Mijn 5 cent op je vragen met betrekking tot VR:
Nee, aangezien er millisecondes tussen het opvangen van je stem bij mic A en mic B zit zou je echo's krijgen.
Voor mensen is dit niet zo erg, maar VR snapt er dan snel niets meer van.
Je kunt meerdere microfoons aan hebben staan tegelijk wanneer ze alleen 'zoeken' naar 1 woord,
zodra in een kamer dat woord is uitgesproken, gaan alle microfoon inputs uit behalve die ene mic.
Je kunt dus ook maar vanaf 1 plaats tegelijktijd je VR gebruiken.
Correct verhaal en de beschrijving van James is een goede leidraad. Toch raad ik je aan om een Gentner AP800 te kopen op E-Bay (ik heb net mijn tweede gekocht voor $ 199,-). Die kan:
Mic switching - aangestuurd uit homeseer via scripting (serial), TTL inputs (Par.poort of relais) of via ingebouwde intelligent gating.
Noise cancelling - een must voor iemand met een gezin of een huis in de stad.
Audio cancelling - zoals eerder beschreven kan uit het microfoon signaal bijv. alle TV geluid uitgefilterd worden, een nice to have extraatje, en maakt indruk op je nerd maatjes

Speaker switching/audio distribution - selectief speaker aan/uit via bovenstaand beschreven methodes.
Deze apparaten waren in 1997-1999 nog $2500,- per stuk, zijn via de PC te programmeren/besturen en voldoen ruimschoots aan alle (professionele) VR audio eisen. Ze zijn vervangen door andere modellen omdat ze maar tot 15khz gaan (FM kwaliteit) maar voor voice is dat al extreme overkill. Mocht je nog wat beters willen is er de XAP800, die gaat tot 22Khz (kost ongeveer $380,- op E-Bay)
Ik heb alle benodigde scripts en wiring diagrams, en zo nodig heb ik kant en klare events voor je om te gebruiken.
De AP800 uitgangen zijn line niveau, dus heb ik voor elke speaker een 12w kant en klare versterkermodule aangeschaft a 16 euro bij Conrad (
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=191512)
Als speaker gebruik ik de rear speakers van 2 oude surround setjes (jbl sat10) die ik via/via gekregen heb.
Microfoons zijn de eerder genoemde samson cm10/11 b serie (a 60/70 euro per stuk)
Let wel op (zoals James ook beschrijft) dat je hoge kwaliteit (studio grade) XLR kabels gebruikt, ander eindig je met een hoop ruis en een PC die je niet kan verstaan.
Dus voor een slordige 600 euro (bekabeling meegerekend) kan je een professionele setup in je huis hebben, die compleet computer aangestuurd is.
Ik heb mics/speakers in de woonkamer, slaapkamer, badkamer, studeerkamer en zolder. Het aan/uitzetten van de betreffende audio doe ik zelf via doomotion events die via scripts de AP800 aansturen. Dit alles werkt prima!
En dan nogmaals: gebruik GEEN MICROSOFT RDP!!!!. WinVNC of RealVNC gaat prima, maar mstsc.exe (=RDP) maakt je speech profile stuk en de homeseer speaker app kan er niet tegen.
Succes!
Alex
P.s. DNS 9 of 10 gebruiken om HS aan te sturen is bijna niet mogelijk. De CPU load met bijv. 30 commando's die via VBscripts HS aansturen is extreem hoog (zelf heb ik DNS9 ooit eens gekocht, dus recentelijk het zelf ook via deze methode geprobeerd).