alarm centrale te bedienen vanuit homeseer

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
I-1
Member
Member

alarm centrale te bedienen vanuit homeseer

Post by I-1 »

Ik ben op zoek naar een alarm systeem die aan de volgende voorwaarde voldoet:

- Alarm Systeem dat met Homeseer samenwerkt
- Mogelijkheid om Deur/Raam Sensoren op aan te sluiten (bijvoorbeeld de MCT-302T)
- Mogelijkheid om Bewegingssensoren op aan te sluiten (
- Lampenvoortuin + Lampen Achtertuin
- Camera Voortuin + Camera Achtertuin
- Bij beweging meteen een foto via mail / twitter / MMS / facebook
- Aansluiting bij een "alarmcentrale"
- Mogelijkheid om een live streaming camaerabeel op te vragen voor de camera's

Heeft iemand enig idee waar ik moet starten?

Ik heb op het moment al Homeseer volledig draaien en heb al een aantal MCT-302T raam/deur sensoren werkend met een Visonic ontvanger.
Herbus
Member
Member

Re: alarm centrale te bedienen vanuit homeseer

Post by Herbus »

Iwan,

Ik zou inbraakdetectie en video van elkaar loskoppelen. HS is prima in staat om jou snapshot's te sturen aan de hand van triggers (deurbel, brievenbus, beweging binnen/buiten etc..). Hiervan zijn zat voorbeelden te vinden op het board.
Ikzelf gebruik Axis camera's die hiervoor echt goed zijn. Zat programmeer en script mogelijkheden. SDA vrij beschikbaar. Naast snapshot's is natuurlijk ook live beeld beschikbaar binnen HST of een aparte app. (bijv. Netcamviewer voor de iPhone)

De inbraakdetectie is lastiger. Als je wilt doormelden naar een alarmcentrale, wat op zich een bedrijfszekere oplossing is, ben je al gauw gebonden aan de professionelere systemen. Ik zou op zoek gaan naar een systeem waar een koppeling mee te maken is. Dan kan bijna altijd wel op contactbasis maar mooier is natuurlijk IP. Veel leveranciers maken de info voor de koppeling niet openbaar uit angst dat de integriteit van de systemen in gevaar komt.
Als het je lukt om een systeem te vinden waar deze info wel van beschikbaar is kan je een plugin maken die de gegevens uit je inbraakmeldsysteem realtime in te lezen. HS kan dan vervolgens weer zorgen voor aanvullende triggers, lichtsturingen, SMS etc..
Als HS onverhoopt uitvalt blijft je inbraakmeldsysteem autonoom doordraaien.

Succes, als je aanvullende vragen hebt hoor ik het wel.
Herbus (Jos)
I-1
Member
Member

Post by I-1 »

Dag Herbus,
Ik zou inbraakdetectie en video van elkaar loskoppelen. HS is prima in staat om jou snapshot's te sturen aan de hand van triggers (deurbel, brievenbus, beweging binnen/buiten etc..). Hiervan zijn zat voorbeelden te vinden op het board.
Ikzelf gebruik Axis camera's die hiervoor echt goed zijn. Zat programmeer en script mogelijkheden. SDA vrij beschikbaar. Naast snapshot's is natuurlijk ook live beeld beschikbaar binnen HST of een aparte app. (bijv. Netcamviewer voor de iPhone)
Ik zat inderdaad ook te denken om Homeseer de triggers te laten versturen.

En video er los van te gebruiken i.c.m. Axis cameraatjes.
Als je wilt doormelden naar een alarmcentrale, wat op zich een bedrijfszekere oplossing is, ben je al gauw gebonden aan de professionelere systemen. Ik zou op zoek gaan naar een systeem waar een koppeling mee te maken is. Dan kan bijna altijd wel op contactbasis maar mooier is natuurlijk IP. Veel leveranciers maken de info voor de koppeling niet openbaar uit angst dat de integriteit van de systemen in gevaar komt.
Het liefst het ik dus een systeem wat door kan melden naar een centrale ... maar dat is geen must!
Als ik een desbetreffende melding maar wel op mijn iphone/ipad kan krijgen.

Welke alarm systemen kan ik nu gebruiken die samen hunnen werken met Homeseer?
Ik hoorde dat de Visonic Powermax Pro een goeie was?
r_255
Advanced Member
Advanced Member

Post by r_255 »

Een kennis van me is laatst op training geweest voor dit systeem en was daar erg enthousiast over.
http://board.homeseer.com/showthread.php?t=149641

Verder kan je natuurlijk ook mee doen aan de visonic aktie hier op het forum.
I-1
Member
Member

Post by I-1 »

Een kennis van me is laatst op training geweest voor dit systeem en was daar erg enthousiast over.
http://board.homeseer.com/showthread.php?t=149641
Ze hebben het daar over de volgende systemen:
DSC PC1832 series alarm
Homeseer Troller SE-Pro
Elk-M1Gold

Over welke was hij enthousiast?
Verder kan je natuurlijk ook mee doen aan de visonic aktie hier op het forum.
Wat is de link .. kan em niet vinden namelijk ...
r_255
Advanced Member
Advanced Member

Post by r_255 »

Dat is een goede vraag, hij ging op cursus bij DSC
Ik heb hier zelf totaal geen kaas van gegeten, maar ik ga hem nog even om details vragen.

ik kom hier op terug.

