Xanura HCB reageert niet meer

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
Ard
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Thu Dec 04, 2008 10:26 pm
Location: Netherlands

Xanura HCB reageert niet meer

Post by Ard »

Hallo allemaal,

afgelopen week de laatste puntjes op de i gezet bij de macro's.
even een backup gemaakt en vervolgens gedacht even de nieuwe firmware (firmware-eh_1.4.15-983.hcb)te updaten.
De hele zaak loopt vast en is niet meer in beweging te krijgen.[:(!]
Na overleg met Eaton de boel opgestuurd en een nieuwe gekregen.[:)]
Vanavond weer lekker aan de slag gegaan. en nu eerst maar met de firmware begonnen. hele traject is netjes afgelpen. Alles opnieuw opgestart en jawel de HCB is weer niet bereikbaar.[:(]

Is er iemand op het forum die een gelijk soortige ervaring heeft.
Of weet iemand een oplossing om de HCB terug in de fabriek status? te krijgen [?]

Vriendelijke groet,

Ard
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Xanura HCB reageert niet meer

Post by Henk »

Klinkt wellicht bekend na een firmware upgrade dus restart van de HCB komt er geen reactie omdat de HCB na het opstarten of laden van de firmware een ander IP adres uitgereikt krijgt - check met een IP adres scanner welk adres dit is of probeer de eerste 10-20 adressen van de reeks van de ADSL router ....... in de browser ..... of checkt je router welke DHCP adressen zijn uitgegeven.

Na een firmware upgrade kan het wel even duren voordat dit is uitgevoerd ...... geeft de HCB zeker zo'n 10 minuten de tijd .... checkt bovendien de leds op de HCB. led 1 en 3 moet aan zijn en als internet aktief is dan gaat ook led 2 aan.
Ik voeg een macro toe in de startup commando zodat led4 gaat knipperen - of stuur een Email met de boodschap HCB is opgestart zodat je een duidelijke indicatie hebt dat de HCB online is.

Ik heb een aantal HCB installaties achter de rug en heb er goede ervaringen mee .... dus het komt gewoon voor elkaar.

Henk
Haarhuis
Starting Member
Starting Member
Posts: 8
Joined: Wed Nov 05, 2008 2:03 pm
Location: Netherlands

Xanura HCB reageert niet meer

Post by Haarhuis »

Dag Henk,

is lees dat jij er verstand van hebt. Binnenkort willen wij starten met de nieuwbouw van onze woning en eigenlijk willen wij een Xanura systeem installeren. Woon jij toevallig in Overijssel?

Groet,
Danil H.
Ard
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Thu Dec 04, 2008 10:26 pm
Location: Netherlands

Xanura HCB reageert niet meer

Post by Ard »

Hallo Henk,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb van Radmin de IP scanner er al op los gelaten, zowel op de lan poort als op de service port (Xkabel) In beide gavallen geen enkele IP adres gevonden buiten de al bekende adressen.
Na de upgrade heb ik hem ruim een half uur gegeven voor ik ben gaan herstarten.

Overigens brand alleen LED 1. uiteraard al opnieuw opgestart en ook al de reset geprobeerd.

Je schrijft dat je al een aantal installaties achter de rug hebt, heb je ook ervaring met de firmware (firmware-eh_1.4.15-983.hcb) upgrade.
Zou die upgrate corrupt kunnen zijn? hij komt van de eaton site.

Gr.
Ard
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Xanura HCB reageert niet meer

Post by Henk »

Ard.

Draai deze versie al twee maanden zonder problemen echter wel direct van HAE ontvangen - ledje 3 moet wel aan zijn
Stuur even je Email adres direct dan stuur ik je wel een kopie ... tenminste als je nog de firmware kan laden ... als dit niet lukt neem dan kontakt met me op ..... dan wordt het tijd om HAE direct te benaderen.

Henk
Ard
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Thu Dec 04, 2008 10:26 pm
Location: Netherlands

Xanura HCB reageert niet meer

Post by Ard »

Hallo Henk,

Bedankt voor je support.
Inmiddels werk alles weer. en ben ik lekker met de macro's aan het experimenteren.

De oplossing vind ik nog steeds vreemd, met de IP scan kwam ik na een aantal keer proberen toch het adres van de serviceport tegen (192.168.241.1)
Als ik deze dan wilde benaderen lukte dat niet.
uiteindelijk na een aantal maat pingen naar het adres, had ik plots toch beet.
In de config vond in een instelling van een vaste IP adres op 0.0.0.0 vandaar dat ik er via de LAN poort niet in kwam nadat ik dit had gewijzigd kon ik hier ook weer in en was alles weer bereikbaar.

Groet
Ard
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Xanura HCB reageert niet meer

Post by Henk »

Ard,

goed te horen dat het werkt - je kan ook upnp (?) onder windows gebruiken dan zie je de box als icoon - de service poort aan de voorkant je met een naam bereiken sta op de box.

Verder zet de macro op met de conditie HCB is opgestart dan LED 4 knipperen ....
Begin iedere macronaam met een 2 of 3 cijferig nummer dan kan je ze groeperen.

succes,

Henk
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”