Versie 3.0.0.2

Alles m.b.t. de Homeseer Xanura PMIX35, CTX15, CTX35 HS3 Plugin van sddroog (Dutch Forum)

Moderator: stefxx

stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Versie 3.0.0.2

Post by stefxx »

De tweede versie, 3.0.0.2: http://download.dedroog.com/HSPI_A10_3.0.0.2.zip

New features:
- Added support for CTX15 and CTX35 (untested, I do not own these devices)
- Access configuration page by clicking on "A10" on plugin page
- Added support for all (common) Marmitek appliance devices (AD10, AD11, AIX, AIX12, AM12, AM12W, AMM31, AMM32, AW12, AWM2P, SAX4, TM13, UM7206)
- Added support for all (common) Marmitek dimmer devices (DAX4, LD11, LM12, LM12W, LMM21, LMM22, LMM31, LMM32, LW11, LW12, LWM1, LWM1P)
- Added support for all (common) Marmitek shutter devices (SMM31, SW10, SW12, SWM1P)
- Added support for the RAIN8X10 device
- Change On/Off to Up/Down for shutter devices (save existing devices from A10 tab again to activate)
- Added step-up and step-down for dimmers and shutters (save existing devices from A10 tab again to activate)

Fixes:
- Standard dim/shutter devices (without extended code) support fixed
- Header menu was missing from configuration page
- Configuration page was too wide
- Incorrect device characteristics where retrieved for some devices
- Removed "test" log entry
- DateTime format issue resolved
- Sleep timers more efficient for quicker device response

Known issues:
- Probably not all device characteristics are correct for all devices; if a device does not behave as expected, let me know
- "Create Unknown Devices" does not work correct (better leave it switched off)
- No support for preset dim devices (normal dim and extended dim works fine)
- No support for all lights on/all lights off
- HStouch "Toggle on/off" does not work correctly with HStouch Server 3.0.0.11 and below (bugzilla #1231)
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.2

Post by Bastiaan »

Dank voor de update, leuk om het te zien groeien.

Geen issues bij install
Bij het opnieuw openen en opslaan van mijn ZAIX krijg ik nu zowel de up/down toetsen als ook de dim toetsen. Lijkt me niet helemaal de bedoeling:
Screen Shot 2013-12-21 at 10.51.22.png
Screen Shot 2013-12-21 at 10.51.22.png (10.04 KiB) Viewed 14111 times
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.2

Post by stefxx »

Eh nee, dat was niet de bedoeling. De bedoeling was dit:
Screenshot (6).png
Screenshot (6).png (9.3 KiB) Viewed 14097 times
Bovenste is een dimmer, onderste een shutter. Bij extended shutters (zoals de ZAX12) gaat het mis zie ik. Is in de volgende versie uiteraard gefixed.

Overigens zouden de knoppen wel gewoon moeten werken conform bovenstaande plaatjes, alleen de tekst is dus niet goed.
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.2

Post by Bastiaan »

Nog wat feedback van mijn kant:

Aansturen vanaf de device management page en vanaf HStouch van A10 device loopt prima. Ook mijn dak met de ZAIX12 doet het goed.
Wel blijf ik problemen hebben met het terug ontvangen van de status. Het lijkt vooral bij de DAIX12 te spelen. De paar SAIX12 devices lijken geen last te hebben.
Meestal wordt bij het handmatig bedienen de nieuwe instelling niet terug gevonden in HS3. HEt is echter niet consequent. Ik teste net een lamp die op 100% staat en naar OFF bracht met de schakelaar, een keer liep HS3 mee, alle overige keren niet. Heb het ook op verschillende fases geprobeerd maar dat lijkt geen verschil te maken. Ik heb ook nog een andere module achter een schakelaar zitten die alleen maar de commando's verstuurd (even type kwijt) en daar gebeurt het zelfde mee. Het lijkt wel of het ontvangen signaal te laag is.
In HS2 had ik dit probleem niet dus misschien is er nog wat aan te verbeteren? Heeft de instelling voor het fase moment (send position) nog invloed op de ontvangst? Ik kan me voorstellen dat bij een drie fase systeem je op 60 of 120 gaat zitten.

Verder heb ik wat crashes van de plugin gehad. Dez lijkt wat gevoelig voor COMM port storingen. Nog geen duidelijkheid waardoor het kwam en ben ook vergeten de melding op te schrijven. Komt de volgende keer.Misschien wel goed om nog eens naar een watchdog of zo te kijken, waarmee de boel zelf gereset word.
Ben inmiddels ook over op de 6.6 commport driver en dat werkt dus net zo goed als de oude.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.2

Post by stefxx »

Dank voor je feedback. Ik verwacht binnenkort wel een versie 3.0.0.3, die heeft wel wat verbeteringen in de communicatie maar of dat echt helpt moeten we zien. Je kunt eens "Log Line Read" aanzetten, kijken of het commando van je DAIX12 überhaupt ontvangen wordt. Ik zou namelijk niet weten hoe je de ontvangst gevoeligheid van de PMIX35 kan beinvloeden.

