Energie zuinige PC voor Homeseer

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

zuk4wd
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Sun May 09, 2010 4:06 pm
Contact:

Re: Energie zuinige PC voor Homeseer (OT)

Post by zuk4wd »

de ethernet doosjes van www.antratek.nl zijn er leuk.. zijn er al mensen die bijvoorbeeld voor deze: http://www.antratek.nl/pdf/cieh10en-ds.pdf een plug-in hebben geschreven ?

ik heb ook gezien dat er in het begin van het jaar workshops geweest zijn over HStouch.. die zou ik wel willen bijwonen.. en misschien iemand die een workshop kan houden: "hoe schrijf ik een plug-in"

anyway. wat betreft de PC voor homeseer wordt waarschijnlijk een ASrock ion 330 of een EEEbox

een HTPC samen op homeseer pc. wordt niet echt een optie gezien het feit dat een 24/7 machine lowpower use moet zijn. en een HTPC moet een krachtige machine zijn.. gezien de recources gebruik van de HTPC software.
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Energie zuinige PC voor Homeseer

Post by TANE »

en de mac mini is nog krachtiger en zuiniger geworden

http://www.apple.com/nl/macmini/



Image
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Energie zuinige PC voor Homeseer

Post by Alexander »

en dan stoppen ze nog een oude gen cpu in :x
Alexander
Romac
Starting Member
Starting Member
Posts: 47
Joined: Tue May 11, 2010 9:45 pm
Location: Utrecht, Netherlands

Re: Energie zuinige PC voor Homeseer

Post by Romac »

Ook ik ben op zoek naar een server. Ik zou hier graag het volgende mee doen:
1. Homeseer
2. Gebruik als fileserver (1x2tb data, 1x2tb back-up)
3. sabnzbd, squeezeserver
4. Streamen van files via lan naar mijn mediaspeler

In eerste instantie zat ik te denken aan een Atom510, 2GB met SSD gecombineerd met 2 hdd's. Nu ik over de Mac mini lees begin ik te twijfelen. Maar ik heb nu eigenlijk wat vragen:
1. Is de atom510 snel genoeg voor wat ik wil doen?
2. Is een Mac Mini ook uit te breiden met extra hdd, of wordt het dan een externe oplossing?
3. Heeft Homeseer veel last (vertraging) op het moment dat andere taken op de pc/mac worden uitgevoerd?
HS3, Z-Wave Network, CommandFusion GUI
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Energie zuinige PC voor Homeseer

Post by TANE »

Atom 510 is wel voldoende wat je er mee wilt doen.
MAC mini heeft wel veel meer kracht maar kost ook veel meer.

Uitbereiding kan je beste doen via USB
USB disk kan je dan ook als nodig via domotica offline zetten.

Een MAC mini kan je ook goed via marktplaats kopen.
Zorg wel dat je een niet te oude versie koopt.
Generaties voor maart 2009 kunnen max tot 2 gb memory en het verbruik is 30% hoger.
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Energie zuinige PC voor Homeseer

Post by Alexander »

Werkt prima met de atom. Ik gebruik zelfs nog de eerste gen single core. Wel wat ik heb is dat het unparren&unrarren er dan voor zorgt dat homeseer trager reageert om commando's uit te voeren, maar ik neem aan dat dit met de latere generatie geen probleem meer moet zijn.
Alexander
bako70
Starting Member
Starting Member
Posts: 23
Joined: Wed Mar 18, 2009 11:10 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Energie zuinige PC voor Homeseer

Post by bako70 »

TANE wrote:en de mac mini is nog krachtiger en zuiniger geworden

http://www.apple.com/nl/macmini/



Image
De prijs is niet 'zuinig'
Image
Vanaf € 799.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Energie zuinige PC voor Homeseer

Post by Alexander »

Sommige kijken puur naar het wattage verbuik en niet naar de terugverdientijd t.o.v. een "normale" pc.
Alexander
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Energie zuinige PC voor Homeseer

Post by Digit »

Hoe langer je hem gebruikt, hoe goedkoper hij weer wordt :)
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Energie zuinige PC voor Homeseer

Post by Alexander »

haha ja. vrouwen geloven het misschien nog :lol:
Alexander
Romac
Starting Member
Starting Member
Posts: 47
Joined: Tue May 11, 2010 9:45 pm
Location: Utrecht, Netherlands

Re: Energie zuinige PC voor Homeseer

Post by Romac »

Alexander wrote:Werkt prima met de atom. Ik gebruik zelfs nog de eerste gen single core. Wel wat ik heb is dat het unparren&unrarren er dan voor zorgt dat homeseer trager reageert om commando's uit te voeren, maar ik neem aan dat dit met de latere generatie geen probleem meer moet zijn.
Hoewel ik best wel fan ben van Apple apparatuur :) zal het in dit geval toch wel een Atom worden. Lijkt me voor de toepassingen die ik er nu mee van plan ben de beste oplossing.

