IR RGB Led verlichting

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
d-mixxx
Starting Member
Starting Member
Posts: 16
Joined: Wed May 27, 2009 11:12 am
Location: Netherlands

IR RGB Led verlichting

Post by d-mixxx »

Eind zomervakantie ga ik wat verbouwen en er komt onder andere een deel plafondverlaging in de keuken. Hier moet verlichting in komen en mijn oog is gevallen op een 5W RGB Led lamp welke werkt op infrarood.

http://samenkopen.net/action_product/411553/651735

Nu ben ik nog maar een beginner en heb wat vragen hierover.

- Als ik 8 spots koop en ik leer mijn Harmony wat kleurcodes van de originele afstandbediening. Veranderen ze tegelijk van kleur, of is de kans t groot dat hij bijvoorbeeld 1tje mist.

- Kan ik zo'n spotje plaatsen in een beweegbaar behuizing zoals deze: http://www.hmk.nl/view_product.php?data ... D=44004032

- Kan ik 8 spots (of misschien wel 10) aansluiten op het lichtnet in een lus met elkaar verbonden, of werkt dat niet zo?
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

IR RGB Led verlichting

Post by Snelvuur »

zorg je nog wel dat je gewoon normaal het licht aan kan doen met een schakelaar? want als je vriendin/vrouw hebt , die wil ook gewoon "normaal" om kunnen gaan met de snufjes normaliter. In principe kan de harmony dat wel, alleen je moet hem wel richten, het signaal moet wel voldoende zijn. (dit zou je met een irtrans kunnen oplossen, maar dan heb je nog geen remote)

In een lus, ik neem aan dat je bedoelt in serie dan? dat lijkt met niet praktisch, omdat de voltage dan omlaag gaat (denk dat je bedoelt parallel, wat wel kan)

Maar als ik jou was zou ik niet voor spots gaan, als je toch je plafond omlaag doet, is het mooier om gewoon rondom je plafond waar de muren zitten gewoon een open ruimte te houden van zeg 10 cm, en dan daarboven een "rgb" achtige lamp neerzetten zodat je een complete gloed krijgt (indirect licht) maar ieder heeft zo zijn eigen voorkeur uiteraard.

// Erik (binkey.nl)
d-mixxx
Starting Member
Starting Member
Posts: 16
Joined: Wed May 27, 2009 11:12 am
Location: Netherlands

IR RGB Led verlichting

Post by d-mixxx »

Ja, paralellel kan ik inderdaad bedoelen.
Ik ga het stroom 'tappen' van een punt waar nu een lamp hangt. Deze lamp werkt op een schakelaar, dus ik kan bedenken dat wanneer ik de schakelaar omhaal en weer aan zet hij de laatste kleur uitstraalt.

Een open ruimte is geen optie gezien er een schouw in het midden komt welke afzuigt naar een punt welke bij de muur zit en dit inderdaad niet mijn voorkeur heeft.

Nu weet ik niet of zo'n spot 'wit' licht kan schijnen. Het is natuurlijk niet ideaal als je in de keuken zit met bijvoorbeeld geel licht. Het kan een idee zijn om om-en-om te werken. Dus 4 normale spots met Warm Wight Light en 4 rgb spots...
Mversluis
Member
Member
Posts: 248
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:05 pm
Location: Netherlands

IR RGB Led verlichting

Post by Mversluis »

@D-mixxx,

Het IR signaal is niet heel erg sterk van deze lampen , de ontvanger zit in de lamp verwerkt. Waarbij de richting ( graden van de ontvanger ) 10 tot 15 graden is.

Als je meerdere lampen in 1 ruimte heb ,en de afstand dus groter wordt. Gaat het niet werken met deze lampen.

Er zijn wel mogelijke oplossingen om deze ineeens te schakelen ( door middel van een normale schakelaar ) , en er bestaat om oplossing om deze via een soort rs323 converter aan te sluiten en kan je alles ineens bedienen.

Gr en succes,
Marco
d-mixxx
Starting Member
Starting Member
Posts: 16
Joined: Wed May 27, 2009 11:12 am
Location: Netherlands

IR RGB Led verlichting

Post by d-mixxx »

Bedankt Marco!

Ik heb toch maar gekozen voor Warm White lampen met een dimmer er tussen. Deze werkt op RF.
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”