Is Homeseer een alternatief voor de NODO

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Dylantje
Member
Member
Posts: 180
Joined: Sat Jan 05, 2013 9:46 pm

Is Homeseer een alternatief voor de NODO

Post by Dylantje »

Beste..
Newbie hier....

Ik wou graag een nodo werkend krijgen, maar dat gaat me niet lukken.
Maar domotica is erg leuk ben ik spelend achter gekomen.

Nu zoek ik me rot naar een goed opensource/betaalbaa alternatief voor een NODO.
Ik heb voor ogen iets met een RPi of arduino....
Wil wel alle gekochte KaKu kunnen schakelen.....
Liefst in het Nederlands of een goed ondersteunt forum in nl....

Is de homeseer zoiets?
Zijn er meer opties??

Wat kan ik verwachten van homeseer?
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: Is Homeseer een alternatief voor de NODO

Post by b_weijenberg »

Je zou DomotiGa of Domoticz op een Raspberry PI kunnen draaien. Voor Homeseer heb je meer power nodig.

http://www.domoticaforum.eu/viewforum.php?f=38

http://www.domoticz.com/
http://www.rfxcom.com/store/Transceivers/13103
http://www.rfxcom.com/Documents/Quick_S ... 20card.pdf (met de plaatjes er bij moet het zeker lukken)
Op de Domoticz meeting a.s. zaterdag wordt de RFXtrx433 met aantrekkelijke korting aangeboden http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=202
Dylantje
Member
Member
Posts: 180
Joined: Sat Jan 05, 2013 9:46 pm

Re: Is Homeseer een alternatief voor de NODO

Post by Dylantje »

Welke is dan het beste....?
Gebruiksvriendelijkst? [ ik hoef het wiel niet uit te vinden want dat lukt me niet ]
In het NL?
En het beste ondersteuningsforum??
Meeste hardware ondersteuning?
Mooiste apps?
Enz enz

Wat is een aantrekkelijk korting voor zo'n transceiver?
Ik moet 200KM rijden.....
Wat kan ik er nog meer verwachten?
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Is Homeseer een alternatief voor de NODO

Post by Digit »

Dylantje wrote:Welke is dan het beste....?
Degene die jou het beste bevalt, te subjectief om te beantwoorden. Sommigen kicken op looks, anderen weer op functionaliteit. En een 3e kan niet leven zonder een app om aan iedereen te laten zien dat ook een 1-weg systeem soms wel werkt. Wat wil jij? Beiden kun je kosteloos uitproberen, dus wat houdt je tegen om dat te doen.
Dylantje wrote:Gebruiksvriendelijkst? [ ik hoef het wiel niet uit te vinden want dat lukt me niet ]
Idem, probeer ze uit.
Dylantje wrote: In het NL?
Je hebt de links naar beiden, daar kun je het antwoord vast vinden. Zo niet, dan vraag je het aldaar of op het hier aanwezige Domotiga forum (maar stel de vraag dan wel in het Engels, anders komt je post niet langs de moderators :lol: )
Dylantje wrote: En het beste ondersteuningsforum??
Ehh, idem, kijk daar eens rond en vorm je eigen mening, die telt toch altijd het zwaarste mee in je besluitvorming?
Dylantje wrote: Meeste hardware ondersteuning?
Ik denk dat DomotiGa wat dat betreft op nr.1 staat van die 2, maar ook hier geldt in zekere mate: idem, want het is maar net wat je zoekt.
Dylantje wrote: Mooiste apps?
Enz enz
Ehh.. idem? Sorry...
Dylantje wrote: Wat is een aantrekkelijk korting voor zo'n transceiver?
Ik moet 200KM rijden.....
Wat kan ik er nog meer verwachten?
Veel info over Domoticz, that's for sure ;-)

...


