aansluiten externe temp sensor op GPIO?

Dit is de Nederlandse tak van het Forum voor de Opentherm gateway (OTGW) van Schelte

Moderator: hvxl

Post Reply
pdwonline
Starting Member
Starting Member

aansluiten externe temp sensor op GPIO?

Post by pdwonline »

Ik heb een warmptepomp/ketel combinatie (Intergas) met een buffervat/warmtewisselaar. De waarde van aanvoer- en retourtemperatuur komen via opemTherm wel door, maar ik zou ook de waarde van de afgifte en wellicht retourtemperatuur afgifte willen meten (en doorgeven aan Home Assistant). Is er een mogelijkheid om een dergelijke sensor aan te sluiten? en moet daar evt de software aangepast worden?
hvxl
Senior Member
Senior Member

Re: aansluiten externe temp sensor op GPIO?

Post by hvxl »

De OTGW heeft de mogelijkheid om een enkele temperatuursensor aan te sluiten. Maar op dit moment kan dat alleen worden gebruikt voor de buitentemperatuur of de retourtemperatuur. Bovendien is dat alleen nuttig als de thermostaat die informatie uitleest. Zo niet, dan verschijnt de gemeten waarde nooit in een Opentherm bericht. Meting van andere temperaturen zou daarom ook vrij nutteloos zijn, tenzij de thermostaat die afgifte of retourtemperatuur afgifte opvraagt. Ik zou niet eens weten of daarvoor ID's zijn gedefinieerd. Is ID 34 (Boiler heat exchanger temperature) gerelateerd?

Als je een OTGW met Wemos D1 hebt, dan is het wel mogelijk om daar een of zelfs meerdere temperatuursensoren op aan te sluiten. Deze zou je dan regelmatig kunnen uitlezen en naar Home Assistant kunnen sturen. Ik weet niet in hoeverre dit door de huidige ESP8266 firmware van rvdbreemen wordt ondersteund.
Schelte
Post Reply

Return to “Opentherm Gateway Forum (NL)”