OS Regenmeter
Moderator: b_weijenberg
- DutchAdept
- Member
OS Regenmeter
Kan iemand mij vertellen wat de minimum detectie hoeveelheid is van de PCR800 regenmeter? Tot nu toe is geen enkele neerslag (kleine buien) gedetecteerd, maar een test met glaasje water geeft wel resultaat.
- b_weijenberg
- Forum Moderator
OS Regenmeter
Ik weet zo niet in welke stappen dat ding werkt maar kijk eens naar de total count en laat de meter 1 keer flippen. Je ziet dan hoeveel mm er bij is gekomen.
- DutchAdept
- Member
OS Regenmeter
Bedankt voor de tip, had hier nog niet aan gedacht. De test komt uit op 1 flip is 1.11 mm. Zou voldoende moeten zijn om ook kleine buitjes mee te pakken. Zal e.e.a. gewoon even in de gaten moeten houden en ijken via een meteo station hier in alkmaar.
OS Regenmeter
Het nadeel van de OS regenmeters is dat de resolutie niet zo hoog is. Goed 1 mm is toch al een aardig buitje voordat de regenmeter door heeft dat het regent. Als je de resolutie wilt verbeteren / de regemeter sneller wilt laten reageren, zou je twee dingen kunnen doen:
- De oppervlakte die door de regenmeter gemeten wordt vergroten, bijvoorbeeld door een grote trechter of een kom met een gaatje erin op de regenmeter te plaatsen => je hebt bij een kleiner buitje al de benodigde 1.1 mm verzameld.
- De inhoud van de opvangbakjes in de regenmeter verkleinen, bijvoorbeeld door ze deels te vullen met (een afgepaste hoeveelheid i.v.m. de balans) siliconen-kit / hars => je hebt minder dan 1.1 mm nodig om de bakjes te laten "flippen".
Uiteraard moet je in beide gevallen de boel even ijken met een maatbeker en de bijbehorende kalibratiewaarde instellen.
Lennart
- De oppervlakte die door de regenmeter gemeten wordt vergroten, bijvoorbeeld door een grote trechter of een kom met een gaatje erin op de regenmeter te plaatsen => je hebt bij een kleiner buitje al de benodigde 1.1 mm verzameld.
- De inhoud van de opvangbakjes in de regenmeter verkleinen, bijvoorbeeld door ze deels te vullen met (een afgepaste hoeveelheid i.v.m. de balans) siliconen-kit / hars => je hebt minder dan 1.1 mm nodig om de bakjes te laten "flippen".
Uiteraard moet je in beide gevallen de boel even ijken met een maatbeker en de bijbehorende kalibratiewaarde instellen.
Lennart
OS Regenmeter
Precies, de resolutie is veel te hoog, bij de meeste regenbuien zal de sensor niet reageren. Aan deze sensor heb je dus eigenlijk niets helaas!
Mijn regenmeter heeft een resolutie van 0.2 mm en die mist alleen de hele kleine korte buien, dus ook nog niet perfect
<font size="1"><i>PS: volgende keer graag onder ander forum plaatsten, heeft niets met Homeseer te maken...dank!</i></font id="size1">
<hr noshade size="1"><font size="1">Pieter Knuvers
http://www.bwired.nl <i>Online House in the netherlands. Domotica, Home Automation.</i></font id="size1">
Mijn regenmeter heeft een resolutie van 0.2 mm en die mist alleen de hele kleine korte buien, dus ook nog niet perfect

<font size="1"><i>PS: volgende keer graag onder ander forum plaatsten, heeft niets met Homeseer te maken...dank!</i></font id="size1">
<hr noshade size="1"><font size="1">Pieter Knuvers
http://www.bwired.nl <i>Online House in the netherlands. Domotica, Home Automation.</i></font id="size1">
- DutchAdept
- Member
OS Regenmeter
Bedankt voor alle advies, ik zal t.z.t de kuipjes opvullen. Mijn excuses voor het posten van deze vraag in dit forum, ik was in eerste instantie in de veronderstelling dat de lage resolutie iets met homeseer te maken had. [:I]