Kortom: enige vorm van zelfredzaamheid (je hebt een computer met een browser?) zou je wel sieren.
Geloof me, want dan kun je je uiteindelijke keuze ook verdedigen met meer dan alleen het quoten van opinies van anderen.
Daar heb je niks aan. Is mijn opinie. :wink:
Dylantje
Member
Member
Posts: 180
Joined: Sat Jan 05, 2013 9:46 pm

Re: Is Homeseer een alternatief voor de NODO

Post by Dylantje »

@ Robert.

Thanks voor je toch uitgebriede reactie...
Waar ik toch ook weer niet veel mee kan :-)

Ik ben wel korter door de bocht..[ heb je gelijk in ]
Komt omdat ik me nu al meer als een jaar aan het inlezen en z enz enz ben voor de NODO.
Maar hij staat te koop.
Want dit gaat het niet worden...
Toch nog een paar kleine vragen...
Want vrouwtje steigert als ze de uitgaven weer ziet aankomen...

Kan ik met de boven beschreven systemen met verschillende protocollen door elkaar werken.
Dus met een pir van KaKu een X10 device schakelen?
Als de temp van een oregon een waarde geeft, een promax ofzo schakelen?
Eventen instellen, als dit dan dat?

En het belangrijkste
Kan ik met RPi en 1 RFXcom [ bijna ] alles regelen?
Of raakt deze RPi snel vol en moet ik er twee van plaatsen in huis?
Bij de NODO zat je geheugen vol bij x evenlisten.

Is er een alternatief voor een usb RFXcom?

Anders ga ik maar eens snel eea bestellen...
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Is Homeseer een alternatief voor de NODO

Post by Digit »

Dylantje wrote: Thanks voor je toch uitgebriede reactie...
Waar ik toch ook weer niet veel mee kan :-)
:) De bedoeling was ook niet om een panklare oplossing te geven, maar je proberen te kietelen om zelf op onderzoek uit te gaan.
Domotica beslissingen (die je zult moeten gaan nemen) zijn lastig en van heel veel (persoonlijke) factoren afhankelijk.
Dylantje wrote: Kan ik met de boven beschreven systemen met verschillende protocollen door elkaar werken.
Dus met een pir van KaKu een X10 device schakelen?
Als de temp van een oregon een waarde geeft, een promax ofzo schakelen?
Eventen instellen, als dit dan dat?
Vast wel. Maar nu ben ik daarin ook niet de beste persoon om jou te adviseren, want noch Domoticz noch Domotiga heb ik ooit gebruikt, ik heb mijn eigen systeem gebouwd.
Maar ik lees wel eens wat zo hier en daar en het zou me heel erg verbazen als dat niet zo is.
Domotiga is al wat langer 'bezig', dus ik schat de kans dat je daar meer 'value' krijgt hoger in.
Dylantje wrote: En het belangrijkste
Kan ik met RPi en 1 RFXcom [ bijna ] alles regelen?
Of raakt deze RPi snel vol en moet ik er twee van plaatsen in huis?
Bij de NODO zat je geheugen vol bij x evenlisten.
Nee, niet als je met "een X10 device schakelen" (een stukje terug) een powerline X10 device bedoelt. Sorry, strikt genomen kan het wel, als je zo'n X10 transceiver erbij koopt... typenummer ben ik ff kwijt
Ik zou trouwens op dit moment ook nooit meer met X10 beginnen, maar dat is mijn mening.
Een RPi raakt echt niet gauw vol, tenzij de software die je draait crap is en onnodig hongerig naar CPU en RAM.
NODO is leuk, maar is op bepaalde vlakken al een tijdje 'overtroefd' en ook echt niet voor alles toe te passen; elke toepassing heeft weer een andere 'meest geschikte tool'.
Dylantje wrote: Is er een alternatief voor een usb RFXcom?
Same old story: kijk op de website van RFXCOM. (hint: ja, vast wel)
Dylantje wrote: Anders ga ik maar eens snel eea bestellen...
Zou ik niet doen. Bestel pas als je precies weet wat je krijgt, wat je ermee kunt doen enz.
Anders ligt je kast voor je het in de gaten hebt vol met spullen die je toch maar beter niet had kunnen kopen.
En dan geef ik je vrouwtje groot gelijk!! :lol:
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Is Homeseer een alternatief voor de NODO