De send position is normaliter alleen 0 graden, dus als het daarmee op HS2 wel goed werkt...?

COM storingen heb ik zelf nog niet gezien. Ook de HS2 plugin, of de HS3 X10 plugin kan hiermee niet overweg volgens mij, maar hoe kan dat nou instabiel zijn? Tenzij je de kabel er uittrekt wellicht :o
ArnoB
Starting Member
Starting Member
Posts: 26
Joined: Sun May 12, 2013 12:32 am

Re: Versie 3.0.0.2

Post by ArnoB »

Zojuist deze plugin ontdekt en vind het helemaal te gek!

Ik kom alleen wel een probleem tegen bij de marmitek S10 rolluikschakelaar.

Als ik klik op 'UP', dan gaat het rolluik gedurende een tijdje stapsgewijs omhoog (1 seconde omhoog-uit-1 seconde omhoog-uit-1 seconde omhoog-uit-1 seconde omhoog-uit-1 seconde omhoog-uit-1 seconde omhoog-uit)
Klik ik op 'STEP UP' dan gaat het rolluik helemaal open
Klik ik op 'STEP DOWN' of "DOWN" dan gaat het rolluik helemaal dicht.

Ook werkt het niet om met de slider meteen naar een bepaalde stand te sturen.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.2

Post by stefxx »

Ik ga er vanuit dat je de SW10 bedoeld. Volgens de handleiding ondersteund deze geen extended codes, en kun je hem dus ook niet (zonder problemen) direct op de juiste plek laten stoppen. Dit zegt de handleiding: The switch will respond to the following commands: ON: fully open, OFF: fully closed, DIM : 4 % up, BRIGHT: 4 % down.

Hij zou natuurlijk wel gewoon in 1 keer omhoog moeten gaan als je "Up" kiest. En per 4% met "Step Up". Ik begrijp dat dat bij jou andersom is?

Down en Step Down zou natuurlijk precies andersom moeten zijn. Ik begrijp dat bij jou in beide gevallen hij helemaal naar beneden gaat?

Als hij met stapjes per 1 seconde gaat betekend dat dat de PMIX35 de dim commando's niet snel genoeg verstuurd of dat de SW10 ze niet snel genoeg ontvangt/verwerkt. Kun je uitsluiten dat er geen (teveel) storing op je lijn zit?

Om uit te sluiten dat er geen extended codes ondersteund worden, kun je eens voor een ZAX12 kiezen. Waarschijnlijk doet dan alleen "Up" en "Down" het, verder niet. Maar je weet maar nooit.
ArnoB
Starting Member
Starting Member
Posts: 26
Joined: Sun May 12, 2013 12:32 am

Re: Versie 3.0.0.2

Post by ArnoB »

Hoi, ik bedoel inderdaad de SW10 (De W was weggevallen in mijn post)

Ondanks dat de handleiding het niet vermeld is het mogelijk deze rolluikschakelaar aan te sturen met de volgende commando's voor een directe sturing naar een bepaalde stand:

&hs.execX10 "Housecode","Extended",0,3 --> stuurt helemaal dicht
&hs.execX10 "Housecode","Extended",31,3 --> stuurt helemaal open
&hs.execX10 "Housecode","Extended",10,3 --> stuurt 1/3 open

Deze informatie heb ik ooit via marmitek gekregen. Zie het als een hidden feature ;-)

Er zijn dus 32 standen standen te adresseren waar de rolluik direct naar toe loopt ongeacht de huidige stand. Het geven van het commando &hs.execX10 "Housecode","Extended",32,3 is ongeldig en stuurt het rolluik weer helemaal dicht, alleen de waarden 0 t/m 31 zijn geldig. Waarschijnlijk word alleen naar de laagste 5 bits gekeken.

Helaas krijg ik de execX10 commando's in HS3 niet meer werkend, vandaar dat mijn hoop op jouw driver gevestigd is. Het zou helemaal geweldig zijn als ik direct een dimvalue (0-100) zou kunnen toekennen aan een device waarna de rolluik naar deze stand toeloopt. Dus bij het toekennen van:
* value 50 --> &hs.execX10 "Housecode","Extended",16,3
* value 33 --> &hs.execX10 "Housecode","Extended",10,3
* value 25 --> &hs.execX10 "Housecode","Extended",8,3

etc, etc...

