Plugwise event na stroomuitval

Forum over de plugwise plugin van Rene Klootwijk, nu in handen van Rien du Pre (DUTCH forum)

Moderators: Rene, RdP

Post Reply
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Plugwise event na stroomuitval

Post by TANE »

Plugwise heeft als nadeel dat ze niet naar de vorige status terug keren an een stroomuitval.

Ik heb veel verlichting aangesloten op plugwise...na een stroomstoring gaat alles aan
Hoe kan ik een slimme event bouwen die de verschillende devices terug zet in hun vorige status.

Via Homeseer statup is dit niet heel netjes..bij herstart van Homeseer 's avonds gaat je verlichting uit.
Antoon
Member
Member
Posts: 434
Joined: Fri Sep 29, 2006 6:28 pm
Location: Netherlands

Plugwise event na stroomuitval

Post by Antoon »

Ik heb ooit eens een script op HS board gezien wat de status van diversen devices opslaat.
Er is dan een ander script die de devices weer terug zet.
Ik moet hem hier nog ergens hebben,zal eens kijken.
Ik neem tenminste aan dat je HS PC wel op een APC ofzo zit,en dus netjes afgesloten word?


- Antoon

<h6>
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Plugwise event na stroomuitval

Post by Lennart »

Hi Enver,

Wat je kunt doen, is 1 plug (b.v. de circle+) gebruiken als dedicated power monitor. Je zet deze standaard uit (b.v. bij het opstarten van HS) en als je detecteert dat 'ie aan gaat (event), weet je dat de stroom eraf is geweest en inmiddels weer terug is. Dat is het moment de verschillende Plugwise devices in hun uitgangspositie te zetten. Dit scenario is natuurlijk alleen aan de orde als je de HS pc achter een UPS hebt zitten of een laptop gebruikt.

In andere gevallen kijk je (ook) bij de startup van HS of die power monitor plug aan is. Zo ja, dan is de stroom eraf geweest en is blijkbaar ook je PC gereboot/HS gerestart => alles weer naar de uitgangspositie en de power monitor plug weer naar off schakelen.

Je kunt het allemaal nog slimmer maken door uitzonderingen te maken voor lampen die op het tijdstip van detecteren normaal gesproken aan zijn (b.v. woonkamerlamp in de avond bij aanwezigheid). Maar in de basisvariant ben je al een heel eind en hoef je niet bang te zijn voor het uitschakelen van devices als je HS een keer opnieuw start.

Kosten: 1 plug. En het werkt beter dan de diverse AC monitor plugins voor HS die hier en daar beschikbaar zijn (bij gebruik van een UPS of laptop). Ik heb gemerkt dat die nog wel eens een korte stroomonderbreking willen missen.

EDIT: het handigst is het natuurlijk die monitoring plug op dezelfde groep te zetten als de meeste devices die het betreft, voor het geval je zelf er eens de stroom vanaf haalt.

Lennart
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Plugwise event na stroomuitval

Post by TANE »

Antoon, Lennart,
Bedankt voor de tips.
Ik heb geen UPS (nog niet)
Twijfel ook sterk of een UPS echt veel toegevoegde waarde heeft, mijn ervaring is dat ze in de praktijk voor meer problemen zorgen.

Antoon ik neem aan dat het script pas gaat lopen als de UPS een signaal geeft?
Lennart optie met een lege plug is een goede tip.
Antoon
Member
Member
Posts: 434
Joined: Fri Sep 29, 2006 6:28 pm
Location: Netherlands

Plugwise event na stroomuitval

Post by Antoon »

Ja klopt,je moet triggeren op t signaal van de UPS.
Ik weet niet of je veel last van stroomuitval hebt,maar het is hier 1x gebeurd de afgelopen 40 jaar [:)]

- Antoon

<h6>
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Plugwise event na stroomuitval

Post by TANE »

Hier in Nieuwegein ook niet veel last van..
maar natuurlijk altijd op het moment dat het niet uitkomt...bv als je op vakantie bent.
mo046
Member
Member
Posts: 186
Joined: Thu Nov 08, 2007 4:12 pm
Location: Netherlands

Plugwise event na stroomuitval

Post by mo046 »

Je slaat de spijker op zijn kop: ik kom net terug van vakantie en ja hoor, stroom uitgevallen. Gelukkig draait een groot gedeelte van mijn netwerk en domotica achter een UPS. Alleen mijn HS server, modem, router en Belkin USB LAN hub (nog) niet vanwege de afstand tot de UPS. Maar omdat deze automatisch weer opstarten na de stroomstoring was alles weer aan toen ik terugkwam. Toch had Homeseer problemen mijn PMIX35 (op de Belkin), dus moest het zaakje toch nog even opnieuw opstarten. Leek overigens aan de PMIX35 te liggen, en juist die kan ik niet achter een UPS zetten omdat deze het signaal teveel verstoort.

** Maurice **
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Plugwise event na stroomuitval

Post by RDNZL »

Chak,

een ups is mooi, heb er een tijd een gebruikt, tot ik er achter kwam dat het ding meer stroom verbruikte dan mijn hele domotica server (eeebox), weg ermee...

Ron.
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Plugwise event na stroomuitval

Post by TANE »

Ook een belangrijke reden om geen UPS te gebruiken...verbruik wil ik zo laag mogelijk houden..Mac mini gebruikt met 5 XP machines actief 25 watt

Mjn ervaring is dat Windows zelf zeker 100X keer vaker onderuit dan dat er stroomuitval.
Post Reply

Return to “Homeseer Plugwise Plugin Forum”