Visonic MCT/302 installatie in homeseer

Forum over de RFXCOM plugin (DUTCH forum)

Moderator: b_weijenberg

Post Reply
Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Visonic MCT/302 installatie in homeseer

Post by Wim2008 »

Ik heb een paar Visonic deur/raam sensoren mct-302 gekocht om te leren hoe dit werkt en wat er aan te koppelen is.
Nu ben ik een sensor aan het installeren, maar kom diverse probleempjes tegen, die ik wil voorleggen, om wat hulp te krijgen hierover.
Hierbij eerst wat info over wat ik tot nu toe gedaan heb.
De RFXcom reciever voor X10 heb ik uitgebreid met Visonic reciever. Kastje opengemaakt en de toegestuurde print erbij geprikt op JP5.
De Homeseer plugin van RFXcom is ook geupdated naar 14.
Toen heb ik gezocht hoe ik de sensoren moest inlezen. Dit is te lezen in het dokument RFXcom homeseer plug-in user guide.pdf dat in de directory staat bij je in gebruik zijnde systeem.
In hoofdstuk 10 wordt gesproken over Security sensoren. Hier valt de Visonic sensor MCT-302 onder.
Hoofdstuk 10.1 geeft uitleg over de systeemregels die worden toegevoegd als 1 sensor wordt ingelezen.
Hoofdstuk 10.2 geeft uitleg over de parameters van de "S" security sensors
Hoofdstuk 10.3 geeft uitleg over de parameters van de "I" security sensors. Dit zijn de sensoren met batterij. Er staan 2 ID vermeld en daar weet ik helaas geen raad mee wat het verschil is.
Dit laatste hoofdstuk is dus voor de Visonic van toepassing. Na activeren van de Visonic sensor wordt door HS de sensor erkend.
Let wel op dat je via de RFXCOM interfaces configuratie pagina gaat, om de Visonic sensor te installeren.
Nu heb ik in de status het onderstaande beeld, maar zie nog niet dat ik een verbreek of gesloten signaal ontvang van de Visonic.

Wat moet ik nog aanvullen om dit te zien?

Mvgr Wim :) :wink:
Attachments
visonic toegevoegd2.jpg
visonic toegevoegd2.jpg (42.62 KiB) Viewed 3989 times
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: Visonic MCT/302 installatie in homeseer

Post by b_weijenberg »

Wim,

Voeg ook de sensor zelf van de dear achter toe. Je hebt nu alleen de batterij sensor toegevoegd en die verandert pas als de batterij leeg raakt.
Dus ga nog een keer naar de RFXCOM security configuratiepagina en voeg de DWS[xxxx]S toe. (xxxx met zelfde nummer als die van de DWS[xxxx]l battery sensor)

Bert
Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Re: Visonic MCT/302 installatie in homeseer

Post by Wim2008 »

Dat is mij ook gelukt. Bedankt voor de info Bert.
Ik zie nu inderdaad 8 regels in de Status van HS staan voor 1 Visonic sensor.

Hoe kan ik de Alarm en Sabotage weer resetten of kan ik dit via een event doen?
Kan ik de 2 alarm panels ook koppelen aan een SMS bericht of aan een ander berichtgever?
Wat is het verschil tussen de 2 ID-nummers DWS[DE0CB0] en DWS[5E0CB0] ?

Mvgr Wim :) :wink:
Attachments
visonic toegevoegd3.jpg
visonic toegevoegd3.jpg (48.43 KiB) Viewed 3983 times
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: Visonic MCT/302 installatie in homeseer

Post by b_weijenberg »

Als je DISARM geeft zal de alarm status verdwijnen en als je de deur een keer open/dicht doet met het kapje goed op de sensor dan krijg je weer de normale status te zien.

Pas ook de tekst aan achter de sensor met het echte type "MCT302 Security Sensor"

DWS[DE0CB0] is het aux contact van de sensor. Dat zou je voor een 2e raam/deur kunnen gebruiken met een reed contact aangesloten. Of je gebruikt het voro de bel of brievenbus. Zet in dat geval de sensor wel als NOT ACTIVE anders gaat het alarm af als iemand op de bel druk of iets in de brievenbus gooit.
DWS[5E0CB0] is hetcontact in de sensor.
Je kunt dit zien als je ze opvoert en de deur open doet dan wijzigt alleen de status van DWS[5E0CB0].
Om er zeker van te zijn dat je de juiste sensor opvoert handel je als volgt:
geef Clr Heard op de config pagina, laat iemand anders de deur open/dicht doen en klik dan gelijk daarna ADD. Je zult dan 1 S en 1 l sensor vinden om toe te voegen.
Voeg maar 1 l sensor per fysieke sensor toe want het heeft geen zin om de battery sensor voor het AUX contact ook op te voeren omdat dit dezelfde sensor is als die van het S contact.
Post Reply

Return to “Homeseer Rfxcom Plugin Forum”