Planten beregening

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Planten beregening

Post by Bastiaan »

Vandaag de Rain8 unit ontvangen en meteen geinstalleerd. Kleppen opgehangen en alles bedraad. werkt meteen prima.
Nu nog werken aan de vochtsensors. De Gardena versie kost 59 euro en daar komt dan nog een interface bij van rond de 70 euro. Je wil minimaal twee potten monitoren dus dat loopt flink op.

Nu Robert me in deze thread: http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?T ... hichpage=3 al de hobby kant opstuurde, het ook maar gelijk getest. http://www.circuitsonline.net/circuits/view/56 Schema is te eenvoudig dus ik heb het iets aangepast met een extra weerstand voor de LED (stroom begrenzing) ook de potmeter nog naar aarde getrokken om een betere regeling te krijgen.

Verder even een voeler van elektra PVC buisje gemaakt, twee 2.5mm2 Draden erdoor die ik vast gezet heb met hotmelt en even getest.
Dat werkt prima. geen idee of het lang goed gaat in een vochtige omgeving maar het is het proberen waard. Dit smaakt ook naar meer, want met zo'n eenvoudige oplossing kun je een flink aantal planten gaan monitoren.

Echter, hoe knoop ik het aan mijn HS zonder dure visonic zenders of veel bedrading. Het schema werkt al prima bij 3 volt dus zou ik zeggen hang er een simpel meetzendertje aan wat stroom of spanning kan doorgeven en je hebt een interface. Heb dit echter nog nooit gedaan. Iemand ervaring hiermee?

Bastiaan
User avatar
Fantic
Member
Member
Posts: 201
Joined: Sat Feb 21, 2009 2:11 pm
Location: Loenen, UT, Netherlands
Contact:

Planten beregening

Post by Fantic »

Ik zou bijna denken aan een IPPower input unit om de signalen naar HS te brengen.

Regards, Maarten.
Never let a computer know you're in a hurry.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Planten beregening

Post by Alexander »

Aan welke prijs moet ik denken per voeler wat je max kwijt wilt zijn?
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Planten beregening

Post by Henk »

Meten van vochtigheid:

Een sensor op basis van twee pinnen in de grond geeft een mate van droogte aan. Deze pinnen moeten wel gevoed worden met wisselspanning ter voorkomen van aanslag. Het getoonde circuitje is op basis van gelijkspanning. Als je de beregening wil stoppen als deze sensor weer voldoende nattigheid aangeeft ben ik bang dat dit te lang zal duren. Kwestie van uittesten. Ik weet niet hoe de Gardena vochtsensor werkt en of je die zomaar kan integreren (zit er een potentiaal vrij kontakt in en op welk principe)

Er zijn ook sensoren in de handel waarin een kolom van spons/zeem in zit wat door de neerslag (regen) nat wordt - door droogte zet dit materiaal uit en maakt een kontakt - bij regen zakt het in en wordt het kontakt verbroken. De kolom wordt gedroogd door zon en lucht ventilatie - het is een soort nabootsing van een grond sensor. Ook hier geldt uit proberen.

Je kan ook een regenmeter aansluiten die voor elke millimeter regen een puls geeft ... je kan dan een soort second opinion model maken als er veel regen is gevallen kan je een paar dagen vooruit - als je ook de temperatuur kan meten en lichtintensiteit dan kan je de tijd zelf weer optimaliseren - bij warm en zonnig weer de tijd verkorten.

Tenslotte kan je een on-line weersverwachting integreren (dienst in US beschikbaar) die een voorspelling doet hoeveel millimeter regen in de komende uren te verwachten is voor je woongebied ..... zodat het systeem niet de beregening aanzet als er donkere onweerswolken zich beginnen te vormen.

De getoonde ventielen heb ik in Frankrijk gekocht bij DHZ handel Mr. Bricolage - zeker in zuidelijke landen meer aanbod van irrigatie materiaal. Wasmachine kleppen leuk maar denk aan de isolatie van 230V bovendien vaak een beperkte doorvoer.

Henk
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Planten beregening

Post by Bastiaan »

@fantic: Ik heb al een IP power draaien en het is niet zeker of het Rene lukt om er meerdere aan te sturen met de plugin. Ik weet ook nog niet hoe die met een analoog signaal omgaat.

@mgizmo: Geen idee, ik kijk wat er mogelijk is, blijkt dat je beter een betaande set aanschaft dan doe ik dat maar wordt het er een of twee. VInd het wel een uitdaging om uit te vinden wat er met wat inventiviteit mogelijk is.

