Voice recognition...
Moderator: Ruud
Voice recognition...
Oké, ik wil heel erg graag dat voice recognition werkend krijgen in Homeseer. Ik heb al tig voice trainingen gedaan in windows, een goeie mic gekocht, geluidskaart moet in orde zijn. enz.. Maar ik krijg het maar niet goed werkend.. Homeseer herkent mijn commando's maar niet goed, "i don't understand" krijg ik alleen maar te horen...
Heeft iemand hier ook ooit is last van gehad?
Zoja: Hoe dit dan opgelost?
Heeft iemand hier ook ooit is last van gehad?
Zoja: Hoe dit dan opgelost?
Re: voice recognition...
Geen last van gehad in de tests die ik destijds heb gedaan (ik gebruik het verder niet in mijn setup) maar voice recognition is over het algemeen niet echt heel 'reliable'. Met dat gezegd, het kan aan vanalles liggen:
-gebruik je engelse of nederlandse devicenames.
-je engelse uitspraak.
-praat je hard genoeg
-is het level van je mic goed ingesteld
-praat je in de microfoon of sta je aan de andere kan van de kamer.
-je microfroon ( maar je geeft aan dat je een degelijke hebt )
-verder let er ook op dat commandos niet op elkaar kunnen lijken, dat haalt de recognition rate omlaag.
Probeer je moeilijke commando's of simpele (kort of lang) Probeer anders een test door een event met een eenvoudige opdrachtscommando aan te maken (zoiets simpels als 'go' oid)
Succes
-gebruik je engelse of nederlandse devicenames.
-je engelse uitspraak.
-praat je hard genoeg
-is het level van je mic goed ingesteld
-praat je in de microfoon of sta je aan de andere kan van de kamer.
-je microfroon ( maar je geeft aan dat je een degelijke hebt )
-verder let er ook op dat commandos niet op elkaar kunnen lijken, dat haalt de recognition rate omlaag.
Probeer je moeilijke commando's of simpele (kort of lang) Probeer anders een test door een event met een eenvoudige opdrachtscommando aan te maken (zoiets simpels als 'go' oid)
Succes
Re: voice recognition...
Esteban,
Alles wat je opnoemt had ik ook al aan gedacht, maar helaas. Ik zal vanavond is kijken of ik een andere pc kan regelen, met een totaal andere hardware configuratie ... Ben benieuwd of ik het dan wel werkend kan krijgen.. Maar heb er een hard hoofd in.
In ieder geval bedankt voor 50cent
Alles wat je opnoemt had ik ook al aan gedacht, maar helaas. Ik zal vanavond is kijken of ik een andere pc kan regelen, met een totaal andere hardware configuratie ... Ben benieuwd of ik het dan wel werkend kan krijgen.. Maar heb er een hard hoofd in.
In ieder geval bedankt voor 50cent
- DutchAdept
- Member
- Posts: 61
- Joined: Sun Aug 02, 2009 11:00 am
- Location: Netherlands
Re: voice recognition...
Ik ben nu ongeveer 2 maanden bezig met VR voor homeseer. Ik heb speakers en mics in meerdere kamers, en HS reageerd goed via VR.
Hieronder een greep uit mijn ervaringen met VR en HS:
1. Gebruik professionele microfoons, d.w.z. condenser of gelijksoortig. Dit betekend dat je ook een microfoonversterker of mengpaneel nodig hebt.
2. Stel je microfoon af door via bijv. soundrecorder op de HS machine de gegeven commando's op te nemen. Je kan dan vrij snel horen of je duidelijk overkomt.
3. Afstand tot de microfoon mag geen probleem zijn. Ik gebruik zelf Samson CB10 en CB11 (grensvlak)microfoons en die bestrijken de gehele ruimte. In de woonkamer kan ik vanaf elke positie een commando geven zonder enig noemenswaardig verlies in herkennings niveau. Windows heeft eerder last van een te luid dan een te zacht signaal (dus praat vooral niet te hard)
4. Gebruik alleen de 5.1 VR engine van microsoft en vooral niet de 6.1 versie die met de recente office versies wordt geinstalleerd. Deze laatste heeft known bugs.
