Run Event Script

Forum over Homeseer scripts (DUTCH forum)

Moderators: TANE, Ruud

Post Reply
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Run Event Script

Post by Alexander »

Code: Select all

Sub Main(ByVal Params As String)
  Dim EventObj
  Dim lRef

  lRef = hs.GetEventRefByName(Params)
  EventObj = hs.GetEventByRef(lRef)

  If (EventObj.misc and 32) <> 32 then 'Run the event, when the event isn't disabled
       hs.TriggerEvent(Params)
  End If
End Sub
example usage

Code: Select all

runevent.vb("Main","V3_OFF")
Alexander
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Run Event Script

Post by AshaiRey »

Wat extra wil je bereiken met dit script?
Bram
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Run Event Script

Post by Alexander »

Veel HS gebruikers zullen vaak hun events uitbreiden met diverse condities. Ik heb het anders aangepakt, door de aanroepende event uit te schakelen. Dat voorkomt het plaatsen van allerlei condities of het vergeten daarvan.

Maar een uitgeschakelde event kan gewoon uitgevoerd worden met de Run Event action, vandaar dit script.

Voorbeeld:
Attachments
Untitled.jpg
Untitled.jpg (82.59 KiB) Viewed 8178 times
Alexander
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Re: Run Event Script

Post by Rene »

Alexander, heel handig om je scripts te posten zodat ze eventueel door anderen gebruikt kunnen worden. Maar het zou nog handiger zijn als je de toepassing en het nut van het script toelicht.
Rene.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Run Event Script

Post by Alexander »

Ja dat had ik bij de watchdog script gedaan. Gevolg geen reactie. Ik ben wel voorstander van discussies. Kennelijk krijg ik ze zo wel op gang :)
Alexander
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Run Event Script

Post by Digit »

Ik zie hem nog niet hoor :D
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Run Event Script

Post by Alexander »

niet zo zeuren he. oh shit nu begint ie :D
ik bedoelde natuurlijk ook dat er vragen wellicht zouden komen.
Alexander
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Run Event Script

Post by AshaiRey »

Dan snap ik het nog steeds niet.
Zet je de condities in de scripts Krijg je zo dan minder s condities om bij te houden maar daar in tegen weer script onderhoud. Wat is nu het nut van deze oplossing?
Bram
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Run Event Script

Post by Alexander »

Laat ik het anders stellen: Weet je zeker dat al je events goed ingesteld zijn dat er niet spontaan lampen gaan branden of devices aangeschakeld worden? Worden alle uitzonderingen voorkomen?
Met het vorige voorbeeld, weet ik zeker dat geen van mijn events lichten aanschakelen die overdag niet aangeschakeld mogen worden. Enver heeft volgens mij (ooit gelezen) meer dan 100 events. Zo'n lijst is al onoverzichtelijk en het zou mij niet verbazen als er een bepaalde conditie is vergeten toe te voegen, waardoor alsnog een device aan gaat terwijl het niet behoort aan te gaan.

Anders gesteld, zie je events en condities als een boom, met de devices bovenaan en de vertakkingen van allerlei events. Ik pak bovenstaand probleem aan door het device onmogelijk aan te schakelen, terwijl velen van ons het onmogelijk maken door vaak dezelfde condities in te voeren in alle events waar de actions over diezelfde devices gaan.

Ik hoef bijv geen rekening te houden met condities als het om mijn lichten gaan. Ik weet zeker dat ze niet overdag aangaan, omdat ik door mijn lichtsensor de event behorende bij het aanzetten van het device en het event behorende bij het uitschakelen van het device, disable.

Ik mis namelijk de functie om een device te disablen, dan maar zo :D
Alexander
Superhuub
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Thu Dec 23, 2010 9:05 pm

Re: Run Event Script

Post by Superhuub »

Alexander, na jaren gepruts met Homeseer kom ik erachter dat deze opzet erg goed werkt. Bedankt voor de tip, want dit geeft veel meer helderheid in al die regels. Nu heb je dus een runevent.vb script gemaakt die alleen een ‘enabled’ event uitvoert. Het type event wat je hierachter aan kunt roepen is een manual event (in jouw voorbeeld). Wanneer je echter een manual event met conditie checks instelt, dan constateer ik dat de condities NIET gechecked worden (en das jammer). Dit kan namelijk echt heel handig zijn.

Het zou helemaal top zijn als je een gewijzigd script kunt maken waarmee je EN kunt checken of het uit te voeren event ‘enabled’ is EN ook nog eens een extra check doet of de conditie van het manual event ‘waar’ is. Nu kan ik wel een extra workaround bedenken, maar dat levert mij dubbel zoveel regels in HS op.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Run Event Script

Post by Alexander »

Huub,

Fijn om te horen dat iemand het nut inziet ;-) Ik heb HS momenteel niet actief en kan daardoor ook niet testen. Een voorbeeld op internet kan ik ook niet zo vinden, dus ik moet erin duiken. Dat kost mij dus tijd. Ik hoop binnen een week je een voorbeeld te kunnen geven (als dat lukt.
Alexander
Post Reply

Return to “Homeseer Scripts Forum”