Mechanische ventilatie schakelen

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
Ronald1981
Starting Member
Starting Member
Posts: 1
Joined: Tue May 12, 2009 10:51 am
Location: Netherlands

Mechanische ventilatie schakelen

Post by Ronald1981 »

Experts, ik heb al even gezocht, maar kon niets vinden voor wat betreft mijn (simpele) idee: ik wil de mechanische ventilatie op afstand schakelen.

In de toilet beneden wil ik iets hebben dat "achter" mijn normale schakelaar kan, dus zonder opplak of nieuwe schakelaars. Tevens een zend-unit in de badkamer. De ventilator heeft meerdere standen die geschakeld worden door een extra 230V aansluiten. Basis stand is N+230V (dus lage stand is altijd aan) +V1(middel) +V2(hoog) (V=230V). Als het mogelijk is ook nog met een naloop timer. Ik denk dat draadloos moeilijk is, in verband met twee gewapende betonvloeren, dus moet er een signaal over draad worden gestuurd. Wat heb ik nodig om dit te kunnen realiseren?
mo046
Member
Member
Posts: 186
Joined: Thu Nov 08, 2007 4:12 pm
Location: Netherlands

Mechanische ventilatie schakelen

Post by mo046 »

Als beginner kan je denken aan Marmitek X10 modules:
- AWM2 micromodules achter de schakelaars in de wc en de badkamer
- 2 AW12 micromodules of 2 AM12 stekkermodules om +V1 en +V2 te schakelen; heb je overigens wel drie standen nodig? volgens mij kan de toepassing die je zoekt af met 2 standen: laag voor continu en hoog voor WC en bad
- een CM11 interface die je met de PC kan programmeren zodat deze daarna het programma zelfstandig draait (dus zonder PC).
(Ik weet even niet of met de standaard programmatuur bij de CM11 "ActiveHome" de naloop geprogrammeerd kan worden)

Mocht je een betere kwaliteit modules willen gebruiken dan kan je gaan voor Xanura modules (betere signaalkwaliteit, iets duurder). Dan kan je nog denken aan een Xanura CIX interface. Dit is een niet meer leverbare programmeerbare interface met betere programmeermogelijkheden. Die zijn op Marktplaats zo af en toe goedkoop te koop.

Denk je eraan om meer te automatiseren ga dan meteen voor een Xanura PMIX35 interface (of voorganger CTX35) en home automation software, Homeseer, Domotiga, enz.).

** Maurice **
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”