5 Zet adapive learning uit in je profile (het beste is om eerst een profile te maken, dan de eerste tekst voorlezen en meteen hierna adaptive learning uitvinken. Daarna minstens 4 a 5 voorlees sessies doorlopen)
6. Zodra je merkt dat de VR niet beter wordt, je profile wissen en opnieuw beginnen (dat is pijnlijk, maar doorgaan met een brak profile heeft echt geen zin)
7. Gebruik na elke twee voorlees sessies de microfoon wizard om de levels te adjusten. Windows probeert een soort ACG te gebruiken, en dat doet meer fout dan goed aan het signaal. Regelmatig de microfoon wizard gebruiken gaat dit tegen.
8. Zet in je profile de bovenste slider op maximaal 80% (hier moet je vaak een beetje mee spelen tussen 65 en 80), en de onderste slider op maximaal. De bovenste slider op maximaal zet de confidence level onrealistisch hoog en zal er toe leiden dat veel commando's niet verstaan worden. De onderste slider op minimaal maakt de sampling-match van windows te grof en heeft dus het zelfde effect.
9. Kill de speaker client voor dat je de speech eigenschappen van windows start. Als je dit nalaat kan dit je grammar.xls beschadigen, en VR onmogelijk maken.
10. Homeseer heeft de nare eigenschap om de attention phrase een "elevated confidence level" toe te kennen (herkenbaar aan een + voor het eerste woord van je attention phrase in grammar.xls). Dit betekend dat de VR engine nog strenger is m.b.t. tot het herkennen van dat specifieke woord. Hierdoor onstaan vaak problemen omdat je denkt dat HS je niet verstaat, je dus de 1ste slider van je profile gaat verzetten en volume aanpassingen gaat maken, waarna HS je helemaal niet meer verstaat. Dit kan je tegengaan door de speakerclient te killen, grammar.xls in homeseer aanpassen (verwijder de + voor normaal herkenningniveau, of een - ervoor zetten om het niveau zelfs onder het standaard niveau te zetten)
11. Training, Training, Training en oh ja, Training
12. Loop door de ruimte tijdens het voorlezen (laptop is handig hierbij). LET OP ITEM 13!
13. GEBRUIK NOOIT Windows RDP!!!! Dit kills het hele VR proces en kan zelfs je hele profile beschadigen. VNC is een goed alternatief, al zijn er andere HS bugs waarin deze tool een van de verdachten is.. maar dat is een andere thread..
14. Als je het geld er voor over hebt is er een onmisbaar stukje hardware voor VR: de Gentner AP800/XAP800. Dit is een conference matrix mixer, die in staat is om het geluid van bijv. je audioset/tv uit het microfoon signaal te filteren. Dit wil zeggen dat je met de stereo op -20db nbog steeds commando's aan homeseer kan geven. Ook kan je tussen meerdere (maximaal 8 ) mics switchen en je output naar verschillende speakers zenden. Te veel opties om hier te benoemen, maar wat mij betreft naast de Samson microfoons de beste inverstering.
Als laatste: wees geduldig. HS is op een of andere manier een stuk slechter met VR dan windows zelf, ondanks dat ze beiden het zelfde engine gebruiken. Er zijn legio kleine bugs te vinden die soms problemen met de VR veroorzaken. De homeseer crew is niet echt genegen om je hier mee te helpen (zoek maar eens op het HS forum naar VR threads. Rupp antwoord vaak de eerste keer, maar na zijn eerste "zit het stekker er wel in" antwoord hoor je niets meer). Mischien als Zwave eindelijk goed werkt en zaken als HStouch stabieler zijn zal het een hogere prio krijgen.
Toch is VR met een beetje inzet werkend te maken, en is 80-90% herkennings ratio mogelijk.
En als het eenmaal werkt kan je je een beetje in je favoriete SF series uit de 80'er jaren wanen (ZEN.....Confirmed)
Mocht je nog gedetailleerdere info nodig hebben kan je een PM zenden.