Post by raymonvdm »

Ik heb vorige week een vriend aan een EEE pc met Domotiga geholpen en sindsdien heb ik hem niet meer gehoord. (kan 2 dingen betekenen)

Ik ben van mening dat Domotiga de laatste tijd een enorme vlucht heeft gemaakt en dat de ontwikkeling hier nog steeds vlug gaat. Je moet alleen wel een how to kunnen volgen voor de installatie. Ik zou eigenlijk zeggen regel jezelf een miniPC (RaspberryPI kan maar is trager) en begin met Domotiga. Je kan daarna altijd nog je geld uitgeven aan een Windows licentie en HomeSeer(PRO) (HomeSeer is niet "goedkoop")

Ongeacht welke kueze je maakt zul je moeten "investeren in interfaces"

KlikAan-KliktUit / TFA / Oregon = http://www.rfxcom.com/store/Transceivers/12103
Z-Wave = http://www.hashop.nl/Webwinkel-Product-12206926/.html
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Is Homeseer een alternatief voor de NODO

Post by Digit »

raymonvdm wrote:Ik zou eigenlijk zeggen regel jezelf een miniPC (RaspberryPI kan maar is trager) en begin met Domotiga.
Het merendeel van je post ben ik mee eens, vooral die investerings-opmerking, maar een RPi traag noemen is onzin. (ook hier geldt weer: mijn mening)
Maar dit keer is die mening ook onderbouwd met cijfers:
rpi load.PNG
rpi load.PNG (2.8 KiB) Viewed 20897 times
Ja, er zijn heel veel doosjes te vinden die meer kunnen en sneller kunnen, maar heb je het nodig?? Ik vraag het me af; ik moet dan altijd aan kanon en mug denken.
Op dit systeempje van me draait nu ongeveer 75% van mijn domotica systeem, dat ik 'vroeger' op een dikke vette i3 server had draaien. What was I thinking...
Zo ongeveer 'alles' draait nu op de RPi, behoudens historische data storen in een database.
Zoals je ziet kan zelfs een RPi nog op overkill lijken :lol:

Je moet volgens mij dus wel heel veel heftige dingen uithalen (met een Domotica systeem, dat sowieso 90% van de tijd uit zijn neus staat te eten) wil je een RPi in de stress krijgen.
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Is Homeseer een alternatief voor de NODO

Post by raymonvdm »

Ik gebruik zelf geen Pi voor Domotiga maar mijn collega`s deden dat wel en die zijn er allemaal van terug gekomen omdat de USB interface van de Pi zichzelf ophangt onder hoge load. Dit is niet handig op het moment dat daar ook je Bluetooth / Z-Wave / RFXcom / Plugwise dongle aanhangt en dat bedoel ik ook met traag. Ik heb ditzelfde probleem ook met een PI en een USB geluidskaart. Mogelijk heeft het te maken met de versie van de pi want ik heb twee verschillende B versies. Echter hebben ze afwijkend geheugen en daarmee wilde ook de SDCARD van de een niet starten op de ander.

Mocht je dus ergens voor een zachtprijsje een Asus EEE PC kunnen vinden zou ik daar voor gaan. De PI kost je uiteindelijk ook een 80 euro

- PI 35 Euro
- Case 10 Euro
- Voeding 7 Euro
- USB HUB 29 Euro (12v 3A voeding)

Totaal 81 euro (ook al kun je hier en daar andere keuzes maken)
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Is Homeseer een alternatief voor de NODO

Post by AshaiRey »

Misschien heeft hij er nog eentje over. Dat is echt goedkoop en je neemt homeseer (is gratis om te testen) en je neemt domotiga en je test ze beide.
domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=15&amp ... amp;t=8894

