Zwave node ID

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
DrDoo
Member
Member
Posts: 103
Joined: Tue Sep 29, 2009 5:18 pm
Location: Netherlands

Zwave node ID

Post by DrDoo »

Hallo allemaal,

Even een vraag.
Ik had eerst Homeseer versie 2 draaien icm met Zwave. Voornamelijk Duwi dimmers en schakelaars. Geen .me zwave.
Aangezien mijn zwave netwerk en custom dingen niet al te veel waren, en ik veel ghost devices had, homeseer 3 upgrade in de aanbieding was dacht ik de stap te maken.

Zo gezegd zo gedaan, nieuwe Virtual Machine met Homeseer 3 (300.143) en zwave 3.0.0.181 beta . Aeonlabs stick ge-upgrade met de laatste firmware.
Z-stick gereset via de interface van HS3 aangezien ik helemaal opnieuw wilde beginnen.

Bij het opnieuw toevoegen van de eerst 3 modules viel me direct op dat ze hun oude Node ID nog hadden, wat op zich nog wel te begrijpen is aangezien dit blijkbaar in de Modules zelf opgeslagen wordt. Veel mensen zullen zeggen, lekker belangrijk. Maar ik vind dit dus storend en zou graag de Node ID's opvolgend willen hebben.

Ik lezen. Blijkt dat ik ze eigenlijk netjes uit Homeseer (van de z-stick) moet verwijderen. Dan resetten de modules in principe weer naar factory.
Vervolgens ben ik dus met de z-stick naar de modules gelopen, deze heb ik ge-include (met oude Node ID). Vervolgens weer ge-exclude (Om naar factory te resetten), en vervolgens weer ge-include met de goede Node ID (opeenvolgend).
Voor de eerst 7 modules ging dit zonder problemen, Netjes Node ID 2 t/m 8. Echter vervolgens bij de opvolgende modules ging hij naar Node ID 12...
Ik dacht dat ik deze wellicht niet goed ge-exclude had. Dus ik weer, includen, excluden, includen...Nu node ID 13...
Andere module proberen....Node ID 14...incliden, excluden, includen...Node ID 15.
Geen enkele module lijk ik nog goed gereset te krijgen.
Of zou er iets in Homeseer blijven hangen?

(Ik heb overigens bij 1 module ook geprobeerd om deze via homeseer (ipv rechtstreek op de stick) te includen/excluden/includen).

iemand enig idee hoe ik die andere modules gerest krijg? 1 is bijv een Duwi Dimmer, en de andere is een Duwi Schakelaar. Zover ik weet zit daar geen harde reset knop op...

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr
Michiel
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Zwave node ID

Post by raymonvdm »

Je kan de modules resetten door je Z-Stick knopje langer ingedrukt te houden (exclusion modes) en de led gaat dan sneller knipperen dan met de inclusion mode. Hierna kun je op de inclusion knop van je module drukken (of 3 keer snel drukken) afhankelijk van het type module om hem te excluden.

Eventueel kun je ook nog met Ztool kijken naar de data op je stick, daarmee kun je ook "makkelijker" includen/excluden
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
DrDoo
Member
Member
Posts: 103
Joined: Tue Sep 29, 2009 5:18 pm
Location: Netherlands

Re: Zwave node ID

Post by DrDoo »

Hoi Raymond,

Wat bedoel je met langer ingedrukt houden? Ik heb alle modules al ge-exclude door de z-stick 3sec+ ingedrukt te houden (zodat hij snel gaat knipperen) en vervolgens 3x snel drukken. De LED van de stick gaat dan ook even branden.
Zo heb ik de eerste modules allemaal gedaan includen/excluden/includen rechtstreeks op de stick. Bij 1 module heb ik het dus ook via Homeseer zelf geprobeert.

Bedoel je dit of bedoel je nog veel langer ingedruk houden dan de 3 seconden?

Ik vermoed toch dat de reset ergens niet goed gaat. Of wellicht dat het Node ID in een Database niet goed vrijgegeven wordt. Geen idee hoe dit werkt. Ik heb al wel met SQLlite browser naar de database gekeken onder c:\program files\homeseer HS3\Data\Z-Wave\Z-Wave2.db file. Hier kan ik echter geen aanwijzing vinden over Node IDs.

hhmm Z-Tool ken ik niet....moet je daar nou gewoon voor betalen nadat je al een Pro licentie aangeschaft hebt....even checken of die in demo kan draaien ofzo
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Zwave node ID

Post by raymonvdm »

Hoi Raymond,

Wat bedoel je met langer ingedrukt houden? Ik heb alle modules al ge-exclude door de z-stick 3sec+ ingedrukt te houden (zodat hij snel gaat knipperen) en vervolgens 3x snel drukken. De LED van de stick gaat dan ook even branden.
Zo heb ik de eerste modules allemaal gedaan includen/excluden/includen rechtstreeks op de stick. Bij 1 module heb ik het dus ook via Homeseer zelf geprobeert.

