Enkel 1 huiscode....?

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Eric J
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Tue Jul 21, 2009 10:25 am
Location: Netherlands

Enkel 1 huiscode....?

Post by Eric J »

Ben me nog druk aan het inlezen, heb al wat spulletjes besteld, maar 1 vraag bekuipt me steeds (een echte noob vraag ben ik bang):

Je kan dan wel 256 unieke codes maken, maar overal wordt er gesproken dat je 1 huiscode "moet" kiezen. Dan blijf je toch steken op 16 modules? Ik heb alleen in de huiskamer al 8 lichtpunten die ik apart aan wil sturen.... houd ik er nog maar 8 over voor de rest van het huis....

Kan active homepro (en later homeseer) met meerdere huiscodes tegelijk werken?

Mijn combinatie gaat worden: x-10, cm15pro, homeseer, kaku, rfxcom, z-wave en een sc9000 beveiliging....
User avatar
Jeroen Bartels
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 627
Joined: Sun Jul 20, 2008 1:23 pm
Location: Netherlands

Enkel 1 huiscode....?

Post by Jeroen Bartels »

Je hebt a t/ p als huiscode en 1-16 als 2e code. Dus op stand a 16 apparaten, op B ook 16 apparaten etc. 16x16=256 dus.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Enkel 1 huiscode....?

Post by Alexander »

Ik ben benieuwd waar je "overal wordt er gesproken dat je 1 huiscode "moet" kiezen" hebt gelezen. Misschien bij sommige afstandsbedieningen dat je dat gelezen hebt, maar in ieder geval kan homeseer alle huiscodes verzenden of ontvangen. No problem.

Alexander
Eric J
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Tue Jul 21, 2009 10:25 am
Location: Netherlands

Enkel 1 huiscode....?

Post by Eric J »

In de meeste handleidingen "dien je een huiscode te kiezen", maar als ik de eerste reacties zie, klopt het toch met mijn eerste ideeen, 256 mogelijkheden.

Plan is om per ruimte / macro een aparte huiscode aan te maken. Klinkt dat logisch?
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Enkel 1 huiscode....?

Post by Alexander »

Ik doe een huiscode per soort techniek. Bewegingssensoren B, lichtschakelaars A, plugwise ^, etc. etc.

Alexander
Eric J
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Tue Jul 21, 2009 10:25 am
Location: Netherlands

Enkel 1 huiscode....?

Post by Eric J »

.... heb ik weeeer wat om over na te denken.....
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Enkel 1 huiscode....?

Post by Rene »

Het ligt er maar aan hoe je de zaak wil besturen. Vrijwel alle afstandsbedieningen die X10 commando's via RF versturen kunnen dit maar over 1 vooraf ingestelde huiscode. Dit betekent dat indien je je schakelaars met zo'n afstandsbediening (b.v. Marmitek) wil besturen, je alle devices met dezelfde huiscode moet instellen en dan ben je dus beperkt tot 16 (als je een TM13 gebruikt heb je maar 15 vrije adressen want de TM13 gebruikt adres 1). Als je de schakelaars via een PC interface wilt besturen (die wellicht door een anderssoortige afstandsbediening zijn instructies krijgt) dan ben je niet beperkt tot 1 huiscode tegelijkertijd.

Rene.
Eric J
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Tue Jul 21, 2009 10:25 am
Location: Netherlands

Enkel 1 huiscode....?

Post by Eric J »

Juistem..... via de pc kun je wat meer aansturen. Ik ben er mee bezig om de 16 / 16 adressen als macro's te gaan gebruiken, die via de pc dus tot 15 / 16 scenario's aan kan sturen, EN eea aprt.....

is de theorie..... nu nog mijn eerste spullen binnenkrijgen....
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Enkel 1 huiscode....?

Post by Rene »

De Marmitek EasyIcon 10RF schijnt alle huis codes door elkaar te kunnen aansturen (lees ik net in een ander topic op het forum;-) )

Rene.
gjniewenhuijse
Member
Member
Posts: 140
Joined: Thu Jul 16, 2009 12:04 pm
Location: Netherlands

Enkel 1 huiscode....?

Post by gjniewenhuijse »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by rklootwijk</i>
<br />als je een TM13 gebruikt heb je maar 15 vrije adressen want de TM13 gebruikt adres 1). <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Als je huiscode P gebruikt voor de TM13, dan kan hij alle huiscodes ontvangen, dus A..P .
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Enkel 1 huiscode....?

Post by Rene »

Dat klopt maar dan moet je die wel vanaf je afstandsbediening kunnen versturen!

Rene.
Eric J
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Tue Jul 21, 2009 10:25 am
Location: Netherlands

Enkel 1 huiscode....?

Post by Eric J »

Brengt me bij de volgende vraag: welke AB is dus "de beste"....?

Ik kijk momenteel naar de harmony1100, maar deze is wel erg duur, en is mij een beetje een black box.....

Ik wil met een ab via cm15pro, homeseer (z-wave ontvanger en rfxcom) aan kunnen sturen om acties te ondernemen.... bovendien moet de ab mijn audio / video zooi aan kunnen sturen...
User avatar
Peterpc
Member
Member
Posts: 217
Joined: Sun Sep 30, 2007 12:54 pm
Location: Netherlands
Contact:

Enkel 1 huiscode....?

Post by Peterpc »

Met de EasyIcon10RF en een TM13 op huiscode P kun je alle 256 codes aansturen.
Verder zijn er heel veel audio/video devices voorgeprogrammeerd.
Voor de Audio/video kun je ook nog kiezen of dit alleen IR of IR en RF verstuurd moet worden. Kies je voor RF en heb je een powermid RF ontvanger dan kun je dus ook je audo/video apparatuur door de muren heen bedienen!
Eric J
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Tue Jul 21, 2009 10:25 am
Location: Netherlands

Enkel 1 huiscode....?

Post by Eric J »

TM13.... dan moet het dus ook kunnen met een cm15pro.... toch?

edit: Zojuist zelf mijn antwoord gevonden. Dit staat onder andere bij de beschrijving van de cm15pro:

"Inclusief ingebouwde X-10 RF zender en X-10 transceiver (zoals de TM13) voor specifieke of alle huiscodes."

Zoveel gelezen, dat ik alles aan het vergeten ben....
Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Enkel 1 huiscode....?

Post by Wim2008 »

Weet iemand of er een timer in de easy Icon 10 RF zit?
Of is er in een macro iets te programmeren, waardoor het lijkt of er een timer in zit om per huiskode diverse lichtbronnen aan te sturen?
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”