Z-wave toekomst?

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

ravensteijn
Starting Member
Starting Member
Posts: 14
Joined: Tue Apr 21, 2009 10:34 pm
Location: Netherlands

Z-wave toekomst?

Post by ravensteijn »

Hoi allemaal,

Na een tijd rond te hebben gekeken wil ik nu serieus beginnen met domotica.

Eerst wilde ik x10/a10 ivm status gaan gebruiken. Maar ik lees dat bijv xanura stopt. Er blijven natuurlijk andere producten maar toen kwam z-wave onder mijn aandacht. Daarnaast vind ik plugwise ook goed ivm stroomverbruikmeting maar hier zijn geen inbouw producten voor verkrijgbaar (of komt dit nog zoals ook hier op het forum wel eens terugkomt).
Ik zit nu dus te overwegen om volledig voor z-wave te gaan om de volgende punten die het volgens mij in zich heeft.
- goede communicatie door node netwerk.
- makkelijk te installeren ( geen elektrokennis aanwezig)
- prijs is vergelijkbaar met andere technieken
- monitoring van stroomverbruik (zoals pluwise) , klopt dit? ik las het namelijk alleen in de review van chak.
- erg belangrijk is status melding
- groeiende userbase?

wat ik alleen nog niet duidelijk heb is of ik ga voor Vera of toch het breed gedragen homeseer( terwijl hierin problemen zijn met z-wave). Maar als ik kijk naar kosten is vera net zo duur als homeseer alleen als softwarepakket. Of komen er nog kosten voor vera bij? (abbonement?)
Wat ik namelijk belangrijk vind als softwarepakket is dat ik macro's zelf moet kunnen maken.

veel vragen en gedachtenspinsels maar zijn er nog dingen die ik misschien mee moet nemen in mijn keuze?

alvast bedankt
flexer
Member
Member
Posts: 61
Joined: Mon Feb 19, 2007 9:13 am
Location: Netherlands

Z-wave toekomst?

Post by flexer »

Homeseer problemen met Z-Wave? Homeseer is min of meer gebouwd op Z-Wave! Het werkt hier al een jaar naar volle tevredenheid. Ik heb een ZCU201 interface ingebruik naast een RfxCom en dat werkt uitstekend samen met Homeseer.

Groet, Flexer
EzHome
Member
Member
Posts: 165
Joined: Mon Jun 01, 2009 1:05 am
Location: Netherlands
Contact:

Z-wave toekomst?

Post by EzHome »

Hoi Ravenstijn, welkom op dit forum.

Homeseer werkt zeker goed met z-wave er zijn altijd wel wat "problemen" met bepaalde hardware ondersteuning. Maar in de regel worden deze nagenoeg altijd opgelost.

Gateways als de Vera en Qees Master hebben enkele voordelen tov Homeseer en dat is dat je geen extra hardware nodig hebt om Homeseer op te draaien. Deze gateways zijn natuurlijk ook specifiek ontworpen voor z-wave, ondersteuning van andere normen is er wel maar in mindere mate dan in Homeseer.
Plugwise is er een voorbeeld van, hiermee kan je in de gateways (nog) niets........ Tot iemand een LUA plug-in schrijft. Deze programeertaal is redelijk eenvoudig te leren zodat er voor een groter publiek soortgelijke plug-ins gemaakt gaan worden.

Kortom: twee totaal verschillende producten en doelgroepen, met beide hun sterke en mindere kanten.
ravensteijn
Starting Member
Starting Member
Posts: 14
Joined: Tue Apr 21, 2009 10:34 pm
Location: Netherlands

Z-wave toekomst?

Post by ravensteijn »

Bedankt voor de reacties. problemen tussen z-wave <-> homeseer heb ik gebasseerd op forum posts op dit forum.
Ik vraag me alleen af of de z-wave producten stroomverbruik meten. In een wiki( leverancier van POPP dacht ik) zag ik dat niet alle producten dit hebben. Als oplossing voor de andere producten in Vera kun je zelf aangeven hoeveel watt het verbruikt zodat vera het zelf uit kan rekenen. klinkt goed. is dit in homeseer ook mogelijk?

Is bekend welke producten van bijv POPP stroomverbruik zelf meten?
EzHome
Member
Member
Posts: 165
Joined: Mon Jun 01, 2009 1:05 am
Location: Netherlands
Contact:

Z-wave toekomst?

