lastige configuratie?

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

lastige configuratie?

Post by Reemster »

Weet iemand hoe ik een soort "messenger-functie" in homeseer kan bouwen?

Wat ik zoek:

Iemand belt aan de deur, ik lig nog in bed (ik slaap, en alarm staat op sleep-mode) Homeseer zegt dat ik nog slaap tegen de persoon die aanbelt (bla bla) hij maakt een foto van die persoon. Zodra ik het alarm van sleep-mode haal, zegt homeseer dat er iemand voor de deur heeft gestaan, (liefst met de tijd er bij) en laat de foto zien (automatisch) op de touchscreens in huis..

Dit gaat zeker alleen werken als ik met scripts ga werk? ... (en ik ben ZO slecht met scripts (nog))
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

lastige configuratie?

Post by Snelvuur »

boef belt aan, homeseer zegt "sorry niemand thuis" boef breekt in, maakt foto van man in skimuts, jij komt thuis homeseer meld wat er gestolen is? Pas daar mee op.

Ik zit zelf aan een middenweg te denken, ik zit op de 2e verdieiping, iemand staat voor de deur.. ik lig nog half te maffen, maar kan een knop in drukken dat hij een bericht krijgt te zien "ja lig nog half in coma, kom eraan even wat aantrekken" zoiets vaags.

Zo ie zo een foto maken van de persoon voor de deur als de bel gaat kan al, daar zijn al wat topics over geweest (chak/bwired)

Inderdaad, je moet wel "iets" scripten. Ook al haal je b.v. het alarm eraf, wie zegt dat jij dan bij een touchscreen staat? Daarnaast, als je thuiskomt en je wilt je huis in, haal je hem ook van het alarm af maar dan ben je niet voor een touchscreen, dus dat werkt dan ook niet.

Ik zou zeggen, leg eerst voor jezelf de basis neer, wat voor functionaliteit wil ik hebben en welke "haken en ogen" kunnen er voor komen in dit geval, zoals b.v. het boef verhaal en als je thuiskomt dat je nog niet voor een touchscreen staat. Het laatste kan je b.v. weer omzeilen om dan na motion bij een touchscreen dan pas af te gaan, ga zo maar verder.

// Erik (binkey.nl)
Esteban
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 677
Joined: Sun Jan 13, 2008 6:39 pm
Location: Netherlands

lastige configuratie?

Post by Esteban »

Waarom uberhaupt iets vertellen tegen de persoon voor de deur? Als er niet open gedaan wordt weet iedereen toch wel dat je er niet bent of niet beschikbaar bent?

Gezien wat je wilt zul je er niet helemaal zonder scripting komen waarschijnlijk. Eenvoudiger en zonder scripting kun je het volgende doen:

Wanneer je de personen die voor je deur hebben gestaan gewoon naar je email laat sturen kun je ze van waar dan ook achteraf bekijken, inclusief wanneer je er niet bent via je gsm. Als je gsm automatisch mail checkt zul je het dus hoe dan ook zien wanneer je opstaat en je mail checkt (er vanuitgaande dat je dat doet ;) )

Als je dan een apart e-mail account aanmaakt voor de voordeur events kun je ook homeseer dat laten poppen en omroepen wanneer je thuiskomt of het huis in 'dag modus' zet. (mits je natuurlijk Homeseer een 'stem' hebt gegeven. Maar hiervoor zul je al snel in scripting vervallen aangezien dat vaak makkelijker is en flexibeler om te verkrijgen wat je wilt.

Misschien kun je een van de basic scripting workshops van Chak volgen om je wat meer op je gemak te voelen met scripting?

Ciao,
Esteban
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

lastige configuratie?

Post by Reemster »

Mijn woonsituatie is iets anders dan bij de meeste hier. Ik woon namelijk boven mijn bedrijf, en de ingang van mijn appartement is via de ingang van mijn bedrijf, dus echt last van inbrekers (die via mijn voordeur willen inbreken) heb ik niet..

Het idee leek me wel leuk, alleen moeilijk uit te voeren (omdat er dus idd scripting bij komt kijken) Het is inderdaad niet echt nodig om iemand die voor de deur staat te laten weten dat ik onder de douche sta, of nog in bed lig, enz.. Het leek me gewoon wel grappig. Ik zal is kijken hoe chak het heeft gemaakt.

In iedergeval bedankt :)
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”