Wat is nou een goed en betrouwbaar systeem

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

ldborn
Member
Member

Post by ldborn »

Ik heb mijn hele huis vol met X10 modules en kaku modules dit alles wordt aangestuurd door TM13 CM11 en een rfxcom ethernet module in combinatie met homeseer en o.a ook hstouch.Alles draait op een 1 fase electriceit systeem. Ik bemerk dat zeer regelmatig 1 of meerder modules niet reageren dat maakt het systeem voor mij niet volledig betrouwbaar en daar baal ik van temeer omdat ik er zoveel in geinvesteerd heb. Wat is nou een betrouwbaar systeem wat het gewoon altijd doet of bestaat dat niet.
Rene
Global Moderator
Global Moderator

Post by Rene »

Zijn het de Kaku modules, de X10 modules of beide die het probleem geven? En wat werkt er niet, aansturen vanuit Homeseer of ook aansturen middels de afstandsbedieningen?

Rene.
ldborn
Member
Member

Post by ldborn »

Eigenlijk beide, de kaku modules zitten op mijn ramen boven, die halen het vaak gewoon niet naar beneden waar de rfxcom staat. Af en toe reageren de X10 power transmitters die op mijn tuindeuren staan niet waardoor het lijkt alsof de deuren nog open staan. De X10 modules worden aangestuurd door platte schakelaars en afstandsbedieningen. Ik heb een aantal mini switches achter bestaande schakelaars zitten (2 weg) en ik moet zeggen die werken wel altijd. Ik denk zelf dat de problemen toch zitten in de afstanden alhoewel die afstanden wel meevallen (gewoon rijtjeshuis).Ik heb meerdere TM13's in mijn huis zitten om de afstanden te overbruggen.
Rene
Global Moderator
Global Moderator

Post by Rene »

Als ik het goed begrijp heb je alleen problemen met de RF componenten en niet met de Powerline componenten? Ik gebruik voor de maakcontacten (die je voor je ramen en deuren gebruikt), Visonic MCT302 sensoren. Die maken deel uit van mijn alarmsysteem maar de signalen kunnen ook opgevangen worden door een speciale Visonic RFXCom ontvanger. Dit alles zonder problemen. De RF X10 componenten die ik gebruik zijn MS13's, hierbij gebeurd het ook wel eens dat ik een signaal mis.

Rene.
Ruud
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Ruud »

Meerdere tm13( vooral op de zelde huiscode) kan ook flink voor problemen zorgen status komen dubbel binnen in homeseer en die snapt het niet meer. Tevens is mij opgevallen dat ik soms een status binnen krijg in de popupballoon (ms13) en het homeseer status scherm niet heeft bijgewerkt(oude versie 22.0.0.66. Daardoor lijkt je systeem ook niet betrouwbaar
ldborn
Member
Member

Post by ldborn »

Blijft allemaal heel jammer ik denk dat het niet alleen voor mij geldt maar voor meerdere gebruikers dat af en toe signalen niet goed doorkomen daarom was mijn vraag zouden er andere systemen zijn waarmee kwa ontvangst betere (optimale) resultaten bereikt kunnen worden.
Rene
Global Moderator
Global Moderator

Post by Rene »

Zoals ik al zei met Visonic geen enkel probleem. Hier kan je niet je volledige systeem mee vervangen, maar wel je maakcontacten.

