Database log en "highcharts" grafieken

Forum over Homeseer scripts (DUTCH forum)

Moderators: TANE, Ruud

Post Reply
Corl
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Tue Apr 20, 2010 6:23 pm

Database log en "highcharts" grafieken

Post by Corl »

In de afgelopen paar dagen heb ik, uit frustratie van de onmogelijkheid van homeseer om device data te loggen en te presenteren in grafieken, een paar scriptjes gemaakt (of eigenlijk een paar scripts van anderen verbouwd).

Als resultaat heb ik nu een script (dblog.vb) dat ik elke 5 minuten laat uitvoeren door homeseer. Dit script haalt zijn configuratie uit een dblog.ini bestand waarin kan worden aangegeven van welke devices welke waarde, om de hoeveel minuten en in welke tabel, moet worden opgeslagen in de database.

Om de data te presenteren in een grafiek gebruik ik de grafieken van "Highcharts" deze zijn voor eigen gebruik gebruikt gratis. Om een voudig te beginnen heb ik gewoon voor elke grafiek die ik wil een apart .aspx bestand gemaakt met vaste instellingen. Het kan veel mooier maar ik heb geen verstand van web paginas maken (en dus ook niet van asp) en heb nog geen idee hoe ik bijvoorbeeld een menu met periode keuze boven de web pagina's kan krijgen.

Voor de volledigheid alles is gebaseerd op de scripts van RFXCom en de scripts van UltraLog en de vele hulp van google :-) Alle eer mag naar hun!

Voorbeeld van een grafiek:
http://www.cligthart.nl:8000/asp/verbruik_dag.aspx

Zip bestand met alles dat nodig is (denk ik) inclusief lege database (tabellen worden automatisch gemaakt) en mijn ini bestand.
http://www.cligthart.nl:8000/files/dblog.zip

Het zou leuk zijn als er mensen zijn die de scripts kunnen verbeteren en bijvoorbeeld mooiere grafiek pagina's kunnen maken met selectie mogelijkheden.
DJF3
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 895
Joined: Thu Jul 12, 2007 9:28 am
Contact:

Re: Database log en "highcharts" grafieken

Post by DJF3 »

Corl,

Bedankt voor het delen van deze informatie. Charts zien er goed uit. Het lijkt er alleen op dat als je een van de 3 grafieken 'uit' klikt de Y-as op 'Water' blijft staan.

Ga er zeker even naar kijken.

DJ
User avatar
simjoc
Member
Member
Posts: 210
Joined: Sat Dec 27, 2008 5:59 pm
Location: Netherlands

Re: Database log en "highcharts" grafieken

Post by simjoc »

Bedankt, naar iets als dit was ik ook een tijd op zoek. Ga het meteen proberen!
CRaZee
Starting Member
Starting Member
Posts: 37
Joined: Sun Jan 23, 2011 12:52 pm

Re: Database log en "highcharts" grafieken

Post by CRaZee »

Het script draait wel, alleen ik zie de database niet groeien.
En ook de webpagina geeft een fout, kan CGas niet vinden.

Iemand een idee?
heubie
Starting Member
Starting Member
Posts: 25
Joined: Sun Dec 10, 2006 4:52 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Database log en "highcharts" grafieken

Post by heubie »

Ik heb voor het inregelen van de vloerverwarming (waarin 5 ds1820 sensoren zitten) op zoek naar een simpele manier om de sensor waarde grafisch weer te geven.
De data staat netjes in de database van de MRB1WireTemperature plug-in. De files zoals beschreven in het begin van het draadje lijken volgens mij aardig op wat ik bedoel maar helaas zijn ze niet meer te downloaden.
Kan iemand me helpen aan iets simpels.
phoenixb
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 512
Joined: Thu Jul 23, 2009 1:00 pm
Location: Netherlands

Re: Database log en "highcharts" grafieken

Post by phoenixb »