Wat rand hardware betreft is in mijn opinie een RFXcom zijn geld dubbel en dwars waard. Een LAN versie heeft mijn voorkeur maar zoals al zo vaak gezegt hangt dat geheel van je eigen woon situatie af. Ik heb hem lekker centraal in mijn huis staan omdat ik overal bedraad netwerk heb, maar mijn server staat in donker hoekje tussen metaal weggestopt. Daar zou ik dus een slecht ontvangst hebben gehad.
Bram
Dylantje
Member
Member
Posts: 180
Joined: Sat Jan 05, 2013 9:46 pm

Re: Is Homeseer een alternatief voor de NODO

Post by Dylantje »

Tsja...
Bedankt voor jullie reacties..


weer een weekje verder..
Verschillende systemen mee bezig, en geprobeerd
Domotiga krijg ik er niet op? [ webgui is er niet? ]
Domoticz wel erop en ziet er echt leuk uit, en is wel een beetje wat ik zoek.
Maar heeft geen statuscontrole icm de RFXcom en die wil ik zeker op hebben.

Pilight, lijkt me schitterend, maar is nog in ontwikkeling....

Freedomotica heeft een bizar mooie webinterface en webgui.
Weet alleen niet welke hardware samen werkt met freedomotica.
Ik zou eigenlijk voor freedomotica willen gaan..
Eeen gmail calander maken met events, die schakelen in je domotica [ kwijl kwijl kwijl... ]

Ervaringen ...
Ik houd me aanbevolen...
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Is Homeseer een alternatief voor de NODO

Post by AshaiRey »

Ervaringen, tja.

(Letop, ik spreek hier volledig voor mezelf)
De GUI van de domotica software vind ik totaal ondergeschikt. Meestal is het 'eye candy'. Waar het om gaat is wat doet de software onderhuids. Als het eenmaal ingeregeld is gaat de kast dicht en je open hem 1x per jaar omdat je per ongeluk in de verkeerde kast kijkt opzoek naar iets anders.

Domotica moet, in mijn opinie, onzichtbaar aanwezig zijn. Lampen moeten gewoon schakelen als je een kamer binnen komt en na verloop van tijd weer uit als er niemand meer is. Je moet er niet stil bij te hoeven staan. Het moet werken zoals je het verwacht. Of zoals je echtgenoot het verwacht... Denk aan de WAF
Dus licht alleen aan als het donker is (of schemer) en het blijft lang genoeg aan. De AAN tijd moet bij iedere beweging gereset worden zodat het licht niet onverwachts uitgaat. Iedere kamer heeft zijn eigen bewegingspatroon dus ook hoe lang een lamp aan blijft. Achter dat soort dingen kom je wel als je bezig bent.

Over de vorige opmerking. Ik vond het helemaal te gek om een touchscreen op te hangen. (weet je nog? 'eye candy') Blijkt het dat je dat toch weinig gebruikt en waarom een touchscreen als je nu juist van die afstandbediening(en) af wilt. Het is een beetje overbodig om bijvoordbeeld de verlichting via een touchscreen in dezelfde kamer te regelen. Ik weet dat je ook andere dingen er op kan tonen zoals het weerbericht maar dan moet ik toch weer naar dat scherm toe. Ik heb liever dat het weerbericht aan me wordt voorgelezen als ik erom vraagt in welke willekeurige kamer dan ook en alleen daar zonder de muziek in de overige kamers te storen. Ja dat kan, het kost je alleen heel wat puzzelwerk, configureren, inregelen, tijd en een meelevende echtgenoot in mijn geval :-)

Belangrijke schakelaars moet je zo uitvoeren dat je ze ook nog met de hand kan schakelen. Valt de server uit (dat gebeurd zeker een keer) of je netwerk (dat gebeurd zeker een keer) dan kan je nog steeds de verlichting of je verwarming aan doen.

