AntiVirus Software
Moderator: Ruud
AntiVirus Software
Vanavond ga ik mijn Homeseer weer upgraden naar een nieuwe machine (Vmware)..met de hoop dat ik iets meer stabiliteit terug krijg.
Huidige machine gaat bijna elke dag rond 02:00 uur onderuit.
In de eventlog is verder niks terug te vinden.
Ook lopen er geen events rond 2 uur
Ik wil de machine zo soepel mogelijk laten draaien..dus ook zonder antivirus software.
is dit verstandig?
<hr noshade size="1"><font size="1">Enver
http://twitter.com/Chak64%20My%20Domoti ... dware.html<i> My Domotica Hardware Software</i></font id="size1">
Huidige machine gaat bijna elke dag rond 02:00 uur onderuit.
In de eventlog is verder niks terug te vinden.
Ook lopen er geen events rond 2 uur
Ik wil de machine zo soepel mogelijk laten draaien..dus ook zonder antivirus software.
is dit verstandig?
http://twitter.com/Chak64%20My%20Domoti ... dware.html<i> My Domotica Hardware Software</i></font id="size1">
AntiVirus Software
Ik draai al jaren zonder virusscanner op enige PC thuis. Wel altijd een goede firewall gehad. Je eigen browser en email gedrag is het meest bepalend of je virussen oploopt of niet.
AntiVirus Software
Je gebruikt de HomeSeer server niet voor iets ander (komt geen email op binnen, je surft er niet mee op internet, en je zet er ook niks anders op).
Virusscanner is dus niet echt nodig.
De HomeSeer server (neem ik aan) hangt ook via een router aan internet. Firewall is dus ook niet echt nodig behalven als je de server in een DMZ zet.
--
Virusscanner is dus niet echt nodig.
De HomeSeer server (neem ik aan) hangt ook via een router aan internet. Firewall is dus ook niet echt nodig behalven als je de server in een DMZ zet.
--
AntiVirus Software
dat dacht ik ook
bedankt voor de info.
bedankt voor de info.
AntiVirus Software
Maar is zo'n machine niet gevoelig voor virussen die van andere PC's komen? (dus niet via emails of web browsers?). McAfee is een MEGA load op mijn HS server (VMWare).
Of zeggen jullie: HS server gebruikt alleen: Twitter(wget)/ODBC/IIS(naast HS) en zonder gebruikers of emails: Virus scanner niet nodig?
Gebruik momenteel geen firewall (in router of op server zelf).
Of zeggen jullie: HS server gebruikt alleen: Twitter(wget)/ODBC/IIS(naast HS) en zonder gebruikers of emails: Virus scanner niet nodig?
Gebruik momenteel geen firewall (in router of op server zelf).
AntiVirus Software
Zo! Jullie hebben lef zeg en sorry dat ik het zeg, ook behoorlijk naf
Zodra een machine maar enig contact heeft met een andere machine dan is het al raak. En ja!, dat is ongeacht het OS (gaarne geen OS flame hier) Met contact bedoel ik niet alleen internet, lokaal netwerk, andere machine of usb stick of drive maar ook je wifi toegang. Mijn devies is hierin dan ook 100% uitsluiten gaat niet maar probeer dan in ieder geval die zo dicht mogelijk te naderen.
PS, even een testje gedaan.
Een onbeveiligde machine (zogenaamd een honey pot) direct aan het internet gehangen. In 15 minuten tijd 2 poort scans gehad.
Zodra een machine maar enig contact heeft met een andere machine dan is het al raak. En ja!, dat is ongeacht het OS (gaarne geen OS flame hier) Met contact bedoel ik niet alleen internet, lokaal netwerk, andere machine of usb stick of drive maar ook je wifi toegang. Mijn devies is hierin dan ook 100% uitsluiten gaat niet maar probeer dan in ieder geval die zo dicht mogelijk te naderen.
PS, even een testje gedaan.
Een onbeveiligde machine (zogenaamd een honey pot) direct aan het internet gehangen. In 15 minuten tijd 2 poort scans gehad.
AntiVirus Software
ik draai HS in een vm en daarbij ging de vm machine steeds onderuit als defrag gestart werd.
AntiVirus Software
Dan is microsoft met Homeserver ook erg naief, hier is ook geen antivirus voor nodig.
Zeggen ze
Zeggen ze
AntiVirus Software
Klopt, zeer naief.
Je auto zet je ook op slot met eventueel het alarm aan. Waarom beveilig je je huis dan niet. Dat is algauw het 10-voudige meer waard en veel meer in te vinden.
Je auto zet je ook op slot met eventueel het alarm aan. Waarom beveilig je je huis dan niet. Dat is algauw het 10-voudige meer waard en veel meer in te vinden.
AntiVirus Software
Mijn HomeSeer PCtje hangt aan mijn netwerk, maar niet aan internet. Deze PC is enkel ingebruik voor mijn domotica.
Buiten dat heeft mijn firewall in de router enkel de poorten open staan die nodig zijn.
Ik doe dit al een tijd zo, en tot nu geen virus/spyware/mailware of zelfs maar een "slecht" cookie op de HomeSeer PC gezien.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Een onbeveiligde machine (zogenaamd een honey pot) direct aan het internet gehangen. In 15 minuten tijd 2 poort scans gehad.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Ja.. Dan zit hij direct aan internet.
Doe deze test nog eens achter een router (en nee.. Niet in de DMZ zetten), en laat mij dan eens even weten hoeveel scans je ziet
(niet dat een poort scan erg is of zo)
--
Buiten dat heeft mijn firewall in de router enkel de poorten open staan die nodig zijn.
Ik doe dit al een tijd zo, en tot nu geen virus/spyware/mailware of zelfs maar een "slecht" cookie op de HomeSeer PC gezien.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Een onbeveiligde machine (zogenaamd een honey pot) direct aan het internet gehangen. In 15 minuten tijd 2 poort scans gehad.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Ja.. Dan zit hij direct aan internet.
Doe deze test nog eens achter een router (en nee.. Niet in de DMZ zetten), en laat mij dan eens even weten hoeveel scans je ziet

(niet dat een poort scan erg is of zo)
--
AntiVirus Software
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Mijn HomeSeer PCtje hangt aan mijn netwerk, maar niet aan internet. Deze PC is enkel ingebruik voor mijn domotica.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Poort 80 staat default open want anders is er geen webverkeer mogelijk. Helaas is het dan zo dat als je met een browser naar een 'slechte' site gaat je direct een trojan op je harddisk krijgt gepushed. Dit gebeurd alleen al doordat je de website open. Je hoeft dus verder nergens op te klikken. Een scanner zou deze moeten kunnen tegenhouden. Zonder de scanner merk je niets maar je bent wel open voor de rest van de wereld.
Je zou op deze machine dus ook geen internet browser moeten toestaan
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Poort 80 staat default open want anders is er geen webverkeer mogelijk. Helaas is het dan zo dat als je met een browser naar een 'slechte' site gaat je direct een trojan op je harddisk krijgt gepushed. Dit gebeurd alleen al doordat je de website open. Je hoeft dus verder nergens op te klikken. Een scanner zou deze moeten kunnen tegenhouden. Zonder de scanner merk je niets maar je bent wel open voor de rest van de wereld.
Je zou op deze machine dus ook geen internet browser moeten toestaan
AntiVirus Software
Ik ga niet naar websites met dat PC'tje.. Hij is enkel voor mijn domotica!
--
--
AntiVirus Software
ik gebruik avira professional en merk er weinig van. HS draait in VM