS3 geen On commando zou sturen als HS3 denkt dat de lamp al aanstaat. Ik heb dat in ieder geval nog nooit zo ervaren.

Daarnaast zal de plugin absoluut een reactie van de module wel verwerken. Dus als je een device schakelt middels een AU commando, en die module stuurt zijn status terug wordt deze verwerkt. Ik ken echter slechts weinig modules die (uit zichzelf) hun status terugmelden op basis van een on/off of all units commando. Ook hier kan een stukje raw debug uitsluitsel geven of jouw modules dat wel of niet doen.

Ik gebruik zelf nooit de All Units of All Lights commando's, juist om die reden. Een event waar ik de desbetreffende devices allemaal in 1 keer aan of uit zet (met in het event dus de diverse devices) werkt veel betrouwbaarder en is vanuit de Homeseer optiek ook logischer. Je schakelt devices, geen housecode/device code.

Voor alle duidelijkheid: de X10 module in HS2 is door Homeseer zelf ontwikkeld. Ze hebben ook een X10 module voor HS3. Aangezien die in eerste instantie niet werkte op de Xanura controllers, en ik ook niet tevreden was over sommige functionaliteit heb ik de A10 plugin ontwikkeld. Het zijn dus echt verschillende plugins die niet zondermeer dezelfde functies ondersteunen en dezelfde functionaliteit bieden. Inmiddels werkt de X10 plugin van HS ook met de PMIX35, ik verwacht dus ook wel met de CTX15. Misschien sluit deze beter aan bij jou verwachtingen?
Tozz
Member
Member
Posts: 95
Joined: Sun Oct 28, 2007 5:20 pm
Location: Netherlands

Re: Plugin onbetrouwbaar?

Post by Tozz »

Hai Stef!
stefxx wrote: Dat snap ik niet. Als de CTX15 een commando ontvangst, komt het ook binnen in HS3. Daar zou tussen HS2 en HS3 geen verschil in moeten zijn. Je kunt middels de diverse debug opties wel even kijken wat er nou werkelijk binnenkomt (op het laatste niveau met "raw" logging), post die anders even hier dan kijk ik even mee wat er eventueel misgaat.
Ik zie het volgende met raw logging. Die $<2800!4B# komt meermalen per seconde. Ik twijfel of dat wel klopt. Zit er misschien iets mijn lijn vol te blaffen? Maar verder lijkt de P1 OFF wel verzonden te worden, maar wordt niet verwerkt in HS. Het device in HS met P1 als A10 code blijft "On".

Code: Select all

feb-06 18:42:19 	  	A10 	Raw received: $<2800!4B#
feb-06 18:42:18 	  	A10 	Raw received: $<2800!4B#
feb-06 18:42:18 	  	A10 	Raw received: $<2800!POFF76#
feb-06 18:42:18 	  	A10 	Raw received: $<2800!4B#
feb-06 18:42:18 	  	A10 	Raw received: $<2800! POFF96#
feb-06 18:42:18 	  	A10 	Raw received: $<2800!4B#
feb-06 18:42:18 	  	A10 	Raw received: $<2800!P01FC#
feb-06 18:42:18 	  	A10 	Raw received: $<2800!4B#
feb-06 18:42:18 	  	A10 	Raw received: $<2800! P011C#
feb-06 18:42:18 	  	A10 	Raw received: $<2800!4B#
feb-06 18:42:17 	  	A10 	Raw received: $<2800!4B#
feb-06 18:42:17 	  	A10 	Raw received: $<2800!4B# 
Stefxx wrote:Dat klopt. Aangezien X10 verre van standaard is, en de plugin ook niet kan weten welke devices op een AUOn of AUOff (kunnen en willen) reageren, doe ik daar bewust niets mee. Veel modules kun je ook nog configureren of ze al dan niet op een All Units commando moeten reageren. Wat overigens niet waar is dat HS3 geen On commando zou sturen als HS3 denkt dat de lamp al aanstaat. Ik heb dat in ieder geval nog nooit zo ervaren.
Ik was in de veronderstelling dat 2-weg modules nadat ze een AUOff ontvangen hebben vervolgens ook nog over de lijn sturen "ik - A2 - ben nu uit". Zeg maar hetzeflde wat er zou gebeuren wanneer een SAIX lokaal geschakelt zou worden. Maar ik weet dit niet helemaal zeker.