Ik zelf heb gekozen voor een mix van sensors, events en mics. Hiermee weet het huis merendeels wat er gebeurd en waar het gebeurd en aan de hand van events, status devices worden dan zaken geschakelt. Met spraak kan ik extra opdrachten geven of informatie (weer/files/telefoon opnemen/ect) opvragen. Feedback en meldingen (tijd/deurbel/alarm/ ect) komen via een speaker systeem dat ook door het hele huis ligt. Als je daar eenmaal mee bezig bent zal je wel begrijpen hoe persoonlijk dit configureren is en waarom er geen duidelijk antwoord gegeven kan worden op je vragen.
Bram
Dylantje
Member
Member
Posts: 180
Joined: Sat Jan 05, 2013 9:46 pm

Re: Is Homeseer een alternatief voor de NODO

Post by Dylantje »

@ Bram...

Bizar als je dat allemaal werkend hebt..

Het enig waar ik mee zit is, dat ook jij toch wel een basis software oid zult hebben?
En wat jij aangeeft is zeker een pro setting.
En ik wil eigenlijk onderaan beginnen....
Maar niet in een stukje investeren, en err dan achter komen dat ik software B had moeten hebben.
Daar heb ik mezelf al zovaak mee gestoten.

Wat jij aangaf is dat eea ook handmatig moet kunnen, dat geldt voor mij zeker.
Ook een status update wil ik ein hebben, ivm de toch ook nog gebruikte handzenders.
Protocollen zou voor mijeigenlijk de 433Mhz moeten aangezien ik mijn huis half vol heb hangen met kaku en newkaku.

Ik kom bij freedomotic uit, die is bizar in te regelen enz enz
Maar ik weet niet welke hardware er aan kan en of de statusupdate erin zit.
Het forum is niet zo actief. Maar wel heel veel mogelijkheden, met een market er bij zelfs.

Dan lijkt me pilight ook schitterend te zijn, actief forum en via tweakers.
Nadeel, in beginstadium, dus voordat het zover is als freedomotic.

Domotiga, krijg ik niet werkend, en heeft nog geen webinterface.
Maar ondersteund wel erg veel protocollen.

Domoticz heb ik er nu ff op, maar heeft geen status update en er moet een dure RFXcom op.
Die als ik het goed juist die statusupdate niet geeft.
Correct me if i am wrong, please..

Bij de NODO heb ik een ipban.
En daar ben ik al een jaar aan bezig geweest maar is niet stabiel te krijgen.
Dus daar ben ik mee gestopt.
Aangezien de RPi meer vermogen heeft, kan meteen als webserver draaien.
De arduino kan dat niet, dus een RPi is in mijn ogen nu de basis.

Homeseer, heb ik nog niet geprobeerd
Maar dat lijkt me ook gebaseerd op de RFXcom, en heeft dan volgens mij ook geen status update....?
En lijkt me meer commercieel te zijn.
Maar het lijkt me ook wel "gewoon" werkend te zijn.

Ik ben er niet uit, helaas... :wink: :wink: :roll:

Dus tips zijn welkom... :D :D
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Is Homeseer een alternatief voor de NODO

Post by AshaiRey »

Dylantje wrote:@ Bram...

