lamp vloeiend dimmen via script?

Forum over Homeseer scripts (DUTCH forum)

Moderators: TANE, Ruud

Post Reply
Louis
Member
Member

lamp vloeiend dimmen via script?

Post by Louis »

Hoe kun je een lamp vloeiend dimmen via een script?

Mijn lampen worden aangestuurd via HS->RfxMitter->KaKu inbouwdimmers, die reageren op hs.SetDeviceValue(L2,xx) door de lamp direct op het opgegeven dim percentage te zetten.
Nu wil ik graag een script maken dat een lamp in (A) seconden van (B)% naar (C)% licht aanpast.
Dat lukt met een simpele for-loop al aardig:

Code: Select all

for longValue = intStart to intEnd Step intStep
    hs.SetDeviceValue(strLamp,longValue )
    hs.WaitSecs(1)
  next longValue 
Nu wil ik graag en kleiner interval dan 1 seconde wachen tussen 2 updates om het vloeiender te laten verlopen.
vraag 1) Is er een comando om korter te wachten dan 1 seconde (niet hsp.WaitMS) ?

Als ik het WaitSecs(1) statement weghaal is de tijd tusen 2 updates (als ik kijk naar de lamp) nog steeds ongeveer 1 seconde. In de HS logfile staan alle commando's op het zelfde tijstp, dus ik concludeer dat RfxMitter ze buffert en 1 per seconde uitvoert. Dat bufferen is begrijpelijk, maar het zal toch wel sneler dan 1 per seconde kunnen hoop ik (er is weinig 'inkomend' RF verkeer om op te wachten).
vraag 2 ) Kan ik zorgen dat RfxMitter meer dan 1 commando per seconde kan sturen?
(hmmm, dat gaat mogelijk off topic...)

Of is er sowieso een slimmere manier om een lamp langzaam van dim percentage (B) naar (C) te laten gaan?
X10 gebruiken is uitgesloten in mijn geval.
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

Volgens mij loop je snel tegen de beperkingen van 433 mhz om zo veel commando's te kunnen sturen binnen een korte tijd.
X10 heeft zelfs meer tijd nodig voor elke commando. Maar de xanura modules hebben een dergelijke optie ingebouwd.
Is zwave geen optie?
Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Re: lamp vloeiend dimmen via script?

Post by Alexander »

Louis,

Ik begrijp je doel, maar deze situatie moet je niet oplossen met scripts. Je gooit enorm veel verkeer over de 433 band. Aan te raden is inderdaad zoals Enver aangeeft, devices die het zelf doen.
Alexander
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by b_weijenberg »

Je zou kunnen proberen met minder repeats in de RFXmitter.
http://www.rfxcom.com/documents/RFXmitter.zip op de special tab kan je het aantal RF repeats configureren naar bv 5 (staat standaard op 10)
Voor KAKU met programmeerknop kies je dan 33 HomeEasy UK/KAKU en zet dat op 5

Zolang de commando's altijd goed blijven werken kan je de laagste RF repeat selecteren maar zou je die op 1 zetten dan is het risico erg groot dat een commando verloren gaat omdat toevallig een 433 sensor aan het zenden is.
Louis
Member
Member

Post by Louis »

Dat zijn duidelijke antwoorden, hartelijk bedankt heren.
Xanura is toch X10? dat krijg ik niet betrouwbaar in mijn huis.
Het zal inderdaad wel ooit Z-wave gaan worden, na lang sparen...
Die RFXmitter instelling ga ik binnenkort uitproberen, kost niets extra!
Post Reply

Return to “Homeseer Scripts Forum”