Bedoel je dit of bedoel je nog veel langer ingedruk houden dan de 3 seconden?

Nee dit is precies wat ik bedoel

Ik vermoed toch dat de reset ergens niet goed gaat. Of wellicht dat het Node ID in een Database niet goed vrijgegeven wordt. Geen idee hoe dit werkt. Ik heb al wel met SQLlite browser naar de database gekeken onder c:\program files\homeseer HS3\Data\Z-Wave\Z-Wave2.db file. Hier kan ik echter geen aanwijzing vinden over Node IDs.

De nodeID wordt volgens mij bepaald in de stick (tenminsten tot nu toe is dat mijn ervaring)

hhmm Z-Tool ken ik niet....moet je daar nou gewoon voor betalen nadat je al een Pro licentie aangeschaft hebt....even checken of die in demo kan draaien ofzo

Ik heb hem inderdaad gewoon moeten kopen, maar soms is het wel handig om nodes te kunnen verwijderen zonder gebruik te maken van HomeSeer omdat deze ook meer doet in je device database. De eerste 7 nodes laat hij volgens mij zien in de trial versie
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
DrDoo
Member
Member
Posts: 103
Joined: Tue Sep 29, 2009 5:18 pm
Location: Netherlands

Re: Zwave node ID

Post by DrDoo »

De eerste 5 :(
Heb het zojuist geprobeerd...laat het nou net om de Nodes gaan daarna...
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Zwave node ID

Post by raymonvdm »

DrDoo wrote:De eerste 5 :(
Heb het zojuist geprobeerd...laat het nou net om de Nodes gaan daarna...
Dat doet het altijd :lol:
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
DrDoo
Member
Member
Posts: 103
Joined: Tue Sep 29, 2009 5:18 pm
Location: Netherlands

Re: Zwave node ID

Post by DrDoo »

Ik denk overigens niet dat het in de Stick zelf zit. Als ik in Homeseer bij Node Info kijk is hij gewoon leeg zegmaar.
Had hem voordat ik begon ook al gereset. Dus dat zou leeg moeten zijn.

Alhoewel het wel raar blijft dat hij doornummert....als Homeseer er niets mee te maken heeft (Met de Node ID's) waarom hoogt de z-stick de ID dan elke keer 1 op...
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Zwave node ID

Post by raymonvdm »

De node id's staan in de stick. Op het momemt dat je de stick namelijk in een OpenHAB systeem zou drukken krijg je weer dezelfde nummering .
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
DrDoo
Member
Member
Posts: 103
Joined: Tue Sep 29, 2009 5:18 pm
Location: Netherlands

Re: Zwave node ID

Post by DrDoo »

Ja dat klopt ook wel.
Ze staan OOK op de stick.

Laat ik het zo zeggen, na een harde reset van de stick, dus echt leeg. Hadden de Modules na includen ook nog gewoon hun oude ID's. Pas na een reset van de modules krijgen ze een nieuw ID ge-assigned. Dus het zal op beide plaatsen bijgehouden worden.
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Zwave node ID

Post by raymonvdm »

DrDoo wrote:Ja dat klopt ook wel.
Ze staan OOK op de stick.

Laat ik het zo zeggen, na een harde reset van de stick, dus echt leeg. Hadden de Modules na includen ook nog gewoon hun oude ID's. Pas na een reset van de modules krijgen ze een nieuw ID ge-assigned. Dus het zal op beide plaatsen bijgehouden worden.

Volgens mij zijn we het met elkaar eens

- ID`s staan in de stick
- ID`s staan in de module zelf (eigen id, maar ook de id`s van zijn neighbors staan in de module)
- ID`s staan in de database van je domotica pakket (HS2 / HS3 / Domoticz / OpenHAB / enzovoort
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
DrDoo
Member
Member
Posts: 103
Joined: Tue Sep 29, 2009 5:18 pm
Location: Netherlands

Re: Zwave node ID

Post by DrDoo »

Ja precies :)
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”