@Corl, zou het kunnen zijn dat het geen achter je poort 8000 momenteel offline is? Want ik kan de zipfile niet downloaden.
Heb teven je een PM gestuurd.
__________________
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Database log en "highcharts" grafieken

Post by Snelvuur »

is ook dood aan mijn kant ..
// Erik (binkey.nl)
heubie
Starting Member
Starting Member
Posts: 25
Joined: Sun Dec 10, 2006 4:52 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Database log en "highcharts" grafieken

Post by heubie »

Heeft iemand nog een idee om de data in de database van MRB1Wire plug-in om te zetten naar een grafiek. Het gaat om 6 vloertemperaturen en 2 CV water temperaturen welke ik graag in 1 grafiek wil zien om te kijken of ik de regellus wat strakker kan zetten.
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Database log en "highcharts" grafieken

Post by Snelvuur »

er is een plugin ultralog ofzoiets dacht ik, die kan wat waardes in een mysql zetten, daarna een kwestie van php/perl/whatever om een grafiekje er van te maken. stond geloof ik ook nog een topic ergens bij homeseer forum waar iemand een vb scriptje had geschreven voor maar een paar enkele devices, maar moet je even zoeken.
// Erik (binkey.nl)
heubie
Starting Member
Starting Member
Posts: 25
Joined: Sun Dec 10, 2006 4:52 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Database log en "highcharts" grafieken

Post by heubie »

De waardes staan al in een database (mdb) en met wat prutswerk krijg ik met sql query er ook nog wel de juiste data geselecteerd. Maar daar houdt het ook wel op met mijn kennis van programmeren. Ik heb al wat zitten prutsen met de voorbeelden van highcharts maar ik krijg het niet voor elkaar om de data (die in een object of zoiets....) zit om te buigen naar de data die nodig is voor de chart.

Dit haalt de waarde van de temperatuur van de keuken uit de database
============================================================
var myDB = new ACCESSdb("D:\\MRB1WireTemperature1short.mdb", {showErrors:true});
var SQL = "Select Temperature FROM Readings WHERE name='keuken'";
var keukenTemp = myDB.query(SQL);

In het voorbeeld van highcharts "zetten de temperaturen uit met de gegevens in de data regel
===============================================================================
series: [{
name: 'London',
data: [7.0, 6.9, 9.5, 14.5, 18.2, 85.5, 25.2, 26.5, 23.3, 18.3, 13.9, 9.6]

Ik heb geen idee hoe ik de uitput van de ene aan de input van de andere knoop.
heubie
Starting Member
Starting Member
Posts: 25
Joined: Sun Dec 10, 2006 4:52 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Database log en "highcharts" grafieken

Post by heubie »

Inmiddels heb ik ook naar de betaalde plugin mcstemperature gekeken. Ik heb alleen niet helemaal duidelijk of deze precies doet wat ik wil,
Voordat ik geld uitgeef wil ik dit wel even zeker weten, helaas is het niet meer mogelijk om een trial te installeren.
heubie
Starting Member
Starting Member
Posts: 25
Joined: Sun Dec 10, 2006 4:52 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Database log en "highcharts" grafieken

Post by heubie »

Ik heb het er maar op gegokt en MCStemperature gekocht. Buiten het feit dat het je 2 dagen kost om het draaiende te krijgen is het uiteindelijk wel gelukt om de gewenste grafieken te maken. Nu zit ik echter met het probleem dat ik door al dat proberen een aantal buttons in mijn scherm heb (rxfcharts, weather etc) die ik nog graag weg wil hebben. Nu kan ik in de html code vinden waar deze staan en deze verwijderen maar is het ook mogelijk dit op een nette manier te doen?

Ps die weather is wel leuk maar helaas kan ik niet vinden of het mogelijk is deze te vullen met data uit mijn woonplaats via het internet?
Post Reply

Return to “Homeseer Scripts Forum”