Post by EzHome »

Popp producten meten geen van allen energieverbruik, dit wordt inderdaad door bijv. Vera en Qees Master gedaan.

De nieuwe Qees Power en Dimmer hebben deze functie gelijkend Plugwise wel. Op basis van de verbruiken kan je ook weer scenes laten starten of stoppen.
flexer
Member
Member
Posts: 61
Joined: Mon Feb 19, 2007 9:13 am
Location: Netherlands

Z-wave toekomst?

Post by flexer »

Ravenstijn, de recente forum posts over Homeseer in combinatie met Z-Wave hebben betrekking op de laatste beta-releases van Homeseer. En beta-releases zijn er natuurlijk om fouten op sporen dus daar 'mogen' problemen in voor komen...

De laatste stabiele versie van Homeseer werkt erg prettig met Z-Wave. Alle ingebouwde Z-Wave functionaliteiten in Homeseer werken goed met mijn ACT Homepro devices.
ravensteijn
Starting Member
Starting Member
Posts: 14
Joined: Tue Apr 21, 2009 10:34 pm
Location: Netherlands

Z-wave toekomst?

Post by ravensteijn »

Bedankt,

Is het zo dat de bijv POPP producten ook een status terug geven aan homeseer in welke staat ze staan?
Is hier documentatie van hoe dit eruit ziet en welke instellingen je allemaal hebt binnen homeseer?

groet,
User avatar
simjoc
Member
Member
Posts: 210
Joined: Sat Dec 27, 2008 5:59 pm
Location: Netherlands

Z-wave toekomst?

Post by simjoc »

Ik was benieuwd waar jij vandaan had dat Xanura stopt. Ik ben bang dat ik over het topic heb heen gelezen?
flexer
Member
Member
Posts: 61
Joined: Mon Feb 19, 2007 9:13 am
Location: Netherlands

Z-wave toekomst?

Post by flexer »

ravensteijen, zie een van mijn eerdere forum posts over de technische mogelijkheden van Z-Wave: http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?T ... 3097#23740
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Z-wave toekomst?

Post by Alexander »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ravensteijn</i>
<br />Bedankt,

Is het zo dat de bijv POPP producten ook een status terug geven aan homeseer in welke staat ze staan?
Is hier documentatie van hoe dit eruit ziet en welke instellingen je allemaal hebt binnen homeseer?

groet,
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Popp kan de status teruggeven als polling aangezet wordt. Het is niet zo dat als je lokaal op de POPP schakelaar drukt dat homeseer een signaal krijgt. Volgens een bepaald interval gaat homeseer bij de schakelaar na welke status deze heeft. Zo werkt het.

Alexander
User avatar
Willem4ever
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 805
Joined: Mon Oct 30, 2006 3:48 pm
Location: Uithoorn / Netherlands

Z-wave toekomst?

Post by Willem4ever »

Popp inderdaad dmv van polling, ik heb (nu nog) 1 merten device en die geeft wel een status verandering door zonder polling.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Z-wave toekomst?

Post by Alexander »

mmmmm, ik kreeg toch per mail andere signalen door dat merten het ook niet heeft. Dus wel?

Alexander
William.abbo
Member
Member
Posts: 105
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:05 pm
Location: Netherlands

Z-wave toekomst?

Post by William.abbo »

Willem,

Welk Merten device is dat? Ik ben nl. op zoek naar zo'n device.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by willem4ever</i>
<br />Popp inderdaad dmv van polling, ik heb (nu nog) 1 merten device en die geeft wel een status verandering door zonder polling.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
User avatar
Willem4ever
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 805
Joined: Mon Oct 30, 2006 3:48 pm
Location: Uithoorn / Netherlands

Z-wave toekomst?

Post by Willem4ever »

Het is zo'n flush mounted device, de 507001. Als ik op het knopje druk dan veranderd de status vrijwel per direct in homeseer. Polling voor dit device staat uit. Ik verwacht binnenkort (einde van de weekl) nog wat meer Merten spullen en zal dan verslag uitbrengen.
ravensteijn
Starting Member
Starting Member
Posts: 14
Joined: Tue Apr 21, 2009 10:34 pm
Location: Netherlands

Z-wave toekomst?

Post by ravensteijn »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by simjoc</i>
<br />Ik was benieuwd waar jij vandaan had dat Xanura stopt. Ik ben bang dat ik over het topic heb heen gelezen?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=2953
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”