Verder klopt wat ik zeg wel. Zie deze log, waar ik 2x achter elkaar op ON druk in HomeSeer 3:

Code: Select all

feb-06 18:50:09 	  	Device Control 	Device: BG Woonkamer Lamp Eethoek to On (100) by/from: CAPI Control Handler
feb-06 18:49:57 	  	A10 	Raw send: $>28001C[1]091E31CC#
feb-06 18:49:57 	  	A10 	Line Send: C[1]091E31
feb-06 18:49:57 	  	Device Control 	Device: BG Woonkamer Lamp Eethoek to On (100) by/from: CAPI Control Handler 
Hier is duidelijk te zien dat de 1e keer netjes het ON commando wordt vrzonden, maar de tweede keer niet, omdat HomeSeer vind dat de lamp al aan staat.
Daarnaast zal de plugin absoluut een reactie van de module wel verwerken. Dus als je een device schakelt middels een AU commando, en die module stuurt zijn status terug wordt deze verwerkt. Ik ken echter slechts weinig modules die (uit zichzelf) hun status terugmelden op basis van een on/off of all units commando. Ook hier kan een stukje raw debug uitsluitsel geven of jouw modules dat wel of niet doen.
Ik denk dat dit wordt veroorzaakt door een ander issue. Namelijk ddat de plugin toch iets niet verwerkt. Zie hieronder een debug log waarin je wel de X10 raw received ziet, maar niet dat de plugin iets met die data doet:
feb-06 18:52:53 A10 Raw received: $<2800!4B#
feb-06 18:52:53 A10 Raw received: $<2800!4B#
feb-06 18:52:53 A10 Raw received: $<2800!COFF69#
feb-06 18:52:52 A10 Raw received: $<2800!4B#
feb-06 18:52:52 A10 Raw received: $<2800! COFF89#
feb-06 18:52:52 A10 Raw received: $<2800!4B#
feb-06 18:52:52 A10 Raw received: $<2800!C09F7#
feb-06 18:52:52 A10 Raw received: $<2800!4B#
feb-06 18:52:52 A10 Raw received: $<2800! C0917#
feb-06 18:52:52 A10 Raw received: $<2800!4B#
feb-06 18:52:52 A10 Raw received: $<2800!4B#
[/code]

Nu ik het zo een beetje zit te testen heb ik het idee dat de plugin geen enkele "received" commando verwerkt in HS3.
Voor alle duidelijkheid: de X10 module in HS2 is door Homeseer zelf ontwikkeld. Ze hebben ook een X10 module voor HS3. Aangezien die in eerste instantie niet werkte op de Xanura controllers, en ik ook niet tevreden was over sommige functionaliteit heb ik de A10 plugin ontwikkeld. Het zijn dus echt verschillende plugins die niet zondermeer dezelfde functies ondersteunen en dezelfde functionaliteit bieden. Inmiddels werkt de X10 plugin van HS ook met de PMIX35, ik verwacht dus ook wel met de CTX15. Misschien sluit deze beter aan bij jou verwachtingen?
Het probleem dat ik in HS2 met de standaard Homeseer plugin had is dat ik periodiek iets moest sturen (ik stuurde elke 15 minuten O1 ON, een housecode/device code die ik niet gebruikte) voordat het systeem werkte. Dit betekende ook dat niets werkte totdat die 1e O1 ON was verzonden.

Ik waardeer je plugin, en blijf 'm ook graag gebruiken. Maar ik heb er op dit moment wel wat issues mee, maar misschien is er een snelle fix?
Tozz
Member
Member
Posts: 95
Joined: Sun Oct 28, 2007 5:20 pm
Location: Netherlands

Re: Plugin onbetrouwbaar?

Post by Tozz »

Beste Stefxx,

Ik heb nav. je opmerking dat de ingebouwde module het nu ook moet doen even getest, en inderdaad die doet het ook nu. Belangrijk detail is wel dat ik daar de baudrate op 19200 moest zetten, terwijl 9600 blijkbaar de standaard is en de COM poort in Device Manager (van Windows) ook op 9600 staat.

En met de ingebouwde X10 plugin wordt de status van lokale schakel acties ook weer netjes doorgegeven.

Kan het misschien een baudrate issue zijn?
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Plugin onbetrouwbaar?

