Z-wave omgeving en home cinema integratie, hoe nu verder?

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
pe2six
Starting Member
Starting Member

Post by pe2six »

Beste lezers,

Ik ben redelijk nieuw op het vlak van domotica. Inmiddels heb ik na een grondige verbouwing mijn huis uitgerust met diverse z-wave producten van merten en dat werkt eigenlijk erg mooi en goed. Nu wil ik echter het volgende gaan doen. Ik lees veel over Homeseer en HStouch. Deze twee stukken software zou ik nu als centrum van mijn oplossing willen gebruiken en ook dat gaat mij wel lukken denk ik. Waar ik nu echter niet uit kom is het volgende.

Ik wil middels een universeel bedienpaneel (logitech 1000, Albatron oid nog geen keuze gemaakt) middels een druk op de knop zowel een licht scene starten als mijn home cinema bedienen. De AV onderdelen staan in een gesloten kast en zijn dus niet direct via IR te bereiken. Inmiddels weet ik van het bestaan van Netremote, USB-UIRT, Girder en de combinatie hiervan is waar mijn kennis nu net de mist in.

Concreet is mijn vraag dus hoe zouden jullie dit opzetten, bediening van zowel je verlichting als audio video onderdelen.
Zelf zit ik de te denken aan het opzetten van een seperaat systeem voor mijn audio en video bestanden, een systeem voor homeseer en iets van een centraal ding om dit te besturen maar hoe of wat is mij nog niet duidelijk. Dus alle ideeen zijn welkom. Mocht ik overigens ergens een topic hierover gemist hebben dan is een verwijzing natuurlijk ook welkom :-)

Groet Erwin
r_255
Advanced Member
Advanced Member

Post by r_255 »

Ik zou girder/netremote niet gebruiken gezien de updates van de grider plugin icm met homeseer. ( al heel lang niet meer )

Irtrans met een extender zou denk ik gezien de info die je verstrekt het mooist zijn.
pe2six
Starting Member
Starting Member

Post by pe2six »

Bedankt voor de tip betreffende girder, dat word het dus niet :-)

Ik ben nu even bezig geweest met een netwerk diagram te maken met hoe ik denk dat het zou moeten gaan werken alleen zou ik graag tips ontvangen welke applicaties jullie aanraden op de domotia pc en op de media pc! Alle tips zijn welkom.

Image

Ik hoor graag van jullie,
Erwin
r_255
Advanced Member
Advanced Member

Post by r_255 »

Dat is niet zo makkelijk te zeggen, wat wil je verder nog... wat kan je zelf ....
zelf had je het over homeseer in je opening, vandaar mij advies om irtrans te gebruiken ipv.

Lees je zelf goed in, je bent al een aardig eind opweg. Hou wel in je achterhoofd dat flexibiliteit met oog op de toekomst altijd is mee genomen.

Voor mij persoonlijk was destijd de keuze voor homeseer het meest voor de hand liggend, gezien het platform waarmee ik bekend ben ( windows )
en de flexibiliteit. Maar dat is van een hoop persoonlijke keuzes afhankelijk.

Waar je zelf even op moet letten is compatibiliteit van de devices die je wil koppelen.

suc6 en vooral veel plezier met je nieuwe hobby ;)
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

Erwin,
Ik heb de combinaties die je hebt getekend.
Irtrans kan bijna alles goed aansturen..maar de oplossing is wel duur.
Afgelopen week had iemand uit Frankrijk een mooi oplossing 29 euro...(puur Ir en geen domotica)

http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=3134

<hr noshade size="1"><font size="1">Enver
http://twitter.com/Chak64%20My%20Domoti ... dware.html<i> My Domotica Hardware Software</i></font id="size1">
pe2six
Starting Member
Starting Member

Post by pe2six »

Hallo Chak en r_255,

Allereerst bedankt voor jullie input. Heb haast het idee jullie persoonlijk te kennen na het lezen van ongeveer input van jullie op het hele forum. Goed om te zien dat er mensen zijn die het a) leuk vinden andere op weg te helpen en b) ook nog weten waar ze over spreken. Overigens chak mooi verhaal van je in AD en de bij behorende video :-)

Chak, je zegt dat Irtrans een dure oplossing is zou een oplossing met USB UIRT ook kunnen werken. Overigens heb ik inmiddels zoveel geinvesteerd in mijn hele opstelling dat 3 a 400 euro meer ook niet echt meer het verschil zal maken! En mijn vrouw is gelukkig in deze ook geen lastige "bridge to cross" vindt het eigenlijk wel cool dus dat is mooi meegenomen.

Ik heb ook gekeken naar de logitech universeel remotes maar daarmee ga ik denk ik niet redden wat ik wil bereiken. Single button control van verlichting en AV equipment. Daarmee bedoel ik het drukken op b.v. het NED1 logo resulteerd in "afhankelijk van het tijdstip" dimmen van verlichting, aanzetten AV receiver, kiezen goede input, aanzetten van kabel tuner, schakelen van kabel tuner naar goed net en inschakelen van de TV. Dit wil ik dan ook voor het bekijken van een Bluray/DVD/ luisteren van muziek en wat al niet voorbij gaat komen. Dus de opmerking van R_255 dat het vooral ook flexible moet zijn is zeer belangrijk.

Wat mijn kennis betreft kan ik zeggendat ik redelijk tot goed ben met Windows.
Hoor graag weer van jullie,
Erwin
Droezel
Member
Member

Post by Droezel »

Ik tracht het gebruik van IR zo veel mogelijk te beperken omdat het maar 1-weg is, en naar mijn idee nogal onbetrouwbaar. Als je de kans hebt probeer je best apparaten te kopen die een RS-232C poort hebben, of die via netwerk bedienbaar zijn.

