Oregon Sensors: batterijen wisselen
Moderator: b_weijenberg
- Jeroen Bartels
- Advanced Member
Ik moest in een van mijn oregon sensors de batterijen verwisselen waardoor de sensor als het ware gereset is. Dat betekent dus dat de RFXCOM receiver nieuwe sensors aanmaakt (temp/hum/baro) met andere housecodes. Aangezien ik de statussen van de sensoren voor events en ook in HStouch gebruik vroeg ik me af of er een manier is deze sensor aan de oude codes/devices te hangen zodat ik niet alle events etc aan hoef te passen. Gewoon op de oude input devices doorgaan dus.
Alvast bedankt,
Jeroen
Alvast bedankt,
Jeroen
- b_weijenberg
- Forum Moderator
Ja, simpel.
Ga naar de RFXCOM - Input Dev. config pagina, klik Clr Heard, wacht even totdat die betreffende sensor een signaal verstuurd heeft of druk op de sensor reset, Modify de oude sensor en kies de nieuwe sensor ID.
Ga naar de RFXCOM - Input Dev. config pagina, klik Clr Heard, wacht even totdat die betreffende sensor een signaal verstuurd heeft of druk op de sensor reset, Modify de oude sensor en kies de nieuwe sensor ID.
- Jeroen Bartels
- Advanced Member
Bedankt Bert, Inderdaad simpel...
- Jeroen Bartels
- Advanced Member
Ik heb nog steeds een probleem: Ik heb op de RFXcom pagina de betreffende sensorcode vervangen door de nieuwe. Dan krijg ik dus de juiste temperatuur in HS. Echter een week later heb ik weer een communication error en heeft HS weer de oude code opgepakt. Dit heb ik nu al zeker 5x gehad en iedere keer springt hij terug. Ik heb wel op clear heard gedrukt.
(als ik trouwens de temp code verander veranderen de baro , humidity en batterij code meteen mee)
(als ik trouwens de temp code verander veranderen de baro , humidity en batterij code meteen mee)
Ik heb het zelfde probleem.
Code van sommige sensoren verandert.
Batterij is niet het probleem..deze is nog steeds vol.
Het gaat om paar nieuwe oudere model heeft hier geen last van.
Code van sommige sensoren verandert.
Batterij is niet het probleem..deze is nog steeds vol.
Het gaat om paar nieuwe oudere model heeft hier geen last van.
- b_weijenberg
- Forum Moderator
Dit is nieuw voor me.
Welke type sensor betreft het?
Het is uiteraard de bedoeling dat de ID van alle sensors in een fysieke sensor gewijzigd worden omdat die allemaal dezelfde ID gebruiken. Je zou anders handmatig al die sensors aan moeten passen.
Veranderd HS of de sensor? Omdat je zegt dat de sensor de oude ID weer heeft. Staat in HS dan de oude ID. Heb je in dat geval soms een restore gedaan van de HS database?
Welke type sensor betreft het?
Het is uiteraard de bedoeling dat de ID van alle sensors in een fysieke sensor gewijzigd worden omdat die allemaal dezelfde ID gebruiken. Je zou anders handmatig al die sensors aan moeten passen.
Veranderd HS of de sensor? Omdat je zegt dat de sensor de oude ID weer heeft. Staat in HS dan de oude ID. Heb je in dat geval soms een restore gedaan van de HS database?
- b_weijenberg
- Forum Moderator
En weet je zeker dat je je eigen sensor en niet die van de buren hebt geconfigureerd?
Kijk even in het HS log en als de LED op je sensor knippert zie je dan de juiste ID in het log verschijnen?
Kijk even in het HS log en als de LED op je sensor knippert zie je dan de juiste ID in het log verschijnen?
Ik heb begin deze week 3 nieuwe THGR 122NX in gebruik genomen en ik bespeur geen verandering van hardware-adres (sensorcode, sensor ID). Vzv ik weet heb je daar alleen bij batterij-wisseling mee te maken. Het lijkt me ook logisch gezien erg onwaarschijnlijk dat de sensor zijn adres wijzigt. Ik zou in eerste instantie het probleem ergens anders zoeken.
Ik heb 10 sensoren paar doen maar vreemd.
@Bert zie ch11 (laatste waarde op Bios Temp)
op de 228 is het hoogste ch 3 dacht ik.