Alex
Hieronder een greep uit mijn ervaringen met VR en HS:
1. Gebruik professionele microfoons, d.w.z. condenser of gelijksoortig. Dit betekend dat je ook een microfoonversterker of mengpaneel nodig hebt.
2. Stel je microfoon af door via bijv. soundrecorder op de HS machine de gegeven commando's op te nemen. Je kan dan vrij snel horen of je duidelijk overkomt.
3. Afstand tot de microfoon mag geen probleem zijn. Ik gebruik zelf Samson CB10 en CB11 (grensvlak)microfoons en die bestrijken de gehele ruimte. In de woonkamer kan ik vanaf elke positie een commando geven zonder enig noemenswaardig verlies in herkennings niveau. Windows heeft eerder last van een te luid dan een te zacht signaal (dus praat vooral niet te hard)
4. Gebruik alleen de 5.1 VR engine van microsoft en vooral niet de 6.1 versie die met de recente office versies wordt geinstalleerd. Deze laatste heeft known bugs.
5 Zet adapive learning uit in je profile (het beste is om eerst een profile te maken, dan de eerste tekst voorlezen en meteen hierna adaptive learning uitvinken. Daarna minstens 4 a 5 voorlees sessies doorlopen)
6. Zodra je merkt dat de VR niet beter wordt, je profile wissen en opnieuw beginnen (dat is pijnlijk, maar doorgaan met een brak profile heeft echt geen zin)
7. Gebruik na elke twee voorlees sessies de microfoon wizard om de levels te adjusten. Windows probeert een soort ACG te gebruiken, en dat doet meer fout dan goed aan het signaal. Regelmatig de microfoon wizard gebruiken gaat dit tegen.
8. Zet in je profile de bovenste slider op maximaal 80% (hier moet je vaak een beetje mee spelen tussen 65 en 80), en de onderste slider op maximaal. De bovenste slider op maximaal zet de confidence level onrealistisch hoog en zal er toe leiden dat veel commando's niet verstaan worden. De onderste slider op minimaal maakt de sampling-match van windows te grof en heeft dus het zelfde effect.
9. Kill de speaker client voor dat je de speech eigenschappen van windows start. Als je dit nalaat kan dit je grammar.xls beschadigen, en VR onmogelijk maken.
10. Homeseer heeft de nare eigenschap om de attention phrase een "elevated confidence level" toe te kennen (herkenbaar aan een + voor het eerste woord van je attention phrase in grammar.xls). Dit betekend dat de VR engine nog strenger is m.b.t. tot het herkennen van dat specifieke woord. Hierdoor onstaan vaak problemen omdat je denkt dat HS je niet verstaat, je dus de 1ste slider van je profile gaat verzetten en volume aanpassingen gaat maken, waarna HS je helemaal niet meer verstaat. Dit kan je tegengaan door de speakerclient te killen, grammar.xls in homeseer aanpassen (verwijder de + voor normaal herkenningniveau, of een - ervoor zetten om het niveau zelfs onder het standaard niveau te zetten)
11. Training, Training, Training en oh ja, Training
12. Loop door de ruimte tijdens het voorlezen (laptop is handig hierbij). LET OP ITEM 13!
13. GEBRUIK NOOIT Windows RDP!!!! Dit kills het hele VR proces en kan zelfs je hele profile beschadigen. VNC is een goed alternatief, al zijn er andere HS bugs waarin deze tool een van de verdachten is.. maar dat is een andere thread..
14. Als je het geld er voor over hebt is er een onmisbaar stukje hardware voor VR: de Gentner AP800/XAP800. Dit is een conference matrix mixer, die in staat is om het geluid van bijv. je audioset/tv uit het microfoon signaal te filteren. Dit wil zeggen dat je met de stereo op -20db nbog steeds commando's aan homeseer kan geven. Ook kan je tussen meerdere (maximaal 8 ) mics switchen en je output naar verschillende speakers zenden. Te veel opties om hier te benoemen, maar wat mij betreft naast de Samson microfoons de beste inverstering.