Dit is de link van de visonic plugin
http://domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=26&t=6534
Francois
Member
Member

Post by Francois »

Prof. alarm systemen zijn er voldoende te kijgen, kijk maar eens op Marktplaats (zoek op Aritech). Meldkamer doormelding is naast kostbaar niet mogelijk voor een zelf geinstallleerd systeem. De installateur wil hier een vinger innde pap houden en geeft alleen een cerificaat af als het door de vakman is geinstalleerd. In mijn ogen terecht, je wil niet weten hoeveelvalse meldingen er zijn op een dag.

wat heb ik gedaan? Destijds gekozen voor een CD 34 van Aritech en ook de bijbehorende bedraade PIR geinstalleerd. de koppeling met Homeseer heb ik zelf gebouwd (zie eerdere posts) en is volledig galvanisch gescheiden van het Domotica systeem. Dit werkt in mijn ogen het beste, de CD34 is uitermate betrouwbaar en heeft geen last van evt. nukken van Homeseer. Beide systemen werk volledig onafhankelijk van elkaar maar weten wel van elkaars bestaan. Zo kan ik dus met HS het alarm in en uitschakelen maar ook de status van de sensoren gebruiken om acties te triggeren. Denk hierbij aan "als het donker is en het alarmcontact op de voordeur opent en het alarm is niet ingeschakeld dan schakel de verlichting in de hal in" of "als het alarm afgaat dat maak fotos met de IP cams en stuur een SMS bericht naar"....
Francois
Herbus
Member
Member

Post by Herbus »

De configuratie van Francois is heel betrouwbaar. Het CD34 paneel is misschien al wel meer dan 10 jaar oud en heeft zijn strepen verdiend. Het is echter niet mogelijk om op zo'n paneel draadloze melders aan te sluiten. Deze mogelijkheid bestaat (in beveiligingsland) pas een paar jaar. Je moet dus wel in staat zijn om je detectoren allemaal bedraad (wat nog steeds de beste optie is) aan te sluiten. Als dat niet kan moet je op zoek naar een alternatief.

DSC is een fabrikant uit de Tyco-stal. Via Google is naast ADT misschien nog wel een andere reseller in Ndl te vinden.

Voor de doormelding naar een Particuliere alarmcentrale (PAC) moet je je afvragen of je een inbraakmeldpaneel neemt voor de fun of voor een echte beveiliging van je bezittingen en eventuele persoonlijke veiligheid. Natuurlijk kost een PAC aansluiting geld maar als je hut afbrand omdat jij in het zwembad lag en die SMS even niet zag had je die paar centen misschien toch liever uitgegeven.

Ik denk overigens best dat er PAC's zijn die een professionele centrale willen ontvangen ook als die door jouzelf is aangesloten. Wat je niet krijgt is een BORG-certificaat waarmee je korting krijgt bij je verzekeraar. Reken bij een PAC niet op inzet van de politie, die komt niet meer op normale inbraakmeldingen.
Herbus (Jos)
NicolaiL
Starting Member
Starting Member

Post by NicolaiL »

I think I am the friend that r_255 mentions so let me comment on my experience with using HS and DSC panels.

From a HS perspective I am using HS' own DSC plug-in, but make sure you get the beta version which is greatly updated and can be found on the board. I'm not sure why they have not posted it yet, but that is probably a topic for another discussion.

From a DSC perspective I use either the 1832 or the 1864 panel (32 vs 64 zone maximum). I install these for clients hence the use of different panels. You'll also need an IT-100 board that will get you the RS232 connection to HS. There are newer boards out for the DSC that supports TCP/IP but they are not yet supported by HS though.

HS will create a single device for each zone that you have on your panel, and if required can support multiple partitions. The plug-ion has loads of triggers and actions that you can use to detect alarms etc.

The good thing about the IT-100 board is that it has instant feedback, so you don't need HS to poll the DSC to figure out what is happening. The way I set it up these days is to have a HS trigger against the DSC for any partition being in alarm. I then start sending out alarm emails, SMS messages and using Stipus VoIP connector I also dial predefined phone numbers to read out alert messages.