Zie volgende schermen
[img]uploaded/Chak/200975221212_bios%20old.png[/img]
[img]uploaded/Chak/200975221234_bios%20new.png[/img]
Zelfde verhaal met garage sensor
[img]uploaded/Chak/20097522449_Garage%20old.png[/img]
[img]uploaded/Chak/200975224429_garage%20new.png[/img]
@Bert zie ch11 (laatste waarde op Bios Temp)
op de 228 is het hoogste ch 3 dacht ik.
Zie volgende schermen
[img]uploaded/Chak/200975221212_bios%20old.png[/img]
[img]uploaded/Chak/200975221234_bios%20new.png[/img]
Zelfde verhaal met garage sensor
[img]uploaded/Chak/20097522449_Garage%20old.png[/img]
[img]uploaded/Chak/200975224429_garage%20new.png[/img]
- b_weijenberg
- Forum Moderator
Ik zie hier niets vreemds aan, wat bedoel je?
En heb je een sensor met 11 channels?
En heb je een sensor met 11 channels?
- Jeroen Bartels
- Advanced Member
Het is een BTHR918N.
Maar ik denk niet dat het aan de sensor ligt. Want als ik communication error zie dan zou mijn 'inside temperature' device in homeseer toch niet naar een sensor met een andere code moeten springen? Of gaat Homeseer op zoek naar een nieuwe code als hij de oude niet meer ontvangt?
Ik heb gisteren weer op clear heard gedrukt dus nu kom ik de oude code niet meer in het keuzelijstje tegen. Zodra dat wel weer het geval is zal ik een nieuw device op die oude code aanmaken om te kijken of hij ook daadwerkelijk data binnen krijgt.
Maar ik denk niet dat het aan de sensor ligt. Want als ik communication error zie dan zou mijn 'inside temperature' device in homeseer toch niet naar een sensor met een andere code moeten springen? Of gaat Homeseer op zoek naar een nieuwe code als hij de oude niet meer ontvangt?
Ik heb gisteren weer op clear heard gedrukt dus nu kom ik de oude code niet meer in het keuzelijstje tegen. Zodra dat wel weer het geval is zal ik een nieuw device op die oude code aanmaken om te kijken of hij ook daadwerkelijk data binnen krijgt.
- b_weijenberg
- Forum Moderator
De code van de sensors wordt opgeslagen in de Homeseer database. De RFXCOM plug-in neemt zelf geen initiatief om codes te wijzigen. Als je die HS database niet wijzigt zal de code dus ook niet wijzigen.
Als de sensor zijn code wijzigt dan is hij defect. De code wordt nml ook gebruikt in de Oregon basisstations en die zouden de sensor dan ook kwijt raken.
Het zou eventueel kunnen dat ik voor de code niet de juiste bits genomen heb. Zet debug level op 1 in de RFXCOM plug-in en als de code wijzigt in HS stuur dan eens een packet op dat ontvangen is toen de sensor nog werkte en een packet van die sensor met gewijzigde code waardoor je dus Comm Failure krijgt.
Als de sensor zijn code wijzigt dan is hij defect. De code wordt nml ook gebruikt in de Oregon basisstations en die zouden de sensor dan ook kwijt raken.
Het zou eventueel kunnen dat ik voor de code niet de juiste bits genomen heb. Zet debug level op 1 in de RFXCOM plug-in en als de code wijzigt in HS stuur dan eens een packet op dat ontvangen is toen de sensor nog werkte en een packet van die sensor met gewijzigde code waardoor je dus Comm Failure krijgt.
@Bert
Het gaat om een 228n deze heeft 3 channels Plugin geeft aan dat de sensor op channel 11 zit
Codes van Bios en Garage zijn beide verandert na een maand gebruikt.
Zie eerste code en tweede code in screenshot.
het zou inderdaad kunnen dat ze defect zijn en zichzelf reseten na een tijd en hierdoor een nieuwe code krijgen.
Het gaat om een 228n deze heeft 3 channels Plugin geeft aan dat de sensor op channel 11 zit
Codes van Bios en Garage zijn beide verandert na een maand gebruikt.
Zie eerste code en tweede code in screenshot.
het zou inderdaad kunnen dat ze defect zijn en zichzelf reseten na een tijd en hierdoor een nieuwe code krijgen.
- b_weijenberg
- Forum Moderator
Ch in de header van de Input sensors staat niet voor Channel maar voor Chart. channel 11 is dus het chart nummer dat je zelf gekozen hebt