@Henk: Ja je hebt gelijk, het moet wisselspanning zijn. Ik denk dat je mijn topic niet helemaal hebt gelezen. Dit speelt zich af in een binnentuin/orangerie, ik heb dus niet met regen te maken maar met temperatuur en verdampimg. HEt dak gaat wel open op temperatuur maar er komt nauwelijks regen binnen. Er staan een flink aantal grote planten in potten.
Ook heb ik de ventielen al werkend, nu ze zo goedkoop zijn (25 euro per stuk) schaf ik er misschien nog een paar extra aan. De Rain8 heeft tenslotte 8 kanalen.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Planten beregening

Post by Alexander »

Gedacht aan het RFID verhaal, maar dat is dus weer afhankelijk hoeveel je er voor wilt betalen.
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Planten beregening

Post by Bastiaan »

mmm RFID is toch voornamelijk een in en uit bereik toggle. Lijkt me lastig, m'n planten staan er al tien jaar.
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Planten beregening

Post by Rene »

@Zebrafilm: Het aansturen van meerdere IPPowers gaat zeker wel lukken, ben op dit moment de laatste foutjes aan het herstellen maar het werkt (tenminste voor zover ik kan testen want ik heb maar 1 IPPower).

Rene.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Planten beregening

Post by Alexander »

oplossing met meerdere ippowers ligt toch voor de hand, maar ik geef graag nog even reactie op het rfid verhaal. Je kan een circuit op de transmitter onderbreken, zodat de transmitter alleen werkt als een ander circuit wordt gesloten (door de voeler).
Hetwieg
Member
Member
Posts: 95
Joined: Tue Nov 04, 2008 10:35 pm
Location: Netherlands
Contact:

Planten beregening

Post by Hetwieg »

Misschien heb je hier iets aan ik gebruik het zend ontvang deel wel is. voor meer doeleinden :)

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... s/1077972/

Edit:
Toen ik er voor het laast was was die nog wel volledig.
Maar het doel was een simpele manier van zenden.

Gewoon als een pot droog staat verstuur je een commando over de bus (BIJV: 001-0) of event voor homeseer
Antoon
Member
Member
Posts: 434
Joined: Fri Sep 29, 2006 6:28 pm
Location: Netherlands

Planten beregening

Post by Antoon »

Volgens mij kun je het geheel ook aan een RFXSensor (60011) hangen (analoge ingang)
Dan heb je gelijk je koppeling met homeseer.
Deze schakeling is al eerder besproken hier op t forum ,maar ik kan hem zo snel niet meer terug vinden.

- Antoon

<h6>
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Planten beregening

Post by Bastiaan »

Nog een gedachte:
Als je de IPpower gebruikt kun je die ombouwen naar 8x in en 8uit. (4NC kontakten ombouwen)
Wanneer je de voeler maakt van 2 roestvrijstalen boutjes en de rest in de epoxy giet heb je een redelijk stevig setje. Als dan ipv een altijd "aan" setje, de voeding van de sensor over de IPpower uitgang laat lopen, kan ik bv om het uur pollen gedurende een minuut of zo en hou je de elektrolyse kansen wel erg klein. Dan kan ik het simple DC meetsetje gebruiken. Je kunt dan van 8 potten/planten een uitlezing krijgen wat toch voldoende beeld moet geven voor een evenwichtige en zuinig beregening.
Het is alleen de vraag hoe de IPpower reageert op het analoge signaal. Moet misschien eerst opgepoetst tot een duidelijk an/uit.

Tegelijkertijd is het ook jammer dat het analoge meetsignaal niet mee komt, je kan er dan weer grafieken maken en de uitlezingen opslaan in echte waarden.

Uiteindelijk is de oplossing van Antooon de mooiste: Gardena sensor met MCT100, maar ik kan het niet laten er toch nog even over te mijmeren.
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Planten beregening

Post by Lennart »

@antoon: toevallig liep ik vandaag eem DHZ-zaak binnen die ermee ophoudt en heb "voor weinig" een Gardena regenmeter en vochtigheidsmeter aan kunnen schaffen. Nu heb ik ze even doorgemeten en het lijkt erop dat "droog" een weerstand van 10 kOhm geeft en "nat" een weerstand van 0 bij beide sensoren. Komt dit overeen met jouw ervaringen? En zo ja, wat heb je precies gedaan om deze sensoren op een MCT-100 aan te sluiten?

Lennart
Antoon
Member
Member
Posts: 434
Joined: Fri Sep 29, 2006 6:28 pm
Location: Netherlands

Planten beregening

Post by Antoon »

Lennart, ik denk dat die waardes wel kloppen.
Ik heb destijds uitgezocht en weet het zo niet meer.
Enigste wat ik wel weet is dat ik een weerstand in serie heb staan met de regen meter en de vochtigeheidssensor.
De waarde zou ik na moeten kijken.
Zal morgen wel even kijken, want t regent nu namelijk [:D]

- Antoon

<h6>
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Planten beregening

Post by Lennart »

Hi Antoon,

Ok, ik zal je niet dwingen weer en wind te trotseren :-). Dank alvast! Mijn gok is dat je een 37 kOhm weerstand in serie hebt staan met die sensoren en dan de MCT100 op EOL mode hebt ingesteld? Droog geeft dan 47 kOhm (normale EOL waarde => Normal) en nat 37 kOhm (iets anders dan 47 kOhm => Alert), toch?

Lennart
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”