Jeelink verbinden met Homeseer

Forum over Homeseer Plugin ontwikkelingen, hierin staan aparte forums voor bijvoorbeeld Plugwise, RFXcom, Fritzbox, Alphatronics etc.

Moderator: Digit

Post Reply
nawikre
Member
Member
Posts: 192
Joined: Wed Jan 27, 2010 10:53 pm
Location: Eibergen
Contact:

Jeelink verbinden met Homeseer

Post by nawikre »

Een wanhopige vraag....

Ik ben al tijden bezig mijn jeelink te koppelen aan homeseer, maar tot op heden heb ik alleen maar drama.
Dit is mijn situatie.
Ik heb alleen nog een jeelink v3.0
Ik heb de homeseer bestanden gedownload van hier...
Heb de handleiding gelezen, maar is tegenstrijdig met de handleiding die ik hier lees.

Ik heb dus die nieuwere versie aangehouden (1.0.1).
De jeeconfig knop is te zien in homeseer.
Ik heb de jeelink geprogrammeerd met de bijgeleverde sketch uit het bestand (1.0.1) deze is geprogrammeerd op 434mHz.
Ik ga in homeseer naar jeeconfig, dan naar jeesecurity.
Hier selecteer ik de compoort (com5), de band 868MHz, een beveiligingscode, ID group ( hier voer ik in 212),en klik op save.
Hij laat dan in de log dit zien:

2-9-2012 16:35:24 - COM3 - Port was closed
2-9-2012 16:35:25 - JeeData - Changed comport
2-9-2012 16:35:26 - JeeData - A i1 g212 @ 868 MHz
2-9-2012 16:35:26 - JeeData - JeeLink startup message
2-9-2012 16:35:26 - JeeData - key:77,97,114,105,111,110,51,48,0,0,0,0,0,0,0,0,

Als ik nu weer naar jeesecurity ga, dan zijn alle instellingen weg, maar de jeelink is dus wel geprogrammeerd met de juiste band, group id etc..
De jeelink staat volgens de weergegeven data wel goed....maar wat hij niet goed doet is de compoort en housecode. Hij blijft deze zetten op com3 (terwijl het com5 moet zijn) en housecode weet ik niet wat daar fout aan is of hoe die verder in te stellen.
Dit zie ik door homeseer opnieuw op te starten. hij geeft de volgende foutcode.

2-9-2012 16:31:41 - Error - DeviceClass error for JeeLink, invalid housecode. Reverting to the previous value.
2-9-2012 16:31:41 - Error - In OpenComPort, error opening port: Unable to obtain a handle to the COM port
2-9-2012 16:31:41 - JeeData - Error opening COM3

Wat doe ik fout of wat vergeet ik.
In de oude handleiding staat dat ik in een bestand de compoort handmatig moet wijzigen, maar dat gaat dus niet meer op met de nieuwe bestanden (1.0.1)

Wie kan mij verder helpen zodat de jeelink gewoon goed opstart. Ik heb namelijk verschillende arduino nano's liggen die ik wil gebruiken met de jeelink.

ik hoor graag of jullie me verder kunnen helpen...

alvast bedankt

Iwan
greetz,

Iwan
nawikre
Member
Member
Posts: 192
Joined: Wed Jan 27, 2010 10:53 pm
Location: Eibergen
Contact:

Re: Jeelink verbinden met Homeseer

Post by nawikre »

Wat ik nu wel zie is dat hij de jeelink wel toevoegd bij 'Device List' maar dat is volgens mij niet goed omdat hij code A3 gebruikt.....

Image
greetz,

Iwan
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Jeelink verbinden met Homeseer

Post by Digit »

Hi Iwan,

Lijkt al weer eeuwen geleden dat ik hier mee bezig ben geweest :)

Er zijn (onder meer via dit forum) diverse koppelingen met Homeseer succesvol afgerond, maar dan op basis van de bestanden die je kunt vinden in de archive van de Domoitca workshop die in 2010 is gehouden. Die archive kun je hier vinden:
http://files.domoticaforum.eu/Arduino%2 ... rkshop.rar

Ik denk dat het slimste is om deze archive als basis te nemen, want ik kan me herinneren dat er een paar aanpassingen (van ondergetekende) nodig waren om e.e.a. wat beter te laten werken - meer dan de puntjes op de i was het niet, maar toch.

BTW, die handleiding die je noemt komt uit de files die bij die workshop behoren, dus die moet wel kloppen ;-)
Maar jouw andere gedownloade bestanden komen ergens anders vandaan...

Door gebruik te maken van alle files afkomstig uit de workshop archive vergroot je de kans op succes en de kans dat iemand je verder kan helpen als je toch nog vastloopt... dat moet dan zeker lukken!
nawikre
Member
Member
Posts: 192
Joined: Wed Jan 27, 2010 10:53 pm
Location: Eibergen
Contact:

Re: Jeelink verbinden met Homeseer

Post by nawikre »

Robert, deze link zocht ik eigenlijk met inderdaad de oude bestanden..

bedankt..ik kom erop terug...
greetz,

Iwan
nawikre
Member
Member
Posts: 192
Joined: Wed Jan 27, 2010 10:53 pm
Location: Eibergen
Contact:

Re: Jeelink verbinden met Homeseer

Post by nawikre »

Robert,

na de bestanden uit je link te hebben aangepast en gekopieert wert het nu zoals het hoort. Nu aan de slag met de arduino mini en sensoren.

ik hou het hier op de hoogte om goedkoper jeenodes e maken.
greetz,

Iwan
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Jeelink verbinden met Homeseer

Post by Digit »

Iwan,
Goed om te horen dat het nu wel werkt; soms zijn het maar hele kleine dingen die de boel verstieren, succes ermee :D
nawikre
Member
Member
Posts: 192
Joined: Wed Jan 27, 2010 10:53 pm
Location: Eibergen
Contact:

Re: Jeelink verbinden met Homeseer

Post by nawikre »

Robert, het werkt nog steeds niet zoals het hoort. Ik hoop dat jij je nog iets kan herinneren en mij verder kan helpen.

Ik heb een jeelink v3 en een jeenode v6 (leeg zonder roomboard) Ik heb zelf een ds18b20 aangesloten zoals vermeld in de diagram jlpcb-119.pdf op deze site http://jeelabs.net/projects/hardware/wiki/Room_Board
zie foto ds18b12 met weerstand. (om het zo duidelijk mogelijk te maken)
foto van ds18b20 aangesloten op jeenode. aangesloten op port 4

Ik gebruik alleen de bestanden uit de oude workshop.
Maar ik heb eerst getest of ze werkte. Volgens deze beschrijving: github.com/jcw/jeelib/tree/master/examp ... 2/RF12demo
en alles werkte goed....heb data verstuurd van en naar elkaar. Beide gave OK of OK 1 2 3 bij het sturen van data.

Het probleem is dat ik gewoonweg nog steeds niet thuis ben in programmeren van deze...ik moet het eerst hebben gedaan om te weten hoe het zit en de boel te kunnen analyseren.


De dik gedrukte tekst hieronder komt uit het tekstbestand dat wordt meegeleverd bij 'Domotica Workshop' genaamd 'Manual Jeenode for HomeSeer' en is te vinden in de map 'software'--'Homeseer'--'Jeenode for Homeseer'--'Jeenode for Homeseer'

JeeNode:
- Open JeeNode.pde.
- Edit Number of devices in void setup() {} Maximum of 8 devices
heb er dit van gemaakt:


void setup() {
Serial.begin(57600);
Serial.print("\n[rooms]");

//===============================//
// config devices
totalDevices = 1;



- Edit devices in void setup() {}
heb er dit van gemaakt:


//device 1: Temperature
arrayCopy(devices[4].name, "Temp");
devices[4].devType = Device::DigIn;
devices[4].notificationType = Device::noPush;
devices[4].overRuled = false;
devices[4].currentStatus = 0;
devices[4].amountStatus = 0;



- Edit DecisionRules in setup() {}
Maximum of 6 DecisionRules
heb er dit van gemaakt: (niets aan veranderd)


//=================================//
// create initial decisionRules, maximum of 6
rules[0].numConditions = 1;
rules[0].numTrues = 1;
rules[0].numFalses = 1;
rules[0].conditions[0].device = 0;
rules[0].conditions[0].sign = EQ;
rules[0].conditions[0].value = 1;
rules[0].resultsTrue[0].device = 1;
rules[0].resultsTrue[0].value = 1;
rules[0].resultsFalse[0].device = 1;
rules[0].resultsFalse[0].value = 0;



- Edit updateStatuses() {}
Set the status of device depending on hardware ports
heb er dit van gemaakt:


void updateDeviceStatuses() {


// application specific
// This function measures roomboard and stores it in variable payload.
newReadings();



devices[0].setStatus(payload.moved);

//devices[1].setStatus() ; // In this case the status of dev[1], the LED, is depending on a decisionRule

//devices[2].setStatus(payload.light);

//devices[3].setStatus(payload.humi) ;
devices[1].setStatus(payload.temp) ;
//devices[5].setStatus() ;
//devices[6].setStatus() ;
//devices[7].setStatus();
}

/*
* Check and apply all the rules
*/



- Edit updatePorts() {}
Set the output hardware ports depending on the status of devices


void updatePorts() {
Port port3(4);
port3.digiWrite(devices[1].currentStatus);
}

/*
* Check if any push device has been changed.
*/


- Set the desired interval for normal status updates in ms (sendTimer.poll() on line 542, standard 5 minutes)
heb er dit van gemaakt: (niets aan veranderd)



// Only send system status with at least x-secondes interval
if(sendTimer.poll(300000)) {
needToSend = true;
}


- Upload sketch to JeeNode

nadat ik mijn jeenode EN jeelink aan mijn domoticapc heb hangen en ik in kophoofd jeeconfig bij security settings de compoorten heb ingesteld etc laat hij dit zien in homeseer log

ik kan niets veranderen in het rules menu als ik id5 selecteer (zoals ik dat heb geprogrammeerd op de security menu). Wanneer ik echter ID5 selecteer dan moet hij normaal de geprogrammeerde rules weergeven...hij geeft bij mij een error aan.

Ik heb nu de jeelink in de domoticapc zitten in de kast. En de jeenode aan mijn usb van de computer in de woonkamer. Hij doet dus niets.....hij geeft geen updates aan homeseer met temp gegevens. WAT doe ik fout in de programmering van de jeenode.
En kun je anders jouw jeenode sketch uploaden zodat ik daar naar kan kijken en vergelijken.

ik hoor het graag, want anders blijft dit ook maar in de kast liggen. en dat is zonde.

thanks

greetz, Iwan
greetz,

Iwan
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Jeelink verbinden met Homeseer

Post by Digit »

void setup() {} : Devices is een array en je maakt op positie 4 in die array een device aan. Begin gewoon bij 0.
Tevens: is het nou een Digital In of een Temperatuursensor?

Meer tijd ga (kan) ik er nu niet aan besteden, want ik ben bezig met een Plugin af te maken en als ik me daar niet mee bezighoud vandaag, dan maak ik een paar members verdrietig.. :wink:
nawikre
Member
Member
Posts: 192
Joined: Wed Jan 27, 2010 10:53 pm
Location: Eibergen
Contact:

Re: Jeelink verbinden met Homeseer

Post by nawikre »

ja Robert, ik snap het...ik zit ook met smart te wachten op de fritzbox plugin ;-) ga daar vooral mee bezig, ik ben druk aan het lezen..overal....maar helaas heeft iedereen een andere oplossing etc.

en ik heb de temp aangesloten zoals ze het ook doen bij de roomboard...dus digital in..maar ik ga wel verder lezen...suc6 met de plugin...

ik laat weten als ik iets verder ben.
greetz,

Iwan
vanisher

Re: Jeelink verbinden met Homeseer

Post by vanisher »

Hey Iwan, ben je ondertussen al wat verder gekomen met het jeenode avontuur icm homeseer?
nawikre
Member
Member
Posts: 192
Joined: Wed Jan 27, 2010 10:53 pm
Location: Eibergen
Contact:

Re: Jeelink verbinden met Homeseer

Post by nawikre »

helaas niet.....ik heb de moed even opgegeven totdat ik weer wat meer tijd heb om me daar mee bezig te houden.

lukt het jouw wel dan?
greetz,

Iwan
Post Reply

Return to “Homeseer Plugins Forum”