Hoe kan ik deze gasmeter uitlezen met RFXCom?

Forum over de RFXCOM plugin (DUTCH forum)

Moderator: b_weijenberg

Post Reply
rcman
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Sun Feb 07, 2010 10:10 am

Hoe kan ik deze gasmeter uitlezen met RFXCom?

Post by rcman »

De gasmeter die geinstalleerd is, betreft een meter uit 1992.
De 6 bevat geen spiegel.

Kan iemand zeggen of er toch een mogelijkheid is om deze meter uit te lezen met de RFXMeter?

Het gebruikte vermogen lees ik reeds af met een pulse counter.

Bij voorbaat dank

Sebastian

Mocht je een login krijgen voor de download van de foto, dan kun je deze gewoon negeren.
Image
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Re: Hoe kan ik deze gasmeter uitlezen met RFXCom?

Post by RDNZL »

Ik woon ook in het tweede huis op rij zonder reflectie op de gasmeter. :x

Ik ga het proberen met deze zelfbouw sensor. elv.de/output/controller.aspx?cid=74&am ... &flv=1 Die leest niet het kleinste cijfer achter de komma maar de een na laatste, zou zonder reflectie moeten werken.

Ik heb mijn bedenkingen, maar mocht ie goed werken pas ik denk ik de sensor alleen aan voor de pulse ingang op de RFXPulse print, maar ik zou ook een JeeNode en 868 OOK receiver elv.de/output/controller.aspx?cid=74&am ... mp;marke=r de FS20 pulsen kunnen laten opvangen.
Regards, Ron.
jeroenkl
Starting Member
Starting Member
Posts: 47
Joined: Tue Dec 08, 2009 6:41 pm
Location: Netherlands

Re: Hoe kan ik deze gasmeter uitlezen met RFXCom?

Post by jeroenkl »

Ik heb een gasmeter uit 1986, kan ook geen enkele spiegel of ander glimmend vlakje vinden op de '6'.
Welke digit zou dit moeten zijn?

alvast bedankt,

Jeroen
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Re: Hoe kan ik deze gasmeter uitlezen met RFXCom?

Post by RDNZL »

Hoeveel uur heb je naar je meter zitten kijken met de verwarming en kookfornuis aan? :D

Het zou het meest rechtse moeten zijn, in de 6 of de 0.

Zie hier voor wat knutselwerk van anderen: images.google.nl/images?gbv=2&hl=nl ... mp;start=0
Regards, Ron.
jeroenkl
Starting Member
Starting Member
Posts: 47
Joined: Tue Dec 08, 2009 6:41 pm
Location: Netherlands

Re: Hoe kan ik deze gasmeter uitlezen met RFXCom?

Post by jeroenkl »

RDNZL wrote:Hoeveel uur heb je naar je meter zitten kijken met de verwarming en kookfornuis aan? :D

Het zou het meest rechtse moeten zijn, in de 6 of de 0.

Zie hier voor wat knutselwerk van anderen: images.google.nl/images?gbv=2&hl=nl ... mp;start=0
Hmm, ik heb alle getallen rechts van je komma voorbij zien komen. Zelfs een matje neergelegd, kreeg pijn aan mijn.....
Helaas geen enkel glimmend vlakje oid gezien. Vandaar de vraag, misschien komt dit vaker voor met meters uit '86.

Jeroen
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Re: Hoe kan ik deze gasmeter uitlezen met RFXCom?

Post by Henk »

Er zijn gasmeters met een spiegelvlakje in de nul of in de zes van de meest rechtse cijfer-schijf (deze geeft liters aan) ... er zijn ook gasmeters die geen spiegelvlakje hebben.

Met een reflektie lichtsensor - (dit is een combinatie van een ledje wat schijnt op de cijfers en een lichtsensor ontvangt het reflecterende licht) kan je zo'n spiegelvlakje als een piek in het sensor-signaal goed waarnemen. Echter bij gasmeters zonder spiegelvlakje wordt het moeilijk - je krijgt wel een soort repeterende signaal na een volledige omwenteling maar dit is heel grillig en je moet dan data verwerking doen. Je kan het proberen met de RFXcom uitlees sensor en deze heel gevoelig afstellen en wellicht krijg je per omwenteling een paar pulsen - check of dit repeterend is ...... en bepaal dan de deelfactor .....

Henk
FireSon
Starting Member
Starting Member
Posts: 12
Joined: Fri May 14, 2010 3:25 pm

Re: Hoe kan ik deze gasmeter uitlezen met RFXCom?

Post by FireSon »

RDNZL wrote:Ik woon ook in het tweede huis op rij zonder reflectie op de gasmeter. :x

Ik ga het proberen met deze zelfbouw sensor. elv.de/output/controller.aspx?cid=74&am ... &flv=1 Die leest niet het kleinste cijfer achter de komma maar de een na laatste, zou zonder reflectie moeten werken.

Ik heb mijn bedenkingen, maar mocht ie goed werken pas ik denk ik de sensor alleen aan voor de pulse ingang op de RFXPulse print, maar ik zou ook een JeeNode en 868 OOK receiver elv.de/output/controller.aspx?cid=74&am ... mp;marke=r de FS20 pulsen kunnen laten opvangen.
Did you get this configuration to work? I would like to give this a go myself and the price of the ELV is reasonable so very interested in your results!

Regards,

Jan Brandsma
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Re: Hoe kan ik deze gasmeter uitlezen met RFXCom?

Post by RDNZL »

I have received the kit from ELV, but haven't got the time to build it yet... will try to create some spare time soon.
Regards, Ron.
Post Reply

Return to “Homeseer Rfxcom Plugin Forum”