Post by stefxx »

Tozz wrote:Ik zie het volgende met raw logging. Die $<2800!4B# komt meermalen per seconde. Ik twijfel of dat wel klopt. Zit er misschien iets mijn lijn vol te blaffen?
Ik heb zelf geen CTX15 om het te testen, maar een $<2800!4B# is een ack, verder niets. Geen idee waarom die zo vaak voorbij komt. Je zou alleen een ack verwachten na het verzenden van een commando naar de CTX15. Ik zal zo even in de code kijken of dat wellicht iets in de war kan sturen... maar ik kan zo snel niets bedenken.
Tozz wrote:

Code: Select all

feb-06 18:42:18 	  	A10 	Raw received: $<2800!POFF76#
feb-06 18:42:18 	  	A10 	Raw received: $<2800!P01FC#
Deze combinatie had er absoluut voor moeten zorgen dat P1 uitgaat in HS3. Even een domme vraag (maar ik moet hem stellen...), je hebt P niet als housecode uitgezet in de A10 setup?
Tozz wrote:

Code: Select all

feb-06 18:50:09 	  	Device Control 	Device: BG Woonkamer Lamp Eethoek to On (100) by/from: CAPI Control Handler
feb-06 18:49:57 	  	A10 	Raw send: $>28001C[1]091E31CC#
feb-06 18:49:57 	  	A10 	Line Send: C[1]091E31
feb-06 18:49:57 	  	Device Control 	Device: BG Woonkamer Lamp Eethoek to On (100) by/from: CAPI Control Handler
Hier is duidelijk te zien dat de 1e keer netjes het ON commando wordt vrzonden, maar de tweede keer niet, omdat HomeSeer vind dat de lamp al aan staat.
Ah... en nee dat is niet Homeseer maar mijn plugin die dat bepaald. Het is namelijk een dimmer die extended codes ondersteund. Een "gewoon" on/off device zal het wel degelijk nogmaals sturen, maar een dimmer niet (want die staat al in de gewenste stand).
Tozz wrote:Nu ik het zo een beetje zit te testen heb ik het idee dat de plugin geen enkele "received" commando verwerkt in HS3.
Daar lijkt het zeker op. Nou nog snappen waarom. Kun je die theorie verder testen, als we zeker weten dat geen enkel inkomend commando verwerkt wordt kan ik gerichter zoeken. Misschien dat die rare ack's er toch iets mee te maken hebben?
Tozz wrote:Ik waardeer je plugin, en blijf 'm ook graag gebruiken. Maar ik heb er op dit moment wel wat issues mee, maar misschien is er een snelle fix?
Ik ga nog even zoeken. We vinden het wel!
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Plugin onbetrouwbaar?

Post by stefxx »

Tozz wrote:Kan het misschien een baudrate issue zijn?
Nee. Ik zet expliciet de baudrate op 19200, daar heeft geen enkele windows of device manager setting iets mee te maken. En de raw data laat correcte info zien, dus dat is het echt niet.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Plugin onbetrouwbaar?

Post by stefxx »

Misschien toch iets gevonden (icm die rare ack's) wat eea kan verklaren. Stuur me even je email adres (in een PM) dan stuur ik je een test versie.

Vraag me toch af of die CTX15 niet defect is, als hij zoveel ack's verstuurd? Dan kun je gelijk het subject aanpassen van "Plugin onbetrouwbaar" naar "Mijn CTX15 onbetrouwbaar" :lol: :lol: :lol:
Tozz
Member
Member
Posts: 95
Joined: Sun Oct 28, 2007 5:20 pm
Location: Netherlands

Re: Plugin onbetrouwbaar?

Post by Tozz »

Top! Heb een PM verzonden.

De CTX doet 't in HS2 en in HS3 met de X10 plugin prima :-)
Tozz
Member
Member
Posts: 95
Joined: Sun Oct 28, 2007 5:20 pm
Location: Netherlands

Re: Plugin onbetrouwbaar?

