Mijn naam is HenkJan en me aan het verdiepen in domotica, home automation, etc.
Op het moment ben ik 26 jaar, getrouwd, een kat en voor het eerst eigenaar van een huis. Hiervan zal ik in februari de sleutels in ontvangst nemen, waarna er enkele verbouwingen zullen plaatsvinden.
Grotendeels zal dit allen in op de begane vloer plaatsvinden.
terug naar Domotca. Ik ben zeer geinteresseerd in deze, alleen ben ik totaal niet goed onderlegd in de technische aspecten welke ik overal tegenkom.
Natuurlijk kan ik me boos maken en in stopcontacten zaken inbouwen, maar prutsen in de meterkast is too much.
To start with:
ik wil graag beginnen met een kleine automation in de woonkamer/keuken.
Lichten (spaar, halogeen, led), energie besparing (stadby statussen uit) koppelen aan home cinema set, verwarming.
Dit allemaal in stapjes.
maar de vraag is waar moet ik beginnen en misschien belangrijker wie moet ik daarvoor inschakelen, naast jullie hulp natuurlijk

het liefst met 1 portal via macmini aan 37", iphone3g, logitech harmony 555, of een mogelijke touchscreen console.
Het probleem bij dit alles is, is dat er nou echt echt duidelijk gemeld wordt, tussen alle technische begrippen wat je nou nodig hebt om te beginnen en om nou een standaard pakket te kopen met mogelijkerwijs onderdelen die er niet toe doen is zonde.
Naja, iig om het volgende vraag ik advies:
1) wat is nodig voor een simpele start van automation, om er eens mee te oefenen
2) hoe ver moet de kennis van een noob zijn om het zelf te doen
3) wie of wat zijn goede externe artjen om in te schakelen als een noob het niet zelf kan
4) zijn er zaken die ik moet regelen tijdens verbouwingen, zodat ik iig opties open hou
5) ander advies!
Ik wil jullie heel erg bedanken, al bij voorbaat, iig is dit een forum welke ik geregeld ga bij houden om te zien of ik mijn kennis verder kan uitbreiden voor februari.
hartelijke groeten
HenkJan