Xanura - Xcomfort Moeller-Eaton

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
Haarhuis
Starting Member
Starting Member
Posts: 8
Joined: Wed Nov 05, 2008 2:03 pm
Location: Netherlands

Xanura - Xcomfort Moeller-Eaton

Post by Haarhuis »

Zijn er mensen met ervaring inzake Xcomfort?

Wij hadden ons net wegwijs gemaakt in Xanura en nu blijkt dat Eaton dit systeem niet meer zelf ondersteund.

De reden voor ons om destijds te kiezen voor Xanura waren een relatief eenvoudige installatie, betaalbaar en een degelijk systeem, zeker in combinatie met de HCB.

Zelf zijn wij niet zo van draadloos maar wellicht is dit een verkeerd beeld. Ik hoop dat er mensen zijn die reeds ervaring hebben en dit willen delen.

Groetjes,
Danil H.
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Xanura - Xcomfort Moeller-Eaton

Post by Henk »

Ik heb twee installaties gedaan met Moeller en het functioneerde naar tevredenheid. Het ging mij vooral om de HCB functionaliteit waarmee de gewenste toepassingen eenvoudig waren te realiseren.

Configureren moet je wel even door hebben en vergt nog een aparte programmeer unit. De inbouw modules zijn dik en zijn niet achter schakelaars te plaatsen zoals Xanura dat kan. De RF schakelaars zijn dun en plakbaar maar persoonlijk vond ik het schakelen niet lekker aanvoelen. Het zijn pulse schakelaars met een te kleine indrukslag.
De RF schakelaars zijn in het Moeller schakelmateriaal uitgevoerd ... ander schakelmateriaal is wel mogelijk door gebruik te maken van de I/O modules maar vergt een extra inbouwdoos om deze module op te bergen - niet echt handig. Het gebruik van de afstandsbediening 12 voudig is omslachtig.

De HCB wordt traag als er veel macros worden ingevoerd - dit zou met een volgende versie verholpen moeten zijn - onduidelijk of deze nieuwe versie wel wordt uitgebracht.

Verder ...... het is een proprietary systeem en je bent geheel afhankelijk van de leverancier.

Gezien de recente ontwikkelingen van Zwave en Zigbee kan je je afvragen of proprietary systemen niet hun langste tijd hebben gehad - dit geldt zeker voor consumenten domotica. Dit wordt ook benadrukt met de komst van nieuwe generatie domotica controllers en ondersteuning van camera's en touchscreens.
Ook de aangekondigde mogelijkheden met LUA interface geeft een nieuwe dimensie en biedt extra functionaliteit.

genoeg beweging in de domotica markt .....

Henk
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”