Als laatste: wees geduldig. HS is op een of andere manier een stuk slechter met VR dan windows zelf, ondanks dat ze beiden het zelfde engine gebruiken. Er zijn legio kleine bugs te vinden die soms problemen met de VR veroorzaken. De homeseer crew is niet echt genegen om je hier mee te helpen (zoek maar eens op het HS forum naar VR threads. Rupp antwoord vaak de eerste keer, maar na zijn eerste "zit het stekker er wel in" antwoord hoor je niets meer). Mischien als Zwave eindelijk goed werkt en zaken als HStouch stabieler zijn zal het een hogere prio krijgen.
Toch is VR met een beetje inzet werkend te maken, en is 80-90% herkennings ratio mogelijk.
En als het eenmaal werkt kan je je een beetje in je favoriete SF series uit de 80'er jaren wanen (ZEN.....Confirmed)

Mocht je nog gedetailleerdere info nodig hebben kan je een PM zenden.
Alex
---------------------------------------------------------------------
Your mouse has moved. Windows must be restarted to
reflect your changes. Reboot? [Yes] [Yes]
---------------------------------------------------------------------
Your mouse has moved. Windows must be restarted to
reflect your changes. Reboot? [Yes] [Yes]
---------------------------------------------------------------------
Re: voice recognition...
Alex,
Bedankt voor je handleiding
Hier kan ik wel wat mee!
Ik ga je stappen 1 voor 1 uitvoeren. Ik laat het je weten mocht ik nog vragen hebben.
Remy
Bedankt voor je handleiding

Ik ga je stappen 1 voor 1 uitvoeren. Ik laat het je weten mocht ik nog vragen hebben.
Remy
Re: voice recognition...
Aub, aub, hou de conversatie in deze thread en niet via PM.
Ik vind dit uiterst intressant en ben zelf ook al bezig geweest met VR. Al met al lukt het aardig maar er is nog voldoende ruimte voor verbetering. En deze thread is een echte aanwinst daarbij.
Ik vind dit uiterst intressant en ben zelf ook al bezig geweest met VR. Al met al lukt het aardig maar er is nog voldoende ruimte voor verbetering. En deze thread is een echte aanwinst daarbij.
Bram
Re: voice recognition...
@AshaiRey: De conversatie zal via deze thread gaan, en niet via PM
- DutchAdept
- Member
- Posts: 61
- Joined: Sun Aug 02, 2009 11:00 am
- Location: Netherlands
Re: voice recognition...
Natuurlijk kunnen we het via de thread houden, ik probeer alleen de fora zoveel mogelijk 'clutter free' te houden (vaak zijn de vragen al eens eerder gesteld).
Trouwens, ik zie dat ik nog een tip vergeten ben:
Vaak zit je in het begin te spelen met de microfoon positie. Dit is belangrijk omdat alle microfoons een optimum ontvagst veld hebben (het z.g.n. polar pattern zie http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone)
Buiten dat veld veranderen de frequenties van de stemopname, en ondanks dat je jezelf goed kan horen in bijv. een soundrecorder opname zal de VR engine je stem niet herkennen (daar er een verschil is met eerder geleerde frequenties).
Hierdoor moet je na elke positie/richting verandering van je microfoon(s) je VR profiel weggooien en een nieuwe aanmaken!
Doe je dit niet dan zal je zien dat de VR hitrate zal blijven steken op zo'n 70%, en bepaalde woorden zullen nooit goed te leren zijn.
Dit lijkt tegenstrijdig met het rondloop advies van eerder, maar bovenstaand heeft te maken met o.a. akoestische reflectie van de ruime (en die veranderd niet tijdens rondlopen, maar wel met het her-richten de de mic)
Ook was ik vergeten te melden dat HS bij elke herstart de confidence levels van de attention phrase weer op elevated zet ("+" weer voor het eerste woord in de grammar file). Je kan dit via een parsing script (door bijv. munge.exe te gebruiken) weer herstellen. Let op: elk nieuw device wat aangemaakt wordt en elke actie via HS phone zet ook alle settings weer terug op elevated. De speaker log zal dan melding maken van een "VR Rebuild".