Post by Tozz »

stefxx wrote:
Tozz wrote:Ik zie het volgende met raw logging. Die $<2800!4B# komt meermalen per seconde. Ik twijfel of dat wel klopt. Zit er misschien iets mijn lijn vol te blaffen?
Ik heb zelf geen CTX15 om het te testen, maar een $<2800!4B# is een ack, verder niets. Geen idee waarom die zo vaak voorbij komt. Je zou alleen een ack verwachten na het verzenden van een commando naar de CTX15. Ik zal zo even in de code kijken of dat wellicht iets in de war kan sturen... maar ik kan zo snel niets bedenken.
Ik heb nog even gekeken, het is in ieder geval niet zo dat mijn lijn continue vol zit. Die is gewoon "schoon". De X10 module van HS zelf geeft deze ACKs ook niet continue door, dus dat ljkt wel iets in de A10 plugin te zijn (al dan niet in combi met mijn setup).
stefxx wrote:Deze combinatie had er absoluut voor moeten zorgen dat P1 uitgaat in HS3. Even een domme vraag (maar ik moet hem stellen...), je hebt P niet als housecode uitgezet in de A10 setup?
Nee, maar ik ben er inmiddels achter dat ik helemaal niets ontvang vanuit het net naar HomeSeer. Alleen uitgaand werkt (van HS het A10 net op)
stefxx wrote:Ah... en nee dat is niet Homeseer maar mijn plugin die dat bepaald. Het is namelijk een dimmer die extended codes ondersteund. Een "gewoon" on/off device zal het wel degelijk nogmaals sturen, maar een dimmer niet (want die staat al in de gewenste stand).
Oke, maar waarom is dat zo gedaan? Want dit zorgt er voor dat wanneer HS een keer een commando mist vanuit het A10 netwerk (wat niet ondenkbaar is) dan worden mogelijk commandos niet verzonden, omdat homeseer ten onrechte denkt dat de moduile al in de gewenste stand staat, terwijl dat dan niet het geval is.

Het enige nadeel van het wel sturen van de commando's, ondanks dat volgens HS de module al i ndie status staat is toch wat extra data over de lijn? Dat nadeel zou ik voorlief willen nemen.
stefxx wrote:als we zeker weten dat geen enkel inkomend commando verwerkt wordt kan ik gerichter zoeken. Misschien dat die rare ack's er toch iets mee te maken hebben?
Inmiddels weet ik dat zeker :)
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Plugin onbetrouwbaar?

Post by stefxx »

Tozz wrote:De X10 module van HS zelf geeft deze ACKs ook niet continue door, dus dat ljkt wel iets in de A10 plugin te zijn
Ik ben er al uit. De Xanura interface moet je pollen, en blijkbaar geeft de CTX15 bij iedere poll een ACK terug. Dat itt de PMIX35. Ongetwijfeld doet de plug van HS hetzelfde maar zie je dat gewoon niet.
Tozz wrote:Nee, maar ik ben er inmiddels achter dat ik helemaal niets ontvang vanuit het net naar HomeSeer. Alleen uitgaand werkt (van HS het A10 net op)
En dat had dus idd te maken met de ACKs. Zit een test versie in je mailbox.
Tozz wrote:Oke, maar waarom is dat zo gedaan? Want dit zorgt er voor dat wanneer HS een keer een commando mist vanuit het A10 netwerk (wat niet ondenkbaar is) dan worden mogelijk commandos niet verzonden, omdat homeseer ten onrechte denkt dat de moduile al in de gewenste stand staat, terwijl dat dan niet het geval is.
Ik zeg ook niet dat dat met opzet gedaan is, maar aangezien we het (volgens mij) over een switch hadden, maar uit de log een extended dimmer bleek was ik op het verkeerde been gezet. Ook hiervoor zit een test versie in je mailbox die dat moet verhelpen.
Tozz
Member
Member
Posts: 95
Joined: Sun Oct 28, 2007 5:20 pm
Location: Netherlands

Re: Plugin onbetrouwbaar?

Post by Tozz »

Heb de nieuwe versie getest.

- Het flooden van ACKs is verholpen
- Het twee maal sturen van een ON of extended dim value wordt nu inderdaad ook 2x verzonden

Wat echter nog niet werkt is het o ntvangen van commandos. Ik zie ze wel in de logs, maar HS lijkt er niets mee te doen. De module lijkt het wel te ontvangen:

Code: Select all

feb-07 12:47:44 	  	A10 	Raw received: $<2800!C09 CONCOND7#
feb-07 12:47:43 	  	A10 	Raw received: $<2800!C[1]091E31 C0986#
feb-07 12:47:42 	  	A10 	Raw received: $<2800! C[1]091E31DA#
feb-07 12:47:10 	  	A10 	Raw received: $<2800!COFF69#
feb-07 12:47:09 	  	A10 	Raw received: $<2800! C09C09 COFF01# 
Maar we komen in ieder geval verder :)
Post Reply

Return to “Homeseer PMIX35, CTX15, CTX35 - Plugin HS3”