Homeseer Events dit kan ook

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Homeseer Events dit kan ook

Post by TANE »

Verwarming in mijn huis is zone gestuurd.
Via verschillende events schakel ik de verwarming aan/uit.

Behoefte aan warmte is per ruimte anders.
Ook gaat de verwarming niet aan als niemand thuis is of als het warm genoeg is.

Zie voorbeeld events voor de badkamer:

Badkamer Verwarming Aan:
Image

Badkamer Verwarming Uit:
Image
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
Jeroen Bartels
Advanced Member
Advanced Member

Re: Homeseer Events dit kan ook

Post by Jeroen Bartels »

Hey Enver,
Eerst even een opmerking: En JIJ bent verbaast waarom je Homeseer soms traag reageert? :D
Maar even zonder dollen:
Heel interessant en bedankt voor het posten van je condities. Ik zou zoiets graag om te beginnen doen met de huiskamer verwarming.
Echter wil ik ook voorkomen dat het huis niet voorverwarmd is als er niemand thuis komt.

Ik snap dat dat bij de badkamer niet zo'n probleem is maar hoe doe je dat in de woonkamer? Of laat je de verwarming dan bij thuiskomst direct aanspringen en is het dan maar 10 minuten later behaaglijk?
Is de hardware die je hiervoor gebruikt betaalbaar?
**Jeroen**
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

Hi Jeroen,

Ik neem genoegen met 10 min extra kou..als ik thuis kom.
Bij opstaan is het wel lekker op temperatuur.

Image

Ik maak gebruik van Danfoss radiator kraan
Ik heb verder geen thermostaat...voordeel van stadsverwarming.

Homeseer machine heeft geen last van dergelijke events..Geheel draait vanaf geheugen.
mo046
Member
Member

Post by mo046 »

Enver,

ik heb ook dergelijke events voor de slaapkamers. Een van de event s voor de werkkamer checkt het momentane energieverbruik van de pc. Indien de monitor aan is, en er dus gewerkt wordt, is het energieverbruik van de PC boven een drempel en gaat de verwarming aan. Ligt het energieverbuik langer dan 10 minuten onder de drempel, dan gaat de verwarming uit. Werkt prima.

Wat ik in je events nog mis is een voorwaarde dat als je alarm aan gaat (= afwezigheid) dat dan de verwarming uit gaat als deze aan staat. En omgekeerd, als je thuis komt dat deze weer aan gaat (mits de tijd ligt binnen de grenzen dat je verwarming aan zou moeten zijn). Of is daarvoor je BLRadar-voorwaarde?
** Maurice **
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

Maurice,
Verschillende condities...
Group1
Verwarming gaat aan om 6:55
Als
Alarm uit staat
Als
Buiten is koud
Als
ma-vr

Group2
verwarming aan om 8:00
Als
za-zo
Alarm is uit
Buiten is koud

Group3
Buiten is koud
Tijd is voor 23:00
Aanwezigheid benden..

Laatste had meer opties maar deze is wat korter geworden omdat sommige condities bijna niet voor kunnen komen..
Als er voor 23:00 uur wordt ingebroken en het is koud buiten krijgen de inbrekers lekker warm..:)

Als ik na 23:00 even beneden kom gaat de verwarming niet..of ik moet handmatig op on zetten..
Uit zetten van de verwarming doe ik in andere events..
Wij verlaten de woning altijd met Alarm actief.
Reden:
Keyfob ARM: Verlichting/Verwarming/Apparatuur uit, voordeur op slot, Alarm actief.

dit kost dus minder tijd dan handmatig deur op slot doen.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

TANE wrote:Badkamer Verwarming Aan:
Image
Ik kaap heel even deze topic, omdat hier nu typisch een voorbeeld in zit waar HS eenvoudig maar zeer doeltreffend een wijziging kan aanbrengen: De AND's en OR's zelf bepalen en combineren. In bovenstaand voorbeeld moet Enver nu 3 maal 2 condities toevoegen om te voorkomen dat anders het event alsnog getriggerd wordt.
Het zou zo fijn zijn als je kunt "System Security Alarm Status=OFF && System System Koud=ON && ((time=6:15 && day=ma,di,wo,do,vr) || time=19:00 || (time=7:30 && day=za,zo))" toepassen.
Vooral bij dit soort condities kan daarnaast de complexiteit enorm toenemen, waardoor fouten gemaakt worden. Het kunnen disablen van devices zou een uitkomst zijn, om te voorkomen dat je er overheen hebt gekeken om een conditie erbij te plakken, waardoor het device aangaat. In enver zijn geval als ie het alarm status conditie vergeten zou zijn... Ik voorkom dit nu zelf door voor iedere device een event te hebben, aangezien je die wel kunt disablen.
Alexander
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”