Alex
Trouwens, ik zie dat ik nog een tip vergeten ben:
Vaak zit je in het begin te spelen met de microfoon positie. Dit is belangrijk omdat alle microfoons een optimum ontvagst veld hebben (het z.g.n. polar pattern zie http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone)
Buiten dat veld veranderen de frequenties van de stemopname, en ondanks dat je jezelf goed kan horen in bijv. een soundrecorder opname zal de VR engine je stem niet herkennen (daar er een verschil is met eerder geleerde frequenties).
Hierdoor moet je na elke positie/richting verandering van je microfoon(s) je VR profiel weggooien en een nieuwe aanmaken!
Doe je dit niet dan zal je zien dat de VR hitrate zal blijven steken op zo'n 70%, en bepaalde woorden zullen nooit goed te leren zijn.
Dit lijkt tegenstrijdig met het rondloop advies van eerder, maar bovenstaand heeft te maken met o.a. akoestische reflectie van de ruime (en die veranderd niet tijdens rondlopen, maar wel met het her-richten de de mic)
Ook was ik vergeten te melden dat HS bij elke herstart de confidence levels van de attention phrase weer op elevated zet ("+" weer voor het eerste woord in de grammar file). Je kan dit via een parsing script (door bijv. munge.exe te gebruiken) weer herstellen. Let op: elk nieuw device wat aangemaakt wordt en elke actie via HS phone zet ook alle settings weer terug op elevated. De speaker log zal dan melding maken van een "VR Rebuild".
Alex
---------------------------------------------------------------------
Your mouse has moved. Windows must be restarted to
reflect your changes. Reboot? [Yes] [Yes]
---------------------------------------------------------------------
Your mouse has moved. Windows must be restarted to
reflect your changes. Reboot? [Yes] [Yes]
---------------------------------------------------------------------
Re: voice recognition...
Bedankt voor alle info.
Dat gaat me weer een paar dagen kosten. Mijn vrouw denkt toch al dat ik niet spoor omdat ik steeds tegen mezelf klets
Afijn die tip van het gebruikt van de soundrecord die is zo simpel dat ik er van baal dat ik die niet zelf gevonden heb... Ik ben aan het testen geweest om een microfoon dmv 15m kabel aan te sluien op mijn server. Mic op begaande grond en server op de 1e etage. Je snap mijn problemen waarschijnelijk wel die ik had om een te zien om ik wel geluid binnen kreeg op de server. En met welke kwaliteit. Dit open weer mogelijkheden.
Dat gaat me weer een paar dagen kosten. Mijn vrouw denkt toch al dat ik niet spoor omdat ik steeds tegen mezelf klets

Afijn die tip van het gebruikt van de soundrecord die is zo simpel dat ik er van baal dat ik die niet zelf gevonden heb... Ik ben aan het testen geweest om een microfoon dmv 15m kabel aan te sluien op mijn server. Mic op begaande grond en server op de 1e etage. Je snap mijn problemen waarschijnelijk wel die ik had om een te zien om ik wel geluid binnen kreeg op de server. En met welke kwaliteit. Dit open weer mogelijkheden.
Bram
Re: voice recognition...
Goed, daar gaat hij.
Een paar vragen
Kan je meerdere microfoons gebruiken verdeelt over meerdere kamers?
Zoja, hoe weet je dan waar gesproken wordt en hoe krijg je dan het antwoord in alleen die kamer?
Ik weet dat ik dit ook gewoon kan proberen maar ik dacht laat ik het eerst maar eens vragen.
Is het te doen om meerdere condensor microfoons parallel aan 1 kabel te zetten in dezelfde kamer?
Hoe weet ik dan wat ik moet voorlezen en hoe hou ik de voortgang bij?
Ik heb geen remote desktop, vnc, pc anywhere of iets dergelijks geinstalleerd.
Een paar vragen
Kan je meerdere microfoons gebruiken verdeelt over meerdere kamers?
Zoja, hoe weet je dan waar gesproken wordt en hoe krijg je dan het antwoord in alleen die kamer?