Ik ben van plan het volgende te bouwen
- Atom510 passief gekoeld
- 1x2Gb ram
- 40Gb ssd
- pci kaartje voor extra sata poorten
- 2x2tb green hdd
- green (>80%) voeding

Zijn er nog andere goede tips om rekening mee te houden bij de bouw van een dergelijk systeem?
HS3, Z-Wave Network, CommandFusion GUI
Rutger
Member
Member
Posts: 339
Joined: Wed May 19, 2010 8:48 pm
Location: Netherlands

Re: Energie zuinige PC voor Homeseer

Post by Rutger »

Ik heb sinds enkele dagen mijn Acer X3810 (miniITX, Core2duo 2,7Ghz, 120GB SSD, 6GB RAM, 2TB hdd, etc, stroomverbruik 's nachts 65Watt, overdag >= 80Watt)) ingeruild voor een Zotac ZBOX AD02. De Acer gebruikte ik ook om te downloaden en voor bekijken van films en luisteren van muziek.
Aangezien het bekijken van films niet meer zo vaak gebruikt wordt en alleen dáárom de pc 24/7 laat draaien, vond ik wat teveel van het goede.
Voor de films ga ik nog een losse mediaplayer kopen.

Mijn voornemen was om de nieuwe Zotac uitsluitend te gaan gebruiken voor Homeseer en noodzakelijke software wat er bij moet draaien, zoals Plugwise, iTunes, BlueIris. Windows7 HP 64 bit is geïnstalleerd.
Nu is deze wederom op de SDD geinstalleerd met 4GB RAM, draait het vooralsnog prima. BlueIris (camera software, 2x IP cam) neemt erg veel CPU belasting in beslag, gem. 57% dus hier moet ik nog kijken of ik dit terug kan dringen, anders kom ik met andere processen in de knoei en wil wel wat 'power' over hebben.

Het energievebruik voor deze actief gekoelde (maar vrijwel niet hoorbare) Zotac is zo'n 17Watt zonder BlueIris draaiende in 'idle' modus. Mét Blueiris is het verbruik zo'n 22 Watt.
My home automation blog: https://rutg3r.com
CryptomeNL
Starting Member
Starting Member
Posts: 14
Joined: Sat Nov 26, 2011 7:21 pm

Re: Energie zuinige PC voor Homeseer

Post by CryptomeNL »

Ikzelf gebruik al een jaar een Zotac mini, ook geprobeerd om mijn ip camera's erop te draaien maar dat zorgde voor een zware load op mijn processor, aangezien ik ook een Synology server 24/7 heb draaien heb ik de camera's daarheen verhuisd. Ik heb nog nooit enig probleem met mijn Zotac ondervonden en ben er dus zeer te spreken over.

Op de Zotac draait Homeseer en Cumulus een programma voor mijn weerstation.
Boottie
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Sun Jul 22, 2012 12:39 pm
Location: Belgium

Re: Energie zuinige PC voor Homeseer

Post by Boottie »

CryptomeNL wrote:Ikzelf gebruik al een jaar een Zotac mini, ook geprobeerd om mijn ip camera's erop te draaien maar dat zorgde voor een zware load op mijn processor, aangezien ik ook een Synology server 24/7 heb draaien heb ik de camera's daarheen verhuisd. Ik heb nog nooit enig probleem met mijn Zotac ondervonden en ben er dus zeer te spreken over.

Op de Zotac draait Homeseer en Cumulus een programma voor mijn weerstation.
Welk type van de Zotac mini gebruik je? Ben ook op zoek naar een mini pc voor homeseer op te draaien, en meerdere tablets voor hstouch. Waar moet ik rekening mee houden voor de aanschaf van een mini pc?
Reiniertc
Starting Member
Starting Member
Posts: 30
Joined: Sat May 28, 2011 8:34 am

Re: Energie zuinige PC voor Homeseer

Post by Reiniertc »

ik heb een jaar homeseer op mn mac mini gedraaid, eerst via virtual box en vervolgens via Fusion 4.0
bij virtual box liep ik er steeds tegenaan dat de Zwave dongle op de een of andere manier niet gevonden kon worden. Toen mn harde schijf van de mac mini crashte (na 2 jaar!), besloot ik voor mn homeseer in ieder geval een stand alone server te kopen.

Deze is het geworden en voldoet uitstekend:
http://www.minisys.eu/Webwinkel-Product ... 3xUSB.html

laag verbruik, geen bewegende delen, makkelijk in de meterkast vast te schroeven. en de prijs beviel me ook wel :-)
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”