Because HS will be informed by DSC which zones are in alarm you can actually be very descriptive in your emails/voice calls as to where the problem. That will help you determine if this is a real problem or perhaps only a false alarm. Much like how the central monitoring stations work. In other words, if you have only a single zone in alarm then it is much less likely to be a real intrusion compared to two or more zones in alarm.

The DSC is not too difficult to program and it can be done with a PC based programming tool nowadays, which makes it far simpler than scrolling through the menus on the panels itself. It also works well with both wired and wireless zones mixed together as necessary. Of course it supports smoke detectors, flood detectors as well as contact and motion sensors.

I've not yet had to play with this, but as far as I can see you could use any DSC zone as a contact closure for anything else (as long as you remember to put the 5.6K resistor in as well). That way you could connect other types of devices and use DSC/HS to detect the contact closure. You could program is on the DSC as a non-alarming zone and all of a sudden you have a relatively cheap way of getting multiple contact closure inputs to your home automation system.

If required you can also get these systems monitored by a central monitoring station. I am not sure what the rules are in Holland but in the UK it is fairly easy to get this setup. The only problem is when you want to have police attendance, that requires extra certification and so on, but not for ordinary key holder call out.

Anyway, that was a long dump of various thoughts on this. As you can probably tell I'm pretty pleased with how it works. Hopefully it was of some use. Any questions, please ask.

Cheers
NicolaiL
r_255
Advanced Member
Advanced Member

Post by r_255 »

Cheers, Thanks for explaining....!
Post-IT
Member
Member

Post by Post-IT »

Ik heb zelf gekozen voor het Caddx/Networx systeem. Ook die HS plugin is enorm uitgebreid. Ik weet niet wat voor functionaliteit de andere panelen hebben, maar wat ik erg handig vind zijn de "Armed and away" en "Armed and Stay" functies met 1 knop op het paneel, of via 1 actie in Homeseer. Prachtig voor scènes waarbij je het huis verlaat of juist naar bed gaat en geen beweging wil meten. Ook zijn alle devices per stuk te bypasses vanuit Homeseer.

Enige wat me nog niet goed gelukt is in Homeseer is om de goede acties uit te voeren wanneer een bepaalde gebruiker het alarm uit zet met een tag. Op een of andere manier wil hij die logregels niet herkennen. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn om bepaalde personen te verwelkomen, of bij het openen door de werkster toch nog een snapshot te mailen ter verificatie.

Verder gebruik ik zelf een losse deurspion camera voor snapshots en een SMS melder van Conrad die via GSM (los van Domotica) een SMS alert geeft bij alarm. Ik heb nu wel een professioneel systeem wat eventueel ook te koppelen is aan een dienst. Al is een abonnement op een telefoniste die dezelfde akties uitvoert vaak nog goedkoper, bovendien neemt ze voor jou ook de telefoon op en kan ze zonder lastige procedures tijdens vakanties iemand anders voor je bellen.

Caddx is te leveren via Lobeco (distri).

P.S. de Hometroller is geen alarmsysteem, dat is puur een Windows Embedded systeem met Homeseer er op. De Elk is een super systeem maar erg gericht op de amerikaanse markt. Caddx wordt ook op de europeesche markt gebracht.
RdP
Advanced Member
Advanced Member

Post by RdP »

Ik heb ook een Caddx/Networx al jaren in gebruik met HomeSeer, en ben uitermate tevreden over zowel het alarm systeem als de functionaliteit van de plugin.

@Post-IT
Ik zal eens kijken of ik het voor elkaar krijg om per gebruiker een anders event te laten lopen.

Gr,
Rien
Rien
RdP
Advanced Member
Advanced Member

Post by RdP »

Post-IT wrote:Enige wat me nog niet goed gelukt is in Homeseer is om de goede acties uit te voeren wanneer een bepaalde gebruiker het alarm uit zet met een tag. Op een of andere manier wil hij die logregels niet herkennen. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn om bepaalde personen te verwelkomen, of bij het openen door de werkster toch nog een snapshot te mailen ter verificatie.
Ik 2 events gemaakt die triggeren op user 1 if user 2 en dan met verschillende acties. Dat werkt perfect bij mij !!!

Ik gebruik versie 1.4.47.29276 van de Caddx plug-in.

Gr,
Rien
Rien
Post-IT
Member
Member

Post by Post-IT »

En hoe komt dat event dan langs in je Jv-Caddx logs? Ik gebruik namelijk een tag, die start een exit timer commando. Ik heb het vermoeden dat daar mogelijk een probleem zit.
RdP
Advanced Member
Advanced Member

Post by RdP »

Ik weet niet precies wat je bedoeld met tags, maar ik gebruik gewoon een trigger die checkend welke user het alarm ontgrendeld. Zie screenshot
2011-08-08_2104.png
2011-08-08_2104.png (56.23 KiB) Viewed 12383 times
Rien
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”