Dan kan ik op basis van het actuele vermogen van m'n zonnepanelen de rolluikjes weer laten zakken naar 'ventilatiestand' als de zon te hard gaat schijnen van de zomer. Dan blijft het lekker koel binnen ;-)

Ik hoop echt dat je verder gaat met de ontwikkeling van deze driver. Deze driver heeft goede potentie en ik ben zeker bereid er voor te betalen en ik verwacht meerderen. Wellicht als de driver wat volwassener is even wat posten op het homeseer board.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.2

Post by stefxx »

Ok, dat is goede informatie. Ik zal in de volgende versie de SW10 ook als extended shutter opnemen, dan zal alles werken zoals je verwacht. En dan hoef je ook niet met hs.ExecX10 te klungelen, maar kun je het op de manier zoals in deze post al staat beschreven doen: domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=77&amp ... amp;t=9208

Tot die tijd kun je - zoals eerder gesuggereerd - het device type veranderen in ZAX12. Als de SW10 inderdaad extended codes ondersteund zal alles gewoon moeten werken!
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.2

Post by Bastiaan »

Side note: hs.execX10 wordt volgens mij geheel niet meer ondersteund in HS3.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.2

Post by stefxx »

Ik heb nog even zitten zoeken, maar toch is dat wel weer raar. Er zijn "domme" dimmers, die hebben 32 dim standen. Je hebt extended dimmers die kennen 64 standen. En je hebt shutter devices, die kennen 25 standen.

En de SW10 zit daar dus precies tussenin. Een shutter device die extended codes ondersteund met 32 standen. Interessant...
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.2

Post by stefxx »

Bastiaan wrote:Side note: hs.execX10 wordt volgens mij geheel niet meer ondersteund in HS3.
Er is wel degelijk een alternatief: hs.PluginFunction("X10","",ExecX10,{"G2","extended",16,3})

Maar dat blijft behelpen natuurlijk :D :D :D
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.2

Post by stefxx »

sddroog wrote:Tot die tijd kun je - zoals eerder gesuggereerd - het device type veranderen in ZAX12. Als de SW10 inderdaad extended codes ondersteund zal alles gewoon moeten werken!
Ik zie net dat je een device type 3 hebt (dimmer), en geen 1 (shutter). Het wordt steeds leuker :? . Als de ZAX12 niet werkt (en dat zou zomaar kunnen aangezien het een ander type is), probeer dan eens een dimmer zoals de DAIX12. Als het goed is werkt deze wel, behalve dat deze 64 standen ondersteund dus de slider zal maar voor de helft werken.

Laat me weten of dat het geval is, dan kan ik de plugin erop aanpassen.
ArnoB
Starting Member
Starting Member
Posts: 26
Joined: Sun May 12, 2013 12:32 am

Re: Versie 3.0.0.2

Post by ArnoB »

zojuist getest, met devicetype 1 heb ik 26 standen, waarbij &hs.execX10 "Housecode","Extended",24,1 nog circa 15% gesloten is en &hs.execX10 "Housecode","Extended",25,1 geheel geopend. Het regelgedrag met devicetype 3 is veel nauwkeuriger en lineair. Devicetype 1 levert een niet lineaire opening op in dus maar 26 stappen. waarbij value 18 ongeveer half open is, 24 ongeveer 85% en 25 100%

edit:
Zojuist nog getest met ZAX12 device, de analoge slider werkt, maar 75% devicevalue opent de rolluik voor ongeveer de helft en met de slider naar 95% geregeld opent het rolluik maar net over de helft. Ik had verwacht dat het regelbaar bereik tussen de 0 en 50% slider zou liggen. Ook merk ik dat de knoppen dim en bright de slider value aanpassen maar het rolluik geheel naar boven of naar beneden sturen. Dit is uiteraard het gedrag op de SW10 shutter switch.

icm met de DAIX12 settings reageert de SW10 helemaal niet op het wijzigen van de slider. Wat op zicht vreemd is, want zoals ik in bovenstaande post begreep wordt hier devicetype 3 gebruikt toch? De DAIX12 in combinatie met een DAIX12 interface heeft wel een juiste regeling op het device met het verzetten van de slider.
ArnoB
Starting Member
Starting Member
Posts: 26
Joined: Sun May 12, 2013 12:32 am

Re: Versie 3.0.0.2

Post by ArnoB »

Ook zie ik nu bij de DAIX10 en DAIX12 met een DAIX12 en DAIX10 dimmer dat bij het herhaaldelijk op de bright knop drukken de slider netjes oploopt, maar als de lamp op een gegeven moment 100% brand de statusweergave in homeseer op Off springt.
Post Reply

Return to “Homeseer PMIX35, CTX15, CTX35 - Plugin HS3”