Ik weet dat ik dit ook gewoon kan proberen maar ik dacht laat ik het eerst maar eens vragen.
Is het te doen om meerdere condensor microfoons parallel aan 1 kabel te zetten in dezelfde kamer?
Nu staat mijn server op de 1e etage en ik wil een microfoon op de begaande grond.11. Training, Training, Training en oh ja, Training
12. Loop door de ruimte tijdens het voorlezen (laptop is handig hierbij). LET OP ITEM 13!
Hoe weet ik dan wat ik moet voorlezen en hoe hou ik de voortgang bij?
Ik heb geen remote desktop, vnc, pc anywhere of iets dergelijks geinstalleerd.
Bram
-
- Member
- Posts: 73
- Joined: Fri Apr 10, 2009 1:43 pm
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: voice recognition...
James Lipsit heeft een mooi stuk geschreven over hoe je dit kunt aanpakken.Kan je meerdere microfoons gebruiken verdeelt over meerdere kamers?
Zoja, hoe weet je dan waar gesproken wordt en hoe krijg je dan het antwoord in alleen die kamer?
Misschien heb je er wat aan (de projecten die hij beschrijft zijn sowieso leuk om te lezen)
http://www.james.lipsit.com/whole.htm
Nee, aangezien er millisecondes tussen het opvangen van je stem bij mic A en mic B zit zou je echo's krijgen.Is het te doen om meerdere condensor microfoons parallel aan 1 kabel te zetten in dezelfde kamer?
Voor mensen is dit niet zo erg, maar VR snapt er dan snel niets meer van.
Je kunt meerdere microfoons aan hebben staan tegelijk wanneer ze alleen 'zoeken' naar 1 woord,
zodra in een kamer dat woord is uitgesproken, gaan alle microfoon inputs uit behalve die ene mic.
Je kunt dus ook maar vanaf 1 plaats tegelijktijd je VR gebruiken.
Je zult een manier moeten hebben om het beeld van je server op een beeldscherm in die kamer te krijgen.Nu staat mijn server op de 1e etage en ik wil een microfoon op de begaande grond.
Hoe weet ik dan wat ik moet voorlezen en hoe hou ik de voortgang bij?
Ik heb geen remote desktop, vnc, pc anywhere of iets dergelijks geinstalleerd.
Dus of een vga connectie (vga over cat5?) naar een tv of toch maar even RDP oid aanzetten op je server en een laptop gebruiken om de voortgang te zien.
LostDreamer
[url=https://www.viagrasansordonnancefr.com/commander-sildenafil-100-q-sirve/]commander sildenafil 100 q sirve www.viagrasansordonnancefr.com[/url]
Re: voice recognition...
Ik ben mijn VR reis ook begonnen na het lezen van het stuk van James vele jaren geleden. Ben er na een verhuizing echter nog niet aan toe gekomen om de VR infra weer op te tuigen en in te regelen..... VR blijft afhankelijk van goede apparatuur zoals de microfoons, de mixer en je geluidskaart etc.
De beschreven manier om te herkennen vanuit welke ruimte gesproken is werkt met zg Mic gating. De mixer heeft uitgangen die aangeven welke microfoon actief is. Deze uitgangen lees je met een IO device die aan homeseer is gekoppeld en je weet welke mic actief is. De uitdaging blijft om audio/response terug te geven naar die ruimte omdat met meerdere gebruikers/geluiden in huis er ook al weer een andere mic actief kan gaan, dus het op de juiste manier inrichten van events/scripts blijft het moeilijkste. hier ben ik nooit meer aan toe gekomen.
Ik heb overigens nog wel een Shure 410 mic mixer (zoals beschreven in James´s verhaal) liggen in de rommelbak. Ik zal hem in de for sale sectie van het forum zetten voor het geval iemand is geinteresseerd. Is een luxe 4 kanaals mic mixer met gain control, logic uitgangen, 12V phantom power for mics etc.