Mijn setup:

* Denon 2309 receiver met RS-232C poort, deze is verbonden met een Ethernet COM-server.
* Sharp Aquos LCD-TV met RS-232C poort, ook verbonden met een Ethernet COM-server
* Popcorn Hour PCH-A110, bedienbaar via netwerk (IR command simuleren via Telnet)
* Telenet HD Digicorder, bestuurd via IRTrans
* Xbox 360, bestuurd via IRTrans

Ik gebruik een combinatie van Homeseer en Mainlobby. Mainlobby is echt wel zeer geschikt voor het aansturen van AV-materiaal.

De Telenet HD digicorder kan ik niet echt betrouwbaar besturen vanuit domoticastandpunt. Want als ik hem aan wil zetten en hij staat toevallig al aan, zet je hem dus uit omdat er geen discrete on/off IR codes beschikbaar zijn.

De apparaten die met RS-232C worden bediend kunnen 2-weg communiceren zodat op mijn touch screens ook steeds de goeie status te zien is.

De IRTrans is in elk geval ook handig als IR repeater. Al mijn apparaten zitten achter gesloten deuren, een externe ontvanger aan de IRTrans hangt buiten de kast en verdeelt de IR signalen verder in de kast zodat de normale afstandsbedieningen ook nog werken. (en natuurlijk kan homeseer ook IR signalen versturen)
pe2six
Starting Member
Starting Member

Post by pe2six »

bedankt voor de input. helaas zijn mijn av receiver, tv, kabel doos en de andere onderdelen niet via rs232 te sturen dus ik ben aangewezen op ir. de Tv heeft wel een rf mogelijkheid alleen is dit, je raad het al een eigen systeem en dus niet te koppelen met de andere onderdelen :-( helaas dus.

Maar terug komende op mijn vraag betreffende de software wat zouden jullie aanraden om te gaan draaien op de systemen, naast HS dan wel te verstaan. Inmiddels ben ik daar wel uit.
jvs
Starting Member
Starting Member

Post by jvs »

... mijn eerste post ...

Maar goed, het voorliggende probleem herken ik, en ik denk dat hier de bottleneck van elk huidig domotica systeem ligt.

Allereerst je configuratie mbt Merten/Z-wave, deze ga ik ook kiezen... kom ik gelijk bij mijn tweede keuze, de audio/video omgeving. Ik loop tegen dezelfde problemen aan, in mijn ogen komt het erop neer welke screens je jezelf wilt aanleren alvorens je met een universele AB aan de gang kunt. Een AB is mijn ogen niet alleen de meegeleverde versie bij een tv maar zeker ook een Touchscreen in de vorm van de eerder genoemde Logitech een Ipod achtige of ander touchscreen device. Het probleem van deze laatste versies is dat je deze zelf in dient te regelen en dus niet standaard met de TV oid meegeleverd worden, de bediening en ergonomie daarvan dien je dus zelf te bedenken, daarom dat de Logitech vrij populair is omdat deze feitenlijk een halve DIY oplossing is.

Genoeg hierover, in mijn ogen wil je een mooie touchscreen met daarop de belangrijkste scenario's etc. Homeseer geeft deze mogelijkheid en integreert eventueel de Looks en Feels van bestaande screens (Mediacenter/Itunes etc...). De hamvraag is nu hoe de oude installaties te bedienen, in mijn ogen moet je dit niet willen. Je gaat een onstabiele omgeving maken met de nodige investeringen terwijl je met relatief eenvoudige hardware aanpassingen een wel up-to-date systeemkoppeling kunt maken of waarschijnlijk zal gaan maken in de komende paar jaren (je hebt ook niet voor niets voor Merten gekozen...).

Samengevat: gebruik voor je bestaande TV/versterker etc een AB van de alles in 1 categorie met macro mogelijkheid (euro 6), ik heb thuis een macro 1 waardoor achtereenvolgens de TV aan gaat, de versterker aangaat, de settopbox aangaat. Vanaf dat moment gebruik ik alleen nog de Settopbox voor zappen harder/zachter etc. Ik houd vervolgens rekening met mijn wensen als ik nieuwe aankopen doe. In mijn geval heeft de versterker wel een RS-232 en de TV ook dus als ik een HTPC zou gebruiken ben ik er al (dit bedoelde ik met hardware investering), een andere keus is een EEE Touch All-in-one die dan gelijk als Touch oplossing kan dienen.
pe2six
Starting Member
Starting Member

Post by pe2six »

Zo even een update van mij betreffende mijn oplossing.

Inmiddels heb ik via 2dehands.be een tablet pc aangekocht. Ik heb hierover ook een posting gedaan onder hardware / touchscreens.

Deze gaat gebruikt worden als centraal portable bedienpaneel. Daarnaast zal hij gebruikt gaan worden als mediacenter front-end, vooral voor het portable afspelen van mp3's en internet radio stations en om te surfen. voor met name het controleren van de huiskamer omgeving. De verdere bediening van de z-wave omgeving gebeurd o.a. middels de centale van Merten.

Verder ga ik nu de Homeseer, HStouch en Media omgeving inrichten.
Tot zover een update van mijn stappen op het gebied van domotica.
Erwin
grotekarper
Starting Member
Starting Member

Post by grotekarper »

Heren,
Klinkt allemaal erg mooi! Aangezien ik hier mijn huis van de begane grond tot aan de nok van het huis vol heb zitten met Merten Z-Wave wil ik graag weten of dit goed intergreerbaar met Homeseer is. Homeseer bied inderdaad mooie intergratie mogelijkheden en functionaliteit op touchscreen visualisatie. helemaal top.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring!

Naast Homeseer en HSTouch zullen jullie vast een interface gebruiken om de Merten Z-wave componenten in te lezen en te besturen. Welke gebruiken jullie?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”