Energiebesparen met Plugwise

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
bako70
Starting Member
Starting Member
Posts: 23
Joined: Wed Mar 18, 2009 11:10 am
Location: Netherlands
Contact:

Energiebesparen met Plugwise

Post by bako70 »

Sinds gisteren ben ik het bezit van het plugwise-systeem. Na de installatie die vlekkeloos verliep het systeem 24 uur laten meten

De volgende constateringen al na 24 uur meten!
<ul><li>Mijn Windows Homeserver die 24/7 draait is een grootverbruiker dit moet echt minder kunnen </li><li>De Homeseer server is een oude pentium 2 laptop met xp lite deze verbruikt slecht een 16 watt deze staat de meterkast en draait 24/7 </li><li>De mediacenter in de woonkamer samen met de plasma zijn ook groot verbruikers deze staan slecht aan bij gebruik </li></ul>

Als ik mijn WHS uitfaseer dan zal mijn jaarlijkse besparing zo'n 248 euro zijn... Dit betekent dat de terugverdientijd van het plugwise systeem ongeveer 1 jaar is.

Nu zat ik te denken om mijn mediacenter 24/7 te laten draaien. Daarnaast heb ik inmiddels mijn mediacenter getweakt. Ik kan nu meerdere RDP sessies openen op de mediacenter


Link: http://www.missingremote.com/index.php? ... Itemid=232

Door de HDD's uit de WHS in de mediacenter te bouwen kan de mediacenter als server dienen. Verder kan ik natuurlijk een VM op de mediacenter zetten om bijvoorbeeld Homeseer op te zetten...

Hoe hebben jullie dit opgelost in het kader van energiebesparing om de verbruik terug te brengen...

graag jullie reacties....
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Energiebesparen met Plugwise

Post by Alexander »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Als ik mijn WHS uitfaseer dan zal mijn jaarlijkse besparing zo'n 248 euro zijn... Dit betekent dat de terugverdientijd van het plugwise systeem ongeveer 1 jaar is.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Ik zou het niet zo stellen. Je gaat er namelijk dan vanuit dat die server in die hoedanigheid er dan niet meer is. Als je plugwise systeem dan zou verkopen is je besparing 5xx euro ;-) Plugwise bespaart pas als je grootverbruikers op niet gebruikte tijden uitzet.

Ik zit ook met mogelijkheden in mijn hoofd. Mijn homeseer server draait op een Intel Atom moederbordje en verbruikt ongeveer 40 watt (middels een 2,5 inch disk). Nu is dat niet hoog. Kost bijna niets op jaarbasis, maar daarnaast heb ik ook een mediacenter die ik nu niet optimaal gebruikt (die van mij gaat bijv niet aan om recordings te doen), maar het is wel een krachtig systeem (core duo) en met 6 disken tot 2 TB in RAID5. Het verbuik van de processor is hoog t.o.v. het gewenste resultaat. Als ik muziek draait is het gewoon een energie slurpert systeem. 1080p video materiaal moet wel weer lukken, dus vandaar de cpu kracht.

Dan zou ik kunnen overstappen naar een dedicated NAS (zoals enver/chak die heeft) en een logitech systeem om het geluid te streamen vanaf de NAS, maar dat is dan weer niet in Windows Media Center en bovendien ben ik weer een pak met geld kwijt voor iets wat nu ook wert, alleen teveel stroom kost. Soms denk ik wel eens dat ik overdrijf met het stroomverbruik. De kosten haal ik er nooit uit.

Dus ik heb nog niets opgelost, maar ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Gaan we terug naar het land of steken we over? ;-)
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Energiebesparen met Plugwise

Post by Bastiaan »

Ik gebruk deze home server: http://www.tranquilpc-shop.co.uk/acatalog/SQA-5H.html

Draait nu al een jaar non stop. erg betrouwbaar en met een Atom CPU komt het afhankelijk van de harddisk disks ook rond de 40watt.
(Ik heb er 5x 1gb WD green disks in)

Ik heb ook zo'n beul van een mediacenter en heb die meestal op standby/sleep staan. Het lijkt me niet economisch om daar je hoofd systeem van te maken.
bako70
Starting Member
Starting Member
Posts: 23
Joined: Wed Mar 18, 2009 11:10 am
Location: Netherlands
Contact:

Energiebesparen met Plugwise

Post by bako70 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Ik zit ook met mogelijkheden in mijn hoofd. Mijn homeseer server draait op een Intel Atom moederbordje en verbruikt ongeveer 40 watt (middels een 2,5 inch disk). Nu is dat niet hoog. Kost bijna niets op jaarbasis, maar daarnaast heb ik ook een mediacenter die ik nu niet optimaal gebruikt (die van mij gaat bijv niet aan om recordings te doen), maar het is wel een krachtig systeem (core duo) en met 6 disken tot 2 TB in RAID5. Het verbruik van de processor is hoog t.o.v. het gewenste resultaat. Als ik muziek draait is het gewoon een energie slurpert systeem. 1080p video materiaal moet wel weer lukken, dus vandaar de cpu kracht.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Precies dit zijn zo'n beetje de dilemma's waar mee ik ook mee rondloop.
Redelijk snel mediacenter core2duo voor het 1080p werk + digitale tv kaarten, regelmatig music draaien die vanaf de server streamt, ik denk dat het dubbel op is allemaal , waar toch wel wat te besparen valt. Daarnaast neemt mijn mediacenter wel de programma's op maar schiet regelmatig uit standby en staat dan nachten lang te draaien. Daarbij komt er bij dat mijn mediacenter een touchscreen heeft waar ik HS Touch op draai. Kortom die mediacenter wordt veel gebruikt.

Door de registry hack toe te passen die ik hierboven heb gepost kan ik de mediacenter overnemen terwijl mijn vriendin tv zitten te kijken.
Dit biedt dan weer de mogelijkheid om een VM in te richten voor bijvoorbeeld downloads, webserver of misschien wel HS in VM.
Dus ik denk dat er toch wel een besparing te halen valt op het moment dat ik de WHS uitfaseer.
bako70
Starting Member
Starting Member
Posts: 23
Joined: Wed Mar 18, 2009 11:10 am
Location: Netherlands
Contact:

Energiebesparen met Plugwise

Post by bako70 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by zebrafilm</i>
<br />Ik gebruk deze home server: http://www.tranquilpc-shop.co.uk/acatalog/SQA-5H.html

Draait nu al een jaar non stop. erg betrouwbaar en met een Atom CPU komt het afhankelijk van de harddisk disks ook rond de 40watt.
(Ik heb er 5x 1gb WD green disks in)

Ik heb ook zo'n beul van een mediacenter en heb die meestal op standby/sleep staan. Het lijkt me niet economisch om daar je hoofd systeem van te maken.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Mijn WHS is een oude headless AMD Athlon 2100 XP of zoiets met 2 GB geheugen en 4 schijven varierend van 250GB tot 1TB.
Waarschijnlijk zal dit processortje een stroomvretertje zijn alsmede de schijven...

Maar zo als in het vorig bericht aangegeven staat die mediacenter regelmatig 's nachts niets te doen wat voor vage redenen... dus besparing valt zowiezo te halen denk ik als maar 1 ipv 2 systemen aan staan.

Wel mooi apparaatje die WHS server van je... Wat verbruikt deze aan energie?
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Energiebesparen met Plugwise

Post by Digit »

Kijk eens in dit forum; er zijn een aantal members die van energiebesparen bijna een levenswerk hebben gemaakt [:)]
Deze bv. kan interessant zijn, ook al is niet alle info meer even relevant a.g.v. de tand des tijds...
En deze, en zo zijn er nog een heel aantal.
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Energiebesparen met Plugwise

Post by AshaiRey »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Door de HDD's uit de WHS in de mediacenter te bouwen kan de mediacenter als server dienen. <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Dat zou een onverstandige oplossing zijn. Het is beter om 1 grote, green label harddisk te nemen. Dat lever meer op.
bako70
Starting Member
Starting Member
Posts: 23
Joined: Wed Mar 18, 2009 11:10 am
Location: Netherlands
Contact:

Energiebesparen met Plugwise

Post by bako70 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Dat zou een onverstandige oplossing zijn. Het is beter om 1 grote, green label harddisk te nemen. Dat lever meer op.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Absoluut, feit is wel dat ik die schijven op dit moment in bezit heb...dus bij uitbreiding zal ik zeker een green label disk aanschaffen.

Waarschijnlijk laat ik mijn homeserver alleen voor backup doeleinden draaien, dus niet meer 24/7....
Ander idee is om via een script in Homeseer de WHS uit standbye halen...
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”