Groet,
Evja
De beschreven manier om te herkennen vanuit welke ruimte gesproken is werkt met zg Mic gating. De mixer heeft uitgangen die aangeven welke microfoon actief is. Deze uitgangen lees je met een IO device die aan homeseer is gekoppeld en je weet welke mic actief is. De uitdaging blijft om audio/response terug te geven naar die ruimte omdat met meerdere gebruikers/geluiden in huis er ook al weer een andere mic actief kan gaan, dus het op de juiste manier inrichten van events/scripts blijft het moeilijkste. hier ben ik nooit meer aan toe gekomen.
Ik heb overigens nog wel een Shure 410 mic mixer (zoals beschreven in James´s verhaal) liggen in de rommelbak. Ik zal hem in de for sale sectie van het forum zetten voor het geval iemand is geinteresseerd. Is een luxe 4 kanaals mic mixer met gain control, logic uitgangen, 12V phantom power for mics etc.
Groet,
Evja
Re: voice recognition...
Oke dat is duidelijkIs het te doen om meerdere condensor microfoons parallel aan 1 kabel te zetten in dezelfde kamer?
Nee, aangezien er millisecondes tussen het opvangen van je stem bij mic A en mic B zit zou je echo's krijgen.
Voor mensen is dit niet zo erg, maar VR snapt er dan snel niets meer van.
Je kunt meerdere microfoons aan hebben staan tegelijk wanneer ze alleen 'zoeken' naar 1 woord,
zodra in een kamer dat woord is uitgesproken, gaan alle microfoon inputs uit behalve die ene mic.
Je kunt dus ook maar vanaf 1 plaats tegelijktijd je VR gebruiken.
1 microfoon per kamer dus, zou het dan wel moeten gaan?
Bram
-
- Member
- Posts: 73
- Joined: Fri Apr 10, 2009 1:43 pm
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: voice recognition...
Met goede microfoons kom je erg ver in een kamer (zo lang als er geen muziek / tv aan staat) met goede herkenning.
Ik heb hier een goedkope USB microfoon (3 tientjes ofzo) die het in een kamer van 4x5 al perfect doet.
Mocht je een kamer hebben waar de akoestiek zo is dat je niet met 1 mic alle plaatsen kunt dekken kun je ook 2 mics nemen, maar wel op aparte inputs, zodat slechts 1 per keer gebruikt wordt.
Waar je ook naar zou kunnen kijken is een extern programma gebruiken voor voice recognition en dit programma meerdere keen starten (1x per microfoon input)
op deze manier heb ik 3 maanden lang VR in 4 kamers tegelijkertijd gehad (2 mensen die het tegelijk gebruiken vanuit 4 kamers) Dit werkte ook prima.
LostDreamer
Ik heb hier een goedkope USB microfoon (3 tientjes ofzo) die het in een kamer van 4x5 al perfect doet.
Mocht je een kamer hebben waar de akoestiek zo is dat je niet met 1 mic alle plaatsen kunt dekken kun je ook 2 mics nemen, maar wel op aparte inputs, zodat slechts 1 per keer gebruikt wordt.
Waar je ook naar zou kunnen kijken is een extern programma gebruiken voor voice recognition en dit programma meerdere keen starten (1x per microfoon input)
op deze manier heb ik 3 maanden lang VR in 4 kamers tegelijkertijd gehad (2 mensen die het tegelijk gebruiken vanuit 4 kamers) Dit werkte ook prima.
LostDreamer
[url=https://www.viagrasansordonnancefr.com/commander-sildenafil-100-q-sirve/]commander sildenafil 100 q sirve www.viagrasansordonnancefr.com[/url]
Re: voice recognition...
Nu we toch bezig zijn over voice recognition, is er iemand die dit aan de praat heeft in het Nederlands? Waar ik steeds tegen aan loop is het Engels, als het niet je moedertaal is kan je trainen tot je een ons weegt maar het blijft behelpen. Ik ben zover dat je eenvoudige nederlandse woorden zoals aan en uit aan je engelse profiel kan toevoegen, maar met ingewikkelder woorden of zinnen (biivoorvbeeld: zet de televisie op nederland 1) gaat het mis, dan heb je toch vr in het nederlands nodig.
Joost
Joost