Rene.
Ruud
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Ruud »

Let wel op ook visonic kan wel eens niet door komen door drukte van ms13 op de rfxcom. Bijvoobeeld: Mijn tuin detector ms13 reageerd als ik bij de schuurdeur sta,daardoor gaat het visonicsignaal van de schuurdeur de mist in. Dus mijn advies is je sensoren zo plannen, dat ze nooit gelijk detecteren. Er is namelijk geen colision detection.
gr Ruud
Digit
Global Moderator
Global Moderator

Post by Digit »

Heel kort door de bocht: Visonic en X10/A10 zijn het betrouwbaarst.
Als je er al van baalt als 1x per week iets het niet doet, moet je geen RF spul op 433 MHz in gebruik nemen. Let op: dit is mijn mening, puur en alleen gebaseerd op eigen ervaring en eisen/wensen. Ik heb bv. ook ELRO 433 MHz spul gehad om bv. lampen te schakelen; is inmiddels weggegeven. Niet betrouwbaar. In mindere mate geldt dit ook voor KAKU. PLCBUS heeft ook zijn eigenaardigheden, maar wil ik nog niet meteen afschrijven. Waar je 433 MHz weer wel voor kunt gebruiken is bv. temperatuursensoren e.d., want daar is het geen ramp als je eens wat mist. En ik hoop met Plugwise een draadloos systeem te hebben gevonden waarmee je kunt schakelen en dat <b>wel</b> betrouwbaar is... de tijd zal het leren!
ldborn
Member
Member

Post by ldborn »

Kan plugwise een vervanging zijn voor X10, Kaku? Is het 2 weg en kan de aansturing plaatsvinden mbv homeseer?
Ruud
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Ruud »

Plugwise is aan te sturen met homeseer, vergt wel enig kennis van zaken. Maar er is een hoop over te lezen. En of het een vervanger is, dat moet de tijd leren. Lijkt wel erg betrouwbaar en schakelt snel en meet het verbruik!!!!. Dus is 2way . Aan een goede plugin voor plugwise in homeseer wordt door 1 van de forumleden aangewerkt.

Gr ruud

ps ik ben er erg tevreden over
Esteban
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Esteban »

Original X10 en KAKU gebruiken beide 1-way communication. Je weet dus nooit of je signalen zijn aangekomen. Als je wat meer zekerheid wilt daarin moet je toch in een 2-way systeem investeren. Hiermee kun je wat meer failsafes inbouwen of iets nou werkelijk aan of uit is.

Een wired systeem zal het 'betrouwbaarst' zijn aangezien je dan niet zoveel last hebt van externe 'stoorzenders'. Hiermee wil ik echter niet zeggen dat je geen betrouwbaar systeem kunt hebben draaien met de voorgenoemde systemen, er zijn denk ik zat mensen (ik incluis) hier op het forum die dat wel hebben.

Misschien kan het vervangen van de CM11 door een van de duurdere controllers helpen mits je problemen hebt met modules maar daar hebben andere leden meer ervaring mee dan ik. De afstanden spelen natuurlijk ook mee, maar met een rijtjeshuis zou dat denk ik geen probleem moeten zijn. Als het alleen RF is waar je problemen mee hebt zou je misschien nog de antenne kunnen veranderen van de RFXCOM. Bert kan daar misschien nog wat over zeggen. <s>Wat betreft je schuur met visonic en MS13 kan je misschien een extra 433MHz of Visonic receiver aanschaffen voor je MS13/Visonic devices, zodat ze beide door een aparte ontvanger opgepikt worden.</s>

Ciao,
Esteban
Ruud
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Ruud »

Dit zijn aparte ontvangers, alleen in de zelfde interface.
Maar het viel mij op dat als er meerdere sensoren bijna gelijk getriggerd, dan ga je statussen missen.

gr ruud
Esteban
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Esteban »

Precies, en als ik me niet vergis heb je dat dus niet wanneer je twee aparte interfaces hebt.

Gr,
Esteban
Bwired
Administrator
Administrator

Post by Bwired »

klopt niet volgens mij, als je twee ontvangers in een RFXcom interface hebt zitten hebben die geen last van elkaar. Wat je wel kunt hebben is dat 1 ontvanger zoveel signalen van verschillende devices tegelijk ontvangt dat afhandeling van alles niet meer goed gaat. Dan vallen er dus signalen af, dit is ook waarom de meeste devices de signalen meerdere malen achter elkaar verzenden.
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”