Bizar als je dat allemaal werkend hebt..
Dat is niet in 1 nachtje gebeurd maar daar heb ik een paar jaartjes over gedaan.
Het enig waar ik mee zit is, dat ook jij toch wel een basis software oid zult hebben?
En wat jij aangeeft is zeker een pro setting.
Ik ben gewoon met HomeSeer trail begonnen en later een licentie voor een standaard versie genomen. Er komen regelmatig hier op het forum of op de HS website aanbiedingen met fikse kortingen voorbij. Het is niet dat ik HS promote of zo want vele andere pakketten zijn naar horen zeggen ook prima. Dit was voormij gewoon het eerste wat ik werkende kreeg en het doet werkelijk alles wat ik wil en verwacht. Zit het er niet in dan script of programmeer ik her er zelf in. Echter dit zijn vaak wel heel specifieke dingetjes. Voor HS is er erg veel online via Google te vinden, wat ik wel belangrijk vind.
Ook een status update wil ik ein hebben, ivm de toch ook nog gebruikte handzenders.
Ieder uitgewerkt domotica pakket kan dit.
Protocollen zou voor mijeigenlijk de 433Mhz moeten aangezien ik mijn huis half vol heb hangen met kaku en newkaku.
Ik gebruik hier ook hoofdzakelijk KaKu vanwege het drukken van kosten. Voor mij werkt het voldoende maar je moet wel enkele hebbelijkheden van KaKu accepteren. In mijn opinie ontkom je er niet aan om een RFXcom aan te schaffen als je allerlei protocollen en allerlei sensoren en schakelaars door elkaar gaat gebruiken. Neem je alles van bijvoorbeeld z-wave dan is een RFXcom niet nodig. Voor mij is die RFXcom dubbel en dwars zijn geld waard. Vb. Ik heb weinig geld (wie niet) dus ik ging in het begin voor Kaku. De kosten van een RFXcom had ik er zo uit doordat Kaku een stuk goedkoper is dan z-wave. Ondertussen hangt het hier vol van allerlei merken en type sensoren uit binnen en uit het goedkopere buitenland.
Bij de NODO heb ik een ipban.
En daar ben ik al een jaar aan bezig geweest maar is niet stabiel te krijgen.
Dus daar ben ik mee gestopt.
Aangezien de RPi meer vermogen heeft, kan meteen als webserver draaien.
De arduino kan dat niet, dus een RPi is in mijn ogen nu de basis.
Dit maakt het wel veel meer bare bones. Dat het kan bewijst bwired wel maar je moet dan wel aardig wat skills hebben om allemaal aan elkaar te knopen.
Homeseer, heb ik nog niet geprobeerd
Maar dat lijkt me ook gebaseerd op de RFXcom, en heeft dan volgens mij ook geen status update....?
En lijkt me meer commercieel te zijn.
Maar het lijkt me ook wel "gewoon" werkend te zijn.
RFXcom heeft niets met HomeSeer te maken. HomeSeer heeft integratie van RFXCom wel ingebouwd, net als de meeste overige domotica pakketten trouwens.
En tja, comercieel. Je wel een stuk proven tech waarvan je weet dat het moet kunnen werken, support en een grote user base. Je kunt ze ook aanspreken op issues wat je bij open source of freeware alleen kan zolang de vrijwillige ontwikkelaars er nog zin in hebben. Nog eens even ter verduidelijking, dat laatste betekend niet dat die pakketten slecht zijn, zeker niet, zeer zeker niet. HomeSeer heeft ook zo weleens zijn kuurtjes.
Ik ben er niet uit, helaas... :wink: :wink: :roll:

Dus tips zijn welkom... :D :D
Ens zo blijf je wikken en wegen. Je moet gewoon beginnen.
Je kan honderd boeken lezen over fietsen maar ooit moet je je kont toch op dat zadel zetten en trappen alleen maar om weer om te vallen, ervan te leren en weer opstappen. :D
Bram
Dylantje
Member
Member
Posts: 180
Joined: Sat Jan 05, 2013 9:46 pm

Re: Is Homeseer een alternatief voor de NODO

Post by Dylantje »

@bram
Erg bedankt.

Kriebelt hier, wel erg...
Wat is verschil tussen free en pro Homeseer?
Wat zijn de kosten ongeveer?
Heeft homeseer ook een webserver on board?

Heb ik aan 1 RFXcom genoeg? [ voor een starter ]
En mist die echt [ bijna ] geen signalen. [ er kunnen er meerdere op 1 moment zijn toch? ]
En dan ook nog van verschillende protocollen
Zijn er alternatieven, voor RFXcom?

Ik heb gehoord van RFXcom dat er nieuwe aankomt..

Dus ik denk dat het dan maar eerst homeseer gaat worden..
Of toch Domoticz...die bloks zijn echt handig
Als Freedomotic de RFX